Jump to content

Finska Landskapstrupper

Recommended Posts

Vid innantill-läsning i senaste numret av hemvärnsnytt (4-5/2006) finner jag en beskrivning av hur Finland omdanar sitt invasionsförsvar.

Pliktiga, lite överåriga, kan välja att inordnas i "Maakuntajoukot", landskapstrupperna istället för ordinarie krigsförband (misstänker att man nu slaktar bort många omoderna enheter).

15 obligatoriska övningsdagar á 500 spänn per dag + mat och husrum, resten frivilligt för 40kr/dag.

Med den övningsmängden och ersättningen skulle jag kunna tänka mig att även det svenska hemvärnet skulle kunna bli något att räkna med.

Länk:

http://www.hemvarnet.mil.se/hemvarnet/atta...6-4-5_04-14.pdf

Mycket intressant.

15 dagars övnings tid. då får man en helhet.

Helt okej budget får de också med 160 000 euro per kompani (uppskattad).

Det blir i svenska pengar 1 455 040 kr med kursen 9,094 kr per euro.

Finnarna gör en ordentlig satsning på sina landskapstrupper

Man minskar på är de äldre förbanden med äldre mtrl, totala styrkan man kommer ha 2008 är 350 000 man stark. lite mer än vad vi siktar på att ha. Finska försvaret pressklipp

.

Enligt pressklippet ovan drar Finland ned på antalet reservister.

Samtidigt satsar man på landskapstrupper. Är det nån med lite insikt som kan sia lite om huruvida detta är en bra eller dålig "inväxling" av förband?

På 15 dagar á 8h/år så klarar man knappt att upprätthålla sina eventuella färdigheter på skjutbanan med sin AK.

Blandar man in KSP, P-Skott och GRG så blir det bara bittert..

Utöver skytte så är det NÅGRA fler saker en soldat bör vara fäig på...

Edited by Fredriksson

På 15 dagar á 8h/år så klarar man knappt att upprätthålla sina eventuella färdigheter på skjutbanan med sin AK.

Och vad kan då HV klara av på 20h/år, anser du?

Repmånaderna i Sverige var ju inte alltid en månad utan kortare ibland. Ibland inte ens varje år. Då borde ju FM varit askasst enlöigt detta sätt att se på saken, eller?

Vad jag vet så menar finnarna med 15 dagars utbildning definitivt mer tid än 8 h/dagen.

meniga soldater har 6 månaders grundutbildning, skulle tippa på att total tid som tas ut motsvarar snarare enligt vår standard 7,5-8,5 månader eller mer (enligt hörsägen).

Charlie Spartan

Vad jag vet så menar finnarna med 15 dagars utbildning definitivt mer tid än 8 h/dagen.

Korrekt. Vad gör ni i Sverige under resten av dygnets 16 timmar då? Eller har ni dagsövningar som börjar kl.0800 på lördag morgon och avslutas kl.1600 samma dag?

Korrekt. Vad gör ni i Sverige under resten av dygnets 16 timmar då? Eller har ni dagsövningar som börjar kl.0800 på lördag morgon och avslutas kl.1600 samma dag?

Enkelt och kort svar: Ja

(edit, varför har jag alltid problem med quote taggar)

Edited by dxl

:rodna: Kanske off-topic men det må förlåtas. :banghead:

Finländska beväringens dagsprogram, i stora drag:

0600 - Väckning, morgontoalett, motionsrunda, morgonmål.

0745 - Tjänsten börjar.

1130 - Lunch.

1245 - Eftermiddagstjänst.

1700 - Middag, efter det allmän städtjänst.

ca 1800 - 2100 - Fritid

2100 - Namnupprop, kvällstoalett, iordningställande av säng.

2200 - Tystnad.

:banana

Hmm, finnen måste ha veknat han ock.

F ö ser det schemat ut att stämma rätt bra för den genomsnittlige värnpliktige under tidigt 90-tal i sverige. I vilket fall funkade det ungefär så under lågintensiva veckor på den tiden.

Dom där uppgifterna plockade jag från försvarets internetsidor. Sen blir det variation beroende på i vilket skede av utbildningen man är, om man har vakttjänst, har övningar eller annan tjänst utanför kasernen.

Själv gorde jag lumpen -86 så man har ju glömt det mesta. Ålderdomen, you know. (fyller 40 på söndagen) :wacko: