Psilander Posted October 23, 2006 Report Share Posted October 23, 2006 (edited) http://www.nbc4.tv/news/10116514/detail.html Om HMS Gotland i USA. Jag är inte ubåtare men nu blir man nästan generad efter alla superlativ. Edited October 23, 2006 by Psilander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted October 23, 2006 Report Share Posted October 23, 2006 Intressant det där att kriget mot terrorn får andra vapenslags utrustning att föråldras. Jag förstår inte att detta hot skulle vara så nytt. Det måste ju rimligtvis funnits under det kalla kriget också. Det är något som inte stämmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted October 23, 2006 Report Share Posted October 23, 2006 I åtminstone teorin fanns det under kalla krigets dagar men den stora hotbilden torde ha varit CCCP märkta atomubåtar, i dag byggs liknande ubåtar i praktiken. Sen känns artikeln lite som om det börjar närma sig FMbudgetdags i USA alt. flottan vill ha mer stålar, samtidigt som det är en tacksam grej att skriva om i landet Rädd. Men ur ett svenskt perspektiv är det ju kul att prylarna fungerar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted October 23, 2006 Report Share Posted October 23, 2006 Det måste vara skrämmande för USA att de inte har koll på Gotland och att den lillle gynnaren kör åttor runt dem utan att de hittar henne. Det är ju riktigt bra reklam för Svensk teknik och utnyttjande av densamma. En del i den nya hotbilden är väl möjligheten att dyka upp i vilken hamn som helst i kombination med eldkraften som kanske är större än under WW2. Det verkar ju som hon tagit ett par fina skalper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted October 23, 2006 Report Share Posted October 23, 2006 Som sagt, börjar bli valdags igen, och revirpinkeri om skattefinanserna skall inte underskattas... MEN! Gratulationer åt Gotland med besättning och även Kockums! Jag kan förstå frustrationen hos vissa i carriergroups när "di svenske" kan ploppa upp lite vart dom vill, nog bultar det lite extra i fosterlands-å(d)ran när man hör sådana reportage (Veckans sämsta ordvits?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted October 23, 2006 Report Share Posted October 23, 2006 jadu kan bara gratulera min kollegor där bort Alltid kul att höra när utländska nyheter berättar om hur bra vi faktiskt är Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted October 23, 2006 Report Share Posted October 23, 2006 //...//The swedes are now designing a submarine that is to be able to withstand a direct hit from a torpedo//...// Någon som vet vad det är de syftar på? Viking-projektet? Verkar otroligt med immunitet mot torpedträffar, eller hörde jag helt i nattmössan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted October 23, 2006 Report Share Posted October 23, 2006 Som jag förstått det hela är ubåt viking nedlagt. dom syftar nog på A26. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted October 23, 2006 Report Share Posted October 23, 2006 Tikkanen åtminstone i min syn så kommer nästa ubåt bli viking oavsätt viket nummer de sätter framför A:et Sen hur kockums har tänkt göra en ubåt med svenska mått som klara en direktträff vete gudarna (och förhoppningsvis någon på kockums) Sen när ev en viking A?? är klar är en annan femma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted October 24, 2006 Report Share Posted October 24, 2006 Absolut, jag håller med dig fogel02. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted October 24, 2006 Report Share Posted October 24, 2006 Personligen tycker jag det är lite märkligt att man tillåter amerikanarna att hitta på sätt att upptäcka ubåten. ;) Visst ger det bra reklam för svensk teknologi. Men är inte syftet med ny vapenteknik att hålla den hemlig för fienden. Som annars kan använda den emot ens egna styrkor. Mina 5 öre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 24, 2006 Report Share Posted October 24, 2006 Personligen tycker jag det är lite märkligt att man tillåter amerikanarna att hitta på sätt att upptäcka ubåten. ;) Visst ger det bra reklam för svensk teknologi. Men är inte syftet med ny vapenteknik att hålla den hemlig för fienden. Som annars kan använda den emot ens egna styrkor. Mina 5 öre. Är USA fienden då? I så fall är det väl jättebra att vi vet hur vi ska sänka deras hangarfartyg! /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted October 24, 2006 Report Share Posted October 24, 2006 Är USA fienden då? I så fall är det väl jättebra att vi vet hur vi ska sänka deras hangarfartyg! /E Ganska bra för dem att få en tankeställare just rörande hangarfartygen... Det är ju ändå ett av USA:s absolut starkaste verktyg för att förmedla makt runt omkring i världen. Lite ödmjukhet skadar aldrig då och då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TForce Posted October 24, 2006 Report Share Posted October 24, 2006 Är USA fienden då? I så fall är det väl jättebra att vi vet hur vi ska sänka deras hangarfartyg! /E Ganska bra för dem att få en tankeställare just rörande hangarfartygen... Det är ju ändå ett av USA:s absolut starkaste verktyg för att förmedla makt runt omkring i världen. Lite ödmjukhet skadar aldrig då och då Går det att sänka ett hangarfartyg med torpeder? Känns som om fartyget har en enorm flytkraft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted October 24, 2006 Report Share Posted October 24, 2006 Är USA fienden då? I så fall är det väl jättebra att vi vet hur vi ska sänka deras hangarfartyg! /E Ganska bra för dem att få en tankeställare just rörande hangarfartygen... Det är ju ändå ett av USA:s absolut starkaste verktyg för att förmedla makt runt omkring i världen. Lite ödmjukhet skadar aldrig då och då Går det att sänka ett hangarfartyg med torpeder? Känns som om fartyget har en enorm flytkraft. Ingen aning, jag är skogskrigare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted October 24, 2006 Report Share Posted October 24, 2006 Är USA fienden då? Vem vet om 10 år? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted October 24, 2006 Report Share Posted October 24, 2006 Är USA fienden då? Vem vet om 10 år? Vem vet med mig som statsminister Nåja ett hangarfartyg måste ju trots allt åka till ubåten då en CBG är så hiskeligt mycket snabbare än en SSK. Men HMS Gotland kan ju definitivt komma nära om dom skulle stöta på henne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted October 24, 2006 Report Share Posted October 24, 2006 för att citera en fänrik vi hade under GSUn frågan dök upp om man kan sänka ett hangarfartyg med en torped och han svarar med lätt religös stämning "nej det behövs nog två" och man såg ett tydligt leende Sen är det massor med parametrar som spelar in men nog har fartyget problem efter en/två träffar. Om den verkligen sjunker är en bra fråga men det är nog inte omöjligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isgubbe Posted October 24, 2006 Report Share Posted October 24, 2006 Jag trodde att vi skulle använda stridsvagnar och bonusgranater för hangarfartyg eller missförstod jag experten på området? Eller just tusan han försvan ju mystiskt efter den tråden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted October 24, 2006 Report Share Posted October 24, 2006 Jag trodde att vi skulle använda stridsvagnar och bonusgranater för hangarfartyg eller missförstod jag experten på området? Eller just tusan han försvan ju mystiskt efter den tråden... Var det inte landstigningsfartygen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted October 24, 2006 Report Share Posted October 24, 2006 Jag trodde att vi skulle använda stridsvagnar och bonusgranater för hangarfartyg eller missförstod jag experten på området? Eller just tusan han försvan ju mystiskt efter den tråden... Den tråden/"diskussionen" kommer för alltid kommas ihåg på Forumet... Borde man inte sätta den i någonslags "Hall of Fame"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 24, 2006 Report Share Posted October 24, 2006 Jag trodde att vi skulle använda stridsvagnar och bonusgranater för hangarfartyg eller missförstod jag experten på området? Eller just tusan han försvan ju mystiskt efter den tråden... Var det inte landstigningsfartygen? Var det då man skulle utnyttja autodestruktionen eller var det en annan tråd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 24, 2006 Report Share Posted October 24, 2006 Jag trodde att vi skulle använda stridsvagnar och bonusgranater för hangarfartyg eller missförstod jag experten på området? Eller just tusan han försvan ju mystiskt efter den tråden... Var det inte landstigningsfartygen? Var det då man skulle utnyttja autodestruktionen eller var det en annan tråd? Jag tror inte vi ska gå in på några fler detaljer. Vissa sådana detaljer är faktiskt hemligstämplade, och vi vill väl inte underlätta fär en eventuell invaderande makt genom att avslöja alla våra trumfess, eller hur? Låt oss istället fortsätta diskutera den smarta taktiska bluffen att lura amerikanerna att de gradvis blir bättre på att fånga HMS Gotland när besättningen i själva verket gradvis underlättar upptäckt så att jänkarna tror att de lär sig saker efter hand. Oooups.. det där fick jag nog inte skriva.. Hur raderar man sådant man skrivit i datorn? /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted October 24, 2006 Report Share Posted October 24, 2006 Okej. Om man ser det ur kommersiell synvinkel, kommer Sverige att få sälja några av dessa ubåtar. Intresserade borde finnas,(Nord Korea, Iran, mm) Det finns nu bevis på att en sån här ubåt kan spöa jänkare. Så oatraktiva är dom ju inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TForce Posted October 24, 2006 Report Share Posted October 24, 2006 Okej. Om man ser det ur kommersiell synvinkel, kommer Sverige att få sälja några av dessa ubåtar. Intresserade borde finnas,(Nord Korea, Iran, mm) Det finns nu bevis på att en sån här ubåt kan spöa jänkare. Så oatraktiva är dom ju inte. Tja sälja ubåtar och vapen till Taiwan... hehehe kommunistkina hade fått frispelet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted October 25, 2006 Report Share Posted October 25, 2006 Tforce att Taiwan vill ha ubåtar är känt sedan länge men som sagt Kina kommer få frispel. Om Kina går med på att de får köpa så kan det nog mycket väl bli svenska båtar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted October 25, 2006 Report Share Posted October 25, 2006 Går det att sänka ett hangarfartyg med torpeder? Känns som om fartyget har en enorm flytkraft. Finns en superbra tråd om detta. Här är den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PrinsProppmätt Posted October 27, 2006 Report Share Posted October 27, 2006 (edited) Sverige får väl också ut en del av övningarna? Erfarenhet av att uppträda i vatten där det inte går att gömma sig t ex. I Östersjön utnjyttar man väl skärgården, men ställen att gömma sig på där borta verkar ju inte finnas enligt reportaget? Edited October 27, 2006 by PrinsProppmätt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted October 27, 2006 Report Share Posted October 27, 2006 @Prins oja nog lär sig sverige oerhört mycket på det hela två andra skillnader är djurlivet som hörs i sonaren (ex delfiner mm), en annan är mängden salt/temperaturskikt som är klart begränsande därborta jämnfört med östersjön Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted October 27, 2006 Report Share Posted October 27, 2006 Sverige får väl också ut en del av övningarna? Erfarenhet av att uppträda i vatten där det inte går att gömma sig t ex. I Östersjön utnjyttar man väl skärgården, men ställen att gömma sig på där borta verkar ju inte finnas enligt reportaget? Visst lär man sig säkert en hel del, sen kanske inte hela tanken med utbytet är att det Sverige får i utbyte i första hand är saker som direkt har att göra med själva utlånandet av HMS Gotland. Vad det kan röra sig om i stället kan man spekulera hej vill om, men jag avstår på grund av akut allergi mot svarta helikoptrar och bilar med massa antenner och tonade rutor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts