Jump to content

Markoolio

Guest MP-Komp01

Recommended Posts

Guest Predator

Jag har inte sett hela filmen så jag vet inte exakt vad den handlar om, men att få svenska soldater att framstå som coola, tuffa och kompetenta kan väl knappast minska intresset för försvaret. Strunt samma att det finns "bättre sätt" att visa upp sig på, huvudsaken är att syftet uppfylls, alltså att intresset ökar. Alla knep är tillåtna.

Lite kort fakta om Markoolios lumpentid. Marko Lehtosalo ville först inte göra lumpen när han fick inkallelseorder. Han sket således i det, har ett par kompisar som gjort samma sak. Det som händer då är att man blir efterlyst i Finland. Det som hände Marko var att han blev fasttagen i tullen när han skulle till Finland på semester, sen fick han sitta och fundera på sin vägran i ett par dygn. Han tog tag i sig och ryckte in på Nylands brigad. Finlands enda svenskspråkiga brigad.

I Finland så rycker man in helt enkelt, sen testas man under grundutbildningen, så får befälen se vad man passar till o så får man ansöka om man vill nåt speciellt. Marko var tydligen så duktig och så intresserad att han hamnade här hos underofficersskolan:

http://www.mil.fi/joukot/uudpr/uosk_sv.html

Han blev sedermera gruppchef hos finska KJ. Vilket inte är lika machobetonat som att vara KJ i Sverige, men ändock hårt, har läst intervju med Markoolio där han berättat om att dricka sitt eget urin, hallucinationer och annat.

Sammanfattning: Orka mera är inte nån negativ låt om lumpen, man får se det lite med glimten i ögat. "Orka mera" är väl snarare att man aldrig ska ge upp.. anledningen till att FM valde att ställa upp är väl för att man vill göra god PR och säga att FM "orkar mera".

Vad gäller finska och svenska KJ så skiljer det sig som sagt då man inte har riktigt samma inriktning, man har dock övat tillsammans, vilket ni kan läsa mer om här:

http://www.amf1.mil.se/article.php?id=3422

Jag la idag märke till att Markolio driver med Hamilton. I videon så slänger han av sig jackan, kastar en granat bakåt och går därifrån i bara linne(och brallor).

Det är precis som i Hamilton när dom är i Sahara. Fast Hamilton kastar ingen granat.

Jag tycker att det är ett gyllene tillfälle för allas våran FM att skaffa lite PR. I dessa tider när allt fler vägrar och frisedlar delas ut kors och tvärs, folk måste få upp ögonen för det roligaste "fritidsintresset" som finns!

Videon heter: Markoolio - Jag orkar inte mer

säga vad man vill om en där låten.....den är iaf otroligt lätt att få på hjärnan =) vart man går så hör man nån nynna på den... =) så visst känner folk till den allt, å de e väl bra reklam för försvaret!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...