Psilander Posted October 21, 2006 Report Share Posted October 21, 2006 (edited) Idag, 21 Oktober, är det 201år sedan slaget vid Trafalgar där den fransk-spanska flottan krossades av den brittiska oche n fruktansvärd storm.. Det är tillilka Admiral lord Nelsons dödsdag, han föll offer för en prixkskytts kula från riggen på swr franska linjeskeppet l'Redoutable. Kulan gick in genom nyckelbenet, punkterade lungorna och fastnnade i ryggraden, amralen dog efter ca 2h i vetsakap om den fullständiga segern, Hans sista order var "anchor", vilket tyvärr hans ersättare Collingwodd gjorde försent vilket resulterade i att flertalet av priserna förlorades. Slaget var en stor prestation i strid, men stormen var en ännu större i sjömanskap hos den engelska flottan. The battle of Trafalgar Lord Nelson Trafalgar 201års jubilet HMS Victory Edited October 21, 2006 by Psilander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted October 21, 2006 Report Share Posted October 21, 2006 Idag, 21 Oktober, är det 201år sedan slaget vid Trafalgar där den fransk-spanska flottan krossades av den brittiska oche n fruktansvärd storm.. Det är tillilka Admiral lord Nelsons dödsdag, han föll offer för en prixkskytts kula från riggen på swr franska linjeskeppet l'Redoutable. Kulan gick in genom nyckelbenet, punkterade lungorna och fastnnade i ryggraden, amralen dog efter ca 2h i vetsakap om den fullständiga segern, Hans sista order var "anchor", vilket tyvärr hans ersättare Collingwodd gjorde försent vilket resulterade i att flertalet av priserna förlorades. Slaget var en stor prestation i strid, men stormen var en ännu större i sjömanskap hos den engelska flottan. The battle of Trafalgar Lord Nelson Trafalgar 201års jubilet HMS Victory Rule Brittania! Det värmer en gammal anglofils hjärta Utmärkta länkar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psk-jevel Posted October 21, 2006 Report Share Posted October 21, 2006 Hehe, tack för tipset! En utmärkt ursäkt för en skål eller två med den engelska utbytesstudenten.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
herman30 Posted October 21, 2006 Report Share Posted October 21, 2006 Jag var ombord HMS Victory i Portsmouth sommaren -88. Intressant rundvandring. Minns speciellt historien om hur Nelsons kropp transporterades hem i en tunna rom. Som besättningen sedan fick dricka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted October 21, 2006 Report Share Posted October 21, 2006 Herman, trevligt trevligt, jag var där förra året på 200årsjubileumet. Då hade de seglet på utställning också, jag kan ju berätta att det var en eller två hål i det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted October 21, 2006 Report Share Posted October 21, 2006 För att ankyta till ett otroligt internskämt: "Nelson, han var ju svensk!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted October 21, 2006 Author Report Share Posted October 21, 2006 (edited) För att ankyta till ett otroligt internskämt: "Nelson, han var ju svensk!" Det är en klassiker, men ska det inte vara ett kraftord mellan "ju" och "svensk". Flaggkadetten som sa det gjorde sig ett namn för resten av livet. "Flaggkadett, varför pratar vi så mycket om Lord Nelson, vi är ju i Svenska flottan?" - (barskt) Han var ju för f**N Svensk." Upphovsmannen skämms nog fortfarande när hans (fd)kollegor påminner honom Edited October 21, 2006 by Psilander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted October 21, 2006 Report Share Posted October 21, 2006 För att ankyta till ett otroligt internskämt: "Nelson, han var ju svensk!" Det är en klassiker, men ska det inte vara ett kraftord mellan "ju" och "svensk". Flaggkadetten som sa det gjorde sig ett namn för resten av livet. "Flaggkadett, varför pratar vi så mycket om Lord Nelson, vi är ju i Svenska flottan?" - (barskt) Han var ju för f**N Svensk." Upphovsmannen skämms nog fortfarande när hans (fd)kollegor påminner honom Jo, det bör stämma, men jag är så väluppfostrad av mig att jag utelämnar sånt ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts