Jump to content

Kustbevakningsflygplan har störtat 20061026


Kanna

Recommended Posts

Min bror ringde mig eftersom han var i Falsterbo och jobbade i hamnen när planet dök. Lät inget vidare. Gummibåtar och dykare höll fortfarande på att plaska runt 1,5 timme efter nedslaget och inga ambulanstransporter hade då lämnat platsen... Låter dystert med tanke på besättningen.

Link to comment
Share on other sites

Man har tydligen hittat en död och nu avblåst räddningsinsatsen. Ser ut som att det får bli en mental "mössa av".

 

Sen kan jag dock inte undgå att bli nyfiken över vems Sea King-helikopter det är som syns på DN:s bilder:

http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article...=1&minor=583738

Link to comment
Share on other sites

http://aviation-safety.net/database/dblist...=datekey&page=1

 

Har inte hittat något fall med en under flygning avfallande vinge. Dock ett par med kraftigt och okontrollerat vinglande, men utan rapport att någon vinge slitits av som resultat. Men många fall är ju utan beskrivning.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Sen kan jag dock inte undgå att bli nyfiken över vems Sea King-helikopter det är som syns på DN:s bilder:

http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article...=1&minor=583738

Från SvD:

Enligt Sjöräddningscentralen i Göteborg har tre helikoptrar rekvirerats till området, en dansk räddningshelikopter, en svensk helikopter av typen H-97 samt polishelikoptern från Sturup. Dessutom opererar tre båtar på plats, förutom kustbevakningsbåten är det en båt från Sjöräddningssällskapet och en lotsbåt från Malmö.
Link to comment
Share on other sites

Mössa av.

Det är ofta man sett de planen flyga förbi Helsingborg. Fina flygplan faktiskt.

 

För mig låter det väldigt konstigt, men samtidigt troligt att vingen trillade av. Jag spekulerar i att den salta och våta miljön som de flög över gjorde sitt med korrosionen och skapade en brottanvisning. Men som sagt var det konstigt. Underhållet måste veta om detta och ha schema för att kolla sådana saker som korrosion med tätare intervall.

Link to comment
Share on other sites

Mössa av.

Det är ofta man sett de planen flyga förbi Helsingborg. Fina flygplan faktiskt.

 

För mig låter det väldigt konstigt, men samtidigt troligt att vingen trillade av. Jag spekulerar i att den salta och våta miljön som de flög över gjorde sitt med korrosionen och skapade en brottanvisning. Men som sagt var det konstigt. Underhållet måste veta om detta och ha schema för att kolla sådana saker som korrosion med tätare intervall.

 

 

De flyger extremt sällan så lågt att ev. salt från havet på sikt påverkar flygkroppen. Mängden salt som blåser upp från havet är försumbar på de höjder de verkar på normalt.

 

OT:

Tyvärr så tror jag att man gått in för lågt mot KBVs station vid Falsterbokanalen och slagit i vingen i något.

 

Oerhört ledsamt i vilket fall som helst.

Link to comment
Share on other sites

För mig låter det väldigt konstigt, men samtidigt troligt att vingen trillade av. Jag spekulerar i att den salta och våta miljön som de flög över gjorde sitt med korrosionen och skapade en brottanvisning. Men som sagt var det konstigt. Underhållet måste veta om detta och ha schema för att kolla sådana saker som korrosion med tätare intervall.

Jag tänker inte spekulera i vad som orsakat den aktuella olyckan utan redovisar bara olika andra alternativ. Till exempel har Herkules fått problem med sprickor i vingarna vilket fått minst en maskin att trilla ner (film finns på nätet). Det beror då på vanlig utmattning och inte att sakerna korroderat. Jag vet inte hur den aktuella maskinen är konstruerad, men på andra flygplan har det hänt att infästningen till bakre vingbalken brustit varvid vingen vridits sönder. Om en propeller kastar ett blad kan flygplanet skaka sönder eller iaf motorn skaka loss från flygplanet. Sedan finns ju vanliga användarfel som överbelastning eller kollision med mark eller annat.

Link to comment
Share on other sites

Mössa av.

Det är ofta man sett de planen flyga förbi Helsingborg. Fina flygplan faktiskt.

 

För mig låter det väldigt konstigt, men samtidigt troligt att vingen trillade av. Jag spekulerar i att den salta och våta miljön som de flög över gjorde sitt med korrosionen och skapade en brottanvisning. Men som sagt var det konstigt. Underhållet måste veta om detta och ha schema för att kolla sådana saker som korrosion med tätare intervall.

