Jump to content

Kalla Kriget

Guest Pravda

Recommended Posts

rockets.jpg

Kalla kriget var inte så kallt som de flesta trodde. Kennedy var nära att utlösa ett tredje världskrig när Krusse (Krustjov) placerade ut kärnvapenrobotar på Cuba. Visst var det fel att JF Kennedy mördades men det var ändå han som var den största riskfaktorn för ett nytt världskrig.

Vietnamkriget. Visst utkämpades det ett krig mellan USA och USSR i Vietnam. Till att börja med var det Nordvietnam som ville ”befria” Sydvietnam från kapitalismen. Kriget eskalerade som bekant. Amerikanarna och dess allierade satsade enorma resurser i Vietnamkriget. Sovjetunionen däremot skickade stora mängder högteknologiska SA-robotar och andra vapen för att plocka bort Jänkarnas B52or. Operationen lyckades och USA förlorade Vietnamkriget och fick resa hem med svansen mellan benen.

Sammanfattande video om Vietnamkrigets fasor...

http://www.youtube.com/watch?v=8ehqPXyVVRg

Mvh

Vad vill du med den här tråden?

Förlåt men är inte detta ett gästforum? Själv gjorde jag värnplikten under kalla krigets dagar på en spaningsflottilj. Vi hade amerikanska flygsoldater på vår flottilj. Detta kändes obehagligt men acceptabelt. Är det något mer jag kan stå till tjänst med så svara jag gärna.

Mvh

Förlåt men är inte detta ett gästforum? Själv gjorde jag värnplikten under kalla krigets dagar på en spaningsflottilj. Vi hade amerikanska flygsoldater på vår flottilj. Detta kändes obehagligt men acceptabelt. Är det något mer jag kan stå till tjänst med så svara jag gärna.

Om dina amerikanska gäster är något du vet att du får berätta om så gör det hemskt gärna.

Om det råder minsta tvivelsmål om huruvida det är hemligt föreslår jag att du ber Blågul (moderatorerna) att stänga tråden och radera inlägget.

Om dina amerikanska gäster är något du vet att du får berätta om så gör det hemskt gärna.

Om det råder minsta tvivelsmål om huruvida det är hemligt föreslår jag att du ber Blågul (moderatorerna) att stänga tråden och radera inlägget.

Detta hände på sextiotalet så det är nog ingen hemlighet längre. Amerikanarna var här för att sälja ny spaningsutrustning till det svenska flygvapnet. De hade med sig kameror som kunde avslöja allt som rörde sig ute i Östersjön trots mörker och dåligt väder. Så visst hade Carl Bilth rätt när han talade om u-båtar från Warszawapakten. Det där snacket om minkar var dessinformation anser åtminstone vi som var med på den gamla goda tiden.

Ps. Denna utrustning är numera skrotad.

rockets.jpg

Kalla kriget var inte så kallt som de flesta trodde. Kennedy var nära att utlösa ett tredje världskrig när Krusse (Krustjov) placerade ut kärnvapenrobotar på Cuba. Visst var det fel att JF Kennedy mördades men det var ändå han som var den största riskfaktorn för ett nytt världskrig.

Vietnamkriget. Visst utkämpades det ett krig mellan USA och USSR i Vietnam. Till att börja med var det Nordvietnam som ville ”befria” Sydvietnam från kapitalismen. Kriget eskalerade som bekant. Amerikanarna och dess allierade satsade enorma resurser i Vietnamkriget. Sovjetunionen däremot skickade stora mängder högteknologiska SA-robotar och andra vapen för att plocka bort Jänkarnas B52or. Operationen lyckades och USA förlorade Vietnamkriget och fick resa hem med svansen mellan benen.

Sammanfattande video om Vietnamkrigets fasor...

http://www.youtube.com/watch?v=8ehqPXyVVRg

Mvh

Well det var inte bara material och pengar som Sovjet bistod med. De bidrog

ju även med rådgivare, radaroperatörer och piloter.

Usas i sin tur fick ju chans senare och hämnades ju på 80-talet när de bla gav bort

massa stingers till motståndsmännen i Afganistan.

Vad vill du med den här tråden?

Mvh

Jag menade inte att vara otrevlig eller så, jag bara undrade vad du ville diskutera. Det är dock intressant att få ögonvittnesskildringar på att vi inte var så neutrala som det påstås.

Är det något särskilt du vill poängtera med tråden? någon aktörsmodell för beslutsfattande m.m?

Nu skrotas Viggen på löpande band. Det känns trist att detta stridsdugliga flygplan går i graven redan nu. Vi behöver ett starkt försvar i avskräckande syfte. På sjuttiotalet var exempelvis Polackerna rädda för viggen eftersom den då kunde förses med svensktillverkade atombomber att fällas över Warszawa. I ett kommande inbördeskrig mot terrorister och gerillasoldater så behövs Viggen som attackflygplan att fälla splitterbomber över gerillakrigarnas militära fästen runt Stockholm.

http://video.google.com/videoplay?docid=-2...357802&q=viggen

Som jaktflyg är Viggen omodern med till attackplan borde den duga bra eftersom vi har hundratals välutbildade viggenpiloter. Att utbilda lika många JAS-piloter skulle kosta miljarder. Att sätta in och riskera ett JAS-plan för attackuppgifter känns onödigt dyrt.

(Tag bort inlägget där länken inte fungerade)

Nu skrotas Viggen på löpande band. Det känns trist att detta stridsdugliga flygplan går i graven redan nu. Vi behöver ett starkt försvar i avskräckande syfte. På sjuttiotalet var exempelvis Polackerna rädda för viggen eftersom den då kunde förses med svensktillverkade atombomber att fällas över Warszawa. I ett kommande inbördeskrig mot terrorister och gerillasoldater så behövs Viggen som attackflygplan att fälla splitterbomber över gerillakrigarnas militära fästen runt Stockholm.

http://www.ultraligero.net/Media/Videos/55.wmv

Som jaktflyg är Viggen omodern med till attackplan borde den duga bra eftersom vi har hundratals välutbildade viggenpiloter. Att utbilda lika många JAS-piloter skulle kosta miljarder. Att sätta in och riskera ett JAS-plan för attackuppgifter känns onödigt dyet.

Och där åkte foliehatten nästan fram.

Om du vill diskutera huruvida vi borde spara mer 70-talsutrustning inför det stora fosterländska kriget (även känt som Garbo) så finns många roliga trådar på detta forum. Om du vill diskutera lämpligheten i att spara Viggen för terrorbekämpning inom Sverige så är det ett intressant uppslag som säkert välkomnas i någon av de trådar som berör försvarets stöd till polis och samhälle vid kriser.

Själv tror jag inte på något av det. Ej heller att det för Sverige skulle varit bra om polackerna oroade sig över att svenska kärnvapen skulle användas mot civilbefolkning.

Som jaktflyg är Viggen omodern med till attackplan borde den duga bra eftersom vi har hundratals välutbildade viggenpiloter. Att utbilda lika många JAS-piloter skulle kosta miljarder. Att sätta in och riskera ett JAS-plan för attackuppgifter känns onödigt dyrt.

Du har inte funderat på att de erfarna Viggen piloterna är i stort sett samma individer som Jas-piloterna?

Kan du inte regga dig på forumet, fylla i en utförlig profil och sedan delta i den varma gemenskapen på insidan?

GMY

Från det ena till det andra så gillar jag USA men vill ändå kritisera följande...

För några år sedan gick W Bush ut med att han skulle krossa alla skurkstater. Han skröt om USAs överlägsna militära förmåga. Först bombade han sönder Afghanistan med radioaktiva bomber. Sedan invaderade W Bush Irak. Inget av detta har gått bra. Hans plan var även att invadera Nordkorea och Cuba. Nu går inte detta på grund av de nya kärnvapnen som ”skurkstaterna” har. Cuba kan inte angripas då de har ryssbyggda missiler riktade mot Vita huset. Stackars familjen Bush som är så modig. Just nu har de ingen fiende som går att besegra. Dessutom har hans egen frikyrka fördömt hans ”idiotsäkra” krig.

:sniper: Mvh Pravda

Hur många sidor har ett mynt? Solisarna här på forumet verkar bara titta på PK-sidan av detta militära mynt. Det kanske blir bäst så när ni gör eran FN-tjänst i något främmande land? Det är ju syvens som sist USA som styr UN och de dåraktiga krigen.

Video P10...

:) Mvh Pravda

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...