Jump to content

Bevakningssoldaten som blev Jägare

Recommended Posts

Hej

Legat inne på K3 nu som bevakning i lite mmånader. Jag trivs ganksa bra min oseriösa och trevliga Kalle anka pluton.

Från och till har jag väll gnällt på att plutonen bara består av lata kanelbullar och att befälen borde pressa oss hårdare etc, men jag känner mig nu ganska nöjd.

Min gamla ambition vid mönstringen om att blir Spaningssoldat har jag er än 2 sedan länge glömt. :mellow:

Idag efter fredagsordningen kom dock Fenriken in. Ställde sig framför plutonen och framförde följadnde. Vandsbo (luftburna jägarplutonen) är underbemannade (har haft ett bortfall på ca 25%) och skulle det nu vara någon på den här plutonen som är intresserad av jägartjänst så ska han anmäla det till mig idag. :/

Jag vet själv vad jägarutbildning innebär så jag vill hällst inte ha svar från personer som aldrig sett en jägare tidigare etc.

Men iaf, kan ni hjälpa mig att ta det här beslutet. Vad är fördelarna med respektive utbildning efter lumpen. Vilken kommer jag se tillbaka på och tänka att jag gjorde rätt val.

Mycket individuellt jag vet men ni förtsår nog frågan. :camo:

Jag är bevakningssoldat men har nu fått en unik chansatt bli jägare. Vilket tar man med sig mest ifrån efter värnplikten? :/

Om du ar i bra fysisk och psykisk trim ar det klart du ska flytta over!

Som Jaeger har du ju mycket storre mojligheter pa utlandstjanst mm efter vpl.. Dessutom kommer det vara mycket mer givande.. OCH kravande!

Lycka till..

Mvh //KB-K4-Dropout

( Jag gick andra vagen, fran KB till Vakt/Insats efter min rygg gav upp.. Nu i efterhand inser man ju att det var skallen som gav upp ocksa.. haha.. )

Hej

Legat inne på K3 nu som bevakning i lite mmånader. Jag trivs ganksa bra min oseriösa och trevliga Kalle anka pluton.

Från och till har jag väll gnällt på att plutonen bara består av lata kanelbullar och att befälen borde pressa oss hårdare etc, men jag känner mig nu ganska nöjd.

Min gamla ambition vid mönstringen om att blir Spaningssoldat har jag er än 2 sedan länge glömt. :D

Idag efter fredagsordningen kom dock Fenriken in. Ställde sig framför plutonen och framförde följadnde. Vandsbo (luftburna jägarplutonen) är underbemannade (har haft ett bortfall på ca 25%) och skulle det nu vara någon på den här plutonen som är intresserad av jägartjänst så ska han anmäla det till mig idag. :D

Jag vet själv vad jägarutbildning innebär så jag vill hällst inte ha svar från personer som aldrig sett en jägare tidigare etc.

Men iaf, kan ni hjälpa mig att ta det här beslutet. Vad är fördelarna med respektive utbildning efter lumpen. Vilken kommer jag se tillbaka på och tänka att jag gjorde rätt val.

Mycket individuellt jag vet men ni förtsår nog frågan. :)

Jag är bevakningssoldat men har nu fått en unik chansatt bli jägare. Vilket tar man med sig mest ifrån efter värnplikten? :worthy:

Skönt många stavfel... ;)

Hur som helst... Är du sugen på utlandstjänst så ska du givetvis välja en mer krävande tjänst t.ex. de luftburna.

Skulle du vilja testa att driva på dig själv lite extra och få till ett tjockt gediget pannben?

Tror du att din kompetens kan tillföra den nya plutonen något?

Kommer du att klara av deras fysiska standard?

Tänk över valet nog och välj sedan det som du tycker är bäst.

Jag skulle personligen tycka att det skulle vara svårt att byta pluton då den man lämnar och den man kommer till har redan en så unik sammanhållning osv. Du skulle bli "den gamla bevakningssoldaten".

Fråga din PC om han/hon skulle tro att du klarar det.

Lycka till!

/AMFGRK

Det enda viktiga är egentligen huruvida du känner dig motiverad. Jägartjänst (så långt mina erfarenheter sträcker sig) handlar mycket om att bita ihop, gilla läget och fortsätta trots att det är tungt. Det är inte den rent fysiska biten som är den största utmaningen. Det är de pissiga förhållandena. Regn, kyla, taskig sömn m.m. För att orka med och få något ut av det måste man verkligen ha en vilja att fortsätta framåt.

Edited by H0lK

Generellt sett ger ju jägartjänst större chans till utlandstjänst. Men med X77 eller bättre har man en chans även som bevakningssoldat vilket man inte har med ett sämre betyg, inte ens om man varit jägare. Så man får ju även se till hur stor chans man har att klara det bra och inte bara klara det.

Det finns ju säkert orsaker till varför dom har haft ett bortfall på 25%.

Det är hårt och dom var ju ändå uttagna som jägare och hade bedömts att klara utmaningen.

tror du att du klarar den psykiska utmaningen det innebär så sök.

den fysiska byten är inte lika jobbig som den psykiska det går att träna och man kommer långt med pannben.

:Malaj:

Den psykiska biten kan du ju lösa på 1 sek.. Antingen ställer du in dig på att "jag ska jävlar i mig klara det", eller så gör du det inte.

Den fysiska biten tycker jag personligen är den bit som kräver mest. Du ska ju trotts allt genomföra 20 km snabbmarsch, plus massa andra roliga fysiska påfrestnmingar. Det är något som kräver en bra fysisk grund.

Jag hade ju klart bytt. Det som gjorde min lump var just dom strapatser som är speciofika för en jägartjänst. Saker jag aldrig skulle fått uppleva om jag satt i en vaktkur i 10 månader.

Men det handlar ju om din personlighet, jag visste ju direkt vad jag ville på min mönstring, och som tur var fick jag den tjänst jag ville. Tack och lov.

Eftersom du skriver här så tyder det kanske på en viss tveksamhet, då kanske du inte gör så bra ifrån dig på luftburna. Det kräver motivation och vilja. Och hade du prestterat bättre på mönstringen kanske du hade blivit spanare, och om du inte fick den tjänsten pga dina mönstringsvärden kanske du inte ska bli jägare heller.

Lycka till!

Det enda viktiga är egentligen huruvida du känner dig motiverad. Jägartjänst (så långt mina erfarenheter sträcker sig) handlar mycket om att bita ihop, gilla läget och fortsätta trots att det är tungt. Det är inte den rent fysiska biten som är den största utmaningen. Det är de pissiga förhållandena. Regn, kyla, taskig sömn m.m. För att orka med och få något ut av det måste man verkligen ha en vilja att fortsätta framåt.

Instämmer....

Snabbmarch, bära tungt, marschträning osv är egentligen inte så jäkla märkvärdigt.

Lite jobbigt kankse men inget som inte en normalfrisk 18-åring reder ut.

Det svåra är att sitta ute i skogen med blöta kängor och kläder, ibland mycket lite mat, sunkigt vatten från någon bäck renat med på tok för mycket klortabletter, skavsår i rumpan och blåsor under fötterna. Man har inte kunnat tvätta sig på 4-5 dagar och det känns inte så angenämt innanför kalsongerna.

Skosnöret på vänster känga har gått av och snörstumpen du använt istället funkar inte riktigt så vänsterkängan glappar mer än vanligt.

Ordrarna som kommer från Skvadronsledningen är tvetydiga och motsägande. Efter allt marschande dom senaste 20 timmarna så upptäcker man att man är tillbaka där man startade och har fått ordern att ha 10 minuters beredskap för ny förflyttning.

Du kikar upp mot himlen och konstaterar att det mulnar på och blåser upp. Regnet börjar komma.

Temperaturen ligger kring +5 grader. Snart är natten här och det kommer att frysa på.

Foten du stukade natten innan har inte hämtat sig och blir det lika halt igen kommer du att stuka om den.

Det enda du vet är att på fredag kl 13 får du åka hem på permis över helgen för det har du läst på schemat innan övningen började men dit är det 4 dygn. Du har ingen aning om vad som ska hända fram tills dess. Är övningen slut om 10 minuter eller på fredag morgon?

Ska du vara blöt tills dess?

Kommer det att bli mer mat? Förmodligen, men när och hur mycket?

Varm eller kall mat?

Då kommer gruppchefen med nya order:

"Marschfärdiga om 5 minuter, vi ska förflytta oss till masten på Vaberget och vi har 4 timmar på oss.

På plats ska vi resa den här högantennen jag just fått från plutonchefen. Sedan ska vi hålla platsen tills resten av skvadronen ansluter. Vi får turas om att bära högantennen och dom här två extra Kulspruta 58 vi ska ha med oss utöver den vanliga utrustningen."

DÅ är det lätt att känna att man nog hellre skulle vilja sitta i en vaktkur, köra en lastbil eller vad fan som helst där man i varje fall har ett varmt tält att krypa in i och torka sig och kläderna när ens pass är slut.

Väldigt många pallar inte med det här och hur man reagarar själv är helt omöjligt att veta innan man sitter där i snöslasket...

Häftigt och fräckt att vara jägare?

Nja... jag skulle inte tro det.

Håller med Dajo, som för övrigt kom med bra svar på mina frågor jag ställde 04. Ryckte in 05 och muckade 06.

Och hade du prestterat bättre på mönstringen kanske du hade blivit spanare, och om du inte fick den tjänsten pga dina mönstringsvärden kanske du inte ska bli jägare heller.

Det är svårt med resultaten på mönstringen. Jag vet under min tid att man såg killar på Bevakning som man tyckte skulle passa hos oss, sen undrade man ju vad vissa av våra killar gjorde hos oss.

Jag säger som många andra.

Vill man, kan man!

Och det är så, vill man, kan man!

Byt och se vad du går för, ge det ett försök, klarar du det inte så är det bara gå tillbaka.

Jag ångrade mig många gånger när man sitter där så som Dajo beskriver, det är inte roligt. Men ståltheten finns endå där.

Du får vad jag tror mest ut av en aktiv Jägartjänst än Bevakning, då är det bättre att vara civil och jobba på motsv. jobb fast med högre lön än 72(?) kr / dag.

Jag säger som min Grpch Lt Bjö sa en gång på slutövningen med p4, ing2 mfl.

"Det är otroligt att man ska få respekt för att man bär sin ryggsäck fram och tillbaka"

Hej

Min gamla ambition vid mönstringen om att blir Spaningssoldat har jag er än 2 sedan länge glömt. :)

Idag efter fredagsordningen kom dock Fenriken in. Ställde sig framför plutonen och framförde följadnde. Vandsbo (luftburna jägarplutonen) är underbemannade (har haft ett bortfall på ca 25%) och skulle det nu vara någon på den här plutonen som är intresserad av jägartjänst så ska han anmäla det till mig idag. :)

Mycket individuellt jag vet men ni förtsår nog frågan. :)

Jag är bevakningssoldat men har nu fått en unik chansatt bli jägare. Vilket tar man med sig mest ifrån efter värnplikten? :lala:

Det är kanske så att du har någon slags självinsikt och ödmjukhet för uppgiften. Med det menar jag att du kanske är rätt man för tjänsten, kanske fel men det är upp till dig själv att bestäma. Vad jag anser så är dom bästa soldaterna dom som har dessa kunnskaper om sig själv.

Jag har sökt nu. Får se vad det blir av mig :lala: . Angående mönstringen hade jag 8 i styrka samt 8 i kondition. Jag väger 80 kilo och är 185 lång. Jag bänkar 100 kg och springer milen på 45.30. Jag bör klara den fysiska delen.

Som bevakningssoldat har jag dock inte marshat mer än 1 mil med en 24 H packning. Det blir nog tufft i början med LK 100 skulle jag tro.

Jag hoppas iaf att jag kan prestera lika bra som de tidigare jägarna. Jag vill verkligen inte bli han "bevakningsbullen" som inte har här att göra.

Den psykiska delen är jag kanske också lite osäker på. Det är en av anledningarna till mitt beslut. Jag vill skffa ett pannben och bevisa något för mig själv. En jägarutbildning kanske ger mig den möjligheten.

Edited by devlon

Nu kommer ju alla vara 'all over me' att så är det inte alls, å du vet inget...

Men jag tror bannemig inte att det är SÅÅ jävla jobbigt. Å då är jag ändå inte väl tränad, eller ens tränad. Jag är klen som ett as.

På konditionstestet gav benen vika innan jag kunnit börja andas tungt..

@Devlon

Bytte från batsjukvård till span, vilket mer eller mindre blir samma byte som du funderar över.

Förutsatt att du har en hyfsad fysik, så kommer det svåraste att bli att komma in i gänget, räkna med att under resten av GU:n vara den där som myglade in sig, räkna med att bli hårdare bedömd o s v.

Psykiskt är det tyngre att harva runt i terrängen trött, hungrig, blöt, med småkrämpor lite överallt samt av mer eller mindre meningslös anledning, än att mysa i vaktkur motsv., i trist väntan på lite action.

Fysiskt må du vara hur stark som helst, men viljan måste sitta innanför pannbenet om du ska kånka en massa bråte runt, runt och runt igen oavsett miljöfaktorer.

