softfeel Posted December 25, 2002 Report Share Posted December 25, 2002 Jag smurfade runt lite på internet och hittade de här bilderna på sidan: http://www.pol-tec.de/aimpoint.htm Attackdykare? med ak5b och aimpiontsikte Polis (troligtvis inte en polis men det ser ut som det) med ak5d och gl. Är det ngn som vet vad det är för stor kantig grej där ovanför gl? GOD JUL på er!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted December 25, 2002 Report Share Posted December 25, 2002 Visst visar den undre bilden en polis. Titta på hans arm(nej man ser inte mycket av det) det är ett polismärke. Troligtvis tillhör han en piketgrupp då han har ett Safariland SLS taktiskt benhölster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted December 25, 2002 Report Share Posted December 25, 2002 Fina bilder du hittat softfeel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
softfeel Posted December 25, 2002 Author Report Share Posted December 25, 2002 Visst visar den undre bilden en polis. Titta på hans arm(nej man ser inte mycket av det) det är ett polismärke. Troligtvis tillhör han en piketgrupp då han har ett Safariland SLS taktiskt benhölster. Jag har lite svårt att tro att polisen använder ak5 med gl, men du kanske har rätt. Är det ingen som vet vad den kantiga grejen ovanför granatkastaren är för ngt? :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted December 25, 2002 Report Share Posted December 25, 2002 Kanske använder de gl för att skjuta tårgas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted December 25, 2002 Report Share Posted December 25, 2002 Polisen använder idag 40mm gasvapen i från HK. För att skjuta tårgaspatroner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
softfeel Posted December 25, 2002 Author Report Share Posted December 25, 2002 Polisen använder idag 40mm gasvapen i från HK. För att skjuta tårgaspatroner. Och en bild på det vapnet också Varsågod. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted December 25, 2002 Report Share Posted December 25, 2002 Attackdykare? Javisst! utrustad med Interspiros OxyDive, helsluten syrgasrebrether. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liljestrand Posted December 26, 2002 Report Share Posted December 26, 2002 Har ak5b verkligen öppna riktmedel, tänkte på a-dyks bilden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted December 26, 2002 Report Share Posted December 26, 2002 Nej helt rätt...det är inte en Ak 5B. Det är en helt vanlig Ak 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liljestrand Posted December 26, 2002 Report Share Posted December 26, 2002 JAAAAAAA, det e första gången nån ger mig rätt i detta forumet Tack AW Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Informatör Posted December 27, 2002 Report Share Posted December 27, 2002 (edited) Är inte det en variant på M203.. något H&K är det inte under bössan. Edited December 27, 2002 by Informatör Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted December 27, 2002 Forumsledning Report Share Posted December 27, 2002 Inte helt rätt, A-dykaren har en AK5C, dvs som en vanlig Ak5 fast med MIL-STD 1913 Rail System “Picatinny Rail”. Polisens AK5 P skall enligt utsago ha särkringsomställare på bäggesidor vilket den inte har på bilden, men den är ju iaf svart. PLattorna borde bara vara någon slags handskydd. Nån som vet mer? Tårgas, peppargas och gummikulor är bara några av godsakerna som finns att köpa i 40mm klassen och är ypperligga redskap i upploppsbekämpning, betydligt bättre än verkanseld med Sig Sauer/Ak5. Tyvärr är inte FM lika framsynta som plisen och inte insett vidden av att ha vapen med graderad verkan i utlandstjänst., vilket samtliga NATO länder har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted December 27, 2002 Forumsledning Report Share Posted December 27, 2002 Artikel om polisen Ak5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
softfeel Posted December 27, 2002 Author Report Share Posted December 27, 2002 Är inte det en variant på M203.. något H&K är det inte under bössan. Det är en variant på m203 under bössan, dock är m203 inte polisens standardvapen för granat eld. H&K 69 är polisens standardvapen för granat eld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted December 27, 2002 Report Share Posted December 27, 2002 (edited) Nej Henke, det är inte en Ak 5C. Det är en helt vanlig Ak 5A. Siktskenan är ett tillbehör som skruvas fast mellan det bakre siktet och pistongrörets hållare (?). Detta arrangemang underkändes vid testerna till AK 5B eftersom skenan inte ville sitta fast utan skruvade upp sig med dålig träffbild som följd. En bild: Välkommen tillbaka förresten! Edited December 27, 2002 by Adam Wilhelm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 27, 2002 Report Share Posted December 27, 2002 Tyvärr är inte FM lika framsynta som plisen och inte insett vidden av att ha vapen med graderad verkan i utlandstjänst., vilket samtliga NATO länder har. Jodå, det är på gång, finns en artikel i FMV nytt. Läs: http://www.fmv.se/filer/fmv4_02.pdf Bra! Välkommen hem, nice att råkas i Kosovo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_mistaken Posted December 27, 2002 Report Share Posted December 27, 2002 (edited) Välkommen hem Henke Edited December 27, 2002 by the mistaken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted December 27, 2002 Forumsledning Report Share Posted December 27, 2002 http://www.shell.linux.se/bluenine/soldf/i...act=ST&f=1&t=13 ..JU !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted December 15, 2003 Report Share Posted December 15, 2003 Polis (troligtvis inte en polis men det ser ut som det) med ak5d och gl. Är det ngn som vet vad det är för stor kantig grej där ovanför gl? GOD JUL på er!!! Då blåser man liv i den här tråden igen. Är det någon som har tillgång till flera bilder på Ak 5D/CGA5P med granattillsats? Granattillsatsen ser ut som den till M4 (alltså en M203A1) med två plattor för att skydda pipan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Backéus Posted December 15, 2003 Report Share Posted December 15, 2003 ang bilden på polisen. Det är ingen CGA5P. Det syns dels på att den saknar säkringsomställare på högersidan, samt att det är fel flamdämpare. CGA5P skall ha den nya flamdämparen som ger en annorlunda signaturbild, den med en längsgående kil i horisontalplan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Van der Kaye Posted December 15, 2003 Report Share Posted December 15, 2003 Fk Backéus har helt rätt, det är ingen CGA5P. Det är en av få CGA5C2. Skillander mellan dessa har ju varit uppe tidigare på detta eminenta forum. För ett otränat öga så kan man lättast skilja dem åt genom att titta på underbeslagets utformning vid pistolgreppet, där det finns ett uttag, skyddsluckans utformning, flamdämparen(som nämndes ovan), fästet för benstöd på främre rembygelfästet, samt gasregleringen. Granattilsatsen är en M203. Plattorna utgör värmeskydd för pipa och pistong(varma för skyttens kakfingrar då man krigar till det), samt fäste till en rail som sitter på vänster platta, för riktmedel för 40mm. GOD JUL Van der Kaye Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted December 15, 2003 Report Share Posted December 15, 2003 (edited) Polisen har M203. Hurvida den används eller inte låter jag vara osagt, samt vilka som använder. Men den finns... kanske ligger i en låda och lortar, det vet jag inte. När jag va vid polisen så visade han bilder på CGA5P. Samt tillbehör som fanns, men som inte användes antar jag för jag har då alldrig sett dem. Kännde inte för att spela besserwisser och ifrågasätta honom. Han sa att granattillsats finns och provas iaf. Sen om det är något som kommer ut till CGA5P har jag ingen aning om. Sen kan det säkert vara så att den finns men "ägs" av FM. EDIT: oj, gammal tråd... då är säkert det redan sagt i andra trådar 1000 gånger Edited December 15, 2003 by Panzerfaust Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk.Mandrake Posted December 17, 2003 Report Share Posted December 17, 2003 Van der Kaye: en annan olik sak från detta vapen och CGA5P är manöverhandtaget. Första gången jag pillade på en CG hade den detta manöver handtag. Enbart en lätt böjd metalstång. Synnerligen obekväm! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BigMann Posted December 17, 2003 Report Share Posted December 17, 2003 Visst visar den undre bilden en polis. Titta på hans arm(nej man ser inte mycket av det) det är ett polismärke. Troligtvis tillhör han en piketgrupp då han har ett Safariland SLS taktiskt benhölster. Många poliser i yttre tjänst (IG-styrkan) använder sådana benhölster... Mvh /Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted December 17, 2003 Report Share Posted December 17, 2003 (edited) Visst visar den undre bilden en polis. Titta på hans arm(nej man ser inte mycket av det) det är ett polismärke. Troligtvis tillhör han en piketgrupp då han har ett Safariland SLS taktiskt benhölster. Många poliser i yttre tjänst (IG-styrkan) använder sådana benhölster... Mvh /Martin Som sagt jag skrev "troligtvis". Här var det tills för en tid sedan enbart piketen som hade lårhölster. Men när Hundgruppen bytte ut sina vapen nu i höst, så valde dem lårhölster. Detta retade dock vissa på piketen. IG-styrkan= Icke Godkända-styrkan?!?!? [/ironi] _____________________________________________________________ @Wittman Mig veterligen har polisen inga M203. Däremot har dem HK MZP(HK69) för att skjuta gas med. Dock med vanligt siktblad(50,75 och 100m) och korn. Bilden ovan är ifrån ett produktinfoblad ifrån Saab Bofors Dynamics AB. På några andra bilder poserar samma man med olika varianter utav CGA5P. Edited December 17, 2003 by Nifelhel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BigMann Posted December 18, 2003 Report Share Posted December 18, 2003 Visst visar den undre bilden en polis. Titta på hans arm(nej man ser inte mycket av det) det är ett polismärke. Troligtvis tillhör han en piketgrupp då han har ett Safariland SLS taktiskt benhölster. Många poliser i yttre tjänst (IG-styrkan) använder sådana benhölster... Mvh /Martin Som sagt jag skrev "troligtvis". Här var det tills för en tid sedan enbart piketen som hade lårhölster. Men när Hundgruppen bytte ut sina vapen nu i höst, så valde dem lårhölster. Detta retade dock vissa på piketen. IG-styrkan= Icke Godkända-styrkan?!?!? [/ironi] Heh, det var bara ett klargörande IG-styrka = Ingripandestyrka (alltså OU, Ordning/Utryckning). Mvh /Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted December 18, 2003 Report Share Posted December 18, 2003 (edited) @Nifelhel Mja... du kanske har rätt, han sa då det iaf... sen såg jag ju även bilder på den. Med massa andra roliga saker på, dock kan det vara "modell" foton eller vad som helst. Men det va polis bilder, normalt sett brukade dom visa vapnet. Men nu hadde dom istället foton som dom visade. Dom hadde även bilder med CGA5P och aimpoint. EDIT: Bara bilden ovan är ju ett bevis på att jag har sett vad jag har sett, som då är ett skäl till att det skulle kunna finnas lite sanning i vad han sa, sen syftet med fotona kan ju bara "modellen" samt fotografen svara på. Edited December 18, 2003 by Panzerfaust Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted December 18, 2003 Report Share Posted December 18, 2003 (edited) @Panzerfaust Bilden är tagen ifrån ett produktblad som tillhandahållas utav tillverkaren Saab Bofors Dynamics AB. Har ett exemplar här i min hand, vilken jag fått utav produktchefen vid samma företag. Jag är övertygad om att det är sedvanliga uppvisningsbilder som det brukar vara i de flesta produktblad ifrån företag. Där man visar vad man kan utrusta deras produkt med. Jag har på mitt jobb ett beslut ifrån RPS på vilka vapen som är godkända att användas utav svensk polis, och Colt M203 är inte med på listan. För övrigt så tillhör cga5p SBP. Allt som en polisman säger är inte sant, tänk på att även dem har fel. Även om dem själva inte alltid förstår det. Tro mig jag vet. -------------------------------------------------------------------------------------- @BigMannIG-styrka = Ingripandestyrka (alltså OU, Ordning/Utryckning). Kan det vara dem som jobbar med IGV och kör Rb?? [/ironi] Ironisk Nifelhel --> <-- BigMann Mannen på bilden ovan tillhör piketen, på en annan bild jag sett så har han ett piketmärke på vänster arm. Edited December 18, 2003 by Nifelhel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted December 19, 2003 Report Share Posted December 19, 2003 @Nifelhel Aha! okej Då är jag med, det är rena "modell" bilder alltså? Vart ju konfunderad för så vitt jag vet är det ju SBP som huvudsakligen använder CGA5P. Och jag har då inte hört att dom har några tillbehör till sina vapen? Skulle ha följt mitt hjärtats röst från början istället för att lita på en 55årig polis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts