Jump to content

Högvakt med Fältjägarna, Lif kompaniet KBS 04/05

Zoran

Recommended Posts

han som filmar är han kalfaktor eller?

Nej, han offrade en hel del sömn bara för att filma. Han var inofficiellt KBS egen fotograf, hoppas han lägger ut materialet på nätet en vacker dag.

/Z

Kanske nån som var med kanske berätta lite om natten?

/Zacke

Kortfattat om natten: Det var en lugn natt till att börja med, vi hade tom folk över från Drottningholm för att förstärka den ordinarie patrullen då vi visste av tradition att det kan bli lite stökigare än vanligt just under 1 Maj. Folk hade som vanligt under dagen marscherat förbi och skrikit skällsord mot vakterna. Minns speciellt en agitator som ropade någonting om –”Storma slottet, 800 rum”. Ska nog i efterhand inte ses som en provokation mot Monarkin utan mer mot Stockholms bostadspolitik. Det fanns god vilja hos patrullen att vandra ner och rätta till det lilla misstaget, då det är en lögn att Slottet har 800 rum, det är enbart 609 (vilket fanns att läsa i Aftonbladet den dagen).

Folk hade under hela dagen envisats med att klättra upp i fönstren på slottet för att stå och vifta med diverse röda fanor och skandera slagord. Jag minns speciellt ett litet ingripande mot ett par uppkäftiga småtjejer på stod och ropade mot posten och störde för att verka tuff inför sina polare. När vi i patrullen kom påpekade vi hur olämpligt det var att stå på slottet och föra politik och bad dem vänligen att avlägsna sig. Det roliga var att det stod två antingen Grekiska eller Turkiska äldre herrar som hela tiden vi var där med tjejerna stod och hejade på oss. Dem kunde inte Svenska men deras svingade med käpparna talade ett tydligt språk, dem stod på vår sida och hoppades på att få se lite action.

Precis efter att styrkan från Drottningholm åkt (efter att ha hjälp oss att äta upp alla bakelser kungen bjöd på) började det men små sporadiska mellanrum hända mindre saker. Oftast var det bara folk som hade protesterat under dagen och hade inget bättre för sig eftreråt än att jävlas med posterna.

Efter att det börjar filmas så får VB besök av polisen. Vad som framkommer är att det kan hända något under natten. Det visade sig att AFA (inte Alfa som en av posterna säger i filmen) har haft lite planer på att kasta lite saker på slottet. Efter att fyllon som finns på filmen blir tagna väcks samtliga personal. Det skriks ”I Gevär” vid ca 0100 snåret. All vaken personal samlas för genomgång med polisen då två killar från Polisens ”Infiltrationsteamet” håller i genomgången.När dem kom först till slottet trodde posterna först att det var två knarkare som kommit. Piket killarna var snabbt därefter på plats. Posterna har då redan förstärks och samtliga personal har på sig kroppsskydd och hjälm. Alla som inte till hör ”nattskiftet” delas in i två omgångar, Röd respektive Blå omgång och utrustas även med stridsväst . Omgångarna bildar en stor linje runt slottet mot gamla staden. Som tur skötte polisen sitt jobb exemplariskt. Någonstans innan gamla stan trängs AFA aktivisterna ihop och forslas därefter bort i bussar. Som man kan läsa på filmen så stod det på SVT:s Text-TV att 10 hade gripits. Det intressanta var hur snabba SVT var med att rapportera, vi han knappt komma in innan det var upplagt på Text-TV, det är inte första gången media hjälp Fältjägare (Östersundspsoten avslöjade mitt i ett av kompaniernas slutövning hur den skulle sluta).

Natten slutade i vart fall gott. Bra upplevelse, tror att många som var med den dagen tycker om Poliser på ett helt annat sätt än dem gjorde innan.

/Z

Har bestämt för mig att det är fotoförbud i livvaktsflyglen.

Med tanke på att slottet är skyddsobjekt så borde det vara det ja, men det är ju lika mycket förbud på regementena runt om i landet också. Men frågar man så brukar det ju inte vara några problem.

Edit: Jäkligt kul att man hörde post 4 begära Hink och rotborste till fasadpinkaren :lala:

Edited by JBP

Med tanke på att slottet är skyddsobjekt så borde det vara det ja, men det är ju lika mycket förbud på regementena runt om i landet också. Men frågar man så brukar det ju inte vara några problem.

Edit: Jäkligt kul att man hörde post 4 begära Hink och rotborste till fasadpinkaren :happy:

När jag var på Drottningholm var det Jä**igt noga med att inte fotografera.

Edit: Jäkligt kul att man hörde post 4 begära Hink och rotborste till fasadpinkaren :happy:

Det är inte fotoförbud på slottet rots att det är skyddsobjekt. Tänk efter lite så förstår ni säkert varför det är så (tung ledtråd, turister). Vad som gäller inne i högvaktsflygeln minns jag dock inte.

Tillägg, irriterande att I5 beskrivs som Field Rangers i texten dock. Det borde vara varje I5are bekant att den engelska titeln på regementet var "The Rifle Regiment".

Edited by Hans Engström

Edit: Jäkligt kul att man hörde post 4 begära Hink och rotborste till fasadpinkaren :Malaj:

Det är inte fotoförbud på slottet rots att det är skyddsobjekt. Tänk efter lite så förstår ni säkert varför det är så (tung ledtråd, turister). Vad som gäller inne i högvaktsflygeln minns jag dock inte.

Tillägg, irriterande att I5 beskrivs som Field Rangers i texten dock. Det borde vara varje I5are bekant att den engelska titeln på regementet var "The Rifle Regiment".

Om det hade varit fotoförbud vid så skulle som som försöker upprätthålla lag och ordning i det här landet ha ganska mycket att göra.

Det var däremot BIG NO NO att ens tänka att fotografera i högvaktens lokaler.

Du är helt rätt, men gjort är gjort. Tänkte mig inte för.

/Z