BA02 Posted October 28, 2006 Report Share Posted October 28, 2006 I fredagens Sydsvenskan var det en liten artikel att en eventuellt sovandes eldpost ska upp i tingsrätten. Jag blev lite nyfiken och undrar hur vanligt det är att ett sånt mål går upp i tingsrätten? Den inskannade artikeln Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted October 28, 2006 Report Share Posted October 28, 2006 Låter mystiskt att det går till tinget om man läser texten i länken, någon som vill statuera exempel eller tidningsanka? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted October 28, 2006 Report Share Posted October 28, 2006 Befälen gjorde klart för oss att det var oacceptabelt att somna på post. Men att dom kan ta det till rätten bara för att posten har eller var på väg att somna låter jävligt over kill. ;) Är det ens olagligt att somna på post. Jag menar, står det någonstans svart på vitt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richie_3000 Posted October 28, 2006 Report Share Posted October 28, 2006 Befälen gjorde klart för oss att det var oacceptabelt att somna på post. Men att dom kan ta det till rätten bara för att posten har eller var på väg att somna låter jävligt over kill. ;) Är det ens olagligt att somna på post. Jag menar, står det någonstans svart på vitt. Kan ju säga att de vi fick lära oss att Vaktpostsömn var det sista dödsstraffet som togs bort i Sverige, 1972 om jag inte minns fel? Så att det skulle vara nolltollerans på det var en självklarhet... Sen vare ju självklart ingen som ville sätta dit en polare så vare nån dumjävel som somnade så löste man det inom Gruppen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medic Posted October 28, 2006 Report Share Posted October 28, 2006 Kan ju säga att de vi fick lära oss att Vaktpostsömn var det sista dödsstraffet som togs bort i Sverige, 1972 om jag inte minns fel? Så att det skulle vara nolltollerans på det var en självklarhet... Sen vare ju självklart ingen som ville sätta dit en polare så vare nån dumjävel som somnade så löste man det inom Gruppen... Straffsatsen "vaktpostsömn" har jag svårt att tro att det existerat överhuvudtaget samt att man skulle avrätta nån som somnat på ett pass. Möjligtvis under 1700- talet. Dödsstraff vid ofred togs bort senare än dödsstraff vid fredstid ja, har dock mycket svårt att tro att det var 1972- OAVSETT hur grovt brottet var. Och när det var aktuellt torde brottet varit landsförräderi, stridsförsumlighet motsv. Inte vaktpostsömn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted October 28, 2006 Report Share Posted October 28, 2006 Kan ju säga att de vi fick lära oss att Vaktpostsömn var det sista dödsstraffet som togs bort i Sverige, 1972 om jag inte minns fel? Så att det skulle vara nolltollerans på det var en självklarhet... Sen vare ju självklart ingen som ville sätta dit en polare så vare nån dumjävel som somnade så löste man det inom Gruppen... Straffsatsen "vaktpostsömn" har jag svårt att tro att det existerat överhuvudtaget samt att man skulle avrätta nån som somnat på ett pass. Möjligtvis under 1700- talet. Dödsstraff vid ofred togs bort senare än dödsstraff vid fredstid ja, har dock mycket svårt att tro att det var 1972- OAVSETT hur grovt brottet var. Och när det var aktuellt torde brottet varit landsförräderi, stridsförsumlighet motsv. Inte vaktpostsömn... Man skall ha klart för sig att lagar om hur man får o inte får betee sig som soldat inte alltid är moderna i sitt tankesätt, dvs det kan vara svårt att relatera till när man sitter i sin civila tvsoffa. Varför skall det vara omöjligt att döma någon till det hårdaste straffet om han (det var en han på den tiden) genom försummelse ser till att hela kompaniet blir upphackat i småbitar av fienden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted October 28, 2006 Report Share Posted October 28, 2006 Inte sedan 1910 har någon människa avrättats, och 1921 förbjöds dödsstraff i fredstid. Ett uttryckligt och fullständigt förbud mot användande av dödsstraff infördes 1975 i Sveriges grundlag. Regeringen.se Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted October 28, 2006 Report Share Posted October 28, 2006 Inte sedan 1910 har någon människa avrättats, och 1921 förbjöds dödsstraff i fredstid. Ett uttryckligt och fullständigt förbud mot användande av dödsstraff infördes 1975 i Sveriges grundlag. Regeringen.se Avskaffandet i krig kom redan 1973. Förbud är något annat. Ang. rättsfallet är det förbjudet att sova som eldpost, och vill Försvaret ha en hårdare påföljd så är det det civila rättssystemet som gäller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
krp_swe Posted October 29, 2006 Report Share Posted October 29, 2006 Under en bataljonsövning då vi hade extremt lite sömn slocknade 2 av mina gruppmedlemar på fast post.. Löjtnanten upptäckte detta och tog deras vapen och gömde nere i båten. Lätt panik utbröt när dessa individer vaknade.. Men vad jag vet fick dom bara en rejäl utskällning och inga övriga följder. Känns som man borde kunna lösa såna här incidenter inom firman istället för att blanda in tinget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 29, 2006 Report Share Posted October 29, 2006 Under en bataljonsövning då vi hade extremt lite sömn slocknade 2 av mina gruppmedlemar på fast post.. Löjtnanten upptäckte detta och tog deras vapen och gömde nere i båten. Lätt panik utbröt när dessa individer vaknade.. Men vad jag vet fick dom bara en rejäl utskällning och inga övriga följder. Känns som man borde kunna lösa såna här incidenter inom firman istället för att blanda in tinget. Vad tycker du passar, Varning, Löneavdrag eller vad? Tänk på allt snack om grå bestraffning. /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
krp_swe Posted October 29, 2006 Report Share Posted October 29, 2006 Jag tycker det borde räcka med en REJÄL varning första gången, upprepas saker pga slarv får man vidtaga andra åtgärder..I mitt ovan nämda exempel var det ju inte bara deras fel..utan det hade brustit i planering från övningledningen. (man blir trött av att vara vaken typ 48h i sträck och bemanna 2 dubbelposter på 6 man konstant) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richie_3000 Posted October 29, 2006 Report Share Posted October 29, 2006 Straffsatsen "vaktpostsömn" har jag svårt att tro att det existerat överhuvudtaget samt att man skulle avrätta nån som somnat på ett pass. Möjligtvis under 1700- talet. Dödsstraff vid ofred togs bort senare än dödsstraff vid fredstid ja, har dock mycket svårt att tro att det var 1972- OAVSETT hur grovt brottet var. Och när det var aktuellt torde brottet varit landsförräderi, stridsförsumlighet motsv. Inte vaktpostsömn... Vaktpostsömn var ju förmodligen inte va det hette utan mest va jag kallade det för ;) Har googlat lite å på Wikipedia fick jag fram följande: I Sverige avskaffades dödsstraffet i fredstid 1921, och 1972 utvidgades förbudet till att även gälla i krigstid http://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6dsstraff å om de nu va "vaktpostsömnen" som va det sista att tas bort i krigstid så vare nog det våra befäl syftade på iaf? sen vet man ju aldrig iaf... hursomhelst ere självklart att ingen skulle kunna dömmas till detta om det inte vore typ att alla i tältet dör pga att tältet brunnit ner å han själv överlevt eller nåt? ähh vilket som, där finns iaf siffror ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweMedic Posted October 29, 2006 Report Share Posted October 29, 2006 Att sova på posten i sig borde ju inte vara straffbart, men det borde väl finnas något om slarvig hantering av vapen, alltså typ dålig uppsikt över AK'n... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 29, 2006 Report Share Posted October 29, 2006 Att sova på posten i sig borde ju inte vara straffbart, men det borde väl finnas något om slarvig hantering av vapen, alltså typ dålig uppsikt över AK'n... Som eldpost svarar du för övrigas säkerhet. Att då sova är ju uraktlåtenhet att lösa sin uppgift med risk som följd, något som borde vara (och i händelse av olycka säkert är) straffbart. /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
NisseNord Posted October 29, 2006 Report Share Posted October 29, 2006 En annan fråga är ju hur ansvarig man som värnpliktig kan vara. Man är ju under utbildning och det skulle kunna jämnställas med tex övningskörning eller om man går som lärling hos någon. @Krook Om det var en värnpliktig skulle jag, om något, välja straffet sänkt betyg Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweMedic Posted October 29, 2006 Report Share Posted October 29, 2006 En annan fråga är ju hur ansvarig man som värnpliktig kan vara. Man är ju under utbildning och det skulle kunna jämnställas med tex övningskörning eller om man går som lärling hos någon. @Krook Om det var en värnpliktig skulle jag, om något, välja straffet sänkt betyg Men även om du är under utbildning är du väl ansvarig för AK'n, har för mig att man kan straffas för det!? Har vi ingen hobby-jurist här?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Eriksson Posted October 29, 2006 Report Share Posted October 29, 2006 Som jag har fått lära mej så handlar det om "allmänfarligt beteende" om man somnar under eldpost. Har det hänt många här att någon i tältet slumrat till på eldposten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ukko Lode Posted October 29, 2006 Report Share Posted October 29, 2006 En annan fråga är ju hur ansvarig man som värnpliktig kan vara. Man är ju under utbildning och det skulle kunna jämnställas med tex övningskörning eller om man går som lärling hos någon.Ursäkta?! Vad är det här för jävla flum? Det är inte dagisbarn vi pratar om utan soon-to-be-krigsmän. Att man generellt skulle vara "under utbildning" ger inte något carte blanche att bete sig oansvarigt. Vad gäller att sitta eldpost; hur svårt kan det vara att förstå sitt uppdrag och det ansvar man har? Så det biten är man definitivt utbildad på! Det finns liksom en anledning till att man har eldpost. Kasernförbud (saligt är dess minne) till muck vore på sin plats. Men i dagens läge så ska/bör "civila" rättsvårdande instanser hantera frågan - ergo polisanmälan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 29, 2006 Report Share Posted October 29, 2006 En annan fråga är ju hur ansvarig man som värnpliktig kan vara. Man är ju under utbildning och det skulle kunna jämnställas med tex övningskörning eller om man går som lärling hos någon.Ursäkta?! Vad är det här för jävla flum? Det är inte dagisbarn vi pratar om utan soon-to-be-krigsmän. Att man generellt skulle vara "under utbildning" ger inte något carte blanche att bete sig oansvarigt. Vad gäller att sitta eldpost; hur svårt kan det vara att förstå sitt uppdrag och det ansvar man har? Så det biten är man definitivt utbildad på! Det finns liksom en anledning till att man har eldpost. Kasernförbud (saligt är dess minne) till muck vore på sin plats. Men i dagens läge så ska/bör "civila" rättsvårdande instanser hantera frågan - ergo polisanmälan. Går det inte att diskutera på ett civilicerat sätt utan att höja tonen? Skärp till er och kom med underbyggda argument för er egen åsikt istället för att skälla som bandhundar på andras åsikter och funderingar så blir det ett trevligare forum och vi blågula får mindre jobb och kan ägna oss åt att diskutera istället för att moderera. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ukko Lode Posted October 29, 2006 Report Share Posted October 29, 2006 Går det inte att diskutera på ett civilicerat sätt utan att höja tonen?Skärp till er och kom med underbyggda argument för er egen åsikt istället för att skälla som bandhundar på andras åsikter och funderingar så blir det ett trevligare forum och vi blågula får mindre jobb och kan ägna oss åt att diskutera istället för att moderera. Sorry NisseNord förhoppningsvis kanske du inte hunnit läsa mitt uppjagade inlägg innan swede så hjälpsamt guidade mig in på en lugnare, finare och mer sansad väg @Swede vad gäller underbyggda argument i frågan så kan man väl säga att det inte finns så många finesser på ett spätt. Man ska vara vaken som eldpost. Man ska inte sova som eldpost. Detta då de sovande kamraterna gärna ser att någon vaken kan larma och släcka i händelse av att elden lämnar kaminen. Sitter man eldpost har man fått sådan utbildning och fått en instruktion (får man hoppas). (Så att skylla på bristande utbildning blir ju inte riktigt sant.) Om så ej är fallet är det i sig iofs rätt illavarslande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
NisseNord Posted October 29, 2006 Report Share Posted October 29, 2006 Visst ansvar har man självklart alltid, min fråga rörde hur stor del. En sak som gör skillnad är om det var med uppsåt dvs att han bara sket i att sitta och gick och lade sig stället, eller om han somnade för att han var helt slutkörd. Sedan tycker jag att haverikommissionens raport från stridsbåtsolyckan utanför Vaxholm i juni 2004 kan vara intressant i detta sammanhang, om jag inte mins fel så var den största kritiken gällde förbandet, soldaterna hade inte fått tillräcklig utbildning. Detta tycker jag talar för att man kanske inte kan lägga allt ansvar på värnpliktiga. @wedin: Ingen fara. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted October 29, 2006 Report Share Posted October 29, 2006 Visst ansvar har man självklart alltid, min fråga rörde hur stor del. En sak som gör skillnad är om det var med uppsåt dvs att han bara sket i att sitta och gick och lade sig stället, eller om han somnade för att han var helt slutkörd. Sedan tycker jag att haverikommissionens raport från stridsbåtsolyckan utanför Vaxholm i juni 2004 kan vara intressant i detta sammanhang, om jag inte mins fel så var den största kritiken gällde förbandet, soldaterna hade inte fått tillräcklig utbildning. Detta tycker jag talar för att man kanske inte kan lägga allt ansvar på värnpliktiga. @wedin: Ingen fara. Inget ansvar utan utbildning, det är helt riktigt. Men innan soldaterna sover en natt i tält så har de definitivt fått så mycket utbildningssäkerhet att de ska förstå vikten av eldpostens uppgift. Annars har utbildarna sannerligen gjort bort sig. Jag tvivlar starkt på att saken skulle hamna i tingsrätten om förbandet inte har synnerligen torrt på fötterna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 Förbanden får väl knappt dela ut några diciplinstraff över huvud taget längre? Då är väl civil domstol enda utvägen antar jag. Ang vilket ansvar man har som värnpliktig fick åtminstone jag ansvar för säkerhet i egen vagn under skarpskjutning, vet iofs inte hur rätt det var att jag som värnpliktig fick det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 Att sova på posten i sig borde ju inte vara straffbart, men det borde väl finnas något om slarvig hantering av vapen, alltså typ dålig uppsikt över AK'n... Men även om du är under utbildning är du väl ansvarig för AK'n, har för mig att man kan straffas för det!?Har vi ingen hobby-jurist här?? Ehh..? Då skulle man inte kunna sova överhuvudtaget. Vi hade med våra AK i fällt, vi lindade in dem i kroppskydd 90 och fick en prima huvudkudde. Kanske aningen hård men ändå .Sov gjorde vi i vilket fall. Det är nog snarare posten i värnet som ska ansvara för att ingen kommer in i lägret och själ. /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
stolpskottet Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 hade en kille på min pluton som somnade på eldpost i stabstältet nattetid, stfkompC vakanar av att det är kallt. obra killen fick några tusenlappar i böter kommer inte exakt ihåg summan sen var det inte mer med det! att gå hela vägen upp till tinget låter lite väl! Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweMedic Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 Att sova på posten i sig borde ju inte vara straffbart, men det borde väl finnas något om slarvig hantering av vapen, alltså typ dålig uppsikt över AK'n... Men även om du är under utbildning är du väl ansvarig för AK'n, har för mig att man kan straffas för det!?Har vi ingen hobby-jurist här?? Ehh..? Då skulle man inte kunna sova överhuvudtaget. Vi hade med våra AK i fällt, vi lindade in dem i kroppskydd 90 och fick en prima huvudkudde. Kanske aningen hård men ändå .Sov gjorde vi i vilket fall. Det är nog snarare posten i värnet som ska ansvara för att ingen kommer in i lägret och själ. /martinator Ja självklart är posten ansvarig när du ligger o drömmer sött, men det jag menar är att låt säga att det inte är vapen med i tältet, vad finns det då kvar att straffas för?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 En stor eld i mittelen som kan, och det har hänt mer än en gång, sätta eld på tältduken och sedan på sovande om inte eldposten väcker och ser till att folk kommer ut eller hinner begränsa eldens spridning med ruska lång/ruska kort. Vi hade tex en fotogenlamap som exploderade, jävligt trist om alla sovit just då. Eldposte är lika mycket brandvakt som vedpåfyllare. Och det är den förstnämnda uppgiften som innebär ett ansvar för dina kamraters liv. /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 Förbanden får väl knappt dela ut några diciplinstraff över huvud taget längre? Då är väl civil domstol enda utvägen antar jag.Ang vilket ansvar man har som värnpliktig fick åtminstone jag ansvar för säkerhet i egen vagn under skarpskjutning, vet iofs inte hur rätt det var att jag som värnpliktig fick det. AHA! Nu vet jag att du sover under mina lektioner! Även när du är biträde! Visst får dom (dock, sant att det inte är lika många olika straff som tidigare), men man verkar i princip överlåta det åt det civila istället (antagligen för att varenda värnpliktig är uppväxt med tesen att man ska överklaga myndighetsbeslut man inte gillar). Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 Att sova på posten i sig borde ju inte vara straffbart, men det borde väl finnas något om slarvig hantering av vapen, alltså typ dålig uppsikt över AK'n... Men även om du är under utbildning är du väl ansvarig för AK'n, har för mig att man kan straffas för det!?Har vi ingen hobby-jurist här?? Ehh..? Då skulle man inte kunna sova överhuvudtaget. Vi hade med våra AK i fällt, vi lindade in dem i kroppskydd 90 och fick en prima huvudkudde. Kanske aningen hård men ändå .Sov gjorde vi i vilket fall. Det är nog snarare posten i värnet som ska ansvara för att ingen kommer in i lägret och själ. /martinator Ja självklart är posten ansvarig när du ligger o drömmer sött, men det jag menar är att låt säga att det inte är vapen med i tältet, vad finns det då kvar att straffas för?? Allmänfarlig vårdslöshet vill hag minnas att man åtalas för om man somnar som eldpost. Om jag inte är helt ute och cyklar så ingår det fängelse i straffskalan för detta brott. Hittade det: 6 § Den som av oaktsamhet, genom att umgås ovarsamt med eld eller sprängämne eller på annat sätt, vållar 1. brand eller ofärd som avses i 1, 2 eller 3 § eller framkallar fara för det, 2. skada eller hinder som avses i 4 § eller 3. skada som avses i 5 a § andra stycket 1 eller 5 b § första stycket 2 döms för allmänfarlig vårdslöshet till böter eller fängelse i högst sex månader. Är brottet grovt, dömes till fängelse i högst två år. Lag (1990:416). Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 Ja självklart är posten ansvarig när du ligger o drömmer sött, men det jag menar är att låt säga att det inte är vapen med i tältet, vad finns det då kvar att straffas för?? Så mycket att straffa för finns det nog inte. Men det är ju inte enda anledningen till att ett sånt här fall kan hamna i tingsrätten. Följande står att läsa i lag (1994:1811) om disciplinansvar inom totalförsvaret, m.m: 8 § En disciplinansvarig som uppsåtligen eller av oaktsamhetåsidosätter vad han eller hon på grund av instruktioner, förmäns eller andra chefers order eller i övrigt skall iaktta i tjänsten skall åläggas disciplinpåföljd för disciplinförseelse. I ringa fall skall någon påföljd dock inte åläggas. 16 § Om en disciplinansvarig kan antas ha begått en disciplinförseelse och han eller hon genom sitt förfarande skäligen kan misstänkas även ha gjort sig skyldig till brott, skall han eller hon anmälas till åtal för brottet, om inte annat följer av 17 §. Jag kan dock inte hitta något fredstida brott i brottsbalken, som skulle kunna motsvaras av en sån här förseelse. (Framkallande av fara för annan? Långsökt...) 21 kap. BrB träder i kraft först i krig, krigsfara eller liknande. Längre ner står dock följande: 50 § Ett beslut av en sådan chef vid Försvarsmakten som avses i 20 §, av en annan myndighet än Försvarsmakten, eller av en kommun eller ett landsting att ålägga någon disciplinpåföljd får av den disciplinansvarige överklagas hos den tingsrätt inom vars domkrets det verksamhetsställe där den disciplinansvarige tjänstgör är lokaliserat. Om verksamhetsstället inte är lokaliserat i Sverige eller om det finns särskilda skäl, får beslutet överklagas hos den tingsrätt som regeringen bestämmer. Lag (1999:951). Jag skulle följaktligen gissa att vad som har hänt här är, precis som Hans E nyss antydde, att vpl har ålagts disciplinpåföljd och sedan överklagat beslutet till tingsrätten. En intressant fråga i sammanhanget, är om det verkligen kan sägas vara oaktsamt att somna på eldpost, om man är tillräckligt trött och somnar trots att man faktiskt försöker hålla sig vaken? Sömnen är ju en hormonstyrd kemisk process i hjärnan, vilken man har minimala möjligheter att råda över. Speciellt om intruktionen är att man ska sitta på en aldrig så obekväm vedsäck och elda samt pyssla med något. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.