Charlie Spartan Posted October 10, 2006 Report Share Posted October 10, 2006 Ny organisation som kommer testas här i nordvästra skåne. Vår bataljon + en till har utsetts till försöks enhet enligt utskickad information. Enligt informationsbrevet så försvinner IP plutonerna till namnet i vårt område men istället införs 60 timmars kompani i bataljonen med samma mtrl som gamla IP plutonerna. detta kompani är direkt underställt bataljonen. En annan nyhet är HHC Kompaniet, vad jag förstår så för man över alla special funktioner som Hundar, sjukvård, tross och kök, mm. samt att 20h plutoner ingår. Dessa funktioner blir sedan utlånade till respektiver kompani, när dessa har behov. Vi alla kommer att få söka nya kompanier, beroende på vår ambitionsnivå kan vi välja 20, 30 eller 60 h kompanier, sedan ska man kunna lättare söka ny placering om man vill gå upp eller ner i engagemanget. I den nya bataljons organisationen ingår. 1 st 60h kompani med 1 st komp stab samt tre plutoner. 1 st 30h kompani med 1 st komp stab samt tre plutoner. 1 st HHC kompani med 1 st stabspluton (bataljon 44 man stark) 1 st TR pluton samt 2 st 20h plutoner. Intressant försök. får se hur det kommer att fungera Nya organisationen kommer att börja gälla till årsskiftet. B) Charlie Spartan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Vilka är det som skall bli 60-timmars? Finns det tillräckligt med folk i Nv Skåne för ett helt kompani med samma åtagande som IP? Ser bra ut och låter ambitiöst, men jag är skeptisk... Varifrån hämtas kompaniledningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SBP Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Kompaniledningen rekryteras inom bataljonen. 60h kompaniet lär redan vara fullt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Så man från går alltså på kravet att IK-chef = Y/off? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SBP Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Så man från går alltså på kravet att IK-chef = Y/off? Jäpp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted October 11, 2006 Author Report Share Posted October 11, 2006 Finns vad jag hörde 2 kompletta (Ip) 60h plutoner och den tredje skapas. Eftersom alla får söka vart de vill vara så kommer det vara ovisst innan vi vet hur uppfyllnaden blir i varje Kompani. Området är dock samma som tidigare. 5 :e HV Bat Skånska gruppen gå ner lite på sidan så ser ni kartbilden över området Charlie Spartan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SBP Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Ska förtydliga mig. Vad jag hörde så finns det så pass många ansökningar till den tredje plutonen så det ska inte bli några problem att fylla den. Viss rekrytering ska oxå ske till övriga två. Personalläget/antalet ansökningar i de övriga kompanierna har jag ingen aning om. Vad jag förstod så kommer 60h fortfarande ha IP-status. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Batkvm Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Ska förtydliga mig. Vad jag hörde så finns det så pass många ansökningar till den tredje plutonen så det ska inte bli några problem att fylla den. Viss rekrytering ska oxå ske till övriga två. Personalläget/antalet ansökningar i de övriga kompanierna har jag ingen aning om. Vad jag förstod så kommer 60h fortfarande ha IP-status. Många "hör och tror" men få vet egetligen hur det ligger till i dagsläget. Detta förslag är än så länge bara på "infostadiet" än så länge. Det kanske börjar gälla nästa år när man tagit ett beslut på stämmor och råd. Men man kan ju hoppas att det förverkligas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted October 11, 2006 Author Report Share Posted October 11, 2006 fint att höra om rek statusen. Samtidigt lägger man ner alla lokala kompanier inom bataljons området. alltså det kommer inte att finnas Landskrona kompaniet, Höganäs eller Helsingborgs kompaniet, man tar steget från lokal till en mer regional bas. Tycker att det är intressant att det kommer finnas enbart två st 20 timmars plutoner tillhörande HHC kompaniet, men 3 st 30 h plutoner och 3 st 60h plutoner. Generellt är det en ambitionshöjning som jag anser är jäkligt bra, det kommer krävas lite mer av HV i framtiden, samtidigt som man äntligen vill utveckla enheterna mer. Enligt informationsmötet så vill man att 60 h kompaniet ska kunna göra samma saker som gamla IP plutonerna, man är mer rörlig, avtalen ser annolunda ut. tjänsten lite mer krävande rent fysiskt. Men alla skall ha samma personliga utrustning oavsätt om man tillhör 20, 30 eller 60 timmars kompanier. Så det här med IP status låter som lite förlegad tankegång. Charlie Spartan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Vad jag egentligen menade med min första fråga, var att jag är så luttrad när det gäller Hv att jag tvivlar på att någon större kontraktsuppfyllelse blir resultatet av den här idén med 60h-kompani... Så klart blir det en större pool att slå samman folk ur, för att kunna åstadkomma kanske en förstärkt pluton när man övar, men något KOMPANI som övar vettefan om vi får se. 90+ man som samlas för att öva i kompani en helg....? Det har jag bara sett i Hallandsgruppen, men går det där, så varför inte i Nv Skåne...? Dock gäller det att innehållet i övningarna motiverar folket att inställa sig och delta. Det har kanske skett en uppsnäppning på det sedan Södra Skånska tog över rorkulten? Hoppas jag har fel när det gäller min dystra profetia, för allt i världen! Bättre hade varit om man i stället satsat på längre sammanhållna övningar förlagda under en till två veckor, med ersätting motsvarande inkomstbortfall. Förvisso kan det vara svårt att få arbetsgivaren med på båten, men om man kallar in till övningar enligt pliktlagen, så bör det inte vara några svårigheter... De som då saknar arbetsgivare som ställer upp på det här och det kanske påverkar ens lönesättning negativt mm, får väl överväga om man inte skall ingå i 20 eller 30h-Hv istället. Mina 5 öre..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SBP Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 (edited) Ska förtydliga mig. Vad jag hörde så finns det så pass många ansökningar till den tredje plutonen så det ska inte bli några problem att fylla den. Viss rekrytering ska oxå ske till övriga två. Personalläget/antalet ansökningar i de övriga kompanierna har jag ingen aning om. Vad jag förstod så kommer 60h fortfarande ha IP-status. Många "hör och tror" men få vet egetligen hur det ligger till i dagsläget. Detta förslag är än så länge bara på "infostadiet" än så länge. Det kanske börjar gälla nästa år när man tagit ett beslut på stämmor och råd. Men man kan ju hoppas att det förverkligas När man hör det från den tilltänkte Kompanichefen så... tror man... Ja, vad vet jag??? Edited October 11, 2006 by SBP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gref Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 (edited) Hur många bataljoner är det som ska göras om egentligen? Jag tillhör 6:e Bat. och även vi ska "omgrupperas" Ny organisation som kommer testas här i nordvästra skåne. Vår bataljon + en till har utsetts till försöks enhet enligt utskickad information. Straffar mig själv med 20 snabba på knogarna.. Vad tror ni om försöket? Kommer det ge önskat resultat? Edited October 11, 2006 by Fu Gref Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Jag har suttit och bitit mig i tungan, tänkte vänta tills det stod i HvNytt, men nu är det ju ute... Detta verkar vara ett förslag från Bataljonchef 5 Bat. C P7 hängde på, och 6 Bat inkluderades. Det är ett FÖRSÖK, att provas under 2007, men i praktiken förmodligen till 2009-2011. Om det inte fungerar, kan man återgå till nuvarande organisation. Det skall alltså vara en sorts spökorganisation som samkörs med nuvarande. 5 Bat kommer att köra från 070101, 6 Bat organiserar sig löpande under 2007. Just nu är det bråttom för 5 Bat alltså. Info/Rekryteringsmöte för hela 5 Bat kommer att ske i november som jag tolkat det. Strukturen är som nämnts tidigare. Skillnaden är att 6 Bat också ska ha ett LOMOS kompani (enligt annan källa här på forumet...) Personalen skall rekryteras, enligt vad som gällde för två veckor sedan (inget är skrivet i sten), som följer: (gäller 5 Bat) OBS. Det är helt fritt för alla i bataljonen att söka vilket förband de vill! OBS. 51 Komp skall utgöra basen för 60h kompaniets "tredje" pluton. Dock som ovan är det fritt för alla från de fyra nuvarande 20h komp att söka till valfri 60h plut. Komp.ledn. blir dock bara sju man. Frågan hur många som redan rekryterats låter jag vara tills jag ser plutonen uppställd. Dock är Kompanichef utsedd, stf KC tillfrågad samt PC tillfrågad/föreslagen... Det finns många killar som idag gör mer än 60 h, så det ska nog gå att rekrytera fotfolk. 30 h skall baseras på nuvarande Allerum/Höganäs Komp (kan ej numret i huvet, bör vara 52 och 53 enligt hemvarnet.se). 20h komp skall baseras på nuvarande 54 Komp (Lanskrona/Svalöv). Jag håller absolut med CS: "Generellt är det en ambitionshöjning som jag anser är jäkligt bra, det kommer krävas lite mer av HV i framtiden, samtidigt som man äntligen vill utveckla enheterna mer." Min reflektion är: 20h hv minskar med 75 %, IP/60h ökar med 50% samt 30h ökar med 100%... Vad säger det om framtiden för Hv? Vad gäller avsikten med försöket är jag absolut FÖR, hur det sen funkar... Tja, jag är lite skeptiskt, men hoppas verkligen att det kan gå! SV2K samt övrig "IP-utrustning". Jag har också hört rykten om att det nu har samlats ihop så att alla skall få ut, inte bara 60h. Låter bra. /709 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 verkar vara ett riktigt bra koncept... även om det kanske inte är exakt det jag har "drömt" om, men det verkar reko inga planer på de sk specialplutoner som har nämnts tidigare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gref Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Skillnaden är att 6 Bat också ska ha ett LOMOS kompani (enligt annan källa här på forumet...)/709 Jo detta har jag oxå hört från muntliga källor. Exakt vad kommer egentligen deras uppgift innebära för hv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted October 12, 2006 Report Share Posted October 12, 2006 Hur många bataljoner är det som ska göras om egentligen? Jag tillhör 6:e Bat. och även vi ska "omgrupperas" Straffar mig själv med 20 snabba på knogarna.. Vad tror ni om försöket? Kommer det ge önskat resultat? Tjipp bat kollega! Samma gäller för oss i 6:e bat. Vår bat ska sätta upp följande på prov fram till någon gång 2011 eller något sådant. 1 60h IK med tre plut varav 2 fordonsburna + en ledningsenhet om ca 10 man. 1 30h komp med inriktning infallsport och fältarbete 1 Logistikkomp med allt UH (tross & sjv) och en vaktplut. 1 LOMOS komp från fd Flygvapenföreningen. Fast och rörlig underrättelseinhämtning. (O-platser). Batstab. Tanken är att man ska få välja vilken inriktning man vill utan någon som helts koppling till var man bor. Jäkligt sund tanke tycker jag. Resultatet är väl inriktat på att skräddarsy förbandet + att bromsa vansinniga avhopp som motiveras med tråkiga övningar. Nu finns valmöjligheten. Jag har fått en hel del info om detta och ser med stor glädje mot detta "Pilotprojekt" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted October 12, 2006 Author Report Share Posted October 12, 2006 Hur många bataljoner är det som ska göras om egentligen? Jag tillhör 6:e Bat. och även vi ska "omgrupperas" Straffar mig själv med 20 snabba på knogarna.. Vad tror ni om försöket? Kommer det ge önskat resultat? Tjipp bat kollega! Samma gäller för oss i 6:e bat. Vår bat ska sätta upp följande på prov fram till någon gång 2011 eller något sådant. 1 60h IK med tre plut varav 2 fordonsburna + en ledningsenhet om ca 10 man. 1 30h komp med inriktning infallsport och fältarbete 1 Logistikkomp med allt UH (tross & sjv) och en vaktplut. 1 LOMOS komp från fd Flygvapenföreningen. Fast och rörlig underrättelseinhämtning. (O-platser). Batstab. Tanken är att man ska få välja vilken inriktning man vill utan någon som helts koppling till var man bor. Jäkligt sund tanke tycker jag. Resultatet är väl inriktat på att skräddarsy förbandet + att bromsa vansinniga avhopp som motiveras med tråkiga övningar. Nu finns valmöjligheten. Jag har fått en hel del info om detta och ser med stor glädje mot detta "Pilotprojekt" Med andra ord så omfattar försöket hela Nordvästra skåne. Hemvärnet utvecklas!!!!!!!! Charlie Spartan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted October 12, 2006 Report Share Posted October 12, 2006 Låter intresant och positivt. Många har ju länge propagerat just för stabs- och trosskompani (och för guds skull, kalla det just det, inte HHC, vi är inte USAs försvarsmakt). Även på andra håll kan man ju samla ledningspluton, en trosspluton, och 1-2 skytteplutoner till en sådan orgaansiation och då lösa problematiken med svårt attt rekrytera mot lednings- och trossfunktioner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gref Posted October 12, 2006 Report Share Posted October 12, 2006 (edited) Tjipp bat kollega!Samma gäller för oss i 6:e bat. Vår bat ska sätta upp följande på prov fram till någon gång 2011 eller något sådant. 1 60h IK med tre plut varav 2 fordonsburna + en ledningsenhet om ca 10 man. 1 30h komp med inriktning infallsport och fältarbete 1 Logistikkomp med allt UH (tross & sjv) och en vaktplut. 1 LOMOS komp från fd Flygvapenföreningen. Fast och rörlig underrättelseinhämtning. (O-platser). Batstab. Tanken är att man ska få välja vilken inriktning man vill utan någon som helts koppling till var man bor. Jäkligt sund tanke tycker jag. Resultatet är väl inriktat på att skräddarsy förbandet + att bromsa vansinniga avhopp som motiveras med tråkiga övningar. Nu finns valmöjligheten. Jag har fått en hel del info om detta och ser med stor glädje mot detta "Pilotprojekt" Fick idag i brevlådan ett brev med information om just detta. Jag tror även jag på detta projektet, framförallt att man "själv kan välja" vad man vill tillhöra. Tror det är lättare att motivera folk att komma på övningarna då. Har man dåligt med tid o vill ha de lite lugnare på övningarna så väljer man 20h komp osv osv. Vad menar du med att LOMOS från fd flygvapenföreningen? Innebär det att detta kompaniet rent praktiskt redan är tillsatt? Eller? Edited October 12, 2006 by Fu Gref Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted October 12, 2006 Author Report Share Posted October 12, 2006 Låter intresant och positivt. Många har ju länge propagerat just för stabs- och trosskompani (och för guds skull, kalla det just det, inte HHC, vi är inte USAs försvarsmakt). Även på andra håll kan man ju samla ledningspluton, en trosspluton, och 1-2 skytteplutoner till en sådan orgaansiation och då lösa problematiken med svårt attt rekrytera mot lednings- och trossfunktioner. Uops gammal yrkesskada ska bättra mig, 50 snabba push ups, Stab och tross alltså, inte HHC.... Vad mer för funktioner skulle vara bra med i stabs och tross kompaniet. Själv så anser jag att man skulle vara oerhört behjälpt av att ha en fältarbets tropp eller pluton, med uppgift att: 1. att maskinellt minera, (minplog, markborr. mm) 2. gräva skyttevärn med hjälp av gräv eller hjullastare. 3. Spränga broar och vägar. krävs trots allt lite kunskap för att få ner en bro eller struktur på rätt sätt. 4. Bygga TCP, med bra hinder. 5. Avspärningar runt skyddsobjekt. 6. Mm Samt stöd till samhället i svåra situationer. Givitvis allt i samarbete med kompaniet/plutonen de är satta att understöda. De står för maskiner, kunskap och material, Kompani/pluton med arbetskraft. Eftersom Kompanierna blir mer rörliga så behövs nog sådant stöd. Charlie Spartan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted October 12, 2006 Report Share Posted October 12, 2006 (edited) Apropå nya organisationstester i Hv Skåne. Någon med mer kött på benen angående ett rykte jag hört? Antalet bataljoner i Skåne skall minskas med en. Edited October 12, 2006 by 709 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted October 12, 2006 Report Share Posted October 12, 2006 Apropå nya organisationstester i Hv Skåne. Någon med mer kött på benen angående ett rykte jag hört? Antalet bataljoner i Skåne skall minskas med en. Har säkert med detta att göra: Antal bataljoner i landet skall minskas med tio. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted October 12, 2006 Report Share Posted October 12, 2006 En bataljon försvinner i Värmland vid årsskiftet. Norra och västra bataljonerna slås samman till Västra Värmlands Hvbat och Tingvalla Hvbat plus Älvdals kompani bildar Östra Värmlands Hvbat. Kanske lite OT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted October 13, 2006 Report Share Posted October 13, 2006 Apropå nya organisationstester i Hv Skåne. Någon med mer kött på benen angående ett rykte jag hört? Antalet bataljoner i Skåne skall minskas med en. Har säkert med detta att göra: Antal bataljoner i landet skall minskas med tio. Kalmar/Kronobergsgruppen avvecklar sin ena Kronobergsbataljon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Mellberg Posted October 13, 2006 Report Share Posted October 13, 2006 Bohus Dalgruppen slår ihop sina fem bataljoner till två vid årsskiftet om jag inte missminner mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted October 13, 2006 Report Share Posted October 13, 2006 Helt klart ett steg i rätt riktning... var tidigare i en bataljon där sex kompanier blev ett kompani och en IP. Frågan är bara vart alla befäl på kompaninivå tar vägen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GD1 Posted October 13, 2006 Report Share Posted October 13, 2006 Försöket i Skåne låter intressant. Personligen har jag alltid ansett det illa att man blir placerad i ett kompani och det kan i vissa lägen vara svårt att byta till ett kompani men känner större gemenskap med. HV i Västmanland slår också i hop sina bataljoner, tillsammans med en bataljon från Uppland blir totalt fyra bataljoner två. Jag tror att Uppland/Västmanland hade tolv bataljoner som mest, nu är vi trebataljoner + fem IP. Samtidigt kan man inte bara räkna antalet bataljoner utan det som betyder någonting är soldater i skogen. Har hört om exempel på chefer som inte haft en soldat skriven i sin grupp på två år, då kan det vara dags att inse att den gruppen är ett stridspar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted October 13, 2006 Report Share Posted October 13, 2006 Elfsborgsgruppen minskar med en bataljon. Älvsborgs Södra Hemvärnsbataljon och Älvsborgs Norra Hemvärnsbataljon slås ihop och bildar Älvsborgs Hemvärnsbataljon. Älvsborgs Hemvärnsbataljon organiseras enligt "Stockholmsmodellen" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted October 14, 2006 Report Share Posted October 14, 2006 Vad menar du med att LOMOS från fd flygvapenföreningen? Innebär det att detta kompaniet rent praktiskt redan är tillsatt? Eller? Jag kan vara helt massuppfittad, men vi ska få ett LOMOS kompani i bat. Hur detta ska personalförsörjas är lite otydligt för mig. Om jag inte minns fel så ska folk från Luftwaffe skrivas över till Hv och därmed personalförsörja kompaniet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted October 14, 2006 Author Report Share Posted October 14, 2006 Vad menar du med att LOMOS från fd flygvapenföreningen? Innebär det att detta kompaniet rent praktiskt redan är tillsatt? Eller? Jag kan vara helt massuppfittad, men vi ska få ett LOMOS kompani i bat. Hur detta ska personalförsörjas är lite otydligt för mig. Om jag inte minns fel så ska folk från Luftwaffe skrivas över till Hv och därmed personalförsörja kompaniet. det är Lottorna som personalförsörjer Lomos kompanierna. De finns redan och har all utrustning, utbildning och organisation, Se Lottorna välj militära utbildningar och sedan Ytövervakning så finns det mer att läsa om Lomos enheterna. Charlie Spartan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts