Fö strv 122 Posted December 22, 2002 Report Share Posted December 22, 2002 Jag kommer att ta ett ganska ovanligt ämne på detta forum, nämligen bröllop. Läget är sådant: undertecknad skall närvara som gäst vid ett bröllop och förväntas där att hålla ett litet tal. Huvuddelen av gästerna känner till det militära intresset så något skojsigt med militär prägel vore lyckat tror jag. Brudparet har inte genomfört någon militärtjänst. Är det någon erfaren person här ute som har utsatts för något likande och kan ge mig tips på var jag kan hitta inspiration? Har tidigare fått tipset att citera soldf:s kapitel om krigsfångenskap men det gäller ju att baka in det i ett snyggt anförande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Informatör Posted December 22, 2002 Report Share Posted December 22, 2002 Men vafan, om inte brudparet har någon militär bakgrund? Det är ju dem festen är till för väl, inte gästerna? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 22, 2002 Report Share Posted December 22, 2002 Kom till bröllopet i kavaj sydd i m90 tyg , du kan få åka med min Scania 965 från 1964 målat i kamouflage också hehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted December 23, 2002 Report Share Posted December 23, 2002 Själv var jag på ett äkta militärbröllop (tja hv-bröllop) där slutade det med att Brudgummen sjöng "Balladen om Teobald Thor" för alla bröllopsgästerna. Med resten av militärgästerna agerandes kör. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted December 23, 2002 Report Share Posted December 23, 2002 Tal under bröllop skall vara riktade till bröllopsparet. Så även om du är en "militärtyp" och de flesta känner till det men bröllopsparet inte är det så kan du nog skippa militäranknytningen. Fokusera istället på din anknytning till bröllopsparet, något kul ni har gjort tidigare, hur ni lärde känna varandra eller nått sånt. Bröllopet är deras högtid och talen "skall" vara lite hyllningstal till dem. Undvik alltså allt prat om gamla flickvänner/pojkvänner, alltför pinsamma engångsragg eller tokfyllor. Lite fler tips, börja med att presentera dig själv och din relation till bröllopsparet så att alla gästerna vet vem du är och hur du känner dem (räcker gott med en mening eller två). Sen kan du börja med nått lite roligt så folk skrattar lite, håll dig kort! ett tal på 2-3 minuter räcker fulltständigt. Inget är tråkigare än att under en middag sitta och lyssna i en kvart medan maten kallnar. Om det dessutom är flera talare så blir lätt middagen extremt lååång om alla skall orera i en kvart var. Föröva talet några gånger och ta tid så du vet ungefär hur långt det blir. "Lås" dig inte vid en exakt nedskriven text utan ha bara stödord. Kommer du av dig så märks det inte om du bara snackar vidare, ingen vet ju ditt upplägg så det är bara att följa "huvudplanen". Efter 4 bröllop på 10 månader där jag hållit tal på alla har man lite erfarenhet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 23, 2002 Report Share Posted December 23, 2002 Jag var toastmaster på min syrras bröllop. Nu var det ju i princip ingen som kunde ana någon militär anknytning, men upp på med pall, på med baskern och igång med kaserngårdsrösten och en smula buskishumor, så fungerade det alldeles utmärkt!! Toastmasterns uppgift är inte att hålla tal, utan att styra upp talande, skålande, osv, osv. Lite skoj att man kommenderar "MANÖVER!" och ca hälften av gästerna rycker till och tystnar medan resten kacklar någon sekund till innan polletten trillar ned. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Särimner Posted December 25, 2002 Report Share Posted December 25, 2002 På mitt bröllop fanns det åtminstone tio militärer/värnpliktiga/HV-personal. Men inte vid något tillfälle under kvällen togs denