Guest Rilleo Posted October 28, 2006 Report Share Posted October 28, 2006 Tjena. Armén har väl använt Husqvarna 420 Automatic? Jag har då en sådan och behöver delar som det verkar vara svårt att få tag i, men en gubbe som sysslar mycket med Husqvarna sa att Armén har delar. Någon som vet mer om detta? Hoppas ni förstår vad jag menar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted October 28, 2006 Report Share Posted October 28, 2006 Tjena. Armén har väl använt Husqvarna 420 Automatic? Jag har då en sådan och behöver delar som det verkar vara svårt att få tag i, men en gubbe som sysslar mycket med Husqvarna sa att Armén har delar. Någon som vet mer om detta? Hoppas ni förstår vad jag menar Den har inte använts av armén men väl under en kort period av Arméns Lejon. Delar av motorn och växellådan är gemensam med MC 258. FMV har inte längre ansvar för reservdelar till den så det som finns är det som ligger på hyllorna. Om du har tur och någon av de delar som du behöver är gemensam för din 420 och MC 258 så är nog din bästa chans att prata snällt med din närmaste FMCK. Det säljs en del civila delar till 420:n på nätet. Kolla Tradera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rilleo Posted October 28, 2006 Report Share Posted October 28, 2006 tack för mycket bra info! Har ringt till alla företag som håller på med gammla Husqvarna, även ett par st i Norge. Men ingen verkar ha. Tradera kollar jag också med gämna mellanrum. Ska ta kontakt med FMCK i Nyköping så får vi se.. Har väl kommit en bit på vägen iaf, tack för det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted October 29, 2006 Report Share Posted October 29, 2006 Vilka delar behöver du? Kåren i Nyköping består (bestod? det är ett tag sedan jag pratade med dem senast) i huvudsak av några grånande gentlemen som helst föredrar Jawa. Du kan ha större framgång i Strängnäs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rilleo Posted November 1, 2006 Report Share Posted November 1, 2006 Vilka delar behöver du? Kåren i Nyköping består (bestod? det är ett tagsedan jag pratade med dem senast) i huvudsak av några grånande gentlemen som helst föredrar Jawa. Du kan ha större framgång i Strängnäs. jag behöver 2 st sk.frihjulslager (ett sorts lager som spärrar åt ena hållet men går fritt åt andra) jag har mailat FMCK i Strängnäs för 3 dagar sen, får se om jag får något svar..annars är det ju bara att ringa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
15,5cm Posted November 1, 2006 Report Share Posted November 1, 2006 Det jag kan bidra med i debatten är att FM har överlåtit hela systemet MC258 till FMCK. Motorcyklar, reservdelar, verktyg - allt. Så om du har tur och frihjulet från en 258 skulle passa så är det hos FMCK de kan finnas. MEN jag tvivlar starkt på att någon kår är villiga att släppa ifrån sig reservdelar och om jag minns rätt får de ej heller säljas. Det finns ytterst dåligt med reservdelar kvar. Av totalt 3000 MC258 ska 1000 st. skrotas för att resterande 2000 ska kunna hållas igång i tio år till. Men frihjul finns ju även ute i det civila. Fram med skjutmåttet och ta sedan kontakt med närmaste försäljare av kullager o.dy. så tror jag att du har större möjlighet att få ihop cykeln igen. Husqvarna 420 A. Fantastsk cykel förresten. Vill också ha en... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rilleo Posted November 1, 2006 Report Share Posted November 1, 2006 Man kanske skulle ringa till kullagerförsäljaren här i Nyköping då.. jag ringde till kontakten i Norge igen (denna gång pratade jag med den kunniga) Han hade lite Automat delar och skulle ringa upp om han hade men han kände någon som hade en del delar också, man kan juh alltid hoppas. 15,5cm - Du kanske vill köpa min när den är fixad då ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted November 1, 2006 Report Share Posted November 1, 2006 Just frihjulslagren finns det ganska gott om. Försök kolla i en reservdelslista på måtten du behöver (det är olika på de olika växlarna) så går det att beställa civilt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
354 Posted March 8, 2010 Report Share Posted March 8, 2010 Hmm... Kan dessvärre inte bidra med svar på den ursprungliga frågan om reservdelar (men det är kanske OK redan). Men jag måste kolla med er som vet bättre; inte var det väl Husqvarna 420 som Arméns Lejon använde? Från början hade de ju HVA 258, men det var väl Husaberg 400 de bytte till sedan, inte Husqvarna. Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts