Guest Gone_crazy Posted July 9, 2002 Report Share Posted July 9, 2002 Jag startar denna tråd [hoppas att den inte finns någon annanstans] för att folk [ni] kan utbyta smarta drag i SIB. Jag har en smart sak. Det är säkert redan många som vet om detta, men jag lägger till denna smarta sak här ändå. Om du och din grupp är i en byggnad och fi tränger in så kan du [om fi rensar] placera en hgr i ett flas/mugg. Ställ den så "dolt" som möjligt. När nu fi kastar in en hgr i rummet så går ju glaset/muggen sönder när deras hgr detonerar. Det betyder att när fi går in i rummet så detonerar "våran" hgr. Smart va? Jag vet inte vad reglerna säger om detta, men jag tycker det är helt ok. Man vet liksom att det är fi som kommer, och inte civil person. Gone_crazy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted July 9, 2002 Report Share Posted July 9, 2002 Bra tips,tack! Här får du ett av mej:Fäst ett gummiband lagom hårt runt en handgranat så att handtaget hålls fast,drag ur sprint och fäll upp tumsäkringen.Släpp sen ned handgranaten i en dieseltank på en lastbil.Efter en stund blir gummit mjukt och glatt av dieseln och glider av.lastbilen har vid detta laget hunnit en bit och skakningar och dieseloljan gör att Hgr detonerar. Ganska fult men effektivt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 9, 2002 Report Share Posted July 9, 2002 Går granaten verkligen ner igenom tankhålet? Nej förresten, jag VILL inte veta om du testat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 9, 2002 Report Share Posted July 9, 2002 Med risk för att trampa i minerad terräng angående vapenmodifikationer... AK4:an har ju en tendens att bli överhettad vid intensiv skjutning, vilket ju förekommer en hel del i SIB. Kan man inte peta dit en värmeisolerande duk av industriell kvalitet mellan handskyddet och pipan? Jag har inte provat själv, men det borde fungera. Fick man önska fritt så vore det ju förstår ännu trevligare med det "nya" mer fyrkantiga handskyddet förstås. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KattenJansson Posted July 9, 2002 Report Share Posted July 9, 2002 Lt P Går ju aldeles utmärkt att pilla in en duk i handskyddet. Bör dessutom göras så då det annars lätt skallrar om man har dålig passform på det. Dock inte så mycket att det kan klämma hårt på pipan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted July 10, 2002 Report Share Posted July 10, 2002 Träna långsiktigt för SIB. Lär dig hantera ditt vapen. Instinktivskytte och automatskytte tar lång tid att lära sig, så börja nu. Lär dig dessutom att skjuta lika bra med vänster/höger. Viktigt när du agerar längs väggar och runt hörn. Bygg på med skyddsmask/skyddsväst. Beroende på hur mycket du tränar kan det uppskattningsvis ta 5-10 år innan du behärskar området. Kan lägga in lite träningstips senare. Casca Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Greven Posted July 10, 2002 Report Share Posted July 10, 2002 Jag har övat och tränat SIB sedan -92 dessutom under de senare åren utbildat andra i denna ädla konst. Jag kan bara instämma med Casca - nöt grunderna. Gå alltid runt hörn med vapnet så nära fasaden som möjligt dvs. ibland på fel axel. Öva jaktskott och mejning. Något av det viktigaste för individen är ändå att lära sig leva på och med ett 3D slagfält. Förutom framåt, bakåt, höger och vänster tillkommer nu hot uppifrån och nedifrån i en helt annan utsträckning än tex i skogen. För gruppen eller plutonen är det viktigaste att lära sig "rinna igenom" bebyggelsen. Tätgrupp, reservgrupp, bärgrupp och kögrupp. På ett par sekunder skall reservgruppen kunna bli ny tätgrupp efter det att den gamla tex säkrat en korsning. Lika snabbt skall man kunna vända på kakan och låta kögruppen bli ny tätgrupp. Detta kräver drill och att grunderna sitter. Andra nyttiga saker att öva på grupp och plutonsnivå är det livsnödvändiga samspelet mellan inbrytningsstyrka och understöd. Små trix och finslipningar (fula knep) kommer att växa fram med hlälp av fantasi och initiativförmåga. Sitter bara grunderna tillräckligt bra kanske man överlever och får möjlighet att utnyttja dessa trix. Ett gratis råd skall jag dock dela med mig av. Se till att varje grupp har armbindlar med egen färg och att soldater och GB inom samma pluton bär dessa på olika armar. Tex 1. Grupp blå, chefen och stf bär bindlarna på höger, soldaterna på vänster arm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.