Jump to content

Skärpta regler för hemvärnsvapen

Recommended Posts

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6

Jag går nog ur snart...

då syftar jag inte på:

"Bestämmelserna innebär också att intervjuerna som hemvärnets kompanichef gör med nya soldater förbättras.

Vidare ska de sociala myndigheterna yttra sig över ansökningar till hemvärnet. I dag är det olika kommunala tjänstemän, ibland räddningschefen, som uttalar sig om personernas lämplighet.

Dessutom införs en hälsodeklaration av samma typ som personalen i utlandsstyrkan lämnar in."

Det är bra med kontroll av oss galningar... :camo:

utan:

"I framtiden får inte längre den enskilde soldaten förvara nyckeln till patronlägeslåset. Denna ska finnas hos ett särskilt utsett befäl, oftast plutonchefen. "

Det här låter nästan för vansinnigt struligt.

Pappsen

:=o

• Replies 253
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Varför då? Det är väl ett klockrent sätt att se till att urflippade HV-soldater inte har direkt brukbara automatvapen hemma... Mycket bra initiativ tycker jag..

Vem ska se till att plutonschefen inte flippar ut?

Tycker det känns konstigt, jag har haft mitt vapen hemma i många år och gör alla timmar med råge, varför är jag olämplig nu helt plötsligt,, det hade varit bättre om en ny kille i plutonen/kompaniet som just fått ut sitt vapen inte hade nycklen för än plut/komp chefen lärt känna honom.

Edited by "SSA" Gunny

Varför då? Det är väl ett klockrent sätt att se till att urflippade HV-soldater inte har direkt brukbara automatvapen hemma... Mycket bra initiativ tycker jag..

Hm... så nyckeln till mitt vapen ska alltså förvaras hemma hos min plutonchef?

Snacka om att exponera honom för fara.

Sedan är det ju mindre bra att låsa upp hela plutonens övningsförutsättning hos en person.

Det blir väldigt struligt om man ska öva med en annan pluton än sin egen.

däremot är det bra att inte nycklarna finns på samma ställe som vapnet.

Det ökar säkerheten på alla sätt och vis men det måste vara lätttillgängligt så att det inte blir som med KSP.

"nä... vi tog inte ut några Kulspruta 58 till den här övningen för det är så mycket jobb med att lösa ut dom på orten där dom förvaras."

Visst det kan vara bra om jag inte har nyckeln hemma. Alla tillbud med vapen är tragiska. Men jag tänker på vad som händer i verkligheten, tänk följande cenario: På lördagsmorgonen står det 20-30 man med vapen utrustning och plutonchefen inte kommer pga sjukdom/glömska/semester eller dylikt. Vem ska åka och bryta sig in hos vår plutonschef då ? Hur mycket övningstid ska vi lägga på rengörning på övningen för att alla ska lämna in nyckeln innan vi åker hem.

Det finns ju alltid en smidigare idé med detta också. Och det är väl iaf att isådana fall låta nyckeln vara hos hemvärnsmannen, och resten av vapnet inlåst kasun. Annars låser man in både nycklar och vapen tillsammans i kasun så slipper man utsätta sina pltch för fara.

Och det är väl iaf att isådana fall låta nyckeln vara hos hemvärnsmannen, och resten av vapnet inlåst kasun.

Ja, det låter ju rätt logiskt, varför skall PC förvara nyckeln till ett vapen jag ändå inte kommer åt

Annars låser man in både nycklar och vapen tillsammans i kasun så slipper man utsätta sina pltch för fara.

Nej inte förvara nyckel till vapen på samma ställe som vapnet, även om det är i en kassun

Det finns flera orsaker till detta, en av dem är klåfingriga personer på bat. som "lånar" vapen ur diverse kassuner vid utb. :=o

Det blir mitt sätt att tacka för det stora förtroendet jag erhåller

Tyvärr är det ju oftasts så, en person förstör för alla andra.

Jag tycker inte heller att det är kul, men å andra sidan kan det väl tyckas konstigt att en HV-man får ha ett helautomatiskt vapen hemma om han bara lovar att förvara vapnet delat. Civila vapeninnehavare har betydligt större krav på sig än så, vapenlicens, vapenskåp osv...

Det är väl inte på det viset att säkerhetsskåpet MÅSTE vara inlåst hemma hos en enskild plutch? :=o

Däremot kan jag tänka mig att säkerhetsskåpet finns inlåst på kompanistaben eller motsvarande där endast kompaniledning samt plutch har tillgång till utrymmet där säkerhetsskåpet är placerat samt att ovanstående har kvitterat ut koden till säkerhetsskåpet. :camo:

Jag som PC ser ju det potentiella problemet i en massivt ökad administration. Vilket är ungefär det sista jag är sugen. Mer krig - mindre administrativt skit.

Jag förstod på tidningen att skåpen skulle vara hemma hos PC, och det får jag väl också påstå att jag inte är så jävla sugen på att slänga in i lägenheten.

Personligen är jag förvånad att de inte plockade bort vapnen helt och hållet.

Är det inte kasunförvaring som gäller i Göteborg numera?

För Göteborgarna gäller kasunförvaring.

För Älvsborgarna gäller fortfarande hemmaförvaring av vapnen.

Personligen är jag förvånad att de inte plockade bort vapnen helt och hållet.

Är det inte kasunförvaring som gäller i Göteborg numera?

Vad gäller vid kasunförvaring? Har ni nyckel och underbeslag hemma?

Vad gäller vid kasunförvaring? Har ni nyckel och underbeslag hemma?

Vet ej då jag själv är Älvsborgare. :/

Quaz:

Kan bara prata för min pluton, men vi har vapen, lås och nyckel inlåsta i kasun som står i en kasern inne på regementet.

edit:

fast när allt kommerkring så har faktsikt samtliga IP sina vapen i samma "rum" så några fler än min pluton är det.

Edited by dxl

99% av gångerna så är samlingsplatsen inför någon övning närbelägen en kasun.

Och man brukar hämta ut diverse prylar ur kasun, så borde även nycklarna kunna förvaras där.

Sen blir det ett helvete med rengöringen..men problem är till för att lösas :/

Däremot kan jag tänka mig att säkerhetsskåpet finns inlåst på kompanistaben eller motsvarande där endast kompaniledning samt plutch har tillgång till utrymmet där säkerhetsskåpet är placerat samt att ovanstående har kvitterat ut koden till säkerhetsskåpet. :)

Visst, det blir bara så osäkert när man har staben i ett tält! :/

Det här påhittet är bara ett steg på vägen mot indragna vapen, tro inget annat!

Hur många kommer att vilja ha sina vapen hemma om de ändå inte är betrodda med nyckeln? Varför ska jag smyga genom grannskapet som en tjuv med en obrukbar AK om jag ändå måste låta övningarna styras av de som tar den lätta vägen och låter andra baxa deras kanoner till/från övningarna? Extra bonus blir att vi nu får ägna hutlösa mängder mer övningstid åt att vårda och transportera järnspetten (eftersom troligtvis få vill släpa hem åbäkena).

Snart har man från ledningens sida lyckats i sin föresats att döda de stridande delarna av HV. Sedan kan de ju sitta där och administrera hemvärnsmusiken över en kopp stabskaffe. :bash:

Blir så j-a förbannad över att vi dessutom får denna info genom media, vad hände med "orientera nedåt"? :-(

/Bolle

Min spontana reaktion är att gå ur Hv men inte av anledningen att jag inte får "stoltsera" med ett automatvapen hemma. Orsaken är istället att övningstid kommer att gå åt samt hur genomslarvad blir inte vården och därtill en massa kasserade vapen pga vapenlås som fastnar? Att påstå att folk är med i Hv bara för att få ut ett vapen torde vara en åsikt av icke genomtänkt art. Att "genomlida" övningar med varierande väder osv bara för att ha en bössa?? Visst ta in bössorna men se då till att kunna garantera att folk får tid att genomföra vård och därtill ha vårdmateriell som inte bara består av hushållspapper men ingen Breakfree. :) /Gusten :/

Att sociala myndigheter tillfrågas är en självklarhet, att det inte skett tidigare låter märkligt.

