Jump to content

INFO: Krav på olika utbildningar

Recommended Posts

Hej på er, jag hoppas det inte finns en liknande tråd.

Jag tänkte att ni som har mönstrat kunde skriva lite om vad ni fick för resultat på mönstringen samt vilka olika utbildningsalternativ detta gav. Även gärna en lite historia hur ni upplevde er Utbildning.

Mvh: MikaelD

Hej på er, jag hoppas det inte finns en liknande tråd.

Jag tänkte att ni som har mönstrat kunde skriva lite om vad ni fick för resultat på mönstringen samt vilka olika utbildningsalternativ detta gav. Även gärna en lite historia hur ni upplevde er Utbildning.

Mvh: MikaelD

Jag fick följande resultat:

Styrka: 6

Kondition: 7

inskrivningsprov: 5

Befälslämplighet: 7

Plikttjänstförmåga: 8

Syn: 9

Hörsel: A

Tjänstbarhet: A - Stridande befattning.

Jag kunde söka samtliga utbiltningar förutom Jägarutbildningar typ.

jag fick

Styrka: 7

Kondition: 6 (gjorde aldrig räkte med attr säga jag lirar basket 4ggr i veckan)

inskrivningsprov: 5

Befälslämplighet: 6

Plikttjänstförmåga: 6

Tjänstbarhet: 6

A - Stridande befattning

kunde välja alla olika mekaniker delarna eftersom gått fordonsprogrammet och så fanns det bevakning på LG

jag valde bevakningssoldat/högvakt till fots på LG.....men jag hade lite tur dårå eftersom hela bevakningskompaniet på Lg ska bli till ett skyttekompani istället så jag "slipper" bevakning å blir skyttesoldat :navy:.....och jag tycker det är de roligaste som man kan ta typ de mycket SIB :) ...... Lycka till

Edited by Warrior

Styrka:8

Kondition: 8

inskrivningsprov: 7

Befälslämplighet: 9

Plikttjänstförmåga: 9

Syn: 9

Färgseende: 0??

Tjänstbarhet: A

Jägartest: gjorde det med godkänt resultat vet ej om det är sifferbetyg på det

Kunde välja på det mesta men vet att färgseendet (hade fel på ett test "för mkt") sabbade möjligheten att välja Amfibebefattningar

Valde och genomförde 15 månader K3 som "Jägarplutonbefäl" under det "gamla" vpl systemet

Upplevde utbildningen mkt utvecklade för mig som person, jag lärde mig oerhört mkt om mig själv och om andra människor. Ångrar idag inte en sekund att jag genomfört lumpen och ångrar inte att jag gjorde den som livhusar på k3.

Det är nog mitt enda råd på mönstringen kör allt vad du klarar så att du inte ångrar dig i stil med "men om jag bara cyklat lite längre kunde jag ju ha blivit...."

Hej Mikael!

Mönstrade nyligen och fick dessa resultat:

Muskelstyrka: 4

Fysisk arbetsförmåga (cykel): 7

Inskrivningsprovet: 8

Befälslämplighet: 7

Plikttjänstförmåga: 7

Syn vänster/höger öga: 1,0

Färgseende: 3 fel

Tjänstbarhet: A

4an i styrka gör att jag utestängs från "jägartjänsterna" (dvs. de som kräver en 7a som minimum i styrka och kondition). Tror inte att det var några andra befattningar jag inte fick söka, förutom militärpolis, då jag tydligen är för kort :=o.

är preliminärt inskriven som skytte- eller spaningsplutonbefäl på livgardet alternativt spaningsgruppbefäl på P7, skall få besked någon gång efter v 48 om jag kommit in eller ej, fyran spökar ju lite i konkurrens med andra som kan tänkas ha sökt samma tjänst.

Hur testas befälslämplighet?

Genom samtal med psykolog, samtidigt som din plikjänstförmåga bedöms.

Man samtalar med psykologen en liten stund (15 min??) och lite ditt och datt och sen resulterar detta i ett betyg =)

Så var det iaf när jag mönstrade, våren 2003 och tror att det görs på samma sätt fortfarande

Hur testas befälslämplighet?

Genom samtal med psykolog, samtidigt som din plikjänstförmåga bedöms.

Man samtalar med psykologen en liten stund (15 min??) och lite ditt och datt och sen resulterar detta i ett betyg =)

Så var det iaf när jag mönstrade, våren 2003 och tror att det görs på samma sätt fortfarande

Stämmer. Dock varierar det enormt vad som sägs beroende på vilken psykolog man får. Min var skitkass och ställde bara frågor i stil med "trivs du med ditt liv/skolan/vänner" och avslutade samtalet med "tycker du att du är en bra ledare, ja eller nej?" Inga speciellt djupa frågor med andra ord. Var inne i typ sju minuter, en polare var inne i tjugo och fick frågor om allt ifrån vad han gjorde med sin flickvän till om han tyckte det var kul att springa på vintern.

Tack så mycket, ni besvarade min fråga väldigt bra. :happy:

Jag fick

sty 7

fys 8

int-test 5

befällämpl 6

soldatlämpl 8

syn/hörsel A

färgseende 0 fel

fick la göra allt förutom jägarbefattningar iom hasselnötsallergi! som är borta nu..

Är dock inskriven som stridsfordonsförare/skytt på P4 i Kvarn. Blir det strf 90 eller leoparden? Någon mer som ska gå utbildningen får enormt gärna höra av sig! :worthy: