RiddareRalf Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Jag mönstrade för några veckor sedan och jag var tyvärr förkyld så jag fick inte cykla. Gjorde däremot styrke testet och fick VÄLDIGT nära en 7:a i styrka (jag vet, det är inte mycket). Men en ansvarig där som jag snackade med sa att jag ska skicka in ansökan om om mönstring, får jag avslag så sök igen, sök igen, sök igen, en jägare kämpar tills han har x antal hål i pannan. Ja, kanske borde skriva att det är en jägartjänst jag är intresserad av också. Iallafall, jag fick mitt brev idag där det står att min ansökan om att få om mönstra blev avslaget med bedömningen: "Utifrån dina mönstringsresultat bedömer Pliktverket att ovanstående förhållanden inte föreligger". Ovanstående förhållanden är detta: Möjlighet att på nytt få genomgå hela eller delar av mönstringen, kan beviljas av Pliktverket när sökanden redovisar sådana omständigheter att det framstår som uppenbart att inskrivningsbeslutet eller den preliminära placeringen kan komma att ändras i enlighet med sökandens önskemål efter en ny mönstring. De säger alltså att de tror att jag inte kommer få så bra betyg att jag kommer kunna få en ny/mer krävande tjänst. DET är skitsnack, jag fick en uppskattad 6:a eftersom jag var sjuk så fick jag inte cykla, jag fick även som sagt HISKELIGT nära en 7:a i styrka (vilket jag är ganska säker på att jag skulle klara om jag var frisk). Jag borde egentligen ha fått minst en 8:a i kondition och en 7:a i styrka (om jag var frisk). Men nu skriver de som sagt att de inte tror att något skulle förändras. Längst ner står det även "Du kan inte överklaga detta beslut" med fet text och stora bokstäver. Jag tänker ju inte ge upp, jag kommer skicka ett nytt brev, sen ett till och ett till och ett till, tills jag får mönstra om, det är även vad en av personalerna på Pliktverket sa åt mig att göra. Vad tror ni, är det lönt att skicka förfrågan, jag menar deras motiv om att jag inte kan få en bättre tjänst är ju bara skitsnack. Mvh Ralf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
H0lK Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Visst, skam den som ger sig men det finns inget som säger att de måste bry sig. Göra lumpen är en skyldighet för vissa inte en rättighet för alla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Fick du ingen tjänst alls? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RiddareRalf Posted October 11, 2006 Author Report Share Posted October 11, 2006 Jodå, jag fick MP/Säk men jag tog inställning: neutral till den tjänsten för jag satsar på jägare. De skrev något i mina papper om att jag var väldigt motiverad för jägartjänst när jag sa att jag var neutral, trots det samt mina tidigare poäng så får jag inte mönstra om. Hade 7 på skrivprovet, 7,7 hos psykologen (psyke och befällämplighet tror jag), full syn, stridslämplighet A. Trots de så tror dom itne att jag kan få en bättre tjänst... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Jag mönstrade idag och får på grund av sjukdom göra om inskrivningsprovet och ska även cykla. Jag fick 7 i styrka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Jag skulle vilja påstå att det spelar ingen roll om du var sjuk under styrketestet. Det är ett sånt test att man alltid kan maxa. OK ifall man varit sjuk under en lång tid innan så att musklerna brutits ner. Men att man skulle få bättre resultat på styrketestet för att man inte var sjuk just den dagen, det köper jag inte.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RiddareRalf Posted October 11, 2006 Author Report Share Posted October 11, 2006 Jag mönstrade idag och får på grund av sjukdom göra om inskrivningsprovet och ska även cykla. Jag fick 7 i styrka Hur vet du att du får mönstra om, fattade inte riktigt. Har du redan mönstrat om eller ska du få göra det? De sa nämligen åt mig att man var tvungen att skriva ett brev till dom och att ommönstrings beslut inte kan ske där. Jag skulle vilja påstå att det spelar ingen roll om du var sjuk under styrketestet. Det är ett sånt test att man alltid kan maxa. OK ifall man varit sjuk under en lång tid innan så att musklerna brutits ner. Men att man skulle få bättre resultat på styrketestet för att man inte var sjuk just den dagen, det köper jag inte.. Jag hade varit förkyld samt haft on i halsen under en tid, när jag var där så skrevs det att jag var "påtagligt" förkyld, snoret rann och jag hade troligen feber. De sa dock att jag inte behövde ta tempen och jag tycker det är tillräckligt för att minska min styrka med ca 10 newton (vilket för övrigt är väldigt lite). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 (edited) Det är rätt enkelt, inskrivningsförättaren tjatade lite halft på mig om att jag skulle skulle söka till jägare men jag sa nej. jag vill vara till sjöss, Men då sa han att jag skulle komma tillbaka senare vid ett annat tillfälle när jag är frisk nog till att cykla och göra jägartestet. och vid det tillfället skulle jag även få göra om inskrivningsprovet. Fick en ny tid innan jag lämnat kontoret. Edit 1: Jag har har haft en feber pendlande emellan 38 och 39.9 i snart en månad. Edit 2: glömde ett par ord Edited October 11, 2006 by Tikkanen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
033 Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 SKiter i om hurvudida du mönstrar eller inte TIkkanen men pluspoäng få du för ett citat från Fk Ståhls sägner/Sven Dufva!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kylskåp Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Har du provat att göra jägartestet hemma då? Klarar du inte det är det kanske lite onödigt att tjata om att få komma dit igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RiddareRalf Posted October 11, 2006 Author Report Share Posted October 11, 2006 Har du provat att göra jägartestet hemma då? Klarar du inte det är det kanske lite onödigt att tjata om att få komma dit igen. jaja de klarar jag, jag har tränat inför kustjägar extramönstringen, försöker pressa ner tiden på milen under 40, just nu är den på ca 45. Har även marsch tränat och jag tränar regelbundet på gym och löper ute i skogen samt springer backar, har tränat inför detta i mer än ett år nu. Attans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kylskåp Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Har du provat att göra jägartestet hemma då? Klarar du inte det är det kanske lite onödigt att tjata om att få komma dit igen. jaja de klarar jag, jag har tränat inför kustjägar extramönstringen, försöker pressa ner tiden på milen under 40, just nu är den på ca 45. Har även marsch tränat och jag tränar regelbundet på gym och löper ute i skogen samt springer backar, har tränat inför detta i mer än ett år nu. Attans Varför har du då inte tränat på styrktestet på gymmet? Bara att lassa på 20-30 kilo på en smitmaskin och köra hårt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RiddareRalf Posted October 12, 2006 Author Report Share Posted October 12, 2006 Har du provat att göra jägartestet hemma då? Klarar du inte det är det kanske lite onödigt att tjata om att få komma dit igen. jaja de klarar jag, jag har tränat inför kustjägar extramönstringen, försöker pressa ner tiden på milen under 40, just nu är den på ca 45. Har även marsch tränat och jag tränar regelbundet på gym och löper ute i skogen samt springer backar, har tränat inför detta i mer än ett år nu. Attans Varför har du då inte tränat på styrktestet på gymmet? Bara att lassa på 20-30 kilo på en smitmaskin och köra hårt. Jag vet jag ångrar mig som fan, jag maxxade kondition denna somar även om jag också körde på gym, men på gymmet körde jag inte inriktat för styrke testet utan körde axlar, mage, armar, ja allt. Det borde jag nog inte gjort, iallafall, så avslog Pliktverket min ansökan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjuren4 Posted October 12, 2006 Report Share Posted October 12, 2006 Det är rätt enkelt, inskrivningsförättaren tjatade lite halft på mig om att jag skulle skulle söka till jägare men jag sa nej. jag vill vara till sjöss, Men då sa han att jag skulle komma tillbaka senare vid ett annat tillfälle när jag är frisk nog till att cykla och göra jägartestet. och vid det tillfället skulle jag även få göra om inskrivningsprovet.Fick en ny tid innan jag lämnat kontoret. Edit 1: Jag har har haft en feber pendlande emellan 38 och 39.9 i snart en månad. Edit 2: glömde ett par ord Feber i mer än en månad... - kanske dags att gå till läkaren och kolla upp det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vesku Posted October 12, 2006 Report Share Posted October 12, 2006 Rent generellt kan man väl säga att om man har gjort ett test så är det väldigt svårt att övertyga dem om att man borde få göra om det om man inte åberopar att hälsoskäl har påverkat resultatet. Har du lyssnat på instruktörens anvisningar och tagit i max på styrketestet så borde det inte göra någon skillnad om du drar en eller två gånger till. Om du inte har lyssnat eller tagit i max får du helt enkelt skylla dig själv, tycker jag. Om man däremot inte gör något test, tänker främst på cykeltestet, så är det enklare att få komma tillbaka om få göra det när man är frisk om man säger att man siktar på tjänster som kräver en 7:a och inte en antagen 6:a som alla/många som inte cyklar får. Jägartestet förstår jag egentligen inte varför de har då det är väldigt lätt påfrestning jämfört med vilka krav som ställs på jägare. Tycker nästan att de ska låta jägartestet bli obligatoriskt för alla tjänster där man genomför GU i skogen för att kolla så att folks knän och ryggar inte är kass redan innan inryck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kato Posted October 12, 2006 Report Share Posted October 12, 2006 Skriv att du var förkyld och vill cykla igen. Du behöver inte göra om allting, bara cykeln, lär inte ta mer än 15-20 minuter av pliktverkets tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RiddareRalf Posted October 12, 2006 Author Report Share Posted October 12, 2006 Skriv att du var förkyld och vill cykla igen. Du behöver inte göra om allting, bara cykeln, lär inte ta mer än 15-20 minuter av pliktverkets tid. Ja, det ska jag göra bara det att jag måste göra om styrketestet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
invent Posted October 12, 2006 Report Share Posted October 12, 2006 Skriv att du var förkyld och vill cykla igen. Du behöver inte göra om allting, bara cykeln, lär inte ta mer än 15-20 minuter av pliktverkets tid. Ja, det ska jag göra bara det att jag måste göra om styrketestet men efter att du har gjort cyklingen och sitter hos inskrivingsförättaren så säger du att du vill bli kustjägare och då kommer han säga att du inte har tillräckligt på styrkan då ber du bara om att få göra om de och tjatar lite och så får du göra jägartestet också. så va de för en polare till mig när jag mösntra och han fick göra om styrkan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts