Jump to content

Vad saknar ni på utlandsmission?

Recommended Posts

Min far ska snart ner till Afghanistan. Jag har funderat ett tag på om det är något jag ska skicka med honom ner till de andra soldaterna, något moralhöjande eller så.

Alla ni som har gjort utlandstjänst, är det något ni saknat, något som ni önskat att någon skickade till er?

Min far ska snart ner till Afghanistan. Jag har funderat ett tag på om det är något jag ska skicka med honom ner till de andra soldaterna, något moralhöjande eller så.

Alla ni som har gjort utlandstjänst, är det något ni saknat, något som ni önskat att någon skickade till er?

Kalles Kaviar. Lösgodis.

Visst finns det andra saker, men det är saker som inte går att skicka.

handskrivna brev, fotografier, tidningar

POST!!

Det kan aldrig bli för många brev hemifrån. Ofta räcker det med att man skriver om helt vardagliga saker och så kan man skicka med ett kort. Visst funkar e-mail men det var alltid speciellt då jag fick brev. Korten var uppsatta i baracken och det var skönt att tänka lite på de som var hemma ibland.

Skicka gärna flera korta brev ofta än få långa. Det kommer garanterat att uppskattas.

Precis, det fanns inget värre än att inte få något brev när posten delades ut.

Det var som julafton varje gång det kom brev hemifrån.

The Swede :baskerPa:

Håller med Swede.

Det var rätt tråkigt när andra fick brev och det var tomt i facket.

Hade ju ingen flickvän då. Man såg ju vilka som hade det hemma. :)

Detta var ju före internet. :lala:

• Forumsledning

Tillskillnad mot andra långtidsresnärer som genomför civila resor så saknas nästan inget svenskt under en mission. Dvs tidningar, mat, hygienartiklar, och framförallt godis finns redan att köpa.

Som tidigare nämnts är kontakten med sina nära och kära det man saknar mest.

Så det du kan skicka är ju brev, SMS, foton och kanske nån pocketbok då och då.

Sällar mig till skaran och säger POST!!! Det är helt underbart att få brev hemifrån.. Som också flera har sagt så tänk på storleken på eventuella paket. Framförallt till AFG så är det svårt att få med paket med flyget.. Hörde rykten om förbud på paket men har inte lyckats för det bekräftat.. Hör av mig när jag varit i kontakt med NSE i MeS..

Ta med ett gäng Portello! Det är något man verkligen saknar som boende i mindre civiliserade trakter (tex Stockholm...) :)

Mitt tips är helt klart en kudde. Godispriset är ganska högt på PX:et så det kan vara en idé att skicka lite karra. Tänk på att chockolad och liknande kan smälta. Förra månaden så fanns det inga tidningar att köpa på campen så det är alltid populärt med lite nytt att läsa.

När jag va i Bosnien så fick jag lokalblaskan nerskickad... jag bad om att få fedagsexet för det var en lite roligare del men det brukar vara uppskattat för den gick laget runt trots att igen av dom andra hade någon anknytning utan det vara bara att trevligt att läsa lite om Sverige.

Om någon undrar vilken tidning jag pratar om så var det Gotlands Tidningar & Gotlands Allehanda

En nerskickad DVD-skiva från släkt/flickvän/sambo/frugan och vänner med video hälsning funkar ju också ;)

Traditionella brev i all ära (där instämmer jag med övriga) men rörlig inspelad videohälsning med ljud är inte fel heller.

Jiffy-paket är alltid lika trevligt =)

En nerskickad DVD-skiva från släkt/flickvän/sambo/frugan och vänner med video hälsning funkar ju också ;)

Traditionella brev i all ära (där instämmer jag med övriga) men rörlig inspelad videohälsning med ljud är inte fel heller.

Jiffy-paket är alltid lika trevligt =)

slog mig när nu, lite OT men hemsk tanke:

för er som har läst/sett jarhead, en sådan hälsning som soldaten får av sin flickvänn via video.. hemskt!

Edited by BertilCesar

Sällskapspel är alltid bra att ta med sig eller få nerskickat. Okej det finns kanske nått gammalt monopol i mässen men centrumkortet och den lilla kanonen saknas säkerligen där :P

Så ta med egna spel ner - Risk, TP, etc :baskerHV:

Sällskapspel är alltid bra att ta med sig eller få nerskickat. Okej det finns kanske nått gammalt monopol i mässen men centrumkortet och den lilla kanonen saknas säkerligen där :P

Så ta med egna spel ner - Risk, TP, etc :baskerHV:

Det finns gott om bra spel där nere.

Men som många skriver. skicka ner brev, smågodis, kort, någon film på DVD...

Spela in lite Radio ( typ P3, Sommar toppen, ring så spelar vi ) Vad som helst egentligen, guld värt när man sitter vakt post eller är ute och kör...

Kan starkt avråda från att lyssna på musik när man sitter vaktpost, känns inte som om man är på sin vakt då :Malaj: