Jump to content

600 nya miljoner till US 2007

Recommended Posts

Regeringen lägger sin budgetprop idag

Eftersom vi för ovanlighetens skull har en majoritetsregering så är det säkert att den kommer att gå igenom riksdagen.

600 mille extra till US

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,909096,00.html

Vad skall detta bli då?

Om man räknar på den gamla devisen 1 man i US = 1miljon om året (ja det blir normalt 2 individer per år) Allt blir ju dyrare men säg att det räcker till ca 500 man på marken om vi snackar marktrupp. Blåa förband är det nog lite svårare att räkna på.

Personligen ser jag gärna ett större engagemang på en plats - bataljon!

Större engagemang i Afg? ISAF skriker efter folk?

Större engagemang i Afrika? SU01 utökas och eller blir en rotationsmisson (Idagsläget planeras inga rotationer, om nu denna mission blir av)

Bataljon (ev tillsammans med annat land) till Libanon?

This must be good!

Nice eftersom allt är glass&ballong inom FM och har så varit de senast 15 åren så är det väl klart att negativitet är den naturliga reaktionen på alla nyheter för det är ju ändå alltid dåliga nyheter. :D

Personligen tycker jag att +600 mille är en bra grej men vem vet det kan vara början till slutet :D

Varför inte bygga ut KS eller FS till bataljon?

I Kosovo finns redan camp och struktur klart för det hela. Behovet där finns väl alltid då andra länder vill frigöra trupp från området. Minus i det fallet är väl att det inte ger så mkt media-och-politiska poäng.

I Afghanistan är väl det lite av det omvända. Ger höga media-och-politiska poäng men jag vet inte hur strukturen med camper etc ser ut där. Troligtsvis behövs en hel del nyetablering. Finns de behov av mera militärer i svenskarnas med angränsande områden, eller är det bara långt därifrån i det farliga södern behovet finns? Etablering i södra Afghanistan kan dessutom ge minuspoäng vad det gäller media.

En bataljon till Libanon nu när vi avveckla Liberia?

Finns många intressanta möjligheter just nu.

Borde inte denna tråd kanske ligga under soldint?

Edit: Länkar

mil

Aftonbladet

Edited by losec

Oj, jag hoppas att det inte var jag som hade negg tankar.. menade bara att det inte blir så mkt trupp på olika ställen om vi sänder strv.. :D

Tycker också att det är bra med +600 mille till FM

(Oj, där var Fredrik som fick tala om vilket land han kom ifrån i mil-länken)

Hela avsnittet i Budgeten om "Försvar samt Beredskap mot sårbarhet"

Lite läsning.

Hmm enligt sidan 37 så kostar KFOR 495 000 tkr

Hela US kostar runt 1 400 000 tkr år 2005.

Föressten hela sidan 42 berättar om vad dom avser att göra med US..

Vidare anser regerigen att antalet kvinnor och män i utlandstjänst på sikt bör öka till ca 2000 personer

*edit lade till om sidan 42.*

Edited by tinhead

Gav du dom din forumlering i förväg? ;)

Försvarsmakten bör på sikt klara av att samtidigt leda och delta i två insatser av bataljonsstorlek samt några mindre fredsbevarande insatser....

De nuvarande svenska internationella insatserna präglas av en tydlig geografisk splittring. För närvarande tjänstgör ca 1000 män och kvinnor i utlandstjänst, fördelade på 15olika insatser. På några ställen är det enbart en handfull obeservatörer som utgör själva insatsen.

Detta förhållande är enligt regeringens mening inte optimalt. Det dåliga resursutnyttjandet gör att Sveriges bidrag generellt blir mindre och mera kortvaraiga än vad som annars skulle ha varit fallet.

*morr den som kompå att skydda dokumentet så man inte får kopiera text utan man måste skriva av det, den borde.....(censur)....*

en första snabb analys konstaterar generallöjtnant Claes-Göran Fant, Försvarsmaktens utvecklings- och inriktningschef, att regeringen har hörsammat Försvarsmaktens önskemål att delta i färre insatser men med större förband.

- Det är bra. På så sätt får vi mer effekt, bredare erfarenheter och större inflytande i de insatser vi deltar i.

Bataljon bataljon äntligen får vi 1 (eller flera) bataljon(er).

Jag var med på den sista så nu måste jag vara med på nästa, eller...

Kn Glock :) Glock´s sambo

Tur att man har pannben :/

Gav du dom din forumlering i förväg? ;)

Försvarsmakten bör på sikt klara av att samtidigt leda och delta i två insatser av bataljonsstorlek samt några mindre fredsbevarande insatser....

De nuvarande svenska internationella insatserna präglas av en tydlig geografisk splittring. För närvarande tjänstgör ca 1000 män och kvinnor i utlandstjänst, fördelade på 15olika insatser. På några ställen är det enbart en handfull obeservatörer som utgör själva insatsen.

Detta förhållande är enligt regeringens mening inte optimalt. Det dåliga resursutnyttjandet gör att Sveriges bidrag generellt blir mindre och mera kortvaraiga än vad som annars skulle ha varit fallet.

*morr den som kompå att skydda dokumentet så man inte får kopiera text utan man måste skriva av det, den borde.....(censur)....*

dom vill på sikt hamna på ca 2000 kvinnor/män i utltjänst

Säker på att den killen heter Fredrik? Tycker att det är misstänkt likt en förrådsgrp ch som figurerat flitigt på repotage från Afghanistan.

resten av IKSen och IUB till Libanon :wacko::rockon::navy::navy:

Kul tanke åtminstone

Håller verkligen med om att det vore kul om Flottan kunde få i väg en lite större enhet. :navy: Onekligen på tiden att ni får visa vad ni går för även inom det området.

Man borde satsa på områden som verkligen behöver hjälp...

Varför inte engagera sig i Darfur-området?

Visst gärna men först ett FN mandat.

Därefter skall alla rika länder bistå med 50 miljarder till en

3 brigaders styrka med flygstöd från Usa/Nato

Räkna med 10 års vistelse på denna plats...

Säker på att den killen heter Fredrik? Tycker att det är misstänkt likt en förrådsgrp ch som figurerat flitigt på repotage från Afghanistan.

Skapligt säker på att det är han, har för mig att bilden är tagen i Kabul under FS05-06..

Edited by tsomitore

Mandatet finns redan...det är "viljan" som saknas...

Ja eller kanske viljan finns för en sneaklösning med billigaste möjligaste utrustning som skall stanna där så lite som möjligt vilket medför att det blir ingen långsiktig lösning

Ja eller kanske viljan finns för en sneaklösning med billigaste möjligaste utrustning som skall stanna där så lite som möjligt vilket medför att det blir ingen långsiktig lösning

Det är väl snarast så att "viljan" saknas i Sudan, inte här hemma i Sverige. FN drar sig i det längsta för att skicka trupp till ett land som inte vill ha dem där.

Det är väl snarast så att "viljan" saknas i Sudan, inte här hemma i Sverige. FN drar sig i det längsta för att skicka trupp till ett land som inte vill ha dem där.

Hear, hear!

Sverige är för en gångs skull lite (bara lite) på G.

Det kan ju bli bakåt ändå men de 600 miljonerna skall ju också nyttjas.

Trist för EN om SU01 fryder inne då en ev Libanon mission frös inne pga Sudan redan hade börjat vara påtänkt.

Yep. Om FN hade viljan att klassa det som händer i Darfur som folkmord, så hade FN enligt stadgarna varit tvugna att ingripa. Det är därför de istället använder formuleringar som "nära folkmord". Patetiskt!

Day For Darfur

Hear, hear!

Trist för EN om SU01 fryder inne då en ev Libanon mission frös inne pga Sudan redan hade börjat vara påtänkt.

Ser att du vill ha en Bataljon i US...Vad blygsamt..Jag vill ha en IB 2007 Brigad i US :/

Hear, hear!

Ser att du vill ha en Bataljon i US...Vad blygsamt..Jag vill ha en IB 2007 Brigad i US :/

Personligen hade jag kunnat tänka mig ett antal svenska armefronter i US men jag är realist och börjar att önska mig en eller flera bataljoner.(Sveriges befolkning skulle tyvärr inte räcka för att bemmanna dessa fronter)

Realism?? :)

Ser att du vill ha en Bataljon i US...Vad blygsamt..Jag vill ha en IB 2007 Brigad i US :navy:

Personligen hade jag kunnat tänka mig ett antal svenska armefronter i US men jag är realist och börjar att önska mig en eller flera bataljoner.(Sveriges befolkning skulle tyvärr inte räcka för att bemmanna dessa fronter)

Realism?? :Malaj:

Siktar man mot stjärnorna *brigad* så kanske man når trätopparna *bataljon* :-(

men siktar man mot trädtopparna *bataljon* kanske det inte ens blir ett kompani *gräset* :D

Hursomhelst.. Skall Sverige ut och dämpa konflikter utomlands så vill jag att de har

de resurser som krävs för uppgiften och inget ekonomiskt önsketänkande.

Annars är det bättre att koncentrera sig till ett ställe och finns det inte politik vilja/ekonomi i detta

ja då är nästa steg att deltaga med ngn sällsynt resurs åt en större styrka och finns

det inte pengar till det så kan man skippa deltagande. *min åsikt*

Finns politiska viljan så finns det ekonomi för tex en svensk brigad i afganistan.

Visst vore det underbart om US i Afganistan verkligen kunda ta tag i vissa

felaktiga strukturer och inte behöva mesa med krigsherrer och droglorder.

Nu menar jag inte att man skall köra en viss stil och med onödigt våld göra skapa

fiender eller kränka ngn men man måste kunna vara beredd att kunna sätta makt bakom

orden annars vinner man ingen respekt i ett samhälle baserat på medeltida klaner

// QUOTA INTE TILL FÖRBANNELSE. MAX 3-4 qutoes sen tar ni bort äldre quotes! ..ändrar..// Kimster

Edited by Kimster

Satsa de 600 miljonerna på polisutbildning till US, då har de i alla fall lite relevant utbildning.

" Skyttekompanichefen Magnus Ålrud summerar missionen - Att vara chef över ett skyttekompani med rent polisiära uppgifter har varit annorlunda och spännande" Källa: http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=32885