Jump to content

TForce om Finland vs Sveriges FM

Recommended Posts

Hursomhelt

Det känns som Finland har mer kontroll på läget. Jag påtalar följande saker till Finlands fördel.

1. Finland kan mobilisera 350 000 man, Sverige 5000.

(2000 av totalt 8000 befäl sitter o häckar i HKV)

Vi har en förstäkt brigad med höga befäl....

2. Finlands FM kostar 20 miljarder om året, Sveriges 38 miljarder

3. Finland sätter försvaret av Finland i första rummet. Sverige har trupp utomlands

4. Finland lägger gamla anläggningar i malpåse, Sverige förstör eller fyller igen med betong.

5. Finland får mer pang för pengarna. Sveriges FMs pengar går till 90% byråkrati.

(fortverket, fmlog, värnplisktförmåner, löner, industristöd)

• Replies 165
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det känns som Finland har mer kontroll på läget. Jag påtalar följande saker till Finlands fördel.

Nu var det här inte tänkt att bli en vanlig "Finland är bättre än Sverige"-tråd. Jag ville bara peka på att även Finland har inlett en omvandling av sitt försvar, från det gamla "spara allt som inte faller isär" till ett "smalare men vassare". Precis det var vad Sverige gjorde i FB92 och FB96, hade vi legat kvar på den nivån idag så... Det som återstår att se är om även Finland kommer att få sitt FB00 och FB04, något som jag varken tror eller hoppas på.

1. Finland kan mobilisera 350 000 man, Sverige 5000.

Ja, och för några år sedan så kunde Finland mobilisera 490 000 man. Man har alltså inlett en nedskärning, precis som Sverige en gång gjorde.

Ja? Nu verkar även Finland skära i sin numerär utan att minska anslagen.

3. Finland sätter försvaret av Finland i första rummet. Sverige har trupp utomlands

Nu har ju även Finland en hel del trupp i utlandet...

4. Finland lägger gamla anläggningar i malpåse, Sverige förstör eller fyller igen med betong.

Nu kommer även Finland att avveckla anläggningar som man inte längre anser sig behöva.

5. Finland får mer pang för pengarna. Sveriges FMs pengar går till 90% byråkrati.

(fortverket, fmlog, värnplisktförmåner, löner, industristöd)

Kommer du med ett sådant påstående så får du backa upp det med fakta... På vilken grund påstår du att det är 90% byråkrati?

Om jag inte mins helt fel så ligger det till på så vis att man i Finland inte räknar in fasta kortnader för exempelvis regementsbyggnader i försvarsbudgeten.

Lägger man till dessa kostnader bli slutsumman ungefär densamma som i Sverige.

Kommer du med ett sådant påstående så får du backa upp det med fakta... På vilken grund påstår du att det är 90% byråkrati?

Men det har jag ju redan räknat upp...

Fortverket, FMlog till att börja med

Skillnader på värnpliktsförmåner

Minimalt industristöd

Man tillåter grå arbetskraft

Till sist Finlands FM är ingen budget regulator.

Minimalt industristöd

Du räknar upp en radda saker. Men ingen belägg för ditt påstående om "90% byråkrati". Om du nu ska envisas så vore det trevligt om du gjorde en saklig jämförelse med Finlands försvarsmakt. Och med saklig så menar jag något mer djupgående än "de kostar bara 20 miljarder"...

Minimalt industristöd

Du räknar upp en radda saker. Men ingen belägg för ditt påstående om "90% byråkrati". Om du nu ska envisas så vore det trevligt om du gjorde en saklig jämförelse med Finlands försvarsmakt. Och med saklig så menar jag något mer djupgående än "de kostar bara 20 miljarder"...

OKi

Första beviset på Finlands krigsmakts överlägsenhet kontra Sveriges försvar.

1. För 20 miljader i svensk valuta räcknat så kan Finland mobilisera 350 000 man

vilket medför att det klarar av en invasion från ett främmnade land.

För 40 miljarder så kan svensk FM skrapa ihop 5000 soldater och vad klarar man att göra

med en brigad soldater + lika många höga befäl???

Så jag tycker det räcker som bevis på att Sveriges FM slösar bort 90% av sina resurser

varje år. Eller är det Terminator soldater vi har?

Tur hemvärnet finns. Det ENDA riktiga försvaret Sverige har.

• Forumsledning

1. För 20 miljader i svensk valuta räcknat så kan Finland mobilisera 350 000 man

För 40 miljarder så kan svensk FM skrapa ihop 5000 soldater och vad klarar man att göra

Så jag tycker det räcker som bevis på att Sveriges FM slösar bort 90% av sina resurser

varje år. Eller är det Terminator soldater vi har?

Tur hemvärnet finns. Det ENDA riktiga försvaret Sverige har.

Oj nu börjar även jag fundera lite.. 350.000 är det tillräkligt för att klara en invasion ? visste inte ens det var måttsatt.

Sen vet jag inte om det är dom pengarna som går att just fixa soldater.. eller ? Vad tog all matriell vägen ? är de i en egen budget ?

Menar du att vid en mobilisering i Sverige så kommer bara 5000 personer dyka upp?

Menar du att vid en mobilisering i Sverige så kommer bara 5000 personer dyka upp?

Det verkar snarare som att han använder två olika siffror. Siffrorna för en mobilisering i Finland och siffrorna för en (liten) värnpliktskull i Sverige. Är ju en viss skillnad.

@TForce

Ditt resonemang är skrämmande likt den amerikanska arméns "bodycount-räknande" under Vietnamkriget, nämligen att det enda som räknas är antalet soldater. Hur de är organiserade, utrustade och utbildade spelar tydligen ingen roll, inte heller vad man har i luften, på och under vattenytan...

Och eftersom det tydligen räcker med 350 000 man för att klara av en invasion så var det ju dumt av Sverige att en gång kunna mobilisera mer än det dubbla, det måste ju ha varit höjden av dumhet att slösa bort pengar på en sån stor mängd onödig personal...

Nej man kan ALDRIG ha för stort försvar. Bara för dåligt utrustat

Det enda slöseri jag kan erkänna är att flottan varit onödig stort under alla tider. Man skulle skrotat alla övervattensfartyg och bara satsat på ubåtar. Bättre och mer luftvärn kanon/robotar

och mörkerkapacitet till soldaten före 2005 tack. Splitterskydd var väl också ett skämt före 90-talet.

och JA jag tror 350 000 man med hyfsad utrustning slår 5000 markus soldater som leds

av 8000 byråkrater från HKV.

Hemvärnet, mmm ja det ska vi nog inte gå in på här...

vad är det för fel på hemvärnet nu? Jag vet att officerare i FM alltid såg snett på HV...

Är du en sådan HV hatande Officer? Ja du inte ensam det vet man ju...

Nåväl...

medan förre ÖB mjölkade pappkor på en fest eller åkte limosin för 1 miljon om året

så bara utbildade man folk men gjorde ingen krigsplacering 1992-2002???

Kan ngn på det här forumet förklara för mig detta genidrag???

Hur smart är det att förstöra det fasta försvaret för en kostnad som motsvarar

400 års fredsdrift??? Varför inte ha i malpåse som reserv???

Varför skall instruktörer och gästande befäl alltid ta in på hotell eller i vissa fall lyxhotell?

Ni kan sova i ett logemet i ett regemente när sådant finns i närområdet och nej

man behöver inte leasa värsta lyxbilen till övningar.

Hemvärnet är det enda operativa förband som finns kvar som är ägnat att försvara Sverige.

Hemvärnet består av 30 000 - 40 000 personer. Hur stort är det övriga försvaret?

fler frågor till dig?

Tja vad tycker du om vårt luftvärn och kvaliteten o kvantiteten på våra kanoner?

Har vi fler än 48 stycken? Archer är ju inte driftsatt än.

Har Sverige ett luftvärn värt namnet?

Flygvapnets JAS C/D är väl topp men hehe har de robotar i ngn mängd än?

Känns fint att man snart skall skrota 100 plan. (Kapitalförstöring i repris)

Jag tycker inte Sveriges FM är litet men vasst utan snarare litet o kasst.

Eller som citat....

"Fler amiraler än båtar o fler generaler än kanoner."

"För många hövdingar och för få indianer."

