Jump to content

Vilka har gjort utlandstjänst?

Recommended Posts

Hallå alla!

Jag håller just nu på med mitt stora projektarbete i gymnasiet som bland annat ska handla om hur försvarets överlevnadsutbildning psykiskt påverkar soldater på mission.

Min frågeställning för arbetet är:

”Hur förbereder försvarsmakten svenska soldater för en överlevnadssituation i Sverige och vilken betydelse har överlevnadsutbildningen psykiskt för svenska soldater på mission i utlandet?”

För att kunna svara på den andra delen av frågan behöver jag hjälp från er som varit på mission i utlandet (helst inom det senaste året typ, men tidigare erfarenheter är också av intresse).

Om ni har lust att hjälpa till och svara på lite frågor så skicka gärna ett PM.

Orkar ni inte vara riktigt så seriösa så får ni gärna posta ett litet svar ifall ni varit med på någon mission, när (, var) och vad ni fick för speciell utbildning innan missionen (speciell överlevnadsutbildning, granen, annan utbildning i hur man hanterar olika situationer psykiskt etc.)

Detta hade varit till enorm hjälp för mig!

Om du känner för att hjälpa till, skicka ett PM så preciserar jag mig mer.

//CfrHGB

Möjligtsvis finns det :camo: som kanske kan ha lite nytta av överlevnadsutb innan mission.

För övriga förband ser jag föga nytta. I viss mån får man ju lite överlevnadsutb då man brukar ha utb av faunan i området. Om den har elak djur, det växer minor etc. Mer än så är det inte.

Däremot finns det goda själ att ha överlevnadsutb i Sverige under GU. Detta gör att soldaterna kan klara sig själva lite bättre i skogen. Indirekt till nytta för det civila samhället.

Möjligen kan man se lite mera fältmässighet som överlenadsutb ger som nytta för US. Men detta gäller alla fältövningar i hela GU.

Kortfattat man brukar inte ha specifik ö-utb inför US. Den ö-utb man har under GU är av föga nytta i US, då den behandlar det Svenska klimatet.

@ losec:

Jag håller med i ditt resonomang, men jag tror du missförstod min inritning lite,

"...vilken betydelse har överlevnadsutbildningen psykiskt för svenska soldater på mission i utlandet?"

I bla granen-utbildningen tas ju upp faktorer som rädsla, vänta, ovisshet osv.

Min fråga är hur den biten påverkar soldaterna i en "skarp" situation. Om det hjälper att ha upplevt det under en (överlevnads)övning eller ej etc.

Blev det lite klarare nu? :camo:

Förtydling från min sida.

Faktorer som rädsla, stress, ovishet etc ingår bl a i ö-utb. Men i min värld och så som min GU såg ut ingick de faktorerna i alla övningar. Skillnaden var att man spanade/stred/etc istället för att plocka skägglav och bygga vindskydd. Men vad det i övrigt gäller övningarnas uppbyggnad var det de samma. Därför samma psykiska betignelser på övningarna.

Alltså, det känns som frågeställningen är väldiugt konstig. HUr många har ens gjort Granen? Och Är den nåt att ha? jag har har gjort tre missioner, har gjort en veckas överlevnadutb nån gång på 90 talet men har aldrig reflekterat på "överlevnad" i utlandstjänst. Så för mig skulle svaret vara ingen som helst betydelse....Detta är inget man ens går igenom på missionsutbildningarna. Och förmågan att överleva i svensk miljö som granen och liknande syftar till spelar ju föga roll i tex Afghanistan och Liberia.

Så, ja jag håller med Losec.

”Hur förbereder försvarsmakten svenska soldater för olika stresssituationer i Sverige och kompleterar man den utbildningen för svenska soldater på mission i utlandet?”

Så hade jag skrivet men det känns som en ganska liten del i sammahanget ändå. Så skriv om förhållandet avseende det hela psykiska sfären avseende förberedelsen av så kallade stresreaktioner i vpl och utlandstjänst. Skriv om hemkomsten och vad som kan ske där och vilken hjälp soldater får. Vilken hantering sker. ect etc. Kontakta Prehab på Intutb på gardet tex.

Alltså den överlevnadsutbildning som man genomför under GU har nog liten om ingen påverkan på den psykiska styrkan för den enskilda soldaten i en utlandsmission.

Den stress man upplevver under en sådan utbildning är inte på långa vägar samma stress man känner i en "SKARP" situation. Så ur den synvinkeln så har den ingen betydelse.

Den övriga utbildningen man genomför i sverige fokuseras på att man kan genomföra sin uppgift i sömnen om det vore så, det vill säga man tränas och tränas så att saker "sitter i ryggmärgen", detta medför av erfarenhet att när det blir ett "SKARPT" läge så gör man som man har blivit lärd under GU. Reflexmässigt med andra ord.

Under ett "SKARP" läge fungerar inte hjärnan på samma sätt som i det civila läget , utan den vanliga känslorna som rädsla, sorg kommer inte över en förrens efter missionen är slut och man är civil igen. Man är inte rädd, man får adrenalin kick ... detta är en skyddsmekanism som räddat många liv.. inkl mitt.

DÄREMOT kommer alla känslor över en när man är hemma och kan slappna av, detta är inget man tränas för och inte heller förbereds för efter en mission.

Detta är helt mina reflektioner av egen erfarenhet, och inte att betrakta som någon sanning.