Kanna Posted October 26, 2006 Report Share Posted October 26, 2006 (edited) Låter verkligen inget vidare. http://www.aftonbladet.se/vss/malmo/story/...,917669,00.html http://www.kbv.se/kbvtemplates/PressReleasePage.aspx?id=949 Flygplanstypen i fråga Edited September 13, 2007 by The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted October 26, 2006 Report Share Posted October 26, 2006 4 personer ombord, hoppas att de klarade sig! Var inte dessa plan till salu på FMVs hemsida för några månader sedan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertil Ludvig 1 Posted October 26, 2006 Report Share Posted October 26, 2006 Typ troligen: http://www.kustbevakningen.se/kbvtemplates/Page.aspx?id=804 Dock säger vissa källor att det skulle vara enmotorigt. BL1 Mer lokal info: http://sydsvenskan.se/skane/vellinge/article192206.ece Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RadaR Posted October 26, 2006 Report Share Posted October 26, 2006 (edited) Det är KBV 585 som störtat, ser ut att var det mittersta planet på länken som Bertil Ludvig 1 lagt in om jag ser rätt. Det kommer vara en press.konferans klockan 16:00 Källa: Kustbevakningen Edit: Tillägg Edited October 26, 2006 by RadaR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted October 26, 2006 Report Share Posted October 26, 2006 (edited) Det nämns ju inte vad som hände med ombordvarande. Jag misstänker det värsta. Edited October 26, 2006 by UAV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted October 26, 2006 Report Share Posted October 26, 2006 Varför folk alltid envisas med att länka till Aftonbladet förstår jag inte, som vanligt finns det bättre information i t ex SvD. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertil Ludvig 1 Posted October 26, 2006 Report Share Posted October 26, 2006 Varför folk alltid envisas med att länka till Aftonbladet förstår jag inte, som vanligt finns det bättre information i t ex SvD. Öööööööh Sydsvenskan kanske eller? Ligger till och med lite närmre till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted October 26, 2006 Report Share Posted October 26, 2006 Min bror ringde mig eftersom han var i Falsterbo och jobbade i hamnen när planet dök. Lät inget vidare. Gummibåtar och dykare höll fortfarande på att plaska runt 1,5 timme efter nedslaget och inga ambulanstransporter hade då lämnat platsen... Låter dystert med tanke på besättningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted October 26, 2006 Report Share Posted October 26, 2006 Man har tydligen hittat en död och nu avblåst räddningsinsatsen. Ser ut som att det får bli en mental "mössa av". Sen kan jag dock inte undgå att bli nyfiken över vems Sea King-helikopter det är som syns på DN:s bilder: http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article...=1&minor=583738 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted October 26, 2006 Report Share Posted October 26, 2006 (edited) http://aviation-safety.net/database/dblist...=datekey&page=1 Har inte hittat något fall med en under flygning avfallande vinge. Dock ett par med kraftigt och okontrollerat vinglande, men utan rapport att någon vinge slitits av som resultat. Men många fall är ju utan beskrivning. Edited October 26, 2006 by Pal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shisha Posted October 26, 2006 Report Share Posted October 26, 2006 Tragiskt. Sen kan jag dock inte undgå att bli nyfiken över vems Sea King-helikopter det är som syns på DN:s bilder:http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article...=1&minor=583738 Troligen Danmarks. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 26, 2006 Report Share Posted October 26, 2006 Sen kan jag dock inte undgå att bli nyfiken över vems Sea King-helikopter det är som syns på DN:s bilder:http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article...=1&minor=583738 Från SvD: Enligt Sjöräddningscentralen i Göteborg har tre helikoptrar rekvirerats till området, en dansk räddningshelikopter, en svensk helikopter av typen H-97 samt polishelikoptern från Sturup. Dessutom opererar tre båtar på plats, förutom kustbevakningsbåten är det en båt från Sjöräddningssällskapet och en lotsbåt från Malmö. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted October 26, 2006 Report Share Posted October 26, 2006 Mössa av. Det är ofta man sett de planen flyga förbi Helsingborg. Fina flygplan faktiskt. För mig låter det väldigt konstigt, men samtidigt troligt att vingen trillade av. Jag spekulerar i att den salta och våta miljön som de flög över gjorde sitt med korrosionen och skapade en brottanvisning. Men som sagt var det konstigt. Underhållet måste veta om detta och ha schema för att kolla sådana saker som korrosion med tätare intervall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted October 26, 2006 Report Share Posted October 26, 2006 Mössa av.Det är ofta man sett de planen flyga förbi Helsingborg. Fina flygplan faktiskt. För mig låter det väldigt konstigt, men samtidigt troligt att vingen trillade av. Jag spekulerar i att den salta och våta miljön som de flög över gjorde sitt med korrosionen och skapade en brottanvisning. Men som sagt var det konstigt. Underhållet måste veta om detta och ha schema för att kolla sådana saker som korrosion med tätare intervall. De flyger extremt sällan så lågt att ev. salt från havet på sikt påverkar flygkroppen. Mängden salt som blåser upp från havet är försumbar på de höjder de verkar på normalt. OT: Tyvärr så tror jag att man gått in för lågt mot KBVs station vid Falsterbokanalen och slagit i vingen i något. Oerhört ledsamt i vilket fall som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 26, 2006 Report Share Posted October 26, 2006 För mig låter det väldigt konstigt, men samtidigt troligt att vingen trillade av. Jag spekulerar i att den salta och våta miljön som de flög över gjorde sitt med korrosionen och skapade en brottanvisning. Men som sagt var det konstigt. Underhållet måste veta om detta och ha schema för att kolla sådana saker som korrosion med tätare intervall. Jag tänker inte spekulera i vad som orsakat den aktuella olyckan utan redovisar bara olika andra alternativ. Till exempel har Herkules fått problem med sprickor i vingarna vilket fått minst en maskin att trilla ner (film finns på nätet). Det beror då på vanlig utmattning och inte att sakerna korroderat. Jag vet inte hur den aktuella maskinen är konstruerad, men på andra flygplan har det hänt att infästningen till bakre vingbalken brustit varvid vingen vridits sönder. Om en propeller kastar ett blad kan flygplanet skaka sönder eller iaf motorn skaka loss från flygplanet. Sedan finns ju vanliga användarfel som överbelastning eller kollision med mark eller annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted October 26, 2006 Report Share Posted October 26, 2006 Mössa av.Det är ofta man sett de planen flyga förbi Helsingborg. Fina flygplan faktiskt. För mig låter det väldigt konstigt, men samtidigt troligt att vingen trillade av. Jag spekulerar i att den salta och våta miljön som de flög över gjorde sitt med korrosionen och skapade en brottanvisning. Men som sagt var det konstigt. Underhållet måste veta om detta och ha schema för att kolla sådana saker som korrosion med tätare intervall. Pratade med en pilot precis, om man flyger riktigt långsamt dvs nära stall-hastighet, och sedan gör en sväng så klipper flygplannet direkt, Dvs störtar rakt ner. Efter att ha läst det som stog i tidningarna trodde han det var en trolig anledning, om man sedan försöker dra upp det så överbelastar man ganska kraftigt. Kan resultera i att vingen ryker på ett fllygplan som inte är byggt för större påfrestningar. Även detta är superspekulativt....... /martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted October 26, 2006 Report Share Posted October 26, 2006 Tragiskt. Sen kan jag dock inte undgå att bli nyfiken över vems Sea King-helikopter det är som syns på DN:s bilder:http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article...=1&minor=583738 Troligen Danmarks. För mer info om deltagande enheter etc. Se www.scanner.nu Giivakt!! Blås tapto! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
capio Posted October 26, 2006 Report Share Posted October 26, 2006 Har jobbat ute hela dagen så jag hade inte sett några nyheter. Laddade för att se Aktuellts 21-sändning. Trodde liksom i min enfald att olyckan skulle vara förstanyhet med reportage och analyser. "Övriga nyheter i korthet!" Ett svenskt flygplan har störtat och fyra människor har omkommit. Är inte det en nyhet som håller längre än 6-7 timmar? Ett reportage om anhörigvård bedömdes tydligen som viktigare. Så blir det tydligen när nyheterna inte berör huvudstaden. En trafikolycka på Essingeleden hade säkert fått samma nyhetsvärde. Vi skänker en tanke till de omkomnas anhöriga, vänner och kollegor........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swed65 Posted October 27, 2006 Report Share Posted October 27, 2006 (edited) Mössa av. Mer information finns att läsa i länken nedan: Södermanlands Nyheter Edit: Gick inte att länka direkt till artikeln. Edited October 27, 2006 by Swed65 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snake Posted October 27, 2006 Report Share Posted October 27, 2006 Mössa av. Tänker på deras kollegor och familjer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskirovka Posted October 27, 2006 Report Share Posted October 27, 2006 Bara en fundering jag fick. Tråden om stridsbåten som gick till botten ligger i forumdelen "Luckan" medan den här tråden ligger i "Transportcentralen". Vilken tråd ligger rätt/fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted November 22, 2006 Report Share Posted November 22, 2006 Vingbrott pga utmattning http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14126172.asp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted November 22, 2006 Report Share Posted November 22, 2006 Vingbrott pga utmattninghttp://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14126172.asp Borde innebära att Kustbevakningens två övriga plan får flygförbud tills besiktning av vinginfästningarna har utförts, samt att korrigerande åtgärder mot eventuella anmärkningar har vidtagits. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted November 22, 2006 Report Share Posted November 22, 2006 Vingbrott pga utmattninghttp://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14126172.asp Borde innebära att Kustbevakningens två övriga plan får flygförbud tills besiktning av vinginfästningarna har utförts, samt att korrigerande åtgärder mot eventuella anmärkningar har vidtagits. Lite mer info: http://www.kbv.se/kbvtemplates/PressReleasePage.aspx?id=1004 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted November 23, 2006 Report Share Posted November 23, 2006 Vingbrott pga utmattninghttp://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14126172.asp Borde innebära att Kustbevakningens två övriga plan får flygförbud tills besiktning av vinginfästningarna har utförts, samt att korrigerande åtgärder mot eventuella anmärkningar har vidtagits. Luftfartsstyrelsen har utfärdat flyförbud för alla Casa -212 plan. Se artikel i Expressen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted November 23, 2006 Author Report Share Posted November 23, 2006 Någon som vet hur vanligt förekommande CASA-212 är i Sverige? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted November 23, 2006 Report Share Posted November 23, 2006 Har funderat lite på det där med flygförbud: Flygplanstypen används ju av en hel drös länder, går det ut nån info till dessa länder om vad som inträffat så att de kan vidta åtgärder?? Någon som vet hur vanligt förekommande CASA-212 är i Sverige? Vad jag vet är det bara KBV som använder det. FM hade ett plan som utrangerades 2005. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted November 23, 2006 Report Share Posted November 23, 2006 Har funderat lite på det där med flygförbud:Flygplanstypen används ju av en hel drös länder, går det ut nån info till dessa länder om vad som inträffat så att de kan vidta åtgärder?? Den spanska flygplanstillverkaren går nu ut med direktiv att inspektera de 400 andra plan av samma typ som finns runt om i världen http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6 /B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted December 26, 2006 Report Share Posted December 26, 2006 http://aviation-safety.net/database/dblist...=datekey&page=1 Har inte hittat något fall med en under flygning avfallande vinge. Dock ett par med kraftigt och okontrollerat vinglande, men utan rapport att någon vinge slitits av som resultat. Men många fall är ju utan beskrivning. Postar här då det har med avfallande vingar att göra. En kamrat skickade nyss denna länk: killsometime.com Jag tycker det ser riktigt ut, men helt sjukt. Någo som har mer info? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 26, 2006 Report Share Posted December 26, 2006 Postar här då det har med avfallande vingar att göra. En kamrat skickade nyss denna länk: killsometime.com Jag tycker det ser riktigt ut, men helt sjukt. Någo som har mer info? Det sjukaste är väl texten i fönsterlisten: "C130 Crash - Funny video clips" Såg ju jääävligt "roligt" ut.. Materialutmattning är inte att leka med, och Herkor lever ju i regel inte ett liv med endast mjuka landningar på långa, breda och fina rullbanor.. På filmen der det ju ut som att vingbalken går av på mitten, vilket medför att båda vinghalvorna lossnar.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.