Koskela Posted October 16, 2006 Report Share Posted October 16, 2006 (edited) Ur budgetproppen, sid 52. "Hemvärnet Hemvärnet skall fram till 2008 minska sin organisation ytterligare, till 60 bataljoner i enlighet med den försvarspolitiska inriktningen 2004. Förbandsutvecklingen inom hemvärnet anpassas också till Försvarsmaktens förändrade uppgifter och organisation. Anpassningen innebär ytterligare differentiering och utveckling av nya förmågor samt tillförsel av materiel. För 2007 innebär detta att nya förmågor inom bl.a. områdena ytövervakning, fältarbeten, CBRN och trafikreglering utvecklas, samt att ett nytt utbildningssystem utvecklas." Är det någon som vet något om detta nya utbildningssystem som avses? /Koskela Edited October 16, 2006 by Koskela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted October 16, 2006 Report Share Posted October 16, 2006 Kan dom mena fösöken att utbilda HV-soldater separat? Dvs 3,5månaders? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted October 16, 2006 Author Report Share Posted October 16, 2006 Jaja! Självklart! 30 snabba böjsträck i belöning! /Koskela PS Blågul, lås och kasta!!!DS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted October 16, 2006 Report Share Posted October 16, 2006 [spekulation] Kan det också mena (om än lite dunkelt och mellan raderna) att det i framtiden kanske kommer ställas lite krav som man måste uppfylla för att gå med i HV? [/spekulation] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted October 16, 2006 Report Share Posted October 16, 2006 Jaja! Självklart! 30 snabba böjsträck i belöning! /Koskela PS Blågul, lås och kasta!!!DS Var inte för snabb där.... Jag gjorde bara en gissning..Dom skriver massor om frivilligorg i dokumentet.. Och dom har en hel del expertis med sig.. Dom kan nog komma med en å annan överaskning.. Exempelvis vem hade anat att dom inte bara slopar HemPC, dom förmånsbeskattar dom som redan har en HemPC Eller RBS23 som dyker upp helt då en del redan räknat bort det som nerlagt demonstrator projekt? Vi är nog alla lite som kvällstidningarna, vill veta allt direkt. Trots att det tar nåra dagar för dom insatta att tolka vad som är sagt. Och det är inte ens klubbat i riksdagen ännu ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mordred Posted October 16, 2006 Report Share Posted October 16, 2006 Eller att den fort-utbildning man ger HV-mannen skall vara av samma klass och linje med den man ger VPL, dvs up-to-date, med BRA instuktörer? Jag längtar efter en Försvarsmakts (eller kanske bara Armé) gemensam utbildningsansvarig enhet. Och nej, jag anser inte att FBU/FU är av den klassen idag, tyvärr. /Mordred Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted October 16, 2006 Report Share Posted October 16, 2006 wow, trafikreglering, då kanske man får användning för sitt förordnande att "Ge anvisningar till militär och civil trafik". De har länge pratat om att använda mig till detta då jag redan har förordnandet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted October 16, 2006 Report Share Posted October 16, 2006 wow, trafikreglering, då kanske man får användning för sitt förordnande att "Ge anvisningar till militär och civil trafik". De har länge pratat om att använda mig till detta då jag redan har förordnandet Inte omöjligt att det kommar börjas nyutbildas inom detta i HV Då kommer du ha ett guldläge för "avancemang" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted October 16, 2006 Report Share Posted October 16, 2006 vad är CBRN? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted October 16, 2006 Report Share Posted October 16, 2006 Det som förut hette NBC, som ännu tidigare hette ABC Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 16, 2006 Report Share Posted October 16, 2006 vad är CBRN? fd NBC = fd ABC Läs mer om CBRN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted October 16, 2006 Report Share Posted October 16, 2006 [spekulation]Kan det också mena (om än lite dunkelt och mellan raderna) att det i framtiden kanske kommer ställas lite krav som man måste uppfylla för att gå med i HV? [/spekulation] [ironi] Ohnej! Försvinner den mänskliga rättigheten att vara med i det svenska Hemvärnet? Oavsett en persos utbildningsståndpunkt och fysiskkapacitet så skall den alltid ha rätt att vara med, bara den "gör så gott den kan". Hur skall det gå nu? [/ironi] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Team Member Posted October 16, 2006 Report Share Posted October 16, 2006 Ett nytt utbildningssystem kan ju behövas om nu IP ska uppfylla PersQ 4.. Kanske dags med lite "riktig" kontraktsskrivning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted October 16, 2006 Report Share Posted October 16, 2006 [spekulation] Kan det också mena (om än lite dunkelt och mellan raderna) att det i framtiden kanske kommer ställas lite krav som man måste uppfylla för att gå med i HV? [/spekulation] [ironi] Ohnej! Försvinner den mänskliga rättigheten att vara med i det svenska Hemvärnet? Oavsett en persos utbildningsståndpunkt och fysiskkapacitet så skall den alltid ha rätt att vara med, bara den "gör så gott den kan". Hur skall det gå nu? [/ironi] Alla ska vara med! Alla ska vara lucia! :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted October 25, 2006 Report Share Posted October 25, 2006 Alla ska vara med! Alla ska vara lucia! :P Ha ha ha!!! Precis så är Hv Spiken i huvudet joppe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted October 25, 2006 Report Share Posted October 25, 2006 Ett nytt utbildningssystem kan ju behövas om nu IP ska uppfylla PersQ 4.. Kanske dags med lite "riktig" kontraktsskrivning... PersQ 4 frågas kom? :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted October 25, 2006 Report Share Posted October 25, 2006 Ett nytt utbildningssystem kan ju behövas om nu IP ska uppfylla PersQ 4.. Kanske dags med lite "riktig" kontraktsskrivning... KDU4 gäller för förbanden, så det skulle nästan innebära PersQ 4+ för ingående personal... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted October 25, 2006 Author Report Share Posted October 25, 2006 (edited) PersQ4: Personalen har förmåga att lösa huvuduppgifter enligt förbandsmålsättning, begränsad förmåga i övriga uppgifter Inom ramen för PersQ4 ryms D2: Kan självständigt och tillsammans verka i normalt förekommande situationer enligt befattning och verksamhetskrav. Situationerna kännetecknas av begränsad komplexitet men uppgifterna skall lösas i varierande miljö och under viss tidspress. Behöver ökad erfarenhet för att klara av svårare situationer och stark tidspress. Koskela Edited October 25, 2006 by Koskela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted October 25, 2006 Report Share Posted October 25, 2006 oki tackar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted October 25, 2006 Report Share Posted October 25, 2006 (edited) PersQ 4 på individuell nivå är nog inget stort problem för de flesta insatsplutoner. PersQ 4 i pluton, med tillhörande KDU 4 kommer dom inte att uppnå utan KFÖ veckor varje år. Och så länge insatskompanierna är tillfälligt sammansatta skulle jag bli jävligt misstänksam på ett betyg över 3. Edited October 26, 2006 by Hans Engström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted October 25, 2006 Report Share Posted October 25, 2006 hade varit bra med bindande kontrakt så att folk hade uppfyllt sina timmar så förbandet hade blivit mer sammövade.Helst hade jag sett att antalet timmar på kontraktet minst hade dubblats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted October 26, 2006 Report Share Posted October 26, 2006 hade varit bra med bindande kontrakt så att folk hade uppfyllt sina timmar så förbandet hade blivit mer sammövade.Helst hade jag sett att antalet timmar på kontraktet minst hade dubblats Vet inte hur det är hos er, men klarar man inte sitt kontrakt hos oss - utan en bra anledning - är du inte med nästa år. Klarar du inte baskravet innan året är slut får du inte komma på nån annan övning året efter förrens det är avklarat. Men att dubbla timmarna, visst men då måste man fundera på att anställa PC och stf annars kommer det bli omöjligt att ha ett civilt jobb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GD1 Posted October 26, 2006 Report Share Posted October 26, 2006 Jag levde med uppfattningen att om en soldat inte fullgör sitt kontrakt så åker soldaten ut. Jag vet att vissa Utbildningsgrupper slirar men kontraktet är redan bindande. Som gruppchef är jag ansvarig att hålla koll på mina grabbar så att jag vet om de riskerar sitt kontrakt. Om en soldat inte går på övningen så talar jag med honom. Jag måste ju fråga mig vad jag som chef kan göra för att motivera grabbarna att komma på övningarna. Ett problem i dag är väl att utbildningsbudgeten sprids ganska ojämnt. Vissa som har ett stort utbildningsbehov tar inte del av utbildningen medan andra deltar i nästan allt som finns*. Förhoppningsvis kan KFÖ-veckor ge en bättre spridning. * Innan varenda forumsmedlen i Uppland skriker i kör, jag vet att varit mycket nu men jag saknar liv . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts