Warrior Posted October 29, 2006 Report Share Posted October 29, 2006 hejsan! jag har precis köpt gym kort och jag undrar om jag tex kan styrke träna sen driekt efter gå och simma efter varje träning för kondition eller cykla?? eller ska jag styrketräna var annan dag och simma/cykla var annan dag? att spring på band är det också bra konditions träning? jag är ganska van att träna mycket har lirat basket sen jag varit 8 år och de senast 5 åren har jag haft 4 träningar i veckan. och en annan fråga också kan man kombinera konditions träning tex att jag cyklar ungefär 30min sen simmar 30 min under en träningspass? tack på förhand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psk-jevel Posted October 29, 2006 Report Share Posted October 29, 2006 Det är bättre om du från dag till dag tränar olika muskelgrupper, annars finns risken att kroppen inte klarar av att bygga upp alla muskler innan du sätter igång igen. Ang. löpband så ut och spring i skogen istället! Du får frisk luft och där finns backar som ger naturlig. Ta gärna med karta och kompass, så kan du orienteringsträna samtidigt. Tillägg: Det du kommer få användning för i armén är framför allt uthållighet.. det är m.a.o ingen idé att sikta på att bli en mästare på bänkpress eller 100m (förutsätter att du tränar inför inryck). Fler repetioner med lättare vikter på gymmet, och längre löprunder i lägre hastighet. Finns många trådar på forumet som handlar om att lägga upp ett träningsschema, titta runt lite. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Warrior Posted October 29, 2006 Author Report Share Posted October 29, 2006 jag har en till fråga som jag glömde skriva.... hur mycket ska jag simma/cykla asså då menar jag hur många m/km per pass?? och eftersom jag är ganska van med hårda träningar kan jag liksom träna kondition 3ggr/veckan och styrketräna 2-3 grr/veckan? .....kan jag träna 1h styrka och 1h kondition efter varandra? och hur är det bäst att lägga upp det är de typ 1 dag styrka 1dag kondtion lr? tack på förhand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_Swe Posted October 29, 2006 Report Share Posted October 29, 2006 1 dag styrka å en dag kondition låter bra längden på träningen vet jag inte men gå in på lumpen.nu där finns en "test" där du svara på frågor om hur mycket du ska träna och vad . När du går inpå sidan så i högra spalten finns det massa grejer man kan klicka på välj MÖNSTRA och sedan TESTCENTRALEN och till sist Träningstest. Läs sedan vad som står och välj Testa din träningsnivå och svara sedan på frågorna. Lycka till med träningen Link to comment Share on other sites More sharing options...
gizama Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 Om du är van att träna mycket så kanske du kan använda ngt av dom erfarenheterna. Misstänker att du har tränat både styrka och kondition när du spelar basket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pappsen Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 Nähä, nu e ni ute o cyklar. Det känner vi väl alla till att om man anstränger sig blir man trött; men när man vilat sig så blir man pigg. Eller hur? Alltså följ mitt råd och vila er i form. Komplettera möjligen med god mat och stärkande dryck. Hälsar Pappsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
molin_visby Posted November 8, 2006 Report Share Posted November 8, 2006 Håller med pappsen! Vila är bäst! lyssna inte på vad tex. testcentralen säger om vad som är bra (i första hand) lyssna på kroppen! känn efter! om de känns som om du har lite träningsverk m.m. så kanske du borde vila eftersom det är kroppens sätt att säga ifrån att den vill bygga upp sig. Återhämtningen ska man aldrig glömma då det är den viktigaste biten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zache Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Ska inte träningsvärk tränas bort? Jag tror det krävs viss självdiciplin vad gäller att "lyssna på kroppen". Jag tror att det lätt blir som så att man; (regn vid ett löppass) "asså, jag har ju faktiskt lite träningsvärk i bena." Så stannar man hemma. Men visst, det krävs självdiciplin överlag vad gäller träning. Nu säger jag inte att man vid riktig träningsvärk eller förskylning ska utsätta kroppen för träning. Det ska man inte. O de vet nog dom flesta. Det var en teori från mig. Jobba, jobba. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted December 2, 2006 Report Share Posted December 2, 2006 Visst kan du träna varje dag. Tänk bara på att kombinera träningen eftersom kroppen vänjer sig efter ett tag. Kör långdistand kombinerat med intervall pass, snabbt pass och jogging pass. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Englund Posted December 3, 2006 Report Share Posted December 3, 2006 Det är bättre om du från dag till dag tränar olika muskelgrupper, annars finns risken att kroppen inte klarar av att bygga upp alla muskler innan du sätter igång igen. Har du några som helst referenser till detta påstående? Det tror jag inte. Det är i princip omöjligt att säga vad som är bäst vad gäller helkroppspass, halvkroppspass eller t.ex. en 4-dagarssplit. Man får helt enkelt testa sig fram i gymmet och se vad som passar bäst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bofink Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 Precis som alla säger så ska man inte träna samma muskelgrupper hur mycket som helst. Men vad jag inte såg någonstans (kan vara jag som är blind) så ska varje muskelgrupp ha minst en dags vila innan man spöar musklerna igen. Varför ska man nu inte träna samma muskler för mycket? Jo, för att när du styrketränar så bryter du i själva verket ner muskelfibrerna, för att dom ska bygga upp sig igen, och i en lite större skala. Och angående löpningen. Spring en lagom sträcka för dig. När jag började löpa så kännde jag mig bara för de första veckorna, för att hitta ett bra tempo och en bra sträcka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted December 6, 2006 Report Share Posted December 6, 2006 När du ska börja löpa så ta en lång sträcka så du mår riktigt dåligt. Det kommer kännas bra när du är klar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bulldozer Posted December 6, 2006 Report Share Posted December 6, 2006 hejsan! jag har precis köpt gym kort och jag undrar om jag tex kan styrke träna sen driekt efter gå och simma efter varje träning för kondition eller cykla?? eller ska jag styrketräna var annan dag och simma/cykla var annan dag? att spring på band är det också bra konditions träning? jag är ganska van att träna mycket har lirat basket sen jag varit 8 år och de senast 5 åren har jag haft 4 träningar i veckan. och en annan fråga också kan man kombinera konditions träning tex att jag cyklar ungefär 30min sen simmar 30 min under en träningspass? tack på förhand Många goda råd hittills. Precis som en personlig tränare utvärderar varje kund utifrån dennes individuella status gäller samma här. Var har du för bakgrund? Har du suttit och spelat dataspel i 3 år och knappt rört på dig är mitt råd att du börjar med raska promenader på 30-40 minuter. Gå efter ett par veckor över till löpning. Man KAN träna kondis (syreupptagningsförmåga) varje dag men man BÖR inte göra det för muskelaturens skull (se andra svar ovan). En soldat behöver sega och uthålliga muskler. Långa distanser eller många reps med lättare vikter hellre än få reps med tunga vikter. Be gymet hjälpa dig med att ta fram ett program för muskler som orkar jobba länge. Se till att stärka rygg- och magmuskelaturen också. Du kommer säkert att få bära en hel del från tid till annan. Lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
NordicFear Posted December 6, 2006 Report Share Posted December 6, 2006 När du ska börja löpa så ta en lång sträcka så du mår riktigt dåligt. Det kommer kännas bra när du är klar. Visst känns det riktigt bra om man kommer tillbaka helst slut och mår illa efter ett ett löp pass, men är man inte van löpare tappar man lätt intresset om man kommer tillbaka spy färdig dom första passen... Men i början ska helst hitta en sträcka som är lite ansträngnade men rolig att springa. detta för att man inte ska tappa motivationen till att springa. Sen när man har gjort det till en vana att springa x antal ggr i veckan ska man börja trycka hårdare, högre tempo, intervall, back tränning eller längre sträcka. Som med att fysiskt tränning är inte det man åstakommer det viktigaste utan pannbennet som får en att fortsätta även om mjölksyran flöder och benen viker sig av utmattning.... Det är viktigt att aldrig trycka så hårt att man tappar intresset, det ska inte tränas för tränadets skulle utan för att det är roligt att träna, själv tycker jag det e skönt när mjölksyran börja fylla mina ben och varje steg blir en pina... PANNBEN det är det som motiverar mig att fortsätta springa (själv plågeri?) den bra konditionen och rutorna på magen är bara en bonus enligt mig.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kylskåp Posted December 6, 2006 Report Share Posted December 6, 2006 Man KAN träna kondis (syreupptagningsförmåga) varje dag men man BÖR inte göra det för muskelaturens skull (se andra svar ovan). Detta är väl egentligen det intressanta i tråden. Att benmusklerna får träningsvärk av att man springer är ju givet. Men får "konditionsmuskeln" också nått liknande? Eller handlar det enbart om hur man känner sig i givna muskelgrupp när man ska ut i löpspåret igen? Intressant frågeställning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Englund Posted December 6, 2006 Report Share Posted December 6, 2006 "Kondisionsmuskeln"? Hjärtat eller? Nej du kan i princip träna hjärtat hur ofta du vill då muskelproteinsyntesen hoppar upp i skyarna av lycka vid konditionsträning. Så att du skulle bryta ner pumpmuskeln (hjärtat) är ingen risk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kylskåp Posted December 6, 2006 Report Share Posted December 6, 2006 "Kondisionsmuskeln"? Hjärtat eller? Nej du kan i princip träna hjärtat hur ofta du vill då muskelproteinsyntesen hoppar upp i skyarna av lycka vid konditionsträning. Så att du skulle bryta ner pumpmuskeln (hjärtat) är ingen risk. Med "konditionsmuskeln" så menar jag inte hjärtat. Jag menar hela syresättningsapparaten. Jag är inte orolig för mitt hjärta dock så är det faktiskt en ganska bra fråga huruvida man kan träna själva konditionen varje dag eller inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Englund Posted December 7, 2006 Report Share Posted December 7, 2006 Jag tror att man kan träna konditionsträning varje dag under en längre tid. Jag själv har kört konditionskrävande träningar 7-11 ggr/vecka i 11 veckor nu. Och än så länge går det bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itpaystobeawinner Posted June 28, 2007 Report Share Posted June 28, 2007 Enkel regel 24 timmar bör man vila mellan konditionspass (Löpning) och minst 72 timmar innan man styrketränar samma muskel igen. OBS!!! (Detta gäller OM man sköter sin återhämtning med sömn och kost) /Mikael Personlig tränare Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matti Posted July 11, 2007 Report Share Posted July 11, 2007 @ Englund Håller med till viss del vad gäller styrketräningen. Viktigt är ju att variera träningen så att man inte kör samma helkroppspass 3 dagar på raken. Då hinner inte musklerna återhämta sig tillräckligt och man börjar bryta ner dom istället. Vet inte om det var det han menade. Likaså konditionsträningen, för intensiv konditionsträning med dålig variation leder till överansträngda muskler och bristningar. Självklart så beror allt detta på vilka förutsättningar man har som tränande. Jobbar man heltid så har man förmodligen inte tid att tränar så mycket och orkar förmodligen inte under någon längre tid. Svårt att tillgodogöra sig all sömn, vila och näring som behövs. Har man däremot så mycket tid tillgängligt, t.ex om man är professionell idrottare av någon sort eller helt enkelt är ledig om dagarna så tror jag säkert att man klarar av det. Detta var inte menat som någon form av kritik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.