Jump to content

Träning och förberedelser

Guest Secce

Recommended Posts

hejsan! skulle gärna vilja veta hur ni tränade inför mönstring och inryck. Hade tänkt satsa på att få åka upp till K4 som "jäger", ska mönstra nästa år. Jag har givetvis läst lumpen.nu's träningsprogram, men det vore som sagt roligt att få veta hur ni andra har tränat/tränar.

Vad jag har förstått är det mest kondition och rygg/benstyrka som man har mest användning för. Finns det något mer man borde förbereda sig på?

MvH Secce

• Forumsledning

Tror den här tråden varit upp förr....

men iaf så ut och gå och spring, mest gå. Packa ryggan, börja med en 10kg och gå en mil. Öka sen till 20kg

och gå nån extra mil.

Oftast är det inte konditionen som är problemet, utan har du klarat och mönstra till K4 så har du en grundkondition som räcker (oftast) Det är mer om psyke och vilja och att kroppen inte ska gå sönder.

Ett tips är att inte vurpa på motorcykeln två veckor innan inryck och bli sängliggande på sjukhus i fyra dagar och därmed låta alla muskler man tränat upp förtvina. :(

Det gjorde jag.

Annars stämmer det där med ben/rygg och kondition bra tycker jag.

/Aron

detta gjorde jag

Tränade marsch ca 40 mil på asfalt (för nijmegen i första hand) med ca 18 kg packning.

Sen sprang jag milen 3 gånger i veckan.

Styrkan i bena tränade jag eftersom jag bor ganska högt till motsats av var min skola låg.

Sen gick jag nijmegen ca 1 vecka innan inryck (ca 4*4mil)

Där fick jag även träna upp levern så den var i prima kondition ;)

njae...som Limpfish sa..mönstringen är väl inget man behöver vålträna för...jag var som limpfish en soffpotatis..är det än iofs men man grejade en 7.a på cykeln å en 8 på lyftet iaf...

annars är det väl bara att löpa på för att träna kondis..eller som i mitt fall där det är längdskidor som gäller

Det bör påpekas att bara för att vissa soffpotatisar klarar cyklingen galant, betyder inte det att alla soffpotatisar gör det. Man cyklar nämligen "mot" sin vikt. Är man tung och har dålig kondis blir det väldigt jobbigt, jämfört med om man har någorlunda kondis och väger lite, som ett exempel.18.gif

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Jag cyklade en del träningscykel innan mönstringen. Räckte till en 7:a. Det var egentligen först efter mönstringen som jag började träna rejält. Innan den satt jag mest och lökade vid datorn.. som nu alltså :) Efter mönstringen kom motivationen. Då letade jag mig hit ..

Mån: Fäktning - 2tim träning.

Tis: Styrka - armar bröst axlar

Ons: Kuta/skidor - varierad sträcka. Dock minst 5km

Tors: Styrka - ben rygg

Fre: Kuta/skidor - har inte blivit mycket kuta här.. men det kommer bli mycket skidor.

Helgen: Simma en gång. 1-2 km.

Såhär ser i alla fall mitt mål ut . Ofta blir det lite mindre..

För många blir det inte så mycket av grandiosa träningsplaner. Men det man bör tänka på är att vad som än görs skall det göras regelbundet. Dvs. det är bättre att göra ett pass med armhävningar regelbundet var tredje dag och intet annat fram till inryck än att göra "punktinsatser" lite här och där på kroppen lite då och då. Med regelbundenhet inom ett område får man garanterat EN styrka med sig in i GSU:n. Om man dattar med lite allt möjligt och inte gör det regelbundet kan man komma till GSU:n utan ngn upptränad förmåga alls, kanske viss begränsad styrkeförbättring ngnstans.

Alltså, se över vilken tid och vilka träningsresurser du har innan du slänger dig in i allt möjligt. För att träna upp och behålla en förmåga skall man kunna träna den fram till inryck.

Annars är det för att låna ett bra engelskt uttryck "such a waste of good suffering."

Och sen för att inte dränkas stekt så måste jag även nämna att det bästa är givetvis om man kan träna upp många förmågor (hela-kroppen-styrka, kondition, marschträning osv.) För det behövs på de flesta förband.

/RP *som själv bl.a. gör omfattande (och regelbunden :P ) brak inför sin inryck i januari*

RP;Var ska du in nagonstans?

Haller med RP, att ska ni kora, sa borja langsamt och hall igang programmet innan ni okar.

Annars kan jag starkt rekommendera nagon lite fysiskt tuffare kampsport som boxning eller thaiboxning.Mycket arbete med egna kroppsvikten, intervalltraning,smidighetstraning.Har man tur har man en tranare som skriker lite pa en ocksa...

Men se till att inte bli sjuk...

//D-G

som fick lunginflammation nagra veckor innan fortest pa FJS. :D