Jump to content

krigsförbandschef

Guest räv

Recommended Posts

jag undar vem krigsförbandschefen är

¨ska söka befodringskurs i fbu men de är så att jag låg på a9 kristinehamn men de är ju nu flyttat till boden så mitt förband finns ju inte längre

någon som kan hjälpa mej?

• Forumsledning

Är du fortfarande krigsplacerad ?

Vet du inte ringer du pliktverket och kollar med dom först. Beroende på svar därifrån kan du ringa förbandet som du är krigsplacerad hos.

Kontrollerade detta med FBU för ett tag sedan. Är man inte krigsplacerad får man söka samband med sin plutonchef (motsv.) från GU (om personen är kvar i firman) som sedan får lämna ett utlåtande till FBU.

Om inte det heller går blir det svårare eftersom ingen kan svara på om man är lämplig eller vilka kurser som är lämpliga att gå. Då verkar alternativen vara antingen GU-förbandet (om det finns kvar) eller utbildningsgruppen (MD-gruppen).

Frågan som dyker upp nuförtiden är ju förstås varför FM skall lägga pengar på att befordringsutbilda någon som ej är krigsplacerad. Tråkigt, men dagens realitet.

Eller också tänker man tvärtom, varför kassera en krigsplacering för att utbilda individen till högre befattning, när landet dräller av icke krigsplacerade soldater(med rätt betyg)?

Av samma skäl kan man förvisso sluta ge befordringskurser då kompetensen borde finnas i riket.

Tyvärr kommer muhammed inte alltid till berget... så befordringskurser behövs.

2 ören.

Frågan som dyker upp nuförtiden är ju förstås varför FM skall lägga pengar på att befordringsutbilda någon som ej är krigsplacerad. Tråkigt, men dagens realitet.

Eller också tänker man tvärtom, varför kassera en krigsplacering för att utbilda individen till högre befattning, när landet dräller av icke krigsplacerade soldater(med rätt betyg)?

Av samma skäl kan man förvisso sluta ge befordringskurser då kompetensen borde finnas i riket.

Tyvärr kommer muhammed inte alltid till berget... så befordringskurser behövs.

2 ören.

Ja, jag håller med, du behöver inte predika för de redan frälsta :)

Dock har numera FM den tråkigare, moderna, uppfattningen vilket resulterar i korta krigsplaceringar (om några alls) och på mitt sätt att se det resursslöseri.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...