nsky_517 Posted October 15, 2006 Report Share Posted October 15, 2006 (edited) Hoppas inte denna vart uppe tidigare... Hummer Edit. Jag ogillar datorer. och teknik. Hoppas den funkar bättre nu... Edited October 15, 2006 by nsky_517 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Halvarsson Posted October 15, 2006 Report Share Posted October 15, 2006 Hett tips är att inte hotlink'a bilderna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted October 15, 2006 Report Share Posted October 15, 2006 Den där hummer måste ha blivit övergiven nånstans och Iraks motsvarighet till NRA använt den som mål... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted October 15, 2006 Report Share Posted October 15, 2006 Den där hummer måste ha blivit övergiven nånstans och Iraks motsvarighet till NRA använt den som mål... Det kan ju också vara en försvarsladdning eller helt enkelt granatsplitter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mantas Posted October 15, 2006 Report Share Posted October 15, 2006 IED/RSB med ilagda ståldank eller gamla kullager?? Kärran ser lite svedd ut på vänster sida på översta bilden, jämfört med taket vill säga. Mina fem på att nån smällt en rsb i sidan på den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted October 16, 2006 Report Share Posted October 16, 2006 Är det penetrerande träffar? Jag ser inte om det är det. Hur gick det med besättningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted October 16, 2006 Report Share Posted October 16, 2006 Det behöver väl inte vara så mystiskt. Nån gör ett eldöverfall och får stopp på en Hummer och alla fientligt sinnade öppnar eld mot det fordon som står närmast/är lättast att träffa.... 5 skurkar med 4 ak47 och en ksp sen ser vilken bil som helst ut som ett såll..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 16, 2006 Report Share Posted October 16, 2006 Är det penetrerande träffar? Jag ser inte om det är det. Hur gick det med besättningen? Dom har ju inte slagit igenom rutorna vad jag kan se och dörrarna har troligtvis hållit också. Vad gäller bakdelen av karrossen verkar det som om det ballistiska skyddet sitter innanför plåten, vet inte riktigt hur skyddet är uppbyggt på HMMWV The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 16, 2006 Report Share Posted October 16, 2006 En anektdot från boken Black Hawk Down, som om någon nu missat det, handlar om en amerikansk operation i Mogadishu som går allt annat än bra, är att en soldat som sitter i en HMMWV känner att någontind trycker till på låret, och när han tittar ned ser han att det är en kula som passerat genom dörrplåten men fastnat i den nedvevade glasrutans laminering så att det är ett "glasfinger" som petar honom på benet. Hade han haft rutan uppe hade han haft kulan i benet istället. Huruvida de hade den bepansrade versionen låter jag dock vara osagt. Någon jag frågat har sagt att de inte hade det, någon har sagt att de hade det. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted October 16, 2006 Report Share Posted October 16, 2006 En anektdot från boken Black Hawk Down, som om någon nu missat det, handlar om en amerikansk operation i Mogadishu som går allt annat än bra, är att en soldat som sitter i en HMMWV känner att någontind trycker till på låret, och när han tittar ned ser han att det är en kula som passerat genom dörrplåten men fastnat i den nedvevade glasrutans laminering så att det är ett "glasfinger" som petar honom på benet. Hade han haft rutan uppe hade han haft kulan i benet istället.Huruvida de hade den bepansrade versionen låter jag dock vara osagt. Någon jag frågat har sagt att de inte hade det, någon har sagt att de hade det. /E både ja och nej... http://www.transchool.eustis.army.mil/museum/HMMWV.htm Captain Wehrli and Project Manager LTC Hudson went to Somalia on 3 October, 1994 to install temporary ballistic protection panels on two MP vehicles. The aim was to provide some safeguard for the exposed soldiers who until then had no additional defenses. That very day, the US Rangers and Delta fought the Battle of Mogadishu. The need for increased armor protection was never more evident Så det började i Somalia men det var inga M1114 varianter med under det slaget så långt som det går att se ... och för att få detta helt OT så kan den som är intresserad av "Black Hawk down" läsa "Critical Analysis on the Defeat of Task Force Ranger" länk längst ner på sidan http://www.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB63/ som summerar en hel del av vad som gick snett i Somalia. /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts