Jump to content

Säkerhet vid ladda/patron ur

Recommended Posts

Jag var ute på övning i helgen och blev då lite brydd över säkerheten när vi ladde våra vapen. Jag tänkte därför höra med er som har större erfarenhet än jag om ni vet vad SäkI säger om dessa situationer.

När vi laddade stod vi uppställda på tre led framför/bakom varandra. Borde vi inte egentligen ha stått på 1 led linje? Det kändes inte helt bra att ha någon som laddar sitt vapen direkt bakom ryggen. Jag påpekade detta för den som för tillfället förde befäl över truppen, men fick bara ett surt "Ja, ja men nu gör vi så här" till svar.

Vi laddade visserligen bara med lösplugg, men jag tycker ändå att man ska hantera vapnet som om det vore skarpladdat.

Är det jag som är "harig" eller har jag rätt i min oro?

Vid all laddning och patron ur ska vapnet riktas i ofarlig riktning. Kamraternas ryggar

är inte ofarlig riktning.

Inre riskområde/förbudsområde är 1 m på Ak4. Stod ni längre bort från varandra än 1 meter så är det OK under förutsättning att ni hade hörselskydd på er och att ni inte riktade vapnen mot något annat än ofarlig riktning.

Att ni hade hörselskydd på er tar jag som en självklarhet.

Att det sedan inte känns bra med 3 led linje är en annan sak, det borde övningsledaren ta i beaktande.

Vid all laddning och patron ur ska vapnet riktas i ofarlig riktning. Kamraternas ryggar

Inre riskområde/förbudsområde är 1 m på Ak4. Stod ni längre bort från varandra än 1 meter så är det OK under förutsättning att ni hade hörselskydd på er och att ni inte riktade vapnen mot något annat än ofarlig riktning.

Att det sedan inte känns bra med 3 led linje är en annan sak, det borde övningsledaren ta i beaktande.

Kruxet är väl att vara säker på att man hittar en ofarlig riktning när man har en

vägg av ryggar framför sig. Jag tycker att hela upplägget går bort. Jag har aldirg

och kommer aldrig att göra något liknande när jag är skjutledare.

Edit: Tillägg.

Edited by CBRN-fåne

Kruxet är väl att vara säker på att man hittar en ofarlig riktning när man har en

vägg av ryggar framför sig. Jag tycker att hela upplägget går bort. Jag har aldirg

Där har du rätt.

Förfarandet faller på eget grepp.

Guest IP Soldat Johansson

man ska stå på ett led linje när man gör patron ur..mot skjutvallen eller mot det hållet som är ofarlig skjutriktning...får man inte plats så på ett led linje så får man dela upp gruppen ..det går inte att tulla på på dom här självskrivna reglerna...det är skjutledarens ansvar att allt går rätt till...det är han utbildad till....

Där har du rätt.

Förfarandet faller på eget grepp.

Just det, sådana ska man ha också. Det hade jag glömt. :) Vi fick inte ut några öronproppar och hörselkåpor (aktiva såväl som inaktiva) lyser med sin absoluta frånvaro. :-(

Visserligen bör det vara min egen skyldighet att se till att jag har rätt utrustning (läs skydd), men är det för mycket begärt att befälen påminner om öronproppar och dylikt? En given order i samband med att man håller på med att ladda borde vara "Hörselskydd på!" innan man går vidare med "Ladda!" Eller?

Det är övnings/skjutledarens skyldighet enligt SäkI att tillse att alla

bär hörselskydd innan laddning MEN det undantar INTE den enskilde

soldaten från ansvaret att se till att det bärs. Om inte ordern "hörselskydd

på" har getts så ska soldaten ändå på eget ansvar se till att ta på sig

hörselskydden. Att det är en kass övningsledare som inte har med sig

extra proppar är en annan sak. Vad är det för blåbär egentligen?

SäkI G 2005

Kap2 mom 10. Säger. Ingripa vid fara. - Den som upptäcker att någon bryter mot säkerhetsbestämmelser eller som uppfattar annan fara skall omedelbart ingripa. Denna skyldighet gäller oberoende av tjänsteställning.

Vid omedelbar fara kommenderas (ges signalen för) ”Avbryt!”, ”Avbryt-Eld upphör!” eller ”Skydd!”. Kommandot verkställs omedelbart och ordern skall repeteras av all personal.

Kap 14 mom 1- 5 säger.

Begrepp.

Avvikelse (vådahändelse): Felfunktion hos materiel eller handhavandefel av personal eller övrig händelse, operativ såväl som teknisk, vilken har inneburit avvikelse från beordrad eller planlagd verksamhet eller funktion, som har eller skulle ha kunnat påverka säkerheten.

Olycka: En avvikelse eller händelse som orsakat skada på person (olycksfall), materiel, egendom eller yttre miljö.

Tillbud: En avvikelse eller händelse som kunnat leda till skada på person, materiel (olycksfall), egendom eller yttre miljö.

2. Föreskrifter m m. - Föreskrifter och grundläggande allmänna rutiner för avvikelse, underrättelse, anmälan, rapportering och utredning av olyckor och tillbud återfinns i skrivelser utfärdade av central verksamhetsutövare med verksamhetssäkerhetsansvar. Underlag för rapportering återfinns också i RMS-S, bilaga 2 samt i RML.

3. Syfte med rapportering. - Syftet med rapportering av tillbud och olyckor är att ge underlag för säkerhetsarbetet.

4. Rutiner inom förband. - Chef för förband skall utforma och fastställa tydliga rutiner avseende vilka åtgärder som skall vidtas vid en avvikelse, olycka eller tillbud i verksamheten.

Av rutinerna skall framgå rapporteringsvägar, krav på utredning med mera.

Rutinerna skall vara väl kända av all personal och utformade utifrån de föreskrifter och allmänna rutiner som fastställts av central verksamhetsutövare med verksamhetssäkerhetsansvar.

Rapportering

5. Rapport från enskild. - Alla olyckor och tillbud skall av berörd personal rapporteras enligt de rutiner som fastställts av chef för förband. Blanketter i digital- eller pappersform, som skall användas av den enskilde, skall vara enkelt utformade och finnas lätt tillgängliga. Exempel framgår av bilaga 4. I samband med större förbandsövningar då flera förband samövar skall i övningsbestämmelser (motsvarande) normalt finnas angivet hur avvikelserapportering skall ske.

Detta innebär att du nu har en uppgift att ta tag i, anmälan om tillbud.

Här kan du läsa mera http://62.119.135.221/fm/verksamhetsakerhe...saki/index.html

Personligen anser jag att man skall träna som det är tänkt att man skall göra i ett skarpt läge och alltså aldrig öva ladda bakom en kamrat. Anser skjutledaren att han inte har översikt över truppen om de står på ett led så får han vackert ta truppen i omgångar.

Man står ju bakom varandra i tre, fyra led när man laddar inför exempelvis en Högvakt! :navy:

Även om avståndet mellan ledet ökats med kommandot "tre steg framåt-march" så är man bakom.

Otillåtet? Nej!

Lämpligt? Tja... det är inte otillåtet i alla fall...