Jump to content

Jag fick bara löktjänster. Varför?

Guest GurraGurka

Recommended Posts

Guest GurraGurka

Här är resultaten från min mönstring:

Längd: 182cm

Vikt: 63kg

BMI: 19

Muskelstyrka: 7

Fysisk arbetsförmåga: 7

Inskrivningsprov: 8

Befälslämplighet: 5

Plikttjänstförmåga: 5

Färgseende: 0 fel

Syn höger öga: 0,7/1,0

Syn vänster öga: 0,6/1,0

Hörsel: A

Sammanvägd tjänstbarhet: B

Tjänsterna jag fick var:

Kock

Radiolänkman

Bevakningssoldat

Bevakningsgruppchef

Stabsassistent

osv....

Vad beror detta på? Jag skulle mycket häldre vara skyttegruppsbefäl osv, alltså en tuffare tjänst. Är det mitt B i sammanlagd tjänstbarhet som spökar? Anledningen till det är att jag är allergisk mot katt. Om inte ryssen tänker skicka ut katter på allergiuppdrag i skogarna borde väl det knappast vara något problem? Jag är preliminärt placerad som bevakningsgruppchef på LSS. Går det att ändra?

Edited by GurraGurka

Det kanske inte fanns så många andra tjänster som mönstringsförrättaren ansåg passade dig? Det finns ju ett begränsat antal platser per respektive tjänst vilket kan innebära att Skytte var "fullt" när du mönstrade.

I Armén så brukar Bevgrpch ha samma befattningskod som Skgrpch, dvs. GA800, men jag vet inte hur det är i Flygvapnet.

Om de använder samma så borde du kunnat få en Skyttebefattning om det fanns att tillgå. Men det är bara välgrundade spekulationer från min sida.

/K

Var inte ledsen för böveln. Gör det bästa du kan under tiden du ligger inne. Jag hade liknande tankegångar när jag skulle ”välja” tjänst under KB:s. Jag är glad att jag valde något jag tyckte var enklare och förmodligen hade mer naturlig fallenhet för. Jag blev jävligt bra på min tjänst och gick ut med bra betyg (Jag var Stabsassistent). Hade jag varit i skyttet hade jag förmodligen varit en medelmåtta och jävligt bitter då jag inte kanske fått samma höga betyg(det var och är viktigt för mig).

Känner du att du hade blivit en bra Skytte GB kommer du bli en lysande BevGrp C. det är min filosofi. Det finns en given plats i Armen för dem flesta, men dem flesta inser inte sin egen givna plats. Drömmen om att bli stridspitt spökar för många.

Edited by Zoran

• Forumsledning

Idag ska man nog vara glad att man överhuvudtaget får chansen att göra lumpen, så var inte sne för att du fick de tjänster du blev erbjuden. Det finns dom som skulle betala för att för att få dom.

Skulle det vara en löktjänst att vara stabsassistent? Efter ett år som just det, kan jag nog påstå att man knappast ska räkna med att en skyttegruppschefstjänst är betrakta som "hårdare".

På övning som stabsass går du i tjänst alltid - 24/7, minsta lilla j-vla misstag ser befälen, för de sitter tre dm därifrån.

Din syn & din tjänstbarhet ( B ) är väl det som spökar skulle jag gissa... ... Men jag vet att det inte är som Krook sa att skyttetjänsterna är slut, tjänsterna tar Inte slut längre som de gjorde på "den gamla goda tiden". Hur som helst synen & tjänstbarheten gjorde nog att du bara fick "löktjänster" men jag ser inget fel i det, va e det för fel på att löka !?

Sen som de andra säger, va glad att du kom så långt som till inskrivningsförättaren. Inte många som kommer så långt... ännu färre än de som kommer in blir dessutom inskrivna. Kom ihåg att saker blir vad man gör dem till.

Edited by Hedin

Guest GurraGurka
Skulle det vara en löktjänst att vara stabsassistent? Efter ett år som just det, kan jag nog påstå att man knappast ska räkna med att en skyttegruppschefstjänst är betrakta som "hårdare".

På övning som stabsass går du i tjänst alltid - 24/7, minsta lilla j-vla misstag ser befälen, för de sitter tre dm därifrån.

Jag säger itne att det ena är lökigare än det andra, utan den egentliga frågan är varför jag fick tjänster med "slö karraktär"(jag kan ju itne säga att det är så dessa tjänster iofs, eftersom jag aldrig varit inne, men efter att jag läst en del här på forumet är det min slutsats) när jag ändå hade bra resultat på styrka och kondition.

Det skulle ju kunna vara så att 5:orna från psykologen är felet. Men hon sa ju ändå "jag sätter medel på dig"? Borde väl räcka...

Slutsats:

Smöra på hos psykologen. Jag sa faktiskt som det va; att jag gled på en räkmacka i skolan och sällan gjorde läxor. Jag är lite sur, för jag glömde bort att tala om att jag varit med i stans ungdområd, samt annordnat diverse evenemang.

Tråkigt!

Edited by GurraGurka

... ... Men jag vet att det inte är som Krook sa att skyttetjänsterna är slut, tjänsterna tar Inte slut längre som de gjorde på "den gamla goda tiden". .....

Så bra att du vet det då. Kan du upplysa Pliktverket och Arméns förband det?

Jag vet ett par regementen i Mälardalen som bara har behov av ett begränsat antal av varje befattning per utbildningsår. Men tänk så fel de har.

/K (sarkasm? Javisst!)

Edit: Vid närmare eftertanke så är det nog bäst att förklara att GU-förbanden utbildar personal som ska placeras i (krigs-)/insatsorganisationen. Dessa insatsförband består av fastställda personaluppsättningar och tillhörande utrustningslistor. Således utbildar GU-förbanden för att täcka där det finns luckor och för att kunna omsätta hela kullar av personal som fasas ur. Dessutom utbildas givetvis ett visst överskott för att täcka upp för vpl som inte får godkänd GU och för att få en bredare rekryteringsbas för Utlandsstyrkan.

Men det finns ett max-tak för befattningarna på respektive regemente. Det säger väl sig självt antar jag att LG t.ex. inte har behov av att ta in 150st kockar eller RL-män per år, när de har behov av ska vi säga 20 kockar och 12 RL-män.

Edited by Krook

Du och jag verkar ju ha ungefär samma kroppsbyggnad. 182cm och 63kg. En fråga jag har då är;

- Hur i helvete lyckades du pressa en 7a i muskeltestet ? ^^

Jag fick bara en 4a i muskeltestet och uppskattad 6a i konditionstestet. Ändå blev jag erbjuden tjänster som Bas/Strilsäkman etc. Slutade med att jag blev inskriven till Stridsfordonsförare januari 2008 :). Dock hade jag fin syn, kan ju vara därför.

Vet inte hur vanligt det är idag...

Men under min "gröntjänst" så hoppade en del VPL av och lämnade tjänster tomma som inte fick vara tomma.

Och således fanns det en möjlighet att byta tjänst då, ifall man nu inte själv satt på en tjänst som var nödvändig..då fick man söka någon som kunde ta över för en..osv...

Iaf jag gissar att du har en chans då du väl ryckt in om det nu funkar så idag...

Så bra att du vet det då. Kan du upplysa Pliktverket och Arméns förband det?

Jag vet ett par regementen i Mälardalen som bara har behov av ett begränsat antal av varje befattning per utbildningsår. Men tänk så fel de har.

Okej jag uttryckte mig slarvigt, men jag orkade inte skriva ännu en roman om hur Pliktverkat SKA fungera, därmed inte sagt hur de i praktiken fungerar.

Bilden jag fått av dagens mönstring är att man får ett antal preliminära placeringsalternativ vid mönstringen, och en slutgiltig placering först när årskullen i sin helhet har mönstrat, till skillnad från tidigare års "first come, first serve". Hedin och Krook, är det ni som skjuter förbi varandra eller är det jag som har druckit för mycket nektar?

Jag tror att hur man gör urvalsprocessen varierar lite mellan de olika regionkontoren, på gott och ont.

Men i teorin så ska det inte löna sig att mönstra tidigare på året än sent. Det finns sk. "mönstringsperioder" jag vet inte riktigt hur många det finns men för exemplets skull säg att det finns fyra stycken. Om pliktverket har fått i uppgift att skriva in ex. 100 pansarskyttesoldater på P4 så kommer alltså dessa 100 tjänster delas jämnt på varje mönstringsperiod: 100/4 = 25 platser per mönstringsperiod.

Alltså mönstrar man under period ett och bestämmer sig för att söka pansarskytte så finns det alltså 25 platser dit under din period. Observera också att man på mönstringen, nästan, alltid bara blir preliminärt inskriven på en tjänsten du vill ha, du söker alltså tjänsten. Sedan i slutet av varje period så är det "survival of the fittest" som gäller och tjänsterna kommer gå till de med bäst resultat som sökt tjänsten. Inskriven för värnplikt blir du alltså först ett X antal veckor efter du mönstrat, om du överlever gallringen!

Sen så har jag uppfattat det som att om man har riktiga herkules resultat så kan man bli inskriven direkt alt. att man söker en tjänst som de verkar har problem att fylla.

Iaf så är det 'ungefär' så här det ser ut. Rätta mig gärna om jag har fel!! Men mitt svar på frågan är NEJ, det ska inte vara någon skillnad på att mönstra tidigt kontra sent på året.

Jag utrycker mig visst otydligt hela tiden, jag citerar mig själv från en annan tråd för tydlighetens skull.

@LT. Observera att Krook är ironisk när han citerar mig, jag skrev slarvigt första inlägget och pang va ordpolisen där :) Så det är nog inget missförstånd här. Eller ? :blink:

Jag skulle precis som de andra på denna tråd gissa att det är din syn samt att du "bara" fick B i lämplighet.

Men att vara kock inom armén är nog inte bara lök utan väldigt givande också.

Sen att pressa en 7:a i styrka är inte svårt alls, jag drog en 9:a utan problem, alla har som sagt olika lämpligheter och bakgrund.

Jag är dock bara 170cm lång och väger runt 80kg drog en 9:a och cyklade en 8:a.

Men kan man inte överklaga beslut från pliktverket?

@Hedin: Där hade vi förklaringen, tack för den! Då slipper man mönstra om för att få reda på hur det fungerar, gudskelov.

Ang. sarkasmen så tror jag det är bättre att förtydliga hur det verkligen ligger till än att ironisera över situationen. Att Krook gillar att skjuta löst har jag fått uppleva på nära håll förut. ;)

(---)

Men kan man inte överklaga beslut från pliktverket?

Jo det kan man. Men man måste nog tillföra något nytt och kunna styrka det på något sätt. Själv överklagade jag resultatet av min synundersökning och då krävdes det ett läkarintyg från ögonavdelningen på sjukhuset, enbart glasögonreceptet dög inte.

Ang. styrkeprovet på mönstringen:

Det ligger extremt mycket teknik i provet som det är utformat idag, det är inte bara som gubbarna på pliktverket säger.. :lol: När jag mönstrade drog jag 3 eller något sånt som slutresultat.. Jag var en seg liten jävel utan nån vidare explosiv styrka, men jag kände ändå att jag kunde få bättre. Nu fick man ju inte dra om, men som den jobbige jäkel jag är stod jag på mig, gjorde om, och fick en 6:a i papperna.. :D

Guest GurraGurka
Du och jag verkar ju ha ungefär samma kroppsbyggnad. 182cm och 63kg. En fråga jag har då är;

- Hur i helvete lyckades du pressa en 7a i muskeltestet ? ^^

Jag fick bara en 4a i muskeltestet och uppskattad 6a i konditionstestet. Ändå blev jag erbjuden tjänster som Bas/Strilsäkman etc. Slutade med att jag blev inskriven till Stridsfordonsförare januari 2008 :D. Dock hade jag fin syn, kan ju vara därför.

Som sakt är det nog mest teknik som gäller. Tror man bara ska rpessa i för glatta livet och vara så explosiv som möjligt. Sen är det nog viktigt att lyssna på gubbarna där om hur man ska stå och lyfta osv.

Hade väl helt enkelt fallenhet antar jag :P.

Annars bänkar jag typ 60kg, så jag är itne stark i andra fall.

Jag drog första gången en 6:a men blev inte riktigt nöjd och frågade om jag fick dra om. Vilket jag fick, då drog jag min 9:a.

Allt handlar bara om teknik, första rycket så drog jag lite väl mycket med ryggen, sedan när man säkrade (svankade) mer så så blev det riktigt stor skillnad.

Jag frågade om jag fick göra jägartestet, vilket jag inte fick då jag har lite dålig syn (!?) har 0,8 utan glasögon...

Märkligt.

men nu har jag gjort lumpen och är sur för det :D

Edited by AMFGRK

@Hedin

Ditt andra inlägg stämmer bättre. Så jag gör en halv mittåt. Dock ska man ha klart för sig att Pliktverket inte är lika snabba i omställningarna som kunden, FM är. De tjänster som PV plockar ut för kan vara borta när det är dags för GU.

...Att Krook gillar att skjuta löst har jag fått uppleva på nära håll förut. ;)

Har du någonting du vill säga till mig LT?

Någonting som jag borde känna till eller syftar du på syntesens kabeldragning? I så fall så vet jag vad du menar.

/K :)

Har du någonting du vill säga till mig LT?

Någonting som jag borde känna till eller syftar du på syntesens kabeldragning? I så fall så vet jag vad du menar.

/K :/

Prexis vad jag tänkte på. De små tillfällena som ger kabelbyggandet det där lilla extra... :/

Hur mäter dom synen? Man tittar väl bara på en vanlig syntavla med olika ögon? Hur får dom det till alla siffror som ni snackar om sen?

Titta på länken, siffrorna som står till höger och vänster anger då den synskärpa du har.

Syntavla

Ser du den nedersta reden utan glasögon/linser så har du 2.0 vilket är sanslöst bra. Osv.

Hoppas att det var svar på din fråga :worthy:

Här är resultaten från min mönstring:

Längd: 182cm

Vikt: 63kg

BMI: 19

Muskelstyrka: 7

Fysisk arbetsförmåga: 7

Inskrivningsprov: 8

Befälslämplighet: 5

Plikttjänstförmåga: 5

Färgseende: 0 fel

Syn höger öga: 0,7/1,0

Syn vänster öga: 0,6/1,0

Hörsel: A

Sammanvägd tjänstbarhet: B

Tjänsterna jag fick var:

Kock

Radiolänkman

Bevakningssoldat

Bevakningsgruppchef

Stabsassistent

osv....

Vad beror detta på? Jag skulle mycket häldre vara skyttegruppsbefäl osv, alltså en tuffare tjänst. Är det mitt B i sammanlagd tjänstbarhet som spökar? Anledningen till det är att jag är allergisk mot katt. Om inte ryssen tänker skicka ut katter på allergiuppdrag i skogarna borde väl det knappast vara något problem? Jag är preliminärt placerad som bevakningsgruppchef på LSS. Går det att ändra?

¨

Kan bara säga det att vara Kock är ingen lök tjänst.Det kan min bror intyga! Dom fick nästan alldrig sova och inte nog med det så var dom tvungna jämt att vara vaktpost ute i fält.Men det beror på om man är innom Armén.Fast kock klingar inte så högt.Men stannar trossen så stannar försvaret:)