Jump to content

Black Trainer .308W

mkn04007

Recommended Posts

I det senaste numret av svensk jakt så fanns det en annons från jaguargruppen, där de bl.a. gör reklam för ammunition. Priset var riktigt lågt 2,48 kr/st för black trainer .308W men man var tvungen att köpa 1000 st för att få detta pris.

Är det någon som har skjutit med denna och var precisionen godtagbar? Med godtagbar menar jag inte att den måste skjuta hål i hål men den skall duga för normalt övningsskytte. Man vill inte gärna köpa 1000 st bara för att få reda på att den är helt oanvändbar.

Med risk för OP.

Är 2,48kr/bula ett billigt pris för övningsskytte? Det måste vara en dyr hobby med kostnader för vapen, skåp, medlemsav, ammunition mm..

2,48 kr är riktigt billigt. Norma tar ca 7 kr/st för sin övningsammo och lågkvalitetsammunition från Sellier & Bellot brukar kosta ca 4-5 kr/st.

Min enkla erfarenhet av träningspatroner är att de pga låg krutladdning presterar väl på nära håll men sämre på längre avstånd. (Kulvikten kompenserar ju till viss del)

Använder 6.5x55 själv, kulbanan på den patronen är ju ganska flack så risken att .308'an diffar mer beroende på skjutavståndet är större.

Ska du använda .308 till just jakt är ju ofta inte avståndet större än kanske 100m...

Dymamit.

Själv brukar jag skjuta slut på ca 20 - 30 skott per övningstillfälle. JAg har dock en 338 win mag där övningsammon kostar ca 10kr/styck. Men jag laddar ju självklart mina skott själv och då kommer jag ner på ca 5 kr/styck om jag inte räknar hylsan.

Min .375 H&H inbjuder inte att öva med köpeammo då det billigase är Ca:37:-/smäll. Handladdning är ett måste! Men det är mysigt att hantera fallblockaren och man njuter för varje smäll. (Utom i bänk för då blir den jobbig efter några treskottsserier.)

Att en 6.5x55 skulle vara speciellt mycket mer flackskjutande än en 308Win så visst är det sant men det är ytterst lite. Med Normas Jaktmatch i båda kalibrarna så faller 308Win 807,8mm totalt mätt från mynningen medan 6.5x55 tappar 791,5mm på 300m.

Det som påverkar en kulas bana i huvudsak är hastighet, kulvikt och ballistisk koefficient.

Jag förstår aldrig mig på dessa personer som förespråkar flackskjutande kalibrar framförallt inte vid övingskytte då du ofast skjuter på kända avstånd och att kompesera för kulbanan är väldigt simpelt. Vad dessa förespråkare bör fundera mer på är hur mycket vinden istället påverkar kulan. Tex 5m/s i 90grader sidvind kan förflytta en 168gr Matchkula i 308Win 30 cm på 300m det räcker gott och väl för en hyffsad miss. Vinden är mycket svårare att förutse än att kompensera för än att kompensera för kulbanan som ändå är en känd parameter.

@mkn04007

Kan du inte köpa tex. en ask med 20st för ett lite högre pris då och testskjuta dom i din bössa. Skjuter dom bra så är det bara köpa allt dom har :)

Det bästa för att veta om dom skjuter bra i din bössa är att testa. Varje pipa är en individ vad som skjuter bra i någon annans bössa kan gå väldigt dåligt i din osv.

Edited by NuBreed