Jump to content

Lära känna varandra-övningar

Johan ES

Recommended Posts

Har precis fått ett antal nya ungdomar till sektionen där jag är verksam. Skulle behöva lite tips på lämpliga lära känna varandra-övningar, gärna med militär prägel. Ska helst inte ta alltför mycket tid men t ex något man kan köra under ca 10-20 min varje gång man träffas.

/Johan ES

Oftast så brukar självpresentationer i såna här sammanhang vara rena CV:n vilket i och för sig fyller ett syfte men det är oftast andra bitar som man behöver veta om varandra för att arbetet ska fungera bra, exempelvis:

-Vad gör mig glad?

-Vad gör mig arg?

-Vad får man INTE skämta om?

-Förväntningar?

-Farhågor?

-När och hur ska man ge mig feedback?

-mm

Gruppen får 10 minuter för att skriva ner detta, sedan går man laget runt.

Den som leder det (moderator) får gärna komma med frågor

Deltagare: Vad man INTE får skämta om? Ähh, ingenting. Man kan skämta om allt!

Moderator: Kan vi skämta om din familj?

Deltagare: Nja, kanske inte. Däremot allt annat.

Utifrån folks förväntningar och farhågor så kan man lära sig mycket om vad man inte bör göra.

Annars är ju lekar/övningar där man måste jobba tillsammans främjande för lagutveckling, framför allt om folk måste röra vid varandra för att lyckas. Exempel på det är former på hinderbanor där man inte får röra golv utan måste använda drickabackar (motsv) för att ta sig fram. Givetvis ska backarnas antal vara färre än deltagarantalet. Likaså bör det innefatta något högt hinder så att de är tvungna att lyfta varandra.

/K

Finns massor, men det beror också på vad du har för tillgång till prylar att utföra saker och ting.

Nånting typiskt militäriskt.. då blir det lite trixigare..

Men något som är roligt och användbart är att dom får skjuta godisnallebjörnar ur näsan och försöka träffa en hnk eller liknande. Denna öppnar verkligen det mesta hos en grupp..

Inte en igenkänningslek, men kul. Den heter Kravallpolisen. Ni får fanemej kalla den för MP leken om ni vill.

3 personer(beroende på antal) är Kravallpoliser.

Resten är Kravaller

Leken går ut på att alla kravaller lägger sig i en hög och håller fast i varandra., och KP ska sära på dom en och en.

Vi leker detta mycket :P

Inte en igenkänningslek, men kul. Den heter Kravallpolisen. Ni får fanemej kalla den för MP leken om ni vill.

Resten är Kravaller

Leken går ut på att alla kravaller lägger sig i en hög och håller fast i varandra., och KP ska sära på dom en och en.

ehm.. får man fråga syftet? :P

Resten är Kravaller

ehm.. får man fråga syftet? :P

Err... Folk gillar att kramas? :clap:

en kul grej vi körde på P7 var att varje deltagare skulle hålla i en lina, dessa linor var sammanbundna, och från mitten hängde det ned en krok, denna skulle avnvändas för att förflytta ett par lådor. låter lätt, men man får ej kommunicera med tal. så om det inte är en massa MÖPar (som jag dessvärre är ensam om att vara i min pluton) som kan handtecknena, så får man en svår och lärorik uppgift vilket gör att gruppen svetsas samman :rodna:

• 1 year later...

Drar liv i den här tråden igen.

Söker efter nya fräscha "lära känna varandra-övningar" MEN framförallt bra Samarbetsövningar. Nog för att de övningar jag har fungerar bra, men har man behöver själv lite förnyelse.

hmmm.. "fiskenätet" "lasernätet" <--namn jag hört på detta moment. Brukar fungerar bra för att föra samman en grupp.

Du har lagom grov tamp eller rep och gör lagom stora hål i ett nät mönster som man ska ta sig igenom utan att nudda repet och efter att ett hål är använt får det inte användas igen.. ni vet säkert vilken övning jag menar..

Japp...känner till "Fiskenätet". Det är en bra övning.

Ger ett förslag också. Gruppen står i en ring, blundar och sträcker ut armarna rakt fram. Sedan går alla, blundande, rakt fram och tar ta i första bästa hand. Sedan skall man utan att prata ta sig ut till en cirkel...Kort förklaring...men tror ni förstår principen.

Finns det fler bra övningar?

Backa fordon genom konbana med igensatta sido- och bakrutor. Backledare leder genom tecken. Tidtagning sker. Roligt och nyttigt men kanske inte går att genomföra med ungdomar.

Backövning. Att med ett antal drickabackar (en-två färre än gruppmedlemmarna) ta sig en bana eller en sträcka utan att nudda marken. Gruppen får bara stå i drickabackarna som sedan flyttas framåt varvid man får kliva i den. "Icke nudda mark"

Ta två långa plank och sätt på öglor till bindningar (lika många som gruppens antal). Det är inte lätt att åka flera på samma par skidor.

En jag kan som ja tycker e rätt bra är ''floden'' där man har en 5-6 plankbitar på en ca 30X15cm som gruppen skall gå på från A till B och dom får inte släppa den fysiska kontakten med plankbitarna för då ''försvinner dom i floden''.

så gruppen på en ca 6 pers skall gå framåt och helatiden skicka biten längst bak till den längst fram utan att släppa taget om dom.

Viktigt med att ''lära känna varandra'' tycker jag är att man har övningar där man tvingas att ''klämma'' lite på varandra. Ha fysisk kontakt.

I andra fall än lek där det ''måste'' vara så, så brukar man ju inte kramas så mycket med främlingar.

Men just att man får samarbeta nära inpå varandra brukar släppa sånna mentala spärrar rätt snabbt och man blir mindre ''rädd'' för varandra osv.

Jag vill understryka det som J.Nilsson just sa om närhet. Att tvingas till närhet och helst behöva ta på andra (ev främlingar) brukar släppa spärrar och snabba på processer. Rekommenderas, framförallt i inledningen av en teambuilding eller motsv.

Krook och J.Nilsson har helt rätt. Detta med att ha närhet är livsviktigt när en grupp skall skapas. Tillit är ett annat viktigt ord! Backövningen kanske inte funkar då de är för unga för att ha rätt att framföra fordon.

En variant av detta utan fordon är att man har tre personer per lag. 1 som står vänd mot de andra två och får titta och peka, men inte prata. Den andre står vänd mot han som får titta och ser vad han pekar. Han får tala och berätta för den tredje som står med ryggen mot han som får prata. Den tredje har en ögonbindel och får inte säga något. Han skall med hjälp av de två första ta sig till en plats och plocka upp en "sak" och ta "hem" den.

Jättebra övingar som kommit upp här! Kom igen nu! Vi behöver fler! :)

Kör igång med sjukvårdsövningar, nytta med nöje eller bara nytta kanske, där måste man ta på varandra och ruska om livlösa människor, simulera att en bil har kört av vägen in i ett träd och sen ska dom ta hand om dessa skadade som både har chock symtom och allt möjligt.

Glöm inte bort att blanda med äldre ungdomar som redan känner varandra något och som inte är lika rädda för att ta på andra och pusha på, då släpper rädslan hos de yngre när dom gör som äldre gör :-P

:baskerPa: