Fu Zeeuus Posted October 19, 2006 Report Share Posted October 19, 2006 Jag fick frågan i helgen från en ur min grupp. -Ni som är furirer, vet ni vad en yxa är? -Självklart, svarade både gruppschefen och jag. Därefter blev vi oense om meningen med ordet yxa. Därför vill jag fråga er, vad lägger ni för betydelse i ordet? Spåna gärna fritt... Utan att dizza varandra tack! Frågor? Från höger! Förklara. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted October 19, 2006 Report Share Posted October 19, 2006 yxa= huggverktyg yxa= locals yxa= en man/ kvinna med minst en utlandsmisson i ryggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted October 19, 2006 Report Share Posted October 19, 2006 Instämmer med föregående och lägger till: yxa = en idiot yxa = en klantskalle Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medic Posted October 19, 2006 Report Share Posted October 19, 2006 Utveckling av begreppet: Yxpannkaka: Pizza Yx (Något är yx): I regel ett fysiskt ting som är av svårt dålig kvalitet, trasigt eller fult. "Sitta yx": En sorts sittande ställning, fulare men mer bekvämt än knästående. Yxa: Ett vapen att nyttja vid handgemäng, som alternativ till klas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arctic soldier Posted October 19, 2006 Report Share Posted October 19, 2006 har för mig att en gammerl yxa är en som har 5 missioner eller mer i ryggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted October 20, 2006 Report Share Posted October 20, 2006 har för mig att en gammerl yxa är en som har 5 missioner eller mer i ryggen ´ Jag vill minnas 3 missioner för att bli gammelyxa. Vid en pinky-cermoni är det f.ö. den som gjort flest missioner sedan tidigare som är gammelyxan dvs den man rabblar ramsan för Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted October 20, 2006 Report Share Posted October 20, 2006 YXA = SIP-växel skriven i Erlang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted October 20, 2006 Report Share Posted October 20, 2006 Fel forum för denna tråd? Yxa 1. Verktyg som används att hugga med, t ex träd. Finns även i äldre varianter som är gjorda för strid. 2. En local i ett missionsområde. Används ofta som sammansatt ord med "titel" syftandes till deras yrke. Ex: tvättyxa, spolyxa, cdyxa. 3. Person som gjordt minst en mission i US. Gammelyxa Gammelyxa är vad jag fått höra 5 missioner eller 3 missioner i olika områden. Definitionen brukar variera mellan dessa två. Personligen tycker jag det kvittar vilket, gammelyxa är väl den som är äldst och har mest missioner i ryggen, inte ett speciellt nummer med missioner. Detta i förhållande till sin omgivning. Prefixet yx Används som tidigare nämt i tråden, för att beskriva något lokalt. T ex yxbil. Man syftar till en "local" bil. Ex: yxsitta. Se tidigare i tråden. Yxlösning Per definition: En tillfällig lösning som blivit permanent. T ex stänga bagageluckan på en bil med ståltråd, då inte tillfälligt. I konfliktzoner brukar ekonomin vara körd i botten. Folk löser saker så gott de kan, men med begränsad ekonomi blir det ståltråd till bagagelucken istället för att byta låsmekanismen. Detta gör att man kan få se många lustigheter som man i Sverige aldrig skulle få se. yx Konstaterande som används när man förklarar hur något är. Ex: Hur var bilen? svar: Yx. Ofta anses det som nedsättande att beskriva någon/något med ovanstående, vad det gäller locals/lokala omständigheter. Personligen tycker jag det är mycket beroende på ï vilket sammanhang det det används. T ex i bil som vill passera en eskort. Då kan man konstatera att det är en yxbil. Nedsättande? I min mening inte, då man konstaterar att det är en local som vill passera och inte någon form av militär/civil organisation som befinner sig i missionsområdet. Detta kan dock diskuteras i oändlighet, då det hela tiden beror på vem säger det och i villket sammanhang, samt orsaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted October 20, 2006 Report Share Posted October 20, 2006 ...Gammelyxa gammelyxa är väl den som är äldst och har mest missioner i ryggen, inte ett speciellt nummer med missioner. Detta i förhållande till sin omgivning. ... Det skålar vi på! Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappa6116 Posted October 20, 2006 Report Share Posted October 20, 2006 Gammelyxa = 3 missioner varav minst en är en 01 har jag för mig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted October 20, 2006 Report Share Posted October 20, 2006 Vid en pinky-cermoni är det f.ö. den som gjort flest missioner sedan tidigare som är gammelyxan dvs den man rabblar ramsan för Pinky-cermoni, va är det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 20, 2006 Report Share Posted October 20, 2006 Den gamla traditionen brukar ange följande definition på gammelyxa: Minst 3st missioner i minst 3 världsdelar. /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 20, 2006 Report Share Posted October 20, 2006 Gammelyxa = 3 missioner varav minst en är en 01 har jag för mig Det köper jag. Den gamla traditionen brukar ange följande definition på gammelyxa:Minst 3st missioner i minst 3 världsdelar. /K Nä, det lät ju inte lika roligt. :( :P The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted October 20, 2006 Report Share Posted October 20, 2006 Vid en pinky-cermoni är det f.ö. den som gjort flest missioner sedan tidigare som är gammelyxan dvs den man rabblar ramsan för Pinky-cermoni, va är det? För de som åker på sin första mission kallas för pinkys. Denna stämpel blir de emellertid av med på pinkycermonin som yxorna i plutonen anordnar. Resten får du reda på när du står där... edit: läs och lär PINKYCERMONIER Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted October 20, 2006 Forumsledning Report Share Posted October 20, 2006 bara massa.."har jag hört" .."har jag för mig" osv.. Det visar bara att det finns ingen "regel" utan bara olika begrepp med olika förutsättningar av olika personer. regler med hur många och var osv.. är individuellt från vad man har fått höra/lära sig från andra. Det jag själv kan köpa är som nämts innan beroende på i vilken miljö man är. Är man i en grupp med massa civila eller folk som inte gjort utlandstjänst så är alla dom t.ex 3st i gruppen som gjort mission oavsett antal, yxor. Men sätter man de 3 i en grupp med bara soldater som gjort utlandsmission så är bara dom som gjort x antal missioner yxor.. osv. Svar för när man räknas som yxa finns alltså inte, utan det enda man kan bestämma är att personen har gjort en eller flera missioner. Gammelyxa är en som gjort fler än 2 missioner. Det är det enda jag tror alla är överens om. Samma veva som när man ska bestämma för hur stor yxring man får ha efter ett visst antal missioner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
golffoxtrotfive Posted October 23, 2006 Report Share Posted October 23, 2006 En gång är ingen gång, två gånger e en gång för mycket....men TRE gånger....de e en gammelyxa det :P :P :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.