Jump to content

Ak4b utbildning i skåne

david_88

Recommended Posts

Ja jag ska också med :P Hehe då ses vi väl igen haha! Jag trodde jag kände de flesta i vår ålder som sysslade med detta i skåne, men på listan är det många namn som jag inte känner igen. Kommer bli intressant att träffa alla.

Det är en kurs bubba. Inget som ngn enskild avdelning håller i.

Tack Nilsson=)

Vafan, varför har inte någon sagt något om detta på vår avdelning:S??

kommer dem med samma sak som dem sa till HvSS för 1 år sen "fick reda på det tre veckor före vi skulle va anmälda, vi hade ingen tid att träna" så blir jag lite störd:/

Eller så säger dem säkert som dom sa ang sommarkurser för nått/några år sen (kommer inte ihåg riktigt, kasst, men han sa som så här iallafall) "Va sommarkurser, ja men varför har ni inte frågat om det då?" Arrgghhh, avreageringstrådsämne här nästan...

jaja, strunt samma, får väl försöka nästa år igen då o se om vi får någon info då:P

//Bubba

Lyder inte ni ganska mkt under MSK? MSK bojkottade kursen och vägrade gå ut med information då de ansåg att deras ungdommar (Lund och MSK), och förmodligen ni i trelle då också, inte skulle ha det utan att de själva skulle hålla i utbildningen.

Lyder inte ni ganska mkt under MSK? MSK bojkottade kursen och vägrade gå ut med information då de ansåg att deras ungdommar (Lund och MSK), och förmodligen ni i trelle då också, inte skulle ha det utan att de själva skulle hålla i utbildningen.

Om det har jag ingen aning om faktiskt, jag vet dock att MSK bojkottade det, men jag har ingen aning om Trelleborg bojkottade detta, men ändå, kasnke borde fått info om varför isåfall att vi inte får gå kursen, (jag vet 18 år istället för 17 på AK) Men stör mig på det att vi inte fått någon officiell info alls om det, jaja, shit happens...

(har bara fått info om detta via rykten, skulle gärna vilja ha det bekräftat eller dementerat)

Edit: förklarande

Edited by Bubba

Tror som så att MSK bestämmer ganska mkt över de kompanier som håller till där i västra skåne. Ni har inte samma rörlighet och möjlighet att få reda på skaer om de inte tillåter er att få reda på det. Illa enligt min mening.

MSKs ord och omdöme väger tungt här så är det, MSK bojkotade saken pga olika anledningar.

MSK bojkottade för att befälan var rädda för att mista sin totala kontroll över sina ungdomars utb. MSK är INTE vad kah vill kalla för ett föredömme. Snarare motsatsen. Skräckexempel och tyranni.

MSK bojkottade för att befälan var rädda för att mista sin totala kontroll över sina ungdomars utb. MSK är INTE vad kah vill kalla för ett föredömme. Snarare motsatsen. Skräckexempel och tyranni.

EEEh.. det var det dumaste jag har hört, principer är allt handlar om och diseplin, msk är dom häst displinerade i hela syd/hela skåne.

Ja jag håller med om att ni har bra diciplin.

Men man ska inte hindra ungdomarna från att delta i de kurser som de vill. Det är ett stort fel anser jag. Om de vill så är det bara att byta kompani, och då förlorar man ungdomar. Bäst att låta sina ungdomar gå de kurser de vill. Verkar som om MSK fortfarande vill vara FBU och HvU uppdelat med de metoderna.

Genom att förbjuda sina ungdomar att gå gemensamma kurser så bromsar MSK avsiktligt utvecklingen.

Ja jag håller med om att ni har bra diciplin.

Men man ska inte hindra ungdomarna från att delta i de kurser som de vill. Det är ett stort fel anser jag. Om de vill så är det bara att byta kompani, och då förlorar man ungdomar. Bäst att låta sina ungdomar gå de kurser de vill. Verkar som om MSK fortfarande vill vara FBU och HvU uppdelat med de metoderna.

Genom att förbjuda sina ungdomar att gå gemensamma kurser så bromsar MSK avsiktligt utvecklingen.

SOm jag kommer i hågdet så bojkotades kursen pga att dom såg det som et stort fel med denna utb att oldersgrensen å sånna saker, MSK är var HvU och FBU - U, men Hvu lvem skrotat så nu är vi bara fbuu, men vill du finnas i världen att låta göra ungdumar som dom vill å inte tänka på helhets synen så vist varså god.

Hur dåligt informerade är inte nu? Står klart och tydligt på allas ärmar FÖRSVARSUTBILADARNA. Finns varken HvU eller FBU-U i Skåne längre.

Åldersgränsen är 18 år. Då är man myndig och det finns de som rycker in som är 18.

Ja det finns 18-åringar som är olämpliga att hantera vapen.

Det finns 30-åringar som är olämpliga.

En som gått Lk2 behöver inte vara mer kvalificerad att hantera vapen än en som gått Gk.

Hur dåligt informerade är inte nu? Står klart och tydligt på allas ärmar FÖRSVARSUTBILADARNA. Finns varken HvU eller FBU-U i Skåne längre.

Åldersgränsen är 18 år. Då är man myndig och det finns de som rycker in som är 18.

Ja det finns 18-åringar som är olämpliga att hantera vapen.

Det finns 30-åringar som är olämpliga.

En som gått Lk2 behöver inte vara mer kvalificerad att hantera vapen än en som gått Gk.

JO med det är det jag menade med Försvarsutbildnings U.

Och om åldern är 18 kurserna är halslaskigt gorde å fom kontrolerar inen som söker.

en som är lk2 kan vara helt värdelös på vepen medan gkn kandet men regler är regler.

Svårt att ta dina inlägg på allvar SYSTER HÅKAN. Att du inte lägger ner cirka 10 sekunder innan du skickar dem på att kolla igenom och tänka lite på hur man stavar exempelvis "innan". Det ger ett inlägg som man tar lite mer seriöst på.

JA men nu är det så här att jag är dylektiker å stavar helr off, fördet andra så är diskotonen mellan mig å Faers

Svårt att ta dina inlägg på allvar SYSTER HÅKAN. Att du inte lägger ner cirka 10 sekunder innan du skickar dem på att kolla igenom och tänka lite på hur man stavar exempelvis "innan". Det ger ett inlägg som man tar lite mer seriöst på.

JA men nu är det så här att jag är dylektiker å stavar helr off, fördet andra så är diskotonen mellan mig å Faers

Som jag har förstått så är det ett öppet forum, så vem som helst får lägga sej i diskussionerna om dom vill.

För övrigt håller jag med faers

Nu är kursen genomförd, där var inga olämpliga människor och man är någorlunda överens här. Då kan vi se till att avsluta denna diskurs så att vi inte startar ett tredje världskrig.

Ojdå... Hehe sitter fortfarande i uniform och ska ju både skriva msn lista och göra film :P jobba jobba jobba

Om du läser i senaste numret av försvarsutbildarna ser du att Skåne är en "prov avdelning" för att ha gemensama U-kurser, detta är en av dem.

(---)

Ursäkta ett gammalt fossil men menas med detta att det är "nytt" att ha landskapsgemensamma utbildningar eller? För så har det bedrivits i Dalarna i flera år.

Precis.. jag citerade bara tidningen, jag har ingen vidare insikt i andra delar av Sverige :ph34r:

Men som sagt! kursen är slut! många bra bilder! och en rolig film.. många roliga killar och tjejer. men en mindre bra kurs :camo: . Information är svårt, visst. men jag tror nog alla hade hört olika informatin om kursen från sina egna avdelningar, och det levde inte upp till förväntningarna! ganska långt ifrån faktiskt.. Men visst över lag var det ganska ok.. men inte mer än så :D