Det verkar snarare som att han använder två olika siffror. Siffrorna för en mobilisering i Finland och siffrorna för en (liten) värnpliktskull i Sverige. Är ju en viss skillnad.

Oki vi säger att jag har FEL. Vad är de korrekta siffrorna för hur många vi kan mobilisera NU.

Mina siffror kommer från ett inlägg från Allmäna försvarsföreningen 2005.

och JA jag tror 350 000 man med hyfsad utrustning slår 5000 markus soldater som leds

av 8000 byråkrater från HKV.

Det trodde en herre nere i mellanöstern kring 1991 också, han fick för övrigt uppleva konsekvensen av sådant tänkande.

medan förre ÖB mjölkade pappkor på en fest eller åkte limosin för 1 miljon om året

Det gjorde man visst, råkar ha min som bevis.

Källa på dessa ekonomiska krumbukter tack..

Varför skall instruktörer och gästande befäl alltid ta in på hotell eller i vissa fall lyxhotell?

Kallas/Kallades ARA-standard och var reglerat enl. avtal, dock inte bara till officerare utan till alla som reser i tjänsten. Försök tänka lite i banor som "personalpolitik" och hur man egentligen skall se på den anställde (obs, anställde inte pliktige). Och nej... man behöver inte leasa värsta lyxbilen och det hörs som regel inte heller.

GMY

Jag trodde vi fastställt i en av dina tidigare trådar att en Volvo veeschuttie inte är en lyxbil.

Jag trodde vi fastställt i en av dina tidigare trådar att en Volvo veeschuttie inte är en lyxbil.

Har du vart i staterna?

Där är de som o åka BMW 540i i sverige!

Har du vart i staterna?

Där är de som o åka BMW 540i i sverige!

Relevans? Vad en svensk standardbil betraktas som i andra delar av världen ska väl ändå inte påverka FM:s val av fordon? Om vi köper svenskt så är det väl bara bra?

Undrar om den finska krigsmakten köpt finsktillverkade bilar? I så fall skulle de åka Saab cabbar (ej senaste) och Boxster. :dribble:

"Flygvapnets JAS C/D är väl topp men hehe har de robotar i ngn mängd än?"

Robotor finns mig veterligen i rikliga mängder, i varje fall AIM 9L Sidewinder. Problemet är väll att FV endast har ett litet upplag av AIM-120(ca 100+?). Vilket är synd då det innebär att de robotar vi har endast har ganska kort räckvidd.

Dock är aim 9L fortfarande ansedd som en mycket kompetend robot,trots att nyare varianter har dykit upp. Länk Här

Så helt verkanslöst är inte FV.

Vidare tycker jag att du är väldigt onyanserad i din kritik samt lite svag när det gäller källor.

Att Finska försvaret hittils fått ut mer per satsad krona håller jag med om, men jag är inte beredd att lika kategoriskt "basha" den Svenska.

Sen tror jag att även Finska försvaret kommer att krympa, om det sedan blir till Fb 00 och 04 nivåer låter jag vara osagt, trenden pekar dock på att den blir mindre.

Jag har också svårt att tro att Sverige endast kan mobilisera 5000man. Sedan beror det ju på vilka tidskrav man ställer på mobiliseringen.

Jag skulle utan att ljuga kunna säga att sverige kan ställa mer än 800 000 man i gevär. Att det sedan skulle ta åtskillga år och miljontalskronor att forma dem till en armé är en annan sak.

Nåja nog för nu.

• Forumsledning

ojoj mycket nu

vad är det för fel på hemvärnet nu? Jag vet att officerare i FM alltid såg snett på HV...

Nåväl...

Kan ngn på det här forumet förklara för mig detta genidrag???

Hemvärnet är det enda operativa förband som finns kvar som är ägnat att försvara Sverige.

Hemvärnet består av 30 000 - 40 000 personer. Hur stort är det övriga försvaret?

fler frågor till dig?

Tja vad tycker du om vårt luftvärn och kvaliteten o kvantiteten på våra kanoner?

Har vi fler än 48 stycken? Archer är ju inte driftsatt än.

Har Sverige ett luftvärn värt namnet?

Flygvapnets JAS C/D är väl topp men hehe har de robotar i ngn mängd än?

Känns fint att man snart skall skrota 100 plan. (Kapitalförstöring i repris)

Jag tycker inte Sveriges FM är litet men vasst utan snarare litet o kasst.

Eller som citat....

"Fler amiraler än båtar o fler generaler än kanoner."

"För många hövdingar och för få indianer."

För att bara börja sätta ner dig på jorden igen. Jag kan inte ta allt det skulle bli för mycket att kommentera för mig... Men det jag har fetstilmarkerat får du gärna utveckla hur det blir till en allmän grej som gäller.

För det första, tycket jag du gör fel med att säga att du vet att officerare "såg" snett på HV alltid. Fel ord och du utrycker dig dumt. Du kan omöjligt veta och dömma alla, och du pratar dessutom i dåtid, är det intressant idag? Hur ser det ut idag? Jag med flera anser det absolut inte är så, med tanke på det antal officerare jag känner och har jobbat med eller samarbetet ihop med på ett eller annat sätt. De är fler än 2st om jag säger så.

Jag säger inte alla älskar HV men.. idag är jag övertygad om att du överdriver.

Det andra.. Varför ska inte en yrkesman få sova med samma standard som han har hemma? varför ska han få det kasst bara för att han jobbar med en verksamhet där man är borta från hemmet längre stunder? Hur tror du civila företag gör när de skickar ut sina anställda på fältet, ska de ta in på nått regemente ? sova i tält ?

Sova på lyxhotell är inte meningen och jag tror det där inte förekommer knappt alls. Skulle det göra det så handlar det om att de andra rummen är slut eller någon har vart lite oärlig i sitt aggerande, men det kan du inte belasta en hel yrkeskår för.

Lyxbilar? jag tror vi pratat om det här tidigare, och tydligen har du inte lyssnat. Volvo V70 som jag skulle våga påstå används mest är inte lyxbil i min eller någon annan officer jag känners värld. Det finns dessutom regler för hur en bil ska vara konstruerad i form av pris, säkerthet och miljö och passa för uppgiften osv. Precis som i vilket annat företag som helst, inkl dom jag själv jobbat inom. Där har t.ex volvon visat sig vara bästa alternativet, det finns andra märken och modeller beroende på hur och var man har behövt byta ut äldre modeller.

Det jag vill komma fram till att du påstår mycket i det du sagt, som du bara verkar ha fantiserat ihop eller "hört" av någon som hört av någon annan som tror sig sett, eller lyssnat på någon som var bitter pga att han kanske har ett dåligt jobb eller tycker han får för lite i lön eller rent av bara är avundsjuk på andra........ och inte alls vet hur systemet fungerar eller varför. Någon som inte sett helheten utan bara detaljer, som man börjar uppmärksamma när man har för lite att göra på jobbet.

Typ att bara se några officerare klivar ur en blank v70 och stiga in på ett hotell tycker jag inte ger rätten att dömma dom för förskingring av skattemedel... snarare okunskap och ett naivt trångt sätt att se på en verksamhet.

Jag tror du fått höra massa skit helt enkelt, en massa skitsnack rackt upp och ner.

mina 8 silver

Nej man kan ALDRIG ha för stort försvar. Bara för dåligt utrustat

Du ser inte sambandet mellan "för stort försvar" och "för dåligt utrustat"? Det kommer alltid att finnas ekonomiska realiteter att ta hänsyn till, och då får man dålig utrustning om man envisas med att ha största möjliga antal människor under vapen. Hellre en mekaniserad bataljon på 600 man än en brigad på 5000 där tyngsta vapnet är pskott...

Det enda slöseri jag kan erkänna är att flottan varit onödig stort under alla tider. Man skulle skrotat alla övervattensfartyg och bara satsat på ubåtar.

Intressant åsikt. Du får gärna utveckla hur detta hade gjort Försvarsmakten som helhet mer effektiv. Samt hur sådana viktiga men osexiga saker som minröjning och skydd av egen sjöfart ska skötas med ubåtar...

Det är inget fel på Hemvärnet och jag har all respekt för hemvärnsmännens engagemang. Men de är bevakningsförband. När det gäller att möta en invasion så är de:

1. för dåligt utrustade

2. för dåligt utbildade

Hur smart är det att förstöra det fasta försvaret för en kostnad som motsvarar 400 års fredsdrift??? Varför inte ha i malpåse som reserv???

Som andra sagt, upp till bevis när det gäller detta påstående. Varför man inte ska ha dem i malpåse? Därför att det inte räcker med att bevara materielen, i alla fall inte om man vill ha ett användbart system om säg 20 år. Då krävs det även att kompetensen finns kvar vilket innebär att någon måste ägna sig åt detta istället för att göra något annat. Annars har man bara välskötta museiföremål.

Ni kan sova i ett logemet i ett regemente när sådant finns i närområdet och nej man behöver inte leasa värsta lyxbilen till övningar.

Visst kan man sova i logement, men då ska man ha betalt för det också. Det finns nämligen kollektivavtal även för Försvarsmaktsanställda. När det gäller fordon, har du försökt hyra en Volvo 245 de senaste åren?

Som sagt, du lägger för stor vikt vid numerären. Hemvärnet må ha mycket folk (på pappret i alla fall, hur är det nu det brukar se ut på en normal HV-övning?) men dessa horder har mindre eldkraft än en Gripendivision eller en mekaniserad bataljon.

Ni kan sova i ett logemet i ett regemente när sådant finns i närområdet och nej man behöver inte leasa värsta lyxbilen till övningar.

Som redan sagts så finns det vissa regler för hur man behandlar personal och när det gäller statliga myndigheter så har de oftast en större benägenhet att följa dessa. När jag som statlig person skulle ut på vägarna så var det inte tal om att jag skulle ha en mindre bil än motsvarande SAAB 9-3 även om jag var ensam. Varför? För att det är på arbesgivarens ansvar att den anställda färdas säkert.

Vill man som statlig tjänstemen/militär eller vad som helst ha boende, hyra bil eller köpa bil så finns det dessutom avtal med de aktörerna som säljer dessa saker. Nu kan du fundera på om det är enkelt att förhandla fram bra avtal för staten. Det är många hotellnätter, bilhyrsmil etc. som det rör sig om.

När jag låg i lumpen så var det billigare att ha hyrbil hem än att åka med SJ. Detta kanske kunde sticka i ögonen på vissa, men är det billigare så är det. Men det är effekten av de statliga ramavtalen. Så det kan vara så att staten har bättre avtal med de som du kallar lyxhotell så då kan det vara ganska naturligt att använda dem.

De statliga avtalen finns redovisade på en hemsida

Det enda slöseri jag kan erkänna är att flottan varit onödig stort under alla tider.

Oj oj oj.. Om psilander ser detta, då blir det synd om forumet...

Nåväl...

Jag utgår ifrån att du har källor på limmo-kostnaderna. Några pålitliga källor ang krigsplacering har du dock inte. Jag gjorde vpl 94-95 och blev därefter krigsplacerad.

Har du några specifika fall att stödja dig mot? Kopior på kvitton? Vad är ett lyxhotell? Hur många kronor natten är lyxhotellsklass?

Återigen, definiera lyxbil? De flesta av oss sätter inte lyxbilsgränsen vid 200.000:-. Jag vet ingen officerare... känner väl inte så jättemånga, som har leasingbil. De jag hade som befäl i lumpen hade närmast under snittet i "klass". Bland annat en rostig Opel Omega och en inte lika rostig, men äldre Volvo 245.

Du presterar inlägg som är så dåligt underbyggda att Janne Josefsson och Kalla Fakta et al framstår som ett under i objektiv och sanningsenlig presentation av fakta.

Sluta trolla, det blir faktiskt bara tröttsamt i längden och slutar alldeles säkert med att någon av blågul får nog och drar in din rättighet att posta inlägg i en mer eller mindre begränsad period. Finns det något du KAN och VET, eller något du UNDRAR, skriv i så fall om det istället..

/E

@TForce

Du skriver att flottan borde skrotat alla övervattensfartyg... Jag är förvisso inbiten infanterist och fattar NADA om "Tjiifen", "Ruffen" och alla konstiga ord motroserna slänger sig med. Men en sak är klar som korvspad (Bullens pilsnerkorv). Flottan ska ha övervattensfartyg, gärna stora som Yamato eller Gneisenau... en jäkla massa stora kanoner :)

@TForce (igen)

När det gäller hemvärnets "räddning" av FM magra numerär så kan jag faktiskt ge lite svar på tal här, hemvärnare som man är. Okay! Jag köper att vi är en faaaaslig massa 10.000 tals hemvärnare runt i buskarna. Men detlagandet ligger på -3, över lag. Det är ju inte ovanligt med kompaniövningar på 30-60 personer inkluderat avtalspersonal. Visst man kan ligga på skjutvallen och peppra papptavlor och kamma hem en fin medalj vid hemvärnsstämman, men detta bygger man inga krigsförband på. Hemvärnet övar generellt förbandet i sin helhet max 2 ggr/år och då max 24h.

Tror nog att hemvärnet lever lite i sagornas värld, fast de är nog inte medvetna om det... tills nu. Det jag menar är att hemvärnet under 60 år hållit sina egna övningar, haft sina egna utbildninar mm. Allt utan direkt insyn och påverkan (ifrågasättande) utifrån. Resultatet har blivit lite tjipp-tjopp. Nu råder dock någerlunda god ordning i leden, och bättre blir det dag för dag... om vi får låna några Yoffare då och då som ger oss en avbasning när vi gör åt h-e fel.

Min 1½ mille

edit: stavning, såklart!

Edited by Lfskbat

Problemet med TForce siffor är inte numerären i sig, utan att den första bataljonen är den sista bataljonen. Möjligheten till ersättningsmanskap/material är klart begränsande och avgör vilka uppgifter man bör lösa. Sen kan man lösa andra uppgifter, men det kostar kunskaper(liv) som inte kan ersättas i brådrasket. Handlingsfrihet är trevligt, åtminstone i min värld.

Att ha modern teknologi/informationshantering etc är bra, att trovärdigt kunna hävda sig på en yta större än ett tiotal? kvadratkilometer är bättre, oavsett om vi pratar svedala eller världen i övrigt.

Sen kan man ta en ordentlig funderare över hur framtidens slagfält ser ut, ärligt talat känns pansarbrigaden inte riktigt funktionell sett till hur och var dagens konflikter utspelas över tiden.

Med rådande generella skillnad i teknologi mellan parterna är det inte förvånande om okonventionella metoder och krigsföring i "de godas" hemstäder är något vi kommer att se mer av tyvärr. Dessutom logiskt, varför få din hemstad förstörd, när direktflyg går till motståndarens territorium?

Slutsatsen som dras av att försöka ta/försvara, över tid, mot västländer i de flesta terränger är kort: du dör troligen av förbekämpningssystem innan du sett skymten av en fi soldat.

Alltså kan man måhända ha större försvarsnytta av Stadsskytte, MP och gendarmeri? Information är alltid trevligt (buhu storebror ser dig).

Möjligen håller Hv generellt på att bli bättre, måste vi spy galla över alla andra för det? GSU och tonårshormoner borde vara förbi för de flesta av oss...

I nuläget så gör Finland de förändringar och prioriteringar de gör, vilket är intressant ur ett makroperspektiv. Huruvida det har att göra med att kalla kriget till slut gått ur ryggraden på finnen eller om det handlar om en rent allmän uppdatering/omstrukturering får du fråga någon annan om, helst en informerad finne?

Har du några specifika fall att stödja dig mot? Kopior på kvitton? Vad är ett lyxhotell? Hur många kronor natten är lyxhotellsklass?

Var det inte några befäl för nåt år sen som sov på hotell istället för att spendera natten i anslutning till Drottningholms slott i samband med högvakten?

Var det inte några befäl för nåt år sen som sov på hotell istället för att spendera natten i anslutning till Drottningholms slott i samband med högvakten?

Är det något speciellt med det?

Om de inte gick på "dygn" utan vanliga timmar så ska de vila i avtalsenlig anrättning eller få tilläggsersättning om avtalets standard på boendet inte uppnås.

/K

Edit: För folk som vill veta lite om avtalen:

http://www.officersforbundet.se/avtal/avtal.htm

Edited by Krook