Jump to content

Air Force One


Carl

Recommended Posts

I filmen Air Force One (med Harrison Ford) så hoppar dom fallskärm från en akterramp(heter det så?). Jag har läst lite om VC-25A men det står ingenting om nån ramp.

 

Finns det nån akterramp på VC-25A eller har dom bara det i filmen?

Link to comment
Share on other sites

Det är nog bara i filmen. Tror inte dom har så stora grejer i AFO så att dom behöver en lastlucka. Se bara när Bush skulle till Sverige i sommras. Han kom i AFO, sen hade han 11 jumbojets med sig med folk och materiel.

Link to comment
Share on other sites

Har ställt samma fråga till nägra med lite större insikt i det hela än jag och fått till svar att i princip allt om "airforce one" är hemligstämplat. Den där rampen och presidentens "escape pod" har det ryktats om och skrivits om i böcker sen VC-25 togs i tjänst så det kan vara lite hur som helst med det. Kanske finns dem, kanske inte.

Link to comment
Share on other sites

En akterramp kanske inte är det lättaste att se på bild men nåt borde man väl se? Det finns ju trots allt ganska mycket bilder på VC-25A´orna. Den när dom flyger över Mount Rushmore är nog den vanligaste :)

Link to comment
Share on other sites

Måste erkänna att jag inte har närstuderat bilder på dem själv men det finns ju en hoper andra system ombord som inte finns på en vanlig 747 så det kanske är svårt att se om det är en akterramp eller något annat som syns.

Tex "blackhole" systemet som ska lura IR-sökande robotar på villovägar. Radarjammers. Chaff/flare avskjutare. Kommunikationsutrustning. Dessutom är flygkroppen förstärkt för att klara explosioner i närheten bättre så några spår av det kanske syns på utsidan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...