Jump to content

Befälen hånar Leni Björklund

Recommended Posts

Faller under rätten att yttra sin åsikt!

vad Jag vet så gäller den rätten även officerare.

Charlie Spartan

Å andra sidan kan jag känna att officerare borde hålla lite högre nivå. Men mitt synsätt är kanske lite gammaldags, att vara officer i den svenska försvarsmakten är kanske bara ett "yrke" idag. :lala:

Charlie Spartan

Skillnad att göra det i sin yrkesroll jmf med i rollen som privatperson. Har man uniformen på så är det FM talan som man för. Oavsett om man är FBU-ungdom, Officer eller SSG soldat. Att officerar som representerar FM vars grund är de demokratiska värderingarna går ut och hånar demokratiskt tillsatta ledare, vars deras uppgift är att lyda och skydda är för mig helt j*vla IG

Jag är oxå glad över maktskiftet, men när jag drar på mig uniformen så kommer jag att tjäna den demokratiskt valda regeringen.

• Forumsledning

Samma tidning har förövrigt resten av sidorna avsatta för just minsterkritik om än av annan partihemvist.

Är det någon som kritiserat andra yrkesgrupper för att kritisera en minster med kontroll av sin verksamhet?

Just nu är det många SVT som starkt och offentligt kritiserar "sin" minister.

Tex: http://www.resume.se/nyheter/2006/10/11/sv...e-avg/index.xml

Men rätten att kritisera ministrar kanske bara gäller journailster?

Dessutom var väl Leni avgående vid fototillfället?

Detta var inte ens offentlig kritik utan ett FOTO på ett ARBETSRUM. Det blev först pulicerat i media iom Aftonbladet.

Charlie Spartan

Skillnad att göra det i sin yrkesroll jmf med i rollen som privatperson. Har man uniformen på så är det FM talan som man för. Oavsett om man är FBU-ungdom, Officer eller SSG soldat. Att officerar som representerar FM vars grund är de demokratiska värderingarna går ut och hånar demokratiskt tillsatta ledare, vars deras uppgift är att lyda och skydda är för mig helt j*vla IG

Jag är oxå glad över maktskiftet, men när jag drar på mig uniformen så kommer jag att tjäna den demokratiskt valda regeringen.

Detta var bland det mest ryggradslösa jag läst här på forumet. Jag anser det vara officerarnas förbannade skyldighet att påpeka de fel som förekommer inom organisationen. Innebär försvarsministern eller regeringens politik att verksamheten inte fungerar optimalt skall givetvis allmänheten och andra intresserade göras observanta på att så är fallet.

Ditt uttalande, om vi drar det mot sin spets, ger mig hemska associationer till statstjänstemän som utan egna reflektioner eller moraliska överväganden genomför allt makthavarna beordrar.

Leni Björlund var en mycket inkompetent människa och för oss som träffat henne framstod hon som en typisk företrädare för den del av den socialdemokratiska adeln som avskärmat sig fullständigt från de människor de påstår sig företräda.

Däremot var det inte mycket till nyhet. Du behövde inte vara inrikespolitisk kommentator för att inse att det skålades en hel del på Sveriges mässar när Olof Palme sköts. Inte heller för att inse att även Leni´s sorti tas emot med tacksamhet bland officerskåren.

Kan knappast komma som någon överraskning att militärer I ALLMÄNHET, blev (eller borde blivit) oerhört glada över att Leni ersattes.

En försvarsminister som har som mål att lägga ned allt vad FM innebär kan knappast stå särskilt högt i kurs hos officerare.

:

"Å andra sidan kan jag känna att officerare borde hålla lite högre nivå"

Jag tror detta "riddarideal" är ganska dött år 2006.

Att ha en "chef" som är totalt emot allt vad man tror på och jobbar för, är knappast särskilt positivt (och har troligen aldrig varit det heller).

Edited by The Swede

:

"Å andra sidan kan jag känna att officerare borde hålla lite högre nivå"

Jag tror detta "riddarideal" är ganska dött år 2006.

Att ha en "chef" som är totalt emot allt vad man tror på och jobbar för, är knappast särskilt positivt (och har troligen aldrig varit det heller).

Å andra sidan kanske det inte uppskattas särskilt mycket av allmänheten att officerskåren väljer att demonstrativt förakta, representativt demokratiskt, tillsatta chefer? Oavsett vad man tycker om dessa?

Låt oss säga att artikeln ger ett visst sken av bananrepubliksofficerare, vilket säkert var huvudsyftet(buhu avskaffa dessa mörkermän.nu).

Med tanke på det massiva stöd FM har från allmänheten*ironi*, kanske lite mer PK vore önskvärt iklätt uniform...

Jag har min utkomst som kommunaltjänsteman. I min kommun innebär valet vart fjärde år att jag dessvärre får ny huvudman och att långsiktigheten i all planering och dess genomförande blir därefter.

När ska herrar yrkesofficerare inse att de är anställda som statstjänstemän och därmed har att verkställa de beslut som sittande regering har beslutat?

När ska herrar yrkesofficerare inse att de är anställda som statstjänstemän och därmed har att verkställa de beslut som sittande regering har beslutat?

Är det någon som har ifrågasatt det? Menar du att du som kommunaltjänsteman aldrig är missnöjd med den verksamhetsledning du har? Eller att du inom "skål och vägg" aldrig har klagat på ledningen?

Det hade varit en helt annan sak om det varit frågan om en offentlig demonstration. Men det var det inte. Det var några anställda som i ett privat sammanhang firade att den ledning som de var missnöjd med hade blivit utbytt i god demokratisk ordning. Att de har uniform kanske kan ha något att göra med var de befinner sig? Sedan var det kanske inte så listigt att ha ett fotografi av händelsen där den kunde komma i orätta händer, men det är en annan sak.

Edited by BJE

Är det någon som har ifrågasatt det? Menar du att du som kommunaltjänsteman aldrig är missnöjd med den verksamhetsledning du har? Eller att du inom "skål och vägg" aldrig har klagat på ledningen?

Det hade varit en helt annan sak om det varit frågan om en offentlig demonstration. Men det var det inte. Det var några anställda som i ett privat sammanhang firade att den ledning som de var missnöjd med hade blivit utbytt i god demokratisk ordning. Att de har uniform kanske kan ha något att göra med var de befinner sig? Sedan var det kanske inte så listigt att ha ett fotografi av händelsen där den kunde komma i orätta händer, men det är en annan sak.

Men fatta hur många gånger man knutit näven i fickan och ifrågasatt på vilka grunder de fattat sina beslut!!! Jag är den första att säga "men skaffa dej ett annat jobb då!".

Det är INTE ett "privat sammanhang" att som anställd i US fira och hänga tjänstgörande (men avgående) försvarsministerns porträtt upp och ner och föreviga detta. SKILJ PÅ EGNA UPPFATTNINGAR OCH PÅ VAD NI HAR ATT VERKSTÄLLA SOM STATSTJÄNSTEMÄN!

Edited by Hotel Charlie One

SKILJ PÅ EGNA UPPFATTNINGAR OCH PÅ VAD NI HAR ATT VERKSTÄLLA SOM STATSTJÄNSTEMÄN!

Jag förstår uppriktigt sagt inte vad du menar med detta påstående. Hävdar du att de inte har verkställt sina uppgifter?

Går man på mässen i uniform så torde det fortfarande vara ett privat sammanhang. Står till och med i UniR FM att man får bära uniform på fritiden... Nu var det iofs i Utlandsstyrkan och där har man ju ingen egentlig fritid, men detta förefaller inte direkt ha skett under tjänsteutövning...

Att Aftonbladet gör sin vinkling kan jag förstå, vissa här inne trodde jag bättre om.

Så här säger en officer i artikeln: "-Det är ingen hemlighet att förra försvarsministern ogillades av många officerare. Hon gjorde inte mycket för försvaret och kunde väldigt lite. (---)"

Det är intressant att fundera på vad som upprört officerarna. Mitt intryck är att Leni Björklund förvisso producerat en hyfsad mängd grodor under sin karriär, men också blixtrat till ibland: för ett halvår sedan uttalade sig LB kraftfullt för att skära bort allehanda "dödkött" från försvarsmakten: myndigheter, byråkrater och gammalt mög skulle rensas bort till förmån för stridsgrupper och operativa förband. Det är möjligen provocerande för officerare som tänkt sig en stillsam tillvaro som kansliråtta. För den officer som sätter ett effektivt försvar högre än sin personliga bekvämlighet borde det dock vara ett steg i riktning. Citat: "Pengar överförs från försvarsledning, forskning, utbildning och mönstring till de delar av försvaret som ska kunna slåss. (---) Mindre förvaltning, mer stridande soldater, med andra ord, eller mera pang för pengarna, som Björklund formulerar det." Det låter onekligen som ett resolut steg för ett effektivt försvar och mot ineffektivt gammalt trams.

Läs mer: SvD: Försvarsbantningar berör 2000

Beträffande officerarnas handlande, så skulle jag betrakta det som ett brott mot regelverket: Svensk Soldat fastslår, vill jag minnas, att man "inte får bedriva politisk agitation i uniform". Att placera ett foto som det här där medierna kan se det skulle jag betrakta som ett klart fall av politiskt ställningstagande i uniform. Alltså ett felaktigt agerande.

@BJE:

I US är all tid tjänstetid.

I alla anställningar har arbetstagare möjlighet att på egen begäran avsluta anställningen om förhållandena inte passar.

Om man som anställd i US har haft ett anställningsvillkor som ändrats (dvs som ingåtts innan förra valet) så kan jag till nöds hålla med om att man kan få visa sitt missnöje enligt ovan. Jag tror inte att så särskilt många har ett så långt oavbrutet kontrakt iofs.

Edited by Hotel Charlie One

Jag har min utkomst som kommunaltjänsteman. I min kommun innebär valet vart fjärde år att jag dessvärre får ny huvudman och att långsiktigheten i all planering och dess genomförande blir därefter.

Det var ta mig fan det dummaste jag hört på länge.

Det är jävligt bekant av alla YO/RO att FM är en statlig org och har riksdagen som uppdragsgivare.

FM agerar i enlighet med de politiska direktiven, men det betyder inte att man behöver gilla det...

Kan du utveckla vad du menar?

Det är medborgarnas förbannade rättighet att kritisera dåliga beslut, o det gäller även officerare...

Ok, något OT. Bilden däremot anser jag vara oproffsig..

Är det förresten bekräftat att det handlar om yrkesofficerare i detta fall eller är det något som bara förutsätts av folk här på forumet...? Har i minnet en annan liten historia med "officerare" tjänstgörandes i US som hade någon inbördes tävling att trycka på så många medlemmar ur Lätta Gardet (motsv) som möjligt och dessutom bekräfta sina "kills" med att stämpla utvalda kroppsdelar och sedan fota eländet. Det visade sig snart att dessa var journalister med påhängd "baccis/tjänstegrad"... Det sitter väl inte bara yoff på Camp Victoria, eller...? Någon som vet mer än vad Aftonstjärnan skriver?

Det är jävligt bekant av alla YO/RO att FM är en statlig org och har riksdagen som uppdragsgivare.

FM agerar i enlighet med de politiska direktiven, men det betyder inte att man behöver gilla det...

Det är medborgarnas förbannade rättighet att kritisera dåliga beslut, o det gäller även officerare...

Jättefint! Enastånde! Vad duktig du är på att uttrycka dej!

Skilj på medborgare och myndighetsutövande statstjänsteman. Det är stor skillnad på när man får (och skall) utöva sina medborgerliga rättigheter.

@BJE:

I US är all tid tjänstetid.

I alla anställningar har arbetstagare möjlighet att på egen begäran avsluta anställningen om förhållandena inte passar.

Jag är väl medveten om att man inte har någon fritid i US. Det jag menade var att man ändå får göra en viss skillnad mellan tid när man faktiskt utför sin tjänst, och "passfri" tid när man t ex kan ta en öl på mässen.

Visst kan man som arbetstagare alltid säga upp sig. Men du vet lika väl som jag att det finns gott om folk som älskar sitt arbete även om de blir misshandlade av arbetsgivaren

Är det förresten bekräftat att det handlar om yrkesofficerare i detta fall eller är det något som bara förutsätts av folk här på forumet...?

Tänkte inte på det... :Malaj: Visst kan det vara "baccisbefäl"...

Jättefint! Enastånde! Vad duktig du är på att uttrycka dej!

Skilj på medborgare och myndighetsutövande statstjänsteman. Det är stor skillnad på när man får (och skall) utöva sina medborgerliga rättigheter.

Jaha, tack. Jag är själv rätt nöjd med mitt sätt att utrycka mig...

Jag e medveten om det eftersom jag ibland e bådadera.

Men säg var du vill komma.

Menar du att man som myndighetsutövande statstjänsteman bara ska hålla käften o ställa in sig?

Alla har rätt till sina åsikter, och samtidigt rätt att uttrycka dom. Dömma dom får media göra, gillar man inte något så ska man utrycka det.

Dessutom tjänar riksdag och regering oss svenska folket, inte tvärt om.

All tid i US är tjänstetid.

Jag tar avstånd från denna lite studentikosa lätt humoristiska "dissning" av fd försvarsministern.

Jag kan se varför vissa tycker att detta var roligt men man måste ta sitt tjänstemannaansvar på allvar i alla lägen. ÖRA! Detta är inte ridderlighet det kallas ANSVAR all verksamhet i FM (som inte sekrettesbeläggs enligt lag) skall tåla ÖPPENHET. Negativ publicitet skapar sämre image kring FM detta hämmar både på lång och kort sikt bla rektytering och allmänhetens förtroende vilket ger ett sämre RESULTAT.

Naturligtvis är detta en skitgrej men det skall inte försvaras.

Personligen så var jag nöjd över valutgången och jag befann mig i AORet under valet men jag kände alldrig något behov av att håna någon ur den förra regeringen.

Alternativet att inte ha en politisk åsikt för att man råkar bära uniform leder ju osvikligen tankarna mot vissa händelser under 40-talet där man sedan ursäktade sig med att man bara lydde order.

Om man inte gillar 30-talstendenser kanske man ska ge blanka den i att ge utlopp för sina politiska övertygelser iförd uniform.....

Jag tycker som Glock att det är en skitsak men det är en attityd som definitvt inte skall försvaras.

Det här snacket om att man är en fri människa är inte helt sant när man representerar sin arbetsgivare.

Hur många privata arbetsgivare hade tolererat att man gjort motsvarande med tex en avgående VD?

Alternativet att inte ha en politisk åsikt för att man råkar bära uniform leder ju osvikligen tankarna mot vissa händelser under 40-talet där man sedan ursäktade sig med att man bara lydde order.

Om man inte gillar 30-talstendenser kanske man ska ge blanka den i att ge utlopp för sina politiska övertygelser iförd uniform.....

Jag tycker som Glock att det är en skitsak men det är en attityd som definitvt inte skall försvaras.

Det här snacket om att man är en fri människa är inte helt sant när man representerar sin arbetsgivare.

Hur många privata arbetsgivare hade tolererat att man gjort motsvarande med tex en avgående VD?

Hear, hear

Nu är jag dock av den uppfattningen att statliga myndigheter inte direkt kan jämföras med att arbeta hos en privat arbetsgivare. Möjligheten att byta arbetsgivare och fortfarande stanna inom yrket är i många fall obefintlig. De möjligheter som ges inom det privata näringslivet att protestera mot en dålig ledning är därför så många fler.

Om man likt The Swede hårdrar förbudet mot politiska meningsyttringar iklädd uniform borde det likväl kunna anses vara förbjudet att diskutera politik under utlandstjänsten eller på befälsrummet. Ett sådant förbud tror jag ingen är för.

Jag tycker därför fortfarande att protesten och glädjeyttringen var befogad och istället för att kritiseras borde den hyllas.