Jump to content

Guldburk

Guest granit

Recommended Posts

Ok har letat ordetnligt i soldF arkiv med trådar som handlar om guldburkar men tyvärr har dom blivit lite väl gamla så det är dags att dra upp ämnet igen.

Vart kan man köpa guldburkar till ett BRA pris ? Hade tänkt köpa ca 1200st för att täcka hela årets behov (dvs 3 burkar per dag) men vilken sort ska man köpa ? Det verkar som att raviolin gått hemm hos många medan "död mans fingrar" smakar antingen rävkadaver eller gudomligt enligt många.

Dom sorterna jag kan komma på just nu är:

död mans fingrar = ärtsoppa med korv ?

präriegryta = ?

lappskojsbojs = mos med nån köttbit ?

ravioli = fyllda makaroner

vilken tycker ni är godast samt vilka mer sorter finns det ? Och vad är det blå bandet alla skriver om, likadana påsar som man kan köpa i affärn ?

• Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har du tänkt ta livet av dig?? :lala::uuh::D

Enda stället jag har sett att dom sålt guldburkar har varit dom kringresande överskottsförsäljarna..

Och det var sällan 1-2mans portioner.. det var den större varianten 20port eller vad dom nu rymde?

:P

jag är en jävligt bekväm person av mej avskyr jag att laga mat och diska så därför kommer guldburkarna väl till hands.

Glömde du inte de vettigaste, mest välsmakande utan slotts starka:

Pytt

Ärtsoppa

F ö smakar guldburken bättre tillagad på en vanlig spisplatta(mindre konserv och konserveringsmedelssmak).

Edited by Munin

Ok har letat ordetnligt i soldF arkiv med trådar som handlar om guldburkar men tyvärr har dom blivit lite väl gamla så det är dags att dra upp ämnet igen.

Vart kan man köpa guldburkar till ett BRA pris ? Hade tänkt köpa ca 1200st för att täcka hela årets behov (dvs 3 burkar per dag) men vilken sort ska man köpa ? Det verkar som att raviolin gått hemm hos många medan "död mans fingrar" smakar antingen rävkadaver eller gudomligt enligt många.

präriegryta = ?

vilken tycker ni är godast samt vilka mer sorter finns det ? Och vad är det blå bandet alla skriver om, likadana påsar som man kan köpa i affärn ?

Död mans fingrar var vitabönor i tomatsås med korv sist jag åt det iaf... Väldigt svårlagat om du inte har guldburk. Kräver ju både en burk bönor och en burk Bullens Pilsnerkorv.

Antingen måste du vara väldigt ung eller så har du en mamma som är väldigt snäll och har lagat mat åt dig hela livet.

Edit: Tillägg

Edited by RadaR

präriegryta = ?

Ärtsoppan är redan nämnd, jag gillade dock risotton bäst. Lappskojs är potatismos med ren (skall det vara, frågan är om det inte var någon form av fläsk i kronans). Präriegryta är typ alla bönor du kan komma på med lite kött också, resulterar i intressant mage.

spaggetin glömde ni :Malaj:

Spagetti?

Själva grejen med guldburkarna är att man måste ha en viss fantasi och matlagningskunskap för att få dem att smaka något annat än sur köttkräm, så bespara dig själv ett år av klökningar och börja fundera på andra lösningar.

Men, om du nu ändå köper 1200 guldburkar så snälla dokumentera det hela och lägg ut det på en hemsida, skulle va kul att se vad som händer med en person efter en årslång strikt guldburksdiet. :Malaj:

De guldburkar som jag minns som fullt ätliga (till och med goda om man var riktigt hungrig) var raviolin - den kunde man t o m äta kall utan några problem alls - lapskojsen och möjligen ärtsoppan. Präriegrytan kunde man få i sig utan kväljningar. Död mans fingrar (korv och bönor) var tämligen kräkframkallande, men den vidrigaste måste nog enligt mig ändå vara pyttipannan, något jag dock misstänker att jag är rätt ensam om.

präriegryta = ?

Ärtsoppan är redan nämnd, jag gillade dock risotton bäst. Lappskojs är potatismos med ren (skall det vara, frågan är om det inte var någon form av fläsk i kronans). Präriegryta är typ alla bönor du kan komma på med lite kött också, resulterar i intressant mage.

spaggetin glömde ni :)

Spagetti?

Ja, spagetti med köttfärssås. Den godaste guldburken... :)

Död mans fingrar är guttans det med. Sparar dem till ett speciellt tillfälle :Malaj:

Ja, spagetti med köttfärssås. Den godaste guldburken... :)

Död mans fingrar är guttans det med. Sparar dem till ett speciellt tillfälle :Malaj:

Måste jag ha missat helt, det enda i rätt härad jag såg var ravioli, vi fick iofs ut spagetti på burk, men det var findus.

De guldburkar som jag minns som fullt ätliga (till och med goda om man var riktigt hungrig) var raviolin - den kunde man t o m äta kall utan några problem alls - lapskojsen och möjligen ärtsoppan. Präriegrytan kunde man få i sig utan kväljningar. Död mans fingrar (korv och bönor) var tämligen kräkframkallande, men den vidrigaste måste nog enligt mig ändå vara pyttipannan, något jag dock misstänker att jag är rätt ensam om.

Jag kan definitivt hålla med om att pyttipannan är den värsta guldburken av dem alla. Annars så tycker jag att de flesta guldburkarna är helt ok, speciellt när man är blöt och kall ute i terrägen. Jag tror inte att jag skulle vilja äta dem hemma dock. Min favorit är nog ärtsoppan.

Ja, spagetti med köttfärssås. Den godaste guldburken... :wub:

Död mans fingrar är guttans det med. Sparar dem till ett speciellt tillfälle :camo:

Måste jag ha missat helt, det enda i rätt härad jag såg var ravioli, vi fick iofs ut spagetti på burk, men det var findus.

Jo, det fanns köttfärssås, men inte såg man dem ofta.

Dödmans*** var leverkorv tillika bullens pilsnerkorvs antites, smakade skit och oätbara, äter hellre wellpapp. Risotton är det enda livsmedel jag känner till som utsatts för gruppvis kast (Risotto färdiga.. Risotto!) ute i mörka hungriga skogen.

@flak Du glömde det viktigaste..Ingen Nickel, inget pang.

Har du tänkt ta livet av dig?? :camo::wub::blink:

Enda stället jag har sett att dom sålt guldburkar har varit dom kringresande överskottsförsäljarna..

Och det var sällan 1-2mans portioner.. det var den större varianten 20port eller vad dom nu rymde?

jag är en jävligt bekväm person av mej avskyr jag att laga mat och diska så därför kommer guldburkarna väl till hands.

Att lära sig laga enkel mat och att diska är en färdighet man har igen. Till exempel skulle det vara mycket tråkigt att inleda ett förhållande med att förklara för objektet att man lever på konservburkar. För att inte tala om att ens barn knappast kommer att köpa förklaringen.

Vårt Rikes överlevnad kommer en dag att hänga på

guldburkar, 59-halsdukar och Kungens hudsalva.

Sanna mina ord, sanna mina ord...

:camo:

Du har fattat vad det handlar om!

Om ni frågar mig så är det alldeles för lite guld burk och för mycket Catering nu :( är Guldburkenstid förbi?

Vårt Rikes överlevnad kommer en dag att hänga på

guldburkar, 59-halsdukar och Kungens hudsalva.

Sanna mina ord, sanna mina ord...

:wub:

Du har fattat vad det handlar om!

Om ni frågar mig så är det alldeles för lite guld burk och för mycket Catering nu :( är Guldburkenstid förbi?

Ja, den är förbi :camo:. Om du inte känner till några glömda mobförråd någonstans?

Ja, den är förbi :). Om du inte känner till några glömda mobförråd någonstans?

Mja, under vår slutövning fick vi bara en massa frystorkad mat i gröna påsar. Asgott faktiskt! =)

Fick dock tvinga i mig en guldburk med kall pytt-i-panna... :)

För att göra valda delar av soldf väldigt besvikna så kan jag meddela att under en fältvecka på LV6 (med en GBS-pluton) serverades inte de klassiksa guldburkarna utan etikett utan några tillverkade av FELIX (tror jag att det var) som rimligtvis bör finnas i handeln...

Vet inte om detta innebär att guldburken är påväg ut en gång för alla :clap:

För att göra valda delar av soldf väldigt besvikna så kan jag meddela att under en fältvecka på LV6 (med en GBS-pluton) serverades inte de klassiksa guldburkarna utan etikett utan några tillverkade av FELIX (tror jag att det var) som rimligtvis bör finnas i handeln...

Vet inte om detta innebär att guldburken är påväg ut en gång för alla :)

Det är dom :clap:

Påväg in en massa frystorkat typ drytech mm.. :clap:

Guldburken var ofta samma sak som det i butiken, ärtsoppan, spagetti..ravioli..leverpastejj..

Samma storlek innehåll bara ingen snygg burk utan "ren" med en text som berättade vad det var.

Och den som kompå att köttsoppa i glasburk är fältmässig... :/