Jump to content

INFO: Sjukvårdsutbildning: varierande kvalitet?

Recommended Posts

Går i tankarna på att försöka bli sjukvårdare alt. sjukvårdgruppbefäl, eftersom jag planerar att läsa till eventuellt läkare senare i livet.

Efter att läst på diverse forum har jag förståt att det är varierande kvalitet på sjukvårdsutbildningen mellan de olika regementen.

Så nu till mina frågor: Vilket regemente erbjuder den bästa sjukvårdsutbildningen? Vilket regemente ska man passa sig för?

Hur lång praktik får man på akutsjukhus och hur många högskolepoäng erbjuds man?

Skulle du välja (välja om) att vara sjukvårdare istället för skyttesoldat :uzi ?

Tack på förhand!

/Davittt

Sökte på "sjukvårdsutbildning" här på forumet och hittade följande: Sjukvårdsutbildning?

Kan bara jämföra med mitt egna hemmaförband och där är väl sjukvårdsskolan den som har mest respekt från min sida på hela förbandet, de ger ett riktigt professionellt intryck rakt igenom.

Du kan bli sjukvårdare i gruppen, eller va i troppen där följande uppgifter ingår:

I sjukvårdstroppen ingår Förbandsplatsgrupp och sjukvårdsgrupper (sjuktransport). Förbandsplatsgruppen utbildas för att kunna göra i ordning förbandets sjukvårdsplats med tält, samband, helikopterlandningsplats, sjukvårdsutrustning mm. På förbandsplatsen arbetar gruppen med läkare och sjuksköterskor. Sjukvårdsgrupperna transporterar skadade mellan de stridande förbanden och förbandsplatsen med militär ambulans (terrängbil eller bandvagn).

Det diskuteras att dessa sjukvårdare ska kunna fällas med fallskärm tillsammans med all utrustning. I så fall är det ju ett rätt lockande alternativ om man inte vill löpa hela linan ut o satsa på fjs.

Det jag är orolig för är att när man väl är på plats ute på ett kompani får man ingen praktik och högskolepoäng. Man har hört historier om kompanier som måste spara pengar, och då blir det på sjukvårdsutbildningen. Vill helst undvika någon sådan överraskning!

Problemet är att jag ej uppfyller jägarkraven, väger endast 60 kg. Det krävs tydligen att man väger minst 70 kg för jägartjänst. Dessutom kommer jag nog maximalt att dra en 6:a på muskeltestet.

Har läst på internet lite och kommit fram till att P4 och T2 verkar hålla hög nivå.

Problemet är att jag ej uppfyller jägarkraven, väger endast 60 kg. Det krävs tydligen att man väger minst 70 kg för jägartjänst. Dessutom kommer jag nog maximalt att dra en 6:a på muskeltestet.

Har läst på internet lite och kommit fram till att P4 och T2 verkar hålla hög nivå.

Har du lång tid på dig så.. ÄT!

Går i tankarna på att försöka bli sjukvårdare alt. sjukvårdgruppbefäl, eftersom jag planerar att läsa till eventuellt läkare senare i livet.

Efter att läst på diverse forum har jag förståt att det är varierande kvalitet på sjukvårdsutbildningen mellan de olika regementen.

Så nu till mina frågor: Vilket regemente erbjuder den bästa sjukvårdsutbildningen? Vilket regemente ska man passa sig för?

Hur lång praktik får man på akutsjukhus och hur många högskolepoäng erbjuds man?

Skulle du välja (välja om) att vara sjukvårdare istället för skyttesoldat :wacko: ?

Tack på förhand!

/Davittt

Den teoretiska/akademiska biten när det gäller sjv inom FM tenderar att gå mot en centraliserad utbildning vid FSC i Göteborg. Kursen, 12 veckor och benämnd ASF (akutsjukvård i fält), blir då kvalitetssäkrad gentemot Sahlgenska akademin i Gbg och ger 10 högskolepoäng. Efter denna kurs ges en fortsatt befattningsutbildning via respektive hemförband och där kan det då bli variationer avseende praktik på sjukhus m.m. Pilotkursen (ASF061) startade upp denna vecka med vpl från T2, Lv6 och S1. Senare under hösten genomför även sjvvpl från P4, P7 och Ing2 samma kurs vid FSC. Några förband genomför än så länge i egen regi, bl.a. K3 och I19.

Tror personligen att K3 (i ett helhetsperspektiv) har en gedigen utbildning iom sina kopplingar till specialförbanden. I ett delperspektiv tror jag också att kursen vid FSC blir bra.

/G.L.

Edited by Göta Lejon

Skulle du välja (välja om) att vara sjukvårdare istället för skyttesoldat :lol: ?

Tack på förhand!

/Davittt

Att ha gjort lumpen, vad du än gör den som, är karaktärsbyggande. Det kommer att bli din stora behållning och göra dig bättre rustad för vuxenlivet och den postgymnasiala studievärlden.

Någon större möjlighet att värdera din önskan att bli läkare, kommer du nog tyvärr inte att kunna göra efter en sjukvårdarutbildning, efter som det är något fundamentalt annorlunda mot en läkarutbildning.

OT:

Spontant känns det som det finns för många studenter överlag på universitet, som skyndat direkt från gymnasiet till studier, och som inte verkar ha lämnat hemmet i annat syfte än att gå till skolan - än mindre kapat navelsträngen. Bristen äv livserfarenhet blir ibland lite väl flagrant, i synnerhet på läkarlinjen.

Edited by Conan

• 2 weeks later...

Skulle du välja (välja om) att vara sjukvårdare istället för skyttesoldat :bash: ?

Tack på förhand!

/Davittt

Jag tillhör ASF061 och kan gå i god för att vi får en bra utbildning (vad jag kan bedömma efter två veckor iaf). Det är helt nyrenoverade lokaler och vi får alla möjligheter att göra något riktigt bra av tiden. Det teoretiska som erbjuds är 10 Högskolepoäng föredelade på två kurser. 5p Anatomi & Fysiologi samt 5p Skadelära. Direkt därefter blir det 3v praktik på akut/ambulans beroende på om du är på förbandsplats eller sjukvårdsgrupp. Det är tre veckor för mig som kommer från T2 iaf, möjligtvis att det kan vara annorlunda på andra regementen.

Jag tycker absolut att du ska göra som sjukvårdare om du kan. Jag har inte ångrat mig en sekund och tackar dagligen den inskrivnignsförrättare som inte ville lyssna på mig när jag ville ha stridande befattning.

Får jag slänga in en tanke??

Ska du söka sjv så sök i armén - för där har du möjlighet att få utbildning på SISU, vilket i sin tur ger större möjligheter till utlandstjänst!

Jag var gb i flygvapnet :) men som alla andra sjukvårdsgrupper där så körde vi 1314-terrängbil = inte önskvärt i utlandsstyrkan.

Självklart kan du komma utomlands som sjukvårdare utan SISU-utb men jag sätter mina fem öre på att du blir betydligt mer attraktiv med den utb.

Därmed inte sagt var sjukvårdsutbildningen i övrigt är bäst, jag är grymt nöjd med mina 10p från flygvapnet.

(är du mer sjömanstypen har väl amf1 "sjöambulans", dvs sjukvårdsgrupp på stridsbåt 90)

Får jag slänga in en tanke??

Ska du söka sjv så sök i armén - för där har du möjlighet att få utbildning på SISU, vilket i sin tur ger större möjligheter till utlandstjänst!

Jag var gb i flygvapnet :baskerKav: men som alla andra sjukvårdsgrupper där så körde vi 1314-terrängbil = inte önskvärt i utlandsstyrkan.

Självklart kan du komma utomlands som sjukvårdare utan SISU-utb men jag sätter mina fem öre på att du blir betydligt mer attraktiv med den utb.

Därmed inte sagt var sjukvårdsutbildningen i övrigt är bäst, jag är grymt nöjd med mina 10p från flygvapnet.

(är du mer sjömanstypen har väl amf1 "sjöambulans", dvs sjukvårdsgrupp på stridsbåt 90)

Men är det några värnpliktga sjukvårdare som är på "sjöambulansen"? Mig vetligt så skulle man inte längre kunna vara det som värnpliktig på amf1.

Men nämn gärna annars vad det är för tjänster på amf1 som leder till sjukvårdstjänst och liknande.

Vad får man högskolepoäng i för ämne?

Kursen heter "Battlefield trauma care" och blir väl således någon form av stridssjukvård :baskerKav:

Vi på AJB får 10 högskolepoäng i "Akutsjukvård i fält" och yttligare 5 poäng för praktiken som vi gör i 4 veckor

Kan slänga in några ord om praktiken. Att man får en kvalitetssäkrad praktik (och därmed 5 högskolepoäng för den) är något som tydligen är få förunnat. Det beror helt på hemförbandet, T2 och AJB (som någon nyss anmärkte) ger det, men tydligen inte Lv6 och S1 (ännu iaf). Vad gäller andra förband har jag ingen aning.

Vad gäller det här med SISU. Är det samma sak som Patria? Vi sjukvårdare får ingen fordonsutbildning whatsoever, däremot blev flera av de som ryckte in som SJV en befattning som Patriaförare istället. Det var inte alltid frivilligt och några blev mindre glada. Det var främst Plutonbefälen (som i praktiken var gruppbefäl) med körkort som blev omplacerade. De får ingen SJVutbildning. Kanske något att tänka på.

Helt klart är dock att de med fordonsutbildning är attraktiva dör utlandstjänst. Vi som får SJVutbildning har dock inte så mycket att hämta. De allra allra flesta tjänster kräver att du har civil SJVutbildning i grund. Inte så kul.