griffon Posted October 26, 2006 Report Share Posted October 26, 2006 En bekant håller på och gör en Draken för X-Plane och undrar över "höjd- och skevrodren". Det är de ju inte riktigt och det antar han inte heller. Men hur är det, rör de yttre och inre sig med samma eller olika utslag vid höjd- respektive skevroder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted October 26, 2006 Report Share Posted October 26, 2006 Det sitter en modell av Drakens styrsystem i plugget. Jag ska se om jag kan övertala en vän med kamera att fota det imorrn så att jag kan lägga upp det här. /mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 26, 2006 Report Share Posted October 26, 2006 Bookmark har gjort en bra J35J för FS9. Kolla där om någon vet hur det fungerar. Flera system är simulerade så jag misstänker att han gjort sin research när det gäller rodren också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban75 Posted November 1, 2006 Report Share Posted November 1, 2006 (edited) En bekant håller på och gör en Draken för X-Plane och undrar över "höjd- och skevrodren". Det är de ju inte riktigt och det antar han inte heller. Men hur är det, rör de yttre och inre sig med samma eller olika utslag vid höjd- respektive skevroder? Dom inre och yttre roderytorna på Draken sitter ihop med en länk i bakkant. Här är en illustration. A visar roder i neutralläge. B visar vinklat roder. Pilen visar länken. Observera att rodren vinklar sig lite. Jag är inte säker om båda roder gör det. Men det blir en glipa mellan dom när rodren gör utslag. Hoppas detta kan hjälpa! Edited November 1, 2006 by Robban75 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted November 1, 2006 Report Share Posted November 1, 2006 Observera att rodren vinklar sig lite. Jag är inte säker om båda roder gör det. Men det blir en glipa mellan dom när rodren gör utslag. Glipan beror på rodrens geometriska form, alltså på att roderaxlarna är vinklade så som de är. Den ökar med roderutslaget.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts