Klargplutte Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,910722,00.html Ja va ska man säga , 15000 i timmen utan att ha uträttat ett skit det är ju bara så sjukt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rifleman/Medic Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 Det jag finner mest beklagligt i hela historien är att en människa som handlade moraliskt rätt sedan också straffas för det. Att hon får hela ersättningen är på intet sätt bestämt och som också påpekas i artikeln erhåller t.ex. inte avträdande utrikesministern full ersättning. Något som talar för att även i det här fallet kommer ersättningen bli betydligt lägre. Vidare vill jag tillägga att en ministers arbetsdag vida överstiger åtta timmar – även om ersättningen för antalet timmar i befattningen ändå kan bli oerhört hög i det här fallet. Passar även på att påminna om att det finns ministrar som behöver ett år på sig för ”att landa” efter avslutat uppdrag. Memorera nu vad jag skrivit ovan och ta upp det när du och dina arbetskamrater sitter vid fikarbordet och beklagar er över den borgerliga regeringen vid nästa rast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,910722,00.html Ja va ska man säga , 15000 i timmen utan att ha uträttat ett skit det är ju bara så sjukt... Du tycker förmodligen att det är helt sinnesjukt omoraliskt att gå 5 minuter tidigare på lunch också.... Precis som Rifleman säger så är ersättningen inte fastlagd. Men när den blir det så förutsätter jag att den håller sig inom de ramar som är uppsatta för utbetalning av arvoden mm. Att påstå att hon inte presterat ett skit kan åtminstone inte jag uttala mig om eftersom jag inte följt hennes arbetsdagar..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 Det jag finner mest beklagligt i hela historien är att en människa som handlade moraliskt rätt sedan också straffas för det. DU Tycker att det var moraliskt rätt. du du du. Lagboken tycker annurlunda och jag tycker annurlunda. en åsikt är en åsikt och en åsikt är personlig och när man är bland okänt folk kan man aldrig vara nog övertydlig med att det är just ens åsikt... kanske dags att lära sig det snart? (jag blev plötsligt förvirrad, jag utgår ifrån att Ridleman/Medic menar att ministern hadde rätt i det hon gjorde. om någon annan menas så ber jag om ursäkt om jag verkar hätsk) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ormtunga Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 Rätt: Strunta i skattereglerna Smit från avgifter Angrip de som polisanmäler brott Fel: Betala rätt skatt Betala för de tjänster du använder Polisanmäla brott ... jag ser ett problem Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,910722,00.html Ja va ska man säga , 15000 i timmen utan att ha uträttat ett skit det är ju bara så sjukt... Det är precis det som är syftet med inkomstgarantin. Det ska fan till att kandidera till minister och sedan bli sparkad för en skitsak ifall inte den garantin fanns. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 Moral och lag borde sträva efter samma sak, så är det inte alltd... Måste jag komma dragande med herr Godwin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klargplutte Posted October 18, 2006 Author Report Share Posted October 18, 2006 Det sänder ju väldigt konstiga signaler ett stadsråda ska tittaförbi ett par dar och få en fet inkomstgaranti efter att man avgått , får hon pröjs för mer än dom 10 dagar hon tjänstgjort är det skandal , dom skattepengarna kan vi använda till annat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 Moral och lag borde sträva efter samma sak, så är det inte alltd... Måste jag komma dragande med herr Godwin? Borde inte lagar "sträva" efter att vara så få och enkla som möjligt? Moral får folk syssla med hemma i hemmet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 Det sänder ju väldigt konstiga signaler ett stadsråda ska tittaförbi ett par dar och få en fet inkomstgaranti efter att man avgått , får hon pröjs för mer än dom 10 dagar hon tjänstgjort är det skandal , dom skattepengarna kan vi använda till annat. Tvärt om! Om vill kunna anställa någon på ett jobb där man åka åka ut med slipsen före på grund av att man har slarvat med tv-licensen, betalat hemhjälp/hantverkare svart, gruffat med vakten på krogen eller handlat en toblerone på fel kreditkort så måste man erbjuda en inkomstgaranti. Annars kommer ingen vettig människa att söka det jobbet. Så enkelt är det. De pengar hon får i inkomstgaranti är inte lön för en veckas arbete, det är kompensation för att hon har fått sparken av skäl som hon aldrig skulle ha fått sparken från ett normalt jobb för. Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 Sydsvenskan hade en bra artikel i ämnet. Länk För övrigt speglar ju regeringen folket eftersom vi lever i en demokrati :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 Det sänder ju väldigt konstiga signaler ett stadsråda ska tittaförbi ett par dar och få en fet inkomstgaranti efter att man avgått , får hon pröjs för mer än dom 10 dagar hon tjänstgjort är det skandal , dom skattepengarna kan vi använda till annat. Tvärt om! Om vill kunna anställa någon på ett jobb där man åka åka ut med slipsen före på grund av att man har slarvat med tv-licensen, betalat hemhjälp/hantverkare svart, gruffat med vakten på krogen eller handlat en toblerone på fel kreditkort så måste man erbjuda en inkomstgaranti. Annars kommer ingen vettig människa att söka det jobbet. Så enkelt är det. De pengar hon får i inkomstgaranti är inte lön för en veckas arbete, det är kompensation för att hon har fått sparken av skäl som hon aldrig skulle ha fått sparken från ett normalt jobb för. Å andra sidan, har vi så inkompetenta jeppan i regeringen att de inte kan få ett jobb på ett år? (förlåt att det är en ledande fråga) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 Det sänder ju väldigt konstiga signaler ett stadsråda ska tittaförbi ett par dar och få en fet inkomstgaranti efter att man avgått , får hon pröjs för mer än dom 10 dagar hon tjänstgjort är det skandal , dom skattepengarna kan vi använda till annat. Tvärt om! Om vill kunna anställa någon på ett jobb där man åka åka ut med slipsen före på grund av att man har slarvat med tv-licensen, betalat hemhjälp/hantverkare svart, gruffat med vakten på krogen eller handlat en toblerone på fel kreditkort så måste man erbjuda en inkomstgaranti. Annars kommer ingen vettig människa att söka det jobbet. Så enkelt är det. De pengar hon får i inkomstgaranti är inte lön för en veckas arbete, det är kompensation för att hon har fått sparken av skäl som hon aldrig skulle ha fått sparken från ett normalt jobb för. Å andra sidan, har vi så inkompetenta jeppan i regeringen att de inte kan få ett jobb på ett år? (förlåt att det är en ledande fråga) Principer? De är ovanliga nu förtiden, men de finns... Ledande frågor är frågor det också... Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 Å andra sidan, har vi så inkompetenta jeppan i regeringen att de inte kan få ett jobb på ett år?(förlåt att det är en ledande fråga) Den allmänna utbildningsnivån bland ministrar brukar inte vara särdeles imponerande (har inte hunnit sätta mig in i hur det står till med den saken i den här regeringe dock). Detta i kombination med massiv negativ publicitet kan nog göra att en utsparkad minister kan få nog så svårt att få jobb. Dessutom kan jag tänka mig att man kan behöva pusta ut ett tag efter en sådan pers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 Fick hon verkligen sparken? Jag fick intrycket av att hon avgick... Problemet med Stegö är att hon inte höll på sina principer. Om hon hade sagt "OK, nu står jag här, polisanmäl mig då, för jag tycker public service suger och tänker inte betala nån rutten TV-licens." Det är lika fegt som Borelius "Jag hade inte råd". Om dom bara hade gått ut och sagt som det var, att dom tycker reglerna dom bröt mot suger, så hade jag faktiskt haft lite respekt för dom. För jag menar, innerst inne måste dom förstått att dom inte skulle sitta kvar, och då kunde dom lika gärna avgått med flaggan i topp (nåja, på halvsvaj i alla fall). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 Samtidigt kan man konstatera att de ministrarsom avgått bägge är kvinnor, och att de man minns som fått gå tidigare, också är kvinnor. medan de som erkänt och suttit kvar, jo det är män (kan erinra mig lite svartjobb och haschrökning hos tidigare manliga ministrar också, som inte lett någonstans). När drevet går, så går det hårt åt kvinnorna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 Kan det bero på att vi har högre (moraliska) förväntningar på kvinnor? Eller var det bara för att det var dom som blev påkomna först? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BuddhaSWE Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 hennes avgång skadar ju partiet mindre än om hon skulle få sparken som skulle antyda osämja inom partiet, vilket antagligen hela media drevet skulle uttnyttja.. 1.2 miljoner är inte rimligt enligt mig, hon ska självklart inte bara bli utkastad, men 1.2 miljoner är på tok för mycke.. lön för tre månader efter skulle väl kunna funka? sedan kan de la bli a-kassa precis som för alla andra.. edit: tvungen att komentera pengen :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rifleman/Medic Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 Det jag finner mest beklagligt i hela historien är att en människa som handlade moraliskt rätt sedan också straffas för det. DU Tycker att det var moraliskt rätt. du du du. Lagboken tycker annurlunda och jag tycker annurlunda. en åsikt är en åsikt och en åsikt är personlig och när man är bland okänt folk kan man aldrig vara nog övertydlig med att det är just ens åsikt... kanske dags att lära sig det snart? (jag blev plötsligt förvirrad, jag utgår ifrån att Ridleman/Medic menar att ministern hadde rätt i det hon gjorde. om någon annan menas så ber jag om ursäkt om jag verkar hätsk) Rifleman/Medic menar givetvis att ministern gjorde rätt som valde att inte betala en avgift som finansierar television som bedrivs i statens och därmed också partiets intresse. Stegö Chilo och andra som valt att inte betala kan endast klandras för bristande förmåga att hantera mediestormen. Att trassla in sig i bortförklaringar och lögner är aldrig bra. Undrar dessutom vad det är som gör att du inte klara av att förstå att det är min egna åsikt jag presenterar ovan. Det jag finner mest beklagligt i hela historien är att en människa som handlade moraliskt rätt sedan också straffas för det. Problem med läsförståelsen dxl? Rätt: Strunta i skattereglerna Smit från avgifter Angrip de som polisanmäler brott Fel: Betala rätt skatt Betala för de tjänster du använder Polisanmäla brott ... jag ser ett problem Jag ser både problemet och har heller inget som helst problem att se orsaken till problemet... De två första påståendena vågar jag dock inte bemöta eftersom jag misstänker att min framtid på forumet redan hänger på en mycket skör tråd. Brottsligheten tror jag dock att jag klarar av utan att göra några större övertramp på reglerna. Givetvis skall brott anmälas till polisen, däremot blir jag oerhört misstänksam när en f.d chefredaktör för Norrländska Socialdemokraten (Radiotjänsts vd har som bekant starka rötter till vårt statsbärande parti) bedriver hetsjakt mot borgerliga ministrar för bagatellartad brottslighet. För att inte betala sin tv-licens är en skitsak! Kan det vara så att han fruktade att Stegö Chilo´s sunda inställning till statstelevisionen skulle leda till att hans fina myndighet i framtiden kommer att försvinna? Kan det vara så att ledande socialdemokrater och fackpampar gör sitt yttersta för att förstora denna petitess då de fruktar att en karriärväg inom statstelevisionen riskerar att försvinna. Således: Låt vårt överansträngda rättsväsende ägna sina resurser åt allvarlig brottslighet. När de avgiftsskolkande ministrarna gjorde sitt val var de varken riksdagsmän eller statsråd, Göran Persson var däremot statsminister och dessutom partiledare för ett parti som säger sig företräda arbetare när han högaktningsfullt struntade i den arbetsmiljölagstiftning han själv varit med och stifta. Trots detta varken mediestorm eller några högljudda rop på avgång. Fast å andra sidan har regeringen Persson haft viss tid på sig att hantera skandaler och media… Link to comment Share on other sites More sharing options...
BuddhaSWE Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 Varför denna incident blir så stor tror jag är pågrund av att det just är moderater, för de har en stämpel på sig att vara rika snåla människor som tror sig stå över lagar, slippa betala skatter och skor sig själva (hurvida det stämmer är upp till var och en) detta stärks självklart av attt hon kan komma att tjäna 1.2 miljoner efter avgång. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 Varför denna incident blir så stor tror jag är pågrund av att det just är moderater, för de har en stämpel på sig att vara rika snåla människor som tror sig stå över lagar, slippa betala skatter och skor sig själva (hurvida det stämmer är upp till var och en) detta stärks självklart av attt hon kan komma att tjäna 1.2 miljoner efter avgång. Att dom är moderater ja. Men inte så mycket att de är rika utan att de gått till val på att sätta dit människor som fuskar och gång på gång under valrörelsen sagt att man ska göra rätt för sig, följa lagar och inte fuska. Desutom så är det ganska dumt att ha en minister som inte betalat tv licens som kulturminister. Desutom så har ju sagt att hon medvetet inte betalar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 Vågar man erkänna att man saknar Görans trygga stämma? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BuddhaSWE Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 @dxl jag ha fått bilden av att många tycker att dom är överklass människor. kan inte förstå hur en politiker kan strunta i att betala en avgift som det är lag på av ideologiska skäl(om det är varför hon ej betalt) om hon tycker det är fel med tv-licens avgift(vilket jag till viss del kan hålla med om) får hon försöka genomföra avskaffning av den, men lyckas hon inte får hon finna sig i att betala licensen precis som alla andra. @twintip ja..det..vågar..vi..:P (försökte efterlikna persons retorik ^^) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lerede Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 Problemet med Stegö är att hon inte höll på sina principer. Om hon hade sagt "OK, nu står jag här, polisanmäl mig då, för jag tycker public service suger och tänker inte betala nån rutten TV-licens."Det är lika fegt som Borelius "Jag hade inte råd". Om dom bara hade gått ut och sagt som det var, att dom tycker reglerna dom bröt mot suger, så hade jag faktiskt haft lite respekt för dom. Nu är det ju så att vi lever i en demokrati. Det tråkiga i den kråksången är att man får anpassa sig efter vad majoriteten tycker och det gäller oavsett ens egna åsikter. Det är på inget sätt försvarligt att säga "jag tycker si, därför gör jag så". Rifleman/Medic menar givetvis att ministern gjorde rätt som valde att inte betala en avgift som finansierar television som bedrivs i statens och därmed också partiets intresse. Stegö Chilo och andra som valt att inte betala kan endast klandras för bristande förmåga att hantera mediestormen. Att trassla in sig i bortförklaringar och lögner är aldrig bra.1: Se ovan... 2: På vad sätt menar du att de av tv-licensen betalade medierna bedrivs i statens och regeringens intresse? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henil Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 2: På vad sätt menar du att de av tv-licensen betalade medierna bedrivs i statens och regeringens intresse? Han menar säkert Partiet. Sök på "fri television" som är en kampanj som SVT har/hade. Några länkar med en snabb googlesökning ( http://www.google.com/search?client=safari...=UTF-8&oe=UTF-8 ): http://www.muf.se/svt/ http://forum.svt.se/jive/svt/thread.jspa?t...=12010&tstart=0 http://kjellbergsweden.typepad.com/fredric...elevision_.html http://www.louisep.com/node/969 http://minarkisten.wordpress.com/2006/09/0...fri-television/ http://bubblare.se/partiet_tackar_dig_for_dina_insatser/ Där speciellt den sista länken rekommenderas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 Vågar man erkänna att man saknar Görans trygga stämma? Javisst vågar vi det.......... Lars Danielsson i KU-förhör | KU:s förhör med Lars Danielsson om hans förehavanden i samband med Tsunamikatastrofen. Anna Sjödin och Crazy Horse | SSU-ordföranden Anna Sjödin hamnar i bråk på nattklubben Crazy Horse i Stockholm SSU och medlemsfusk | SSU har under många år lurat till sig bidrag genom att blåsa upp medlemsantalet. Efter en granskning minskade SSU:s medlemmar med en tredjedel Laila Freivalds och stängning av webbplats | Laila Freivalds bidrog till stängning av Sverigedemokraternas hemsida Socialdemokrat bedriver en förtalskampanj mot Reinfeldt | Socialdemokraten Mats Lindström bedriver en smutskastningskampanj via e-mejl mot Reinfeldt via dator på socialdemokraternas högkvarter Bosse Ringholm och skattefusket| Bosse Ringholm anklagades för att under sin tid som ordförande för idrottsklubben Enskede IK ha känt till skattefusk Skolverket och skolministern | Skolverket drar tillbaka en friskolevänlig rapport efter att skolministern har kritiserat den i ett tv-program Socialministerns man chef för AMS | Berit Andnors man, Bo Bylund, utses överraskande och plötsligt till chef för Ams Bosse Ringholm och telefonsamtalen | Bosse Ringholm tror att han har lagt på telefonen när han påstår att poliser är lata Göran Persson hotar Ericssons vd | Carl-Henric Svanberg hotas med politiska repressalier efter att han sagt sig vara för ett regeringsskifte Göran Persson och Anitra Steen har anmälts till åklagare av Arbetsmiljöverket Mäkligt hur snabbt vi glömmer saker.....Eller hur? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rifleman/Medic Posted October 19, 2006 Report Share Posted October 19, 2006 Inspirerad av rille116 satte jag mig för att börja på en egen lista, men kom snabbt på att någon annan givetvis måste ha kommit på den idén före mig. Jag nöjer mig därför att posta den här länken: http://www.luf.se/index.php?show=10784_SWE.../p10784_swe.php En hel del skattefusk, lagtrots, hot och fifflande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted October 19, 2006 Report Share Posted October 19, 2006 Inspirerad av rille116 satte jag mig för att börja på en egen lista, men kom snabbt på att någon annan givetvis måste ha kommit på den idén före mig. Jag nöjer mig därför att posta den här länken: http://www.luf.se/index.php?show=10784_SWE.../p10784_swe.php En hel del skattefusk, lagtrots, hot och fifflande. Det var en rolig lista. Det är nog inte någon slump att när man pekar finger åt någon så pekar tre oftast tillbaka på en själv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted October 19, 2006 Report Share Posted October 19, 2006 Politike är som människor mest, felande. Jag gillar många av dom i alla fall. Avseende avgångsvederlagen så är dom ju fastställda sedan länge tillbaks, och inte mycket att göra åt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted October 19, 2006 Report Share Posted October 19, 2006 Det var en rolig lista. Det är nog inte någon slump att när man pekar finger åt någon så pekar tre oftast tillbaka på en själv. Nej teorin om "första stenen" är generellt ganska bra att leva efter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.