Jump to content

Recommended Posts

Skepp O´hoj!

Vad jag läst "mellan raderna" så finnes gott om Yoffare på SoldF. Varandes Hv så vill jag gärna har Er spontana uppfattning om Hv. Anledningen är att jag lägger X-antal timmar och vill gärna se att det är något som ses seriöst hos "grannen", dvs Er.

Har Ni sett någon förändring? Vad behövs för att ev snäppa upp det några pinnhål? Är loppet kört? Skäll gärna, men var sakliga för jösse namn för jag är lite mentalt svag :bash:

Kassta eller inta kassta... det är frågan (in handduken alltså!)

Edit: stavning... stavning...stavning *suck*

Edited by Lfskbat

hördudu, jag har nyligen gått med i HV och det jag kan säja(neeej jag e inte yoff ej heller off)är det att faaan va vasst HV är numer och det e klart förr va medelåldern nånstans vid 54 och nu ligger åldern vid 35 nånting så jämfört medf när jag va med hv-ungdom för bara några år sen(35 år sen va de visst :) )så har HV blivit djäkligt vass och jag e faxis glad att jag får vara med där, frågan e ju bara hur känge jag orkar hänga med ungdomarna :banana

jag är förvisso med i hemvärnet, och är för närvarande inte riktigt nykter...

men jag hade en längre diskussion med Innuendo idag om HV, så jag tror han är lämpligare att tala om vad jag tycker i nuvarande läge...

dock är jag INTE positiv....

kontentan av mina åsikter är:

Skrota HV och anställ 40-50 pers under regementena som sköter HV´s nuvarande uppgifter (stöd till samhället mm)

HV har iom Insatsförsvarets försvinnande totalt spelat ut sin roll.

några argument för att behålla HV finns inte i min värld (övertyga mig gärna).

OBS, jag är INTE nykter jusst nu, därför vågar jag skriva vad jag VERKLIGEN tycker!.

hoppas ni förstår!...

:baskerPa:

Oj, vilken underbar fråga! Detta är en fråga klippt&skuren för min fyllekompis, ifall jag och han hade fått sitta och spåna på ett bra svar på denna fråga under några timmar tillsammans med rusdrycker så hade det kunnat bli ett riktigt bra svar. Tyvärr så ligger mitt svar inte i lika PK linje som min fyllekompis. Men vad vet jag, jag är bara en lätt alkoholiserad hemvärnsman inom insatsorganisationen.....

Men hemvärnet är på väg att få luft under vingarna. Hemvärnet behöver mer speciallenheter. allt ifrån CBRN, MP, TRAFIK, TRANSPORT enheter. Kanske tom lätta-attacken skall överföras till hv.... I dagsläget består Hv av ca 2st fördelningar men totalt utan understödsenheter. Utan den stora massan är inriktad som ngn mer avanceradform av beväpnad-securitasvakt. Så fler understödsenheter behövs inom Hv.

Sedan att ha anställd personal vid resp, regemente för just denna form av insatser för det civila samhället tror jag kna bli en ganska dyrköpthistoria. I dagsläget närmarsig Hv 50% av den mobiliserbara styrkan som FM har. Men jag kan garantera att kostnaden för hv inte är 50% av budgeten. Men dessa siffror kan min fyllekompis betydligt bättre. Ska prata med honom så fort han är åter i landet så får ni exakta siffror osv på detta.

...

OBS, jag är INTE nykter jusst nu...

Märker det. :P

felskrivning... menade givetvis INVASIONSFÖRSVARET och ingenting annat.....

innuendo kan vittna om att jag sade fel om det även i nyktert tillstånd.

men jag hade en längre diskussion med Innuendo idag om HV, så jag tror han är lämpligare att tala om vad jag tycker i nuvarande läge...

Skrota HV och anställ 40-50 pers under regementena som sköter HV´s nuvarande uppgifter (stöd till samhället mm)

OBS, jag är INTE nykter jusst nu, därför vågar jag skriva vad jag VERKLIGEN tycker!.

hoppas ni förstår!...

Vilken modig man. Jag vågar def. inte skriva ngt ens med en öl i kroppen :navy:

Hjälm av.

Jag som hemvärnsman upplever bara god respekt från Yoff/FM vilket

jag däremot inte kunde säga under eran 85-95.

Well HV insatsplutoner är perfekta men skärp upp övriga HV till 40 timmar.

Sen identisk utrustning till hela HV så vi slipper viss rivalitet.

Gemmensam sambandssutrustning och bättre ledning så att HV kan samarbeta

bättre med polis, räddningstjänst och övriga HV.

hoppas ni förstår!...

Vilken modig man. Jag vågar def. inte skriva ngt ens med en öl i kroppen :navy:

Hjälm av.

Jag som hemvärnsman upplever bara god respekt från Yoff/FM vilket

jag däremot inte kunde säga under eran 85-95.

Well HV insatsplutoner är perfekta men skärp upp övriga HV till 40 timmar.

Sen identisk utrustning till hela HV så vi slipper viss rivalitet.

Gemmensam sambandssutrustning och bättre ledning så att HV kan samarbeta

bättre med polis, räddningstjänst och övriga HV.

jag gnäller inte på utrustningen...

deta är attityderna inom HV samt ÅLDERN på en stor del av personalen som är problemet....

jag tex är med i en helt vanlig HV pluton (ej IP eller liknande)

80% av personalen jag mött i vanliga HV skulle inte ens klara av att vara infartspost vid ett obetydligt skyddsobjekt...

detta är den mest GRUNDLÄGGANDE av HV´s uppgifter, och kan man inte lösa den... ja, då har man FAN inget där att göra.....

stämmer detta med resten av landet (bara pensionärer kommer på övningarna, och dessa är HELT omotiverade till annat än kaffe + bulle kalas) så är mitt förtroende ca -100 på en skala från 0 till 10.

observera att detta gäller inte bara personal från Skaraborg, där jag är aktiv, utan sådana jag mött från andra delar av landet också...

IP däremot, de har största problemet med att de tror de är så FÖRBANNAT duktiga.... tagga ner för HELVETE och var lite ödmjuka!!!! (fortfarande gällre det bara de jag mött, både via nätet och IRL)

(detta lär säkert få mig varnad och/eller lynchad, men jag skiter fullständigt i det)

nej, min åsikt är....

Anställ 40-50 pers på VARJE förband och ha dessa som en "insatsstyrka" vid nationella katasatrofer och liknande....

dessa gubbar (och kvinnor) kan äve användas för att utbilda eller träna värnpliktiga....

större uppgifter (väpnade osv) kan man använda den EU styrka vi håller på att bygga upp till...

dessa 2000 - 2400 personer som ingår i NBG är ju ändå anställda av Försvarsmakten, precis som vilken officer som helst och har till större delen en R10 beredskap...

så SKULLE det bli en storm eller liknande i storlek med GUDRUN så kan dessa sättas in vart som helst i landet inom 24h, vilket är lika fort eller tom SNABBARE än HV kan i nuläget...

blir det väpnad konflikt gäller samma sak, med den skillnaden att man har BÄTTRE UTR för att lösa uppgiften än HV har.... samt, att i det läget är det ett problem som berör hela EU; vilket gör att stridsagrupper från andra EU länder med största sannolikhet kommer sättas in....

enda uppgiften jag ser HV kunna lösa i nuläget är som B-styrka/måltavlor åt NBG (Nordic BattleGroup), numerären och beväpningen samt personalens tillgänglighet räcker inte åt nåt annat....

betänk själva.... av ett kompani... hur många kan då på kort varsel (inom ett par timmar) sättas in för att lösa en uppgift en vardag?

HÖGST 40 - 50 man, resten får inte ledigt från sina jobb....

detta är mao den styrka jag bedömer kunna vara anställde av närmsta regemente och på det viset kunna lösa uppgiften lika snabbt eller snabbare än HV, opch med BÄTTRE utrustning....

som sagt.. jag är själv med i HV och har sett organisationen från insidan... både vanliga HV och IP...

idag finns det inte en chans i helvete att HV kan lösa ens den enklaste uppgift snabbare än ex NBG....

och ja, jag VET att NBG när som helst kan bli utkallat av bryssel.... men i det läget kan vi utnyttja värnpliktiga..... såvida det inte gäller en väpnad insats inom landet, men då är det redan ett problem för EU vilket gör att NBG inte kommer bli utkallad, snarare kommer andra EUBG bli beordrade till sverige.

Skuggan, har du någon som helst koll på beredskapsgrader inom Hv? Vad gäller med ledighet från resp. arbete under en vardag när olika beredsakapsgrader är anbefallda av regeringen?

Hur lång tid har NBG för att inställa sig vid TV-masten i vännes? eller hur lång tid tar det för NBG att inställa sig vid masterna vid södra berget i sundsvall? Hur många typobjekt kan NBG bevaka och till vilken kostnad?

Vilka regler gäller för att kalla ut vpl? Nu är jag inte direkt hemma bland all denna juridik, utan jag får återigen hänvisa till ett kommande svar av min fyllekompis. Han om någon på detta forum är hemma på när gäller Hv och juridiska frågor. Tyvärr så är han iväg på en bröllopsresa. Men Skuggan du borde kröka mindre och kanske föra en mer konstruktiv diskussion med dina befäl. Du verkar tyvärr inte ha allt för stor koll på saker och ting...

Skuggan, har du någon som helst koll på beredskapsgrader inom Hv? Vad gäller med ledighet från resp. arbete under en vardag när olika beredsakapsgrader är anbefallda av regeringen?

Hur lång tid har NBG för att inställa sig vid TV-masten i vännes? eller hur lång tid tar det för NBG att inställa sig vid masterna vid södra berget i sundsvall? Hur många typobjekt kan NBG bevaka och till vilken kostnad?

Vilka regler gäller för att kalla ut vpl? Nu är jag inte direkt hemma bland all denna juridik, utan jag får återigen hänvisa till ett kommande svar av min fyllekompis. Han om någon på detta forum är hemma på när gäller Hv och juridiska frågor. Tyvärr så är han iväg på en bröllopsresa. Men Skuggan du borde kröka mindre och kanske föra en mer konstruktiv diskussion med dina befäl. Du verkar tyvärr inte ha allt för stor koll på saker och ting...

jag HOPPAS du har rätt...

det gör jag verkligen....

vad gäller beredskapsgraderna så anser jag att jag har hyfsad koll på dem....

och vad gäller NBG så är det ju 10 dagars beredskap från att bryssel ger order (något mindre från att sveriges regering ger ordern då båda krävs för insats)

inom landets gränser gäller enbart regeringens order så vitt jag vet (kan ha fel där), och eftersom soldaterna i R10 förbanden bor på regementet kan dessa mao sättas in på extremt kort varsel....

dock under förutsättning att de fortfarande kan ta sig inom 800 mil från bryssel inom 10 dagar...

de dessa soldater är anställda av staten borde de mao kunna kommenderas iväg för att lösa ex en översvämmninbg eller liknande i princip omedelbart.... eller iaf inom så lång tid det tar för regeringen att beordra förbandschefen, för förbandschefen att beordra ut manskapet och manskapet att lasta fordonen....

för HV är det en längre kedja innan insats är möjligt...

det som gäller jusst nu är vad jag vet 6h för HV insats och 24h för vanliga HV (inte 100% säker på tiderna)

båda dessa tidskrav klarar NBG med råge om ordern väl gäller.....

ok, nu har vi ingen NBG förrän 2008 så jag är lite tidigt ute...

men hur som haver så anser jag att HV spelat ut sin roll iom att invasionsförsvaret omorganiserats till ett insatsförsvar...

ett insatsförsvar kan lösa HV´s uppgifter snabbare och med bättre utrustning än HV kan, oavsett om det gäller eftersök, invasion eller insats i "långtbortistan" 800mil från bryssel.

ni får gärna övertyga mig om att jag har fel dock....

kommer ni med tydliga fakta som säger att jag har fel så kommer jag böja mig för det, men så länge står mina åsikter fast.

HV har inte spelat ut sin roll..............

Men det behövs bättras på rejält.

Mer tid för övningar. upp mot 200 timmar med krav på deltagande med nytt kontrakt.

Bättre ersättning förslagsvis 100 kr timmen med tak på 20 000 kr skattefritt för meniga.

Ersättningen skulle sluta på 700 miljoner. med 35 000 soldater starkt HV.

En övningbudget på ca 2 800 miljoner kronor.

Bättre förband som kan lösa bredare uppgifter.

Delvis med stridsfordon i geografiska områden där man absolut vill vara mycket slagkraftig.

Om försvarsmakten vill skulle man kunna skapa ett jäkligt slagkraftigt Hemvärn.

Mycket utrustning finns förrådsställd, personer som kan hantera tyngre utrustning finns utbildade i tidigare vpl kullar ett antal finns redan i HV, de behövs frächas upp bara, inte svårare än gamla tiders repmöten.

En budget på ca 3,5 - 4 miljader kronor motsvarar 10% av försvarets nuvarande budget.

Charlie Spartan

Achtung! Pojkar och flickor!

@Skuggan

Japp! Du har så rätt så, vännen! Visst finns det folk med hybris i IP, jag har hört saker i stil med "Jag är "RIKTIG" officer (sagt bakom ryggen till oss nya i IP + en massa annat skit), JÖSSES!!! Dåligt självförtroende? Det kan du fethajja!!! Kan rabbla M-nummer på alla kronans prylar "That´s it" och då blir man tydligen en "Supersoldat"... :D

Tackar för alla inputs men jag saknar dock alla Yoffare! Var är ni? Jag har "slösat/spänderat" ~100-150 timmar årligen i Hv och senaste tiden i IP. Vad tycker ni? Vi har ofta instruktörer från P7 och dessa säger alltid... Bra! Ni är duktiga! mm... Är vi det? Eller är det bara för att det ska sägas till Hv för vi är frivilliga?

Doktorn har diagnosiserat mig "mentalt kapabel" så ni kan hugga på nu pojkar och flickor.

OT Hon den rödhåriga Lt från P7 är så söt så :)

Edited by Lfskbat

Tjena grabbar.

Tycker att dom kan lägga ner det vanliga hv och satsa alla pengar på insatsplutoner istället.. Det måste kännas motiverande att öva en hel bataljon på ca 1000man, än det som idag kommer ca 200 man av ca 1000man.

Tror om man hade gjort detta så hade man fått insatsplutoner som kan spela upp vilken vpl pluton på läktaren.. För den erfarenheten som finns i insats pluton kan man aldrig få i en vpl-pluton trots att dom har liggat inne tre terminer..

Det kan jag säga med en god erfarenhet sedan i vårat, då en hvinsatspluton sinkade en hel mek bataljon + statsskytte på revinge...

krille :)

Tycker att dom kan lägga ner det vanliga hv och satsa alla pengar på insatsplutoner istället.. Det måste kännas motiverande att öva en hel bataljon på ca 1000man, än det som idag kommer ca 200 man av ca 1000man.

Förmodligen känns det lika som motiverat som att öva en hel insatspluton och det dyker upp 14 personer varav en "måste" åka tidigare...

Är beredd att hålla med Skuggan och Lfskbat om att det finns en hel del överskattande av egen förmåga inom IP. Det finns förmodligen en del riktigt bra plutoner där, precis som det finns bland 20/30-timmars. Men just "IP" är långt ifrån någon garanti för kvalitet.

Beträffande pengar så kan du fundera lite över hur många vanliga hvbataljoner man kunnat driva i ett antal år för de pengar som "Rikshemvärnschefens funktionsövning" kostade.

Edited by BJE

Jag ser att ingen (möjligtvis med undantag av BJE) hittills har svarat på Lfskbat's ursprungliga ursprungliga fråga.

Fråga var inte vad vi i HV tycker om oss själva. Det finns andra trådar där detta diskuteras filtigt.

Frågan var vad YOFF tycker om HV.

Edited by eskil

Jag anser att HV i dess nuvarande form bör läggas ner eller omvandlas till en nationell skyddsstyrka med huvudsaklig inrikting på stöd till samhället. Jag anser inte att Hemvärnet bör ha vapen ute i hemmen, och jag anser inte att de militära uppgifterna eller utbildningen bör gå åt det tyngre hållet, med anfallsstrid osv, eftersom det från och med nu finns yrkesanställda förband med just den uppgiften som huvuduppgift. Dessutom med en milsvida högre förmåga. De borde istället riktas in på att understödja Inatsdelarna i FM med det stöd man kan erbjuda. Exempelvis B-styrkor, bevakningsuppgifter osv. Ett utmärkt exempel är FM_dagarna i somras, där HV understödde de ordinarie förbanden på bra sätt med allt från mat till bevakning.

Enskilda hemvärnsmän och enskilda HV förband håller en mycket hög nivå, men överlag är organisationen värdelös för militära uppgifter.

Kanske tom lätta-attacken skall överföras till hv....

Vill du utveckla detta??

Tänkte bara dela med mig av en jämförelse som min stf kompch drog i dag (f.d yoff för den delen så lite on-topic blir det allt).

Insats ska göra mellan 60-100 timmar om året. En högst medioker fotbollsspelare i division 6 lägger bedömt ner 200-300 timmar om året........

har nyktrat till nu och tänkte bara tillägga att jag står för det jag skrivit....

vi har en hel del att prata om över några öl när vi kommer till ronneby :P :P

vi har väl det :Malaj:

nåja, du vet vart jag står, övertyga mig om motsatsen ;)

Achtung! Pojkar och flickor!

OT Hon den rödhåriga Lt från P7 är så söt så :clap:

[OT]

Bild? :banana

[/OT]

Det tycker jag inte. Hon behandlar er professionellt, behandla henne så också.

Edited by jake the snake

• Forumsledning

förstår inte hur vissa tänker.. om jag tittar på inledningsfrågan o sen jämför med resultatet..

..alltså det finns inget tvång att svara.. framförallt inte när tråden inte vänder sig mot dom som nu av nån anledning har svarat.. bara JTS som har gjort rätt än så länge..och de som inte har svarat.

Arrrrghhhhh! Nu blev jag OT på min egen topic.. 5 snabba armhävningar i straff... *phu* Orkade bara två! Räcker det? Njea du får ta resterande tre på onsdag... fy på dig!

Tack Kimster! Det är nog jag själv som lockat ut de goda kamraterna på svag is... sorry! Ska skärpa mig.

Edited by Lfskbat