 

Pratade med en pilot precis, om man flyger riktigt långsamt dvs nära stall-hastighet, och sedan gör en sväng så klipper flygplannet direkt, Dvs störtar rakt ner. Efter att ha läst det som stog i tidningarna trodde han det var en trolig anledning, om man sedan försöker dra upp det så överbelastar man ganska kraftigt. Kan resultera i att vingen ryker på ett fllygplan som inte är byggt för större påfrestningar.

 

Även detta är superspekulativt.......

/martinator

Link to comment
Share on other sites

Tragiskt. :clap:

 

Sen kan jag dock inte undgå att bli nyfiken över vems Sea King-helikopter det är som syns på DN:s bilder:

http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article...=1&minor=583738

Troligen Danmarks.

 

falsterbokraschbox7.jpg

För mer info om deltagande enheter etc.

Se www.scanner.nu :)

Giivakt!! Blås tapto! :D

Link to comment
Share on other sites

Har jobbat ute hela dagen så jag hade inte sett några nyheter. Laddade för att se Aktuellts 21-sändning. Trodde liksom i min enfald att olyckan skulle vara förstanyhet med reportage och analyser.

"Övriga nyheter i korthet!" Ett svenskt flygplan har störtat och fyra människor har omkommit. Är inte det en nyhet som håller längre än 6-7 timmar?

Ett reportage om anhörigvård bedömdes tydligen som viktigare.

 

Så blir det tydligen när nyheterna inte berör huvudstaden. En trafikolycka på Essingeleden hade säkert fått samma nyhetsvärde.

 

Vi skänker en tanke till de omkomnas anhöriga, vänner och kollegor........

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

 

Borde innebära att Kustbevakningens två övriga plan får flygförbud tills besiktning av vinginfästningarna har utförts, samt att korrigerande åtgärder mot eventuella anmärkningar har vidtagits. :)

Link to comment
Share on other sites

 

Borde innebära att Kustbevakningens två övriga plan får flygförbud tills besiktning av vinginfästningarna har utförts, samt att korrigerande åtgärder mot eventuella anmärkningar har vidtagits. :)

 

Lite mer info: http://www.kbv.se/kbvtemplates/PressReleasePage.aspx?id=1004

Link to comment
Share on other sites

 

Borde innebära att Kustbevakningens två övriga plan får flygförbud tills besiktning av vinginfästningarna har utförts, samt att korrigerande åtgärder mot eventuella anmärkningar har vidtagits. :eeh:

 

 

Luftfartsstyrelsen har utfärdat flyförbud för alla Casa -212 plan. :o:camo:

 

Se artikel i Expressen

Link to comment
Share on other sites

Har funderat lite på det där med flygförbud:

Flygplanstypen används ju av en hel drös länder, går det ut nån info till dessa länder om vad som inträffat så att de kan vidta åtgärder??

 

Någon som vet hur vanligt förekommande CASA-212 är i Sverige?

 

Vad jag vet är det bara KBV som använder det. FM hade ett plan som utrangerades 2005.

Link to comment
Share on other sites

Har funderat lite på det där med flygförbud:

Flygplanstypen används ju av en hel drös länder, går det ut nån info till dessa länder om vad som inträffat så att de kan vidta åtgärder??

 

Den spanska flygplanstillverkaren går nu ut med direktiv att inspektera de 400 andra plan av samma typ som finns runt om i världen

 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6

 

/B

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
http://aviation-safety.net/database/dblist...=datekey&page=1

 

Har inte hittat något fall med en under flygning avfallande vinge. Dock ett par med kraftigt och okontrollerat vinglande, men utan rapport att någon vinge slitits av som resultat. Men många fall är ju utan beskrivning.

Postar här då det har med avfallande vingar att göra.

 

En kamrat skickade nyss denna länk: killsometime.com

 

Jag tycker det ser riktigt ut, men helt sjukt. Någo som har mer info?

Link to comment
Share on other sites

Postar här då det har med avfallande vingar att göra.

 

En kamrat skickade nyss denna länk: killsometime.com

 

Jag tycker det ser riktigt ut, men helt sjukt. Någo som har mer info?

 

 

Det sjukaste är väl texten i fönsterlisten: "C130 Crash - Funny video clips" Såg ju jääävligt "roligt" ut..

 

Materialutmattning är inte att leka med, och Herkor lever ju i regel inte ett liv med endast mjuka landningar på långa, breda och fina rullbanor..

På filmen der det ju ut som att vingbalken går av på mitten, vilket medför att båda vinghalvorna lossnar..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...