En hälsodeklaration tar 5 min att fylla i, och anser någon läkare att man är olämplig så är det väl bara att inse det och hitta en annan hobby.

En extra nyckelknippa tar inte stor plats varken i huset/lägenheten eller ryggsäcken. Och säkerhetsskåpet skulle tydligen betalas av FM/HV.

Är det de sakerna eller den ohyggliga skammen över att inte vara betrodd att ha ett fungerande vapen hemma som gör att vissa ens funderar på att lämna HV? Isåfall kanske man borde tänka om.

Men som jag sagt tidigare, förändringar skrämmer vissa och vissa ser möjligheterna.

Det här låter som debatten som förestod den enorma omvälvning då sommartid skulle införas. Bönderna stod i tv och garanterade att korna skulle sina och landet drabbas av missväxt som inte skådats sen hedenhös tid. Och hur det gick? Tja korna mjölkar fortfarande och rikets befolkning lever i all välmåga.

Jag vet att beslutet har vägts på våg många gånger innan det togs, alternativet hade ju varit att centralförvara vapnet på TSF. En del har löst det på annat vis med kasuner som står inne på ett regementsområde. Men tyvärr finns det en stor fläck på Svergies karta där det inte finns några regementen. Detta område är mellan Stockholm och Luleå.

Argumentet att det blir lite tida till att vårda vapnen är bara nys, då vapnen som ställs i kassun också måste vårdas innan de ställs in och då finns det tid men inte om man skulle centralförvara nycklarna. Jag ser inte logiken i detta då det som behövs är planering.

Att det inte skulle finnas tid/möjlighet till att åka på enskilda skjutningar som anordas som "drop in" ser jag inte heller då man med lite planering kan få sin nyckel av Plutonchef dagen innan.

Det kommer att ställas högre krav på planering, men med tanke på att alternativet skulle vara att avväpna alla så är detta en acceptabel lösning. Skulle det blivit indragning av alla vapen skulle vi få öva en gång/år eller en gång/ varannat år det hade varit katastrof.

Låt oss se vad detta innebär innan man kastar yxan i sjön (eller ak: till tsf) ser man efter nåt år att detta inte funkar så finns alltid möjligheten att protestera.

II63

Kan bara hålla med II63, sitt lugnt i båten och vänta och se hur det faktiskt, praktiskt, blir av det hela.

Att det skulle bli någon form av skärpning var väl väntat?

Vad annat kan de göra, när en person hotar andra till livet och sen begår självmord, med vapen tillhandahållet av staten?

Jag själv är skjutledare, och ser ett problem gällande de skjutningar vi genomför 1-2ggr/vecka på kvällstid, men jag räknar med att våra åsikter blir hörsammade och att man löser det hela på ett effektiv sätt.

Att detta skulle vara någon anledning att avrusta är för mig helt främmande!

:rolleyes:

Edited by Mordred

Problem:

Tar övningstid för vård av vapnen.

Beroende av att PC är med, altenativt att någon måste förbi innan och hämta nycklarna.(Vad händer om PC ska åka utomlands på semester?)

Svårare att får personal till B-styrckor, då dessa måste åka förbi sin PC före och efter övning.

Fördelar:

Hmm.... Ja.. säg det...

Strunta i fikarasten så finns vårdtid, alternativt vårda medan man utvärderar (30 min räcker gott).

PC har med all säkerhet en backup om han/hon åker på semester. Någon som ska med och öva bor med säkerhet inom bilavstånd till PC, och då löser vi samtidigt det otroligt jobbiga med att hämta nycklar vid B-styrkeövningar. Ändra rutiner så blir denna otroligt lilla förändring inget annat än en lättare administrativ utmaning.

Vill man så går det, vill man inte så hittar man svårigheter i allt.

Sen behöver man väl inte vårda hela vapnet innan man låser det. Pipa, patronläge och främre delen av lådan är iofs de mest vårdkrävande delarna, men det borde väl räcka med att vårda dessa, så länge man tänker på att inte blaska på med CLP efteråt så till den milda grad att låsets yttre dränks varvid olja tränger in i patronläget (hur tätt är låset?) och förstör gummidelarna på låset...

Eller är jag ute och cyklar?

Edited by LeadHead