Jump to content

USS Wasp I Köpenhamn

lanrezac

Recommended Posts

En amerikanske 'hveps', krigsskibet 'USS Wasp', er landet på vandet i den københavnske nordhavn.

Skibet, der er den nyeste udgave af 'USS Wasp', stod klar til at stå til søs første gang 4. august 1987.

Det er på rutinebesøg i Danmark og kan ses i Nordhavnen indtil næste onsdag. Skibet er ikke åbent for offentligheden.

http://politiken.dk/indland/article188953.ece

:camo:

Såg henne igår när hon kom in i sundet. Hon passerade Helsingborg 211430. Fick en taskig bild på henne med mobilen. Ska se om den är något att lägga ut.

Edit: stavar som en kratta.

Ingen bra bild men hon är där ute nånstans...

dsc00050vy2.th.jpg

Edited by SBP

Idag ska hon tydligen lämna Köpenhamn och bege sig norrut. Enligt hd.se avseglar hon vid 14-tiden.

Slänger upp ett par halvtaskiga bilder från i eftermiddags... :)

th_DSC00313.jpg

Färjan Tycko Brahe i bakgrunden ger en fingervisning om storleken...

th_DSC00321.jpg

th_DSC00314.jpg

Danska flottan bidrog med en robotbåt som eskort, dock var den utrustad för sjömätning (inga vapen, inga militära sensorer)... :D

Uss Wasp är ett Hangarfartyg eller? tycker de ser lite litet ut :/

Jo hon är ju "bara" 253,2 meter långt och 31,8 meter brett med deplacement på 40 650 ton så det är ju litet speciellt jämfört med våra Svenska fartyg. [/slut ironi]

Jag var pa studiebesok pa USS Wasps systerfartyg USS Kearsarge nere i Norfolk, VA, forra veckan.

Fantastiskt fartyg. 1000 man i besattningen, och ytterligare 2000 marines som kan landsattas. Wasp-klassen har ett sjukhus med 300 sangar, och ytterligare avdelning med 80 sangar for "intensivvard".

Hon kan bunkra 400000 gallons med bransle, och under gang och "combat operations" sa sker detta en gang i veckan....

Som sagt - fantastiska saker.

Lite OT (kanske) - det ar detta som gor USA till supermakt: att kunna forflytta och understodja betydande styrkor langt hemifran under lang tid.

cheers.

Slänger upp ett par halvtaskiga bilder från i eftermiddags... :lala:

tack så mycket. :rolleyes::) så vacker

Uss Wasp är ett Hangarfartyg eller? tycker de ser lite litet ut :/

inget gnäll på skönheten. har sett ett fartyg i Waspklassen på nära håll för ett par år sedan i san diego och det är en av de mest militärestetiska riktiga upplevelser jag haft.

Jag vet att skönheten kostar en hel del samt kräver eskortfartyg men nu när det inte blir C-17, kan vi inte ha en WASP att transportera NBG i? Vi får plats med både LBB och BBB (bananbåtsburen bataljon, tidigare Amf).

• 1 month later...
Jag vet att skönheten kostar en hel del samt kräver eskortfartyg men nu när det inte blir C-17, kan vi inte ha en WASP att transportera NBG i? Vi får plats med både LBB och BBB (bananbåtsburen bataljon, tidigare Amf).

Kan nog ha råd med både en och fem c17 för priset på en wasp...

• 4 weeks later...

Synd att neutrala Sverige så extremt sällan får besök av imponerande utländska krigsfaryg.

Måste va varit en mäktig syn få de som såg slagskeppet USN Iowa i Danmark på 1980-talet. Dessa är ju enorma...inte minst kanonerna :D

Besökte inte USN också Danmark på 1970-talet med ett hangarfartyg?

Synd att neutrala Sverige så extremt sällan får besök av imponerande utländska krigsfaryg.

Måste va varit en mäktig syn få de som såg slagskeppet USN Iowa i Danmark på 1980-talet. Dessa är ju enorma...inte minst kanonerna :D

Besökte inte USN också Danmark på 1970-talet med ett hangarfartyg?

Neutral eller inte tror jag har mycket lite med det att göra, snarare så är det rätt långt att åka till Sveriges huvustad om man normalt inte opererar inne i östersjön. Iowa klass slagskepp har dock besökt Stockholm, kommer inte ihåg exakt år, men det var nog just senare hälften av 80-talet, kommer ihåg green peace gummibåtar som försökte störa henne hela vägen genom skärgården.

Ett brittiskt hangarfartyg var här för bara några år sedan, men hon hade bara helikoptrar ombord och inga harriers som jag hade hoppats på.

Ett brittiskt hangarfartyg var här för bara några år sedan, men hon hade bara helikoptrar ombord och inga harriers som jag hade hoppats på.

Kommer inte ihåg att IOWA skulle ha besökt Stockholm däremot var ARK ROYAL på besök på 70talet

Hade Royal Navys Ark Royal sina F-4 Phantom på flygdäck när hon besökte Stockholm på 1970-talet?

Ark Royal var väl det minsta hangarfatyget i världen som den stora tunga 2 motoriga Phantom opererade ifrån?

Bild på Ark Royal med F-4 Phantom på flightdeck:

http://lionels.orpheusweb.co.uk/AirSea/Ark...9/ArkLineM.jpeg

Edited by kerran