Det finns orsaker bakom det höga tappet hos j-/spanförband motsv. och det är inte brist på motivering inför tjänsten, under tjänsten kan dock saker och ting komma i en annan skäppa...

Efter lumpen?

Tja, troligen har du större meritvärde av bevakningstjänsten om du tänkt dig jobb i den riktningen. Annars ger jägartjänsten troligen snyggare strandmuskler och en större självinsikt.

Huruvida du väljer det ena eller andra tjänar du FM lika bra och är lika viktig...

Mina fem öre.

@Liemann Troll, slut frågor?

Edited by Munin

Men jag tror bannemig inte att det är SÅÅ jävla jobbigt. Å då är jag ändå inte väl tränad, eller ens tränad. Jag är klen som ett as.

Räcker det med att jag frågar vad du vill med inlägget? Provocera?

Utan att gå allt för off så är det rätt intressant hur man kan konstatera hur olika, olika befattningar behandlas. Bevakning spottas det en del på, löktjänst och malajtjänst osv. Det intressanta är hur förbjudet det är att bagatellisera jägartjänsten. Skulle jag skriva något kasst om bevakning skulle det vara helt accepterat medan Liemann bara provocerar. Varför är det så? Förmodligen har Liemann helt fel, finns nog få saker som är så krävande som att vara jägare. Ja kan hålla med dig Liemanns inlägg var fullständigt onödigt, men att det var provocerande är väl lite att ta i.

Edited by Hamberg

Utan att gå allt för off så är det rätt intressant hur man kan konstatera hur olika, olika befattningar behandlas. Bevakning spottas det en del på, löktjänst och malajtjänst osv. Det intressanta är hur förbjudet det är att bagatellisera jägartjänsten. Skulle jag skriva något kasst om bevakning skulle det vara helt accepterat medan Liemann bara provocerar. Varför är det så? Förmodligen har Liemann helt fel, finns nog få saker som är så krävande som att vara jägare. Ja kan hålla med dig Liemanns inlägg var fullständigt onödigt, men att det var provocerande är väl lite att ta i.

Är förmodligen ännu mer OT men personligen tycker jag ingen kritik är värd något om den inte är konstruktiv. Om han hade lagt fram ett och annat genomtänkt argument eller motsvarande hade jag kunnat ta det på allvar. Det gäller allt. Om någon skriver "Det är aslökigt att vara bevakning!" så får man ju förklara varför om man vill att någon ska bry sig om det.

Är förmodligen ännu mer OT men personligen tycker jag ingen kritik är värd något om den inte är konstruktiv. Om han hade lagt fram ett och annat genomtänkt argument eller motsvarande hade jag kunnat ta det på allvar. Det gäller allt. Om någon skriver "Det är aslökigt att vara bevakning!" så får man ju förklara varför om man vill att någon ska bry sig om det.

Du har helt rätt! Men är det provocerande?

Du har helt rätt! Men är det provocerande?

Tror jag förstår hur du tänker. Anledningen till att det är provocerande på ett annat sätt att påstå att jägare är lökigt än att bevakning är det tror jag bl.a. är en vanesak men också att man lättare kan tänka sig att bevakning är lökigt. Att säga att jägare är slappt strider mot sunt förnuft.

Ungefär som att säga att godis är äckligt. Självklart kommer du få frågan, "Va men så är det ju inte, varför tycker du så?"

Med din fysiska status så skulle iaf JAG tycka att det vore "SÅÅ jävla jobbigt" att vara jägare. Och då har vi inte räknat in den phsykiska biten....

• 4 weeks later...
Jag har sökt nu. Får se vad det blir av mig :baskerHV: . Angående mönstringen hade jag 8 i styrka samt 8 i kondition. Jag väger 80 kilo och är 185 lång. Jag bänkar 100 kg och springer milen på 45.30. Jag bör klara den fysiska delen.

Som bevakningssoldat har jag dock inte marshat mer än 1 mil med en 24 H packning. Det blir nog tufft i början med LK 100 skulle jag tro.

Jag hoppas iaf att jag kan prestera lika bra som de tidigare jägarna. Jag vill verkligen inte bli han "bevakningsbullen" som inte har här att göra.

Den psykiska delen är jag kanske också lite osäker på. Det är en av anledningarna till mitt beslut. Jag vill skffa ett pannben och bevisa något för mig själv. En jägarutbildning kanske ger mig den möjligheten.

Hur blev det nu? Lite nyfiken. Hör av dig här igen och berätta!