Jump to content

Svenska plastfigurer 1:35

Mats

Recommended Posts

Finns tyvärr inga svenska figurer i dagsläget men det jobbas på det.

Jag kan dock inte sia om när det isåfall skulle komma några men iochmed att Trumpeter har släppt Strv103B och C så börjar intresset öka.

Ska du göra en modern figur så är ju någon amerikansk figur lämplig då vi använder samma telehjälm.

Om det är till din Pbv501 så borde du göra en figur med ryssluva.

The Swede

Ja, det är till den... får skära huvet av vagnchefen å sätta det på en amerikan då...

Våra 401 besättningar använder numera telehjälm 9A. Första året så sker? Rätta mig om jag har fel. Så det borde ju inte ha förekommit på 501...

Sen är det ju till min påtänkta 122:a.

9A har ju sina brister den också... hade pip i hörlurarna i flera veckor och när jag frågade vad jag skulle göra så var det "läckage" och jag skulle tillpassa hjälmen bättre tills kn C kopplade in sig i min vagn och hörde bruset i min hjälm i sin och fastställde att det var farligt och att jag skulle byta...

Den enda 501:or som har 9A installerat är ledningsvagnarna 5011. Den var en ekonomisk fråga när man köpte in skithögarna.

Skall skyttgruppen vara med på din modell?

Som liten kuriosa ang. 501:ans intrecom är att vid ett flertal tillfällen hördes det Ryska röste i våra luvor.

Ingen skyttegrupp...

Tamyia har annars en amerikansk skytte grupp som man med enkelhet kan göra om till svensk krigare. Det enda som skulle saknas skulle vara P-Skott M786 men det skall man väl kunna fixa till med lite plastbitar?

Pskott M/86 kan man få tag på genom att köpa ett Dragon-set med Desert Storm-jänkare. I ett av seten får man med en AT4. (Andra mer eller mindre svenska vapen som förekommit i Dragons figurset är: Kpist m/45, Ak 4 (G3), Ksp 58 (FN-MAG) och Ag 90. Kanske finns det fler, men det var alla jag kommer på för tillfället.

mvh

Erik G