Jump to content

Framtiden, enligt fransmännen

Pappsen

Recommended Posts

Nej nej nej ingen bluetooth då märker ju fienden direkt vart man är, idag så är ju mobiltelefonen ett dödligt hot då ska man inte börja sprida fler radiosignaler.

Förhoppningsvis så kommer vi att ha vapnets sikten i en display på hjälmen det skulle kunna ge samma träffsäkerhet som stridsvagnar har.

ser ut som de där sladdarna kommer att fastna i ett och annat och vara ivägen om man ligger ute i skogen. :navy:

Hoppas inte att man ska behöva traska omkring med så mycket på sig i snårig barrskog :baskerPa:

Nej nej nej ingen bluetooth då märker ju fienden direkt vart man är, idag så är ju mobiltelefonen ett dödligt hot då ska man inte börja sprida fler radiosignaler.

Förhoppningsvis så kommer vi att ha vapnets sikten i en display på hjälmen det skulle kunna ge samma träffsäkerhet som stridsvagnar har.

Blåtand har ett annat stort problem i de här samanhangen; det drar ström och ström är en bristvara. Att fö strömmen att räcka är det verkliga hindret för MARKUS, Soldier 2000, FELIN och allt vad projekten heter.

Blåtand har ett annat stort problem i de här samanhangen; det drar ström och ström är en bristvara. Att fö strömmen att räcka är det verkliga hindret för MARKUS, Soldier 2000, FELIN och allt vad projekten heter.

Det kommer ju fina bränsleceller. Någon gång...

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...br%E4nsleceller

Hur har de tänkt är min fråga dvs är systemen byggda uppifrån (vanligast) eller underifrån.

Uppifrån

DVS vad behöver jag som chef veta från soldaten och hur skall denne kommunicera med mig och sin kamrater och hur skall jag leda honom.

Underifrån

DVS vad behöver jag som soldat för lösa min uppgift i form avkommunikation, strida och hålla koll på mina kamrater.

Själv tror jag att underifrån perspektivet är att föredra så att inte den enskilde soldaten drabbas av alltför hård kommandostyrning och informationsbelastning.

Edited by Psilander

Det kommer ju fina bränsleceller. Någon gång...

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...br%E4nsleceller

Det är ju just det; "någon gång".

Det är jätteintressant att se alla dessa teknikdemonstratorer, men så länge inte strömförsörjningen är löst blir det bara lite kul prylar, utan något verkligt användningsområde.

Det är jätteintressant att se alla dessa teknikdemonstratorer, men så länge inte strömförsörjningen är löst blir det bara lite kul prylar, utan något verkligt användningsområde.

Hur länge klarar sig "MARCUS" et al i dagsläget innan batterierna är slut?

Hur länge ska man rimligtvis behöva kunna verka utan att behöva ladda/byta batterier?

I dagsläget, med de former av lågintensiva konflikter som pågår, behöver man ha strömförsörjning för mer än ett dygns sammanhängande användande? Kommer man inte, i de absolut flesta fallen, ha haft möjlighet att få i allafall fräscha batterier utdelade inom den tiden?

Jag säger inte att ett dygn räcker, jag vill bara diskutera hur lång tid som är minimum, så om någon annan har ett annat förslag så.. klart att 10 år vore trevligt, men inte så realistiskt.

/E

Hur länge klarar sig "MARCUS" et al i dagsläget innan batterierna är slut?

Hur länge ska man rimligtvis behöva kunna verka utan att behöva ladda/byta batterier?

I dagsläget, med de former av lågintensiva konflikter som pågår, behöver man ha strömförsörjning för mer än ett dygns sammanhängande användande? Kommer man inte, i de absolut flesta fallen, ha haft möjlighet att få i allafall fräscha batterier utdelade inom den tiden?

Jag säger inte att ett dygn räcker, jag vill bara diskutera hur lång tid som är minimum, så om någon annan har ett annat förslag så.. klart att 10 år vore trevligt, men inte så realistiskt.

/E

MARCUS har ju en vikt och strömbudget för de olika modulerna. Därefter måste man ta hänsyn

till teknologigenombrotten. Bränsleceller? stömsnålare moduler?

Jag hittar dock inga källor på hur länge nuvarande version av MARCUS klarar utan ett batteribyte.

Jag antar att man hemlighåller akilleshälen :dribble:

http://www.mss.mil.se/article.php?id=8652 beskriver MARCUS.

Hämtar ni hem pdf filen nedanför så ser ni ett exempel på total viktbudget på 30kg och batteribudget på 2kg

Man har gått ifrån det här med viloläge eftersom när det smäller kan man inte vänta 5 sekunder på att systemen skall vakna upp så utrustningen måste vara på hela tiden. TFTdisplay in till ögonen

avaktar man med eftersom det drar för mycket kraft.

Sen måste man väl titta på taktiken för underhåll som jag inte kan ngt men gör antagande.

Jag har för mig. Rätta mig gärna men visst eftersträvar man väl ett maximum på 72 timmars oberoende av underhåll för soldater? Jag för mig att Usas soldater skall kunna klara 72H utan underhåll i strid?. Dvs mat, vatten, ammo och batterier för 72H maximalt. Rätt? eller fel?

Sen eftersträvar man väl att underhållet skall kunna levera ett minimum till soldaterna en gång var 24H men går inte det så är det 72H, men målsättningen är en gång per dygn.

Rätt ? fel? Trängexperter må ni tala :)

Då drar jag slutsatsen att man i ett första läge eftersträva batterier som klarar försörja

ett soldatsystem 12H utan byte, nästa mål är 24h utan byte och slutmålet är 72 timmar utan byte.

Frågan är vad vi står nu? Är det 3 timmar eller 4 timmar eller 8 timmar innan batteribyte för MARCUS av nuvarande version?

Så det är ingen mening att ta fram batterier till soldatsystem som klarar mer än 72H utan då är hellre målet göra batterierna mindre för minska batteriets viktbudget så du kan

öka vatten-, vapen- och ammunitionviktbudgeten.

Usa driftar ju i år strykerversionen av landwarrior för man måste ha ett fordon som strömförsörjer dig och har plats för extrabatterier. 2010 räknar man kunna drifta en version som gör dig mer oberoende av batterileveranser. Dvs till fotpratrullerande span och jägarförband.

Nästa aspekt är hur bra underhåll har du?

Har du helikoptrar? Är vägarna bra?

När man läser reseskildringarna från US i afganistan så märker man att de är helt isolerade på

sina uppdrag. De måste utöver personlig utrustning ha ett lager av reservdelar, samband, bränsle,vatten, ammo, utrustning osv osv vilket medför att så värst mycket plats för batterier har du inte.

Sista aspekten vad är det för klimatzoner?

Fuktigt? kallt? het? Sådant påverka livsläng och antalet batteribyten.

Eftersom vi inte har bränsleceller, inga strömsnåla moduler, bra logistikstöd utomlands,

jobbiga klimatzoner så blir väl svaret att man måste först måste vänta med soldatsystemen.

Kanske blir så att HV får MARCUS före och US måste vänta in effektivare soldatsystem :)

*joking*

Edited by TForce

2kg batteribudget..hmm

Har ett batteripack på jobbet som väger en 480gr det rymmer 9st LitiumJon celler med 85watttimmar med en spänning på 11.1VDC

det finns kraftiga "accar" till borrmaskiner som gör lika bra jobb i "blåbetong" såsom en "hilti".

Dessutom bränsleceller, handdriven dynamo, solceller som går att rulla ihop.

Och utrustning som specialtillverkas för att vara fältmässig, strömsnål och säkerligen inte behöver ha mer effekt än 1mil eller liknande.

Iaf då det gäller gruppkommunikation.

Sen har nog gruppen/plut signalister med kraftigare utrustning..

TFT lär bytas ut mot OLED eller någon annan teknik.

Men titta på dagens mobiler och hur lite effekt dom kräver för att presentera data på sin skärm dygnet om..

5-10dygn skulle jag vilja ha i kapacitet. Trots att jag nog inte har am+mat för kanske mer än 2dygn.

2kg batteribudget..hmm

Har ett batteripack på jobbet som väger en 480gr det rymmer 9st LitiumJon celler med 85watttimmar med en spänning på 11.1VDC

det finns kraftiga "accar" till borrmaskiner som gör lika bra jobb i "blåbetong" såsom en "hilti".

Dessutom bränsleceller, handdriven dynamo, solceller som går att rulla ihop.

Och utrustning som specialtillverkas för att vara fältmässig, strömsnål och säkerligen inte behöver ha mer effekt än 1mil eller liknande.

Iaf då det gäller gruppkommunikation.

Sen har nog gruppen/plut signalister med kraftigare utrustning..

TFT lär bytas ut mot OLED eller någon annan teknik.

Men titta på dagens mobiler och hur lite effekt dom kräver för att presentera data på sin skärm dygnet om..

5-10dygn skulle jag vilja ha i kapacitet. Trots att jag nog inte har am+mat för kanske mer än 2dygn.

Bra synpunkter men tänk bort mobiltelefoner lite för de "fuskar" med att stänga ner

mobilen till viloläge och den lyxen har man inte ute i fält.

*åsikt*

oki men framtidens 5-10 dygns bränsleceller kanske väger 2kg medan 72H bränslecellen kanske väger 500g :) Då kan du 1,5kg mer av annat. Troligtvis mer vatten kanske eller kanske du kan ha en 1,5 kg microklimatkontrolldräckt utan att spräcka totalviktbudgeten på 30kg som kyler/värmer dig så att du aldrig fryser eller svettas vilket medför att du kan ha mindre vatten, skippa vissa tunga förstärkningsplagg, mer ammo, eller att du orka bära tyngre vapen eller mer prylar.

*tyckande*

Edited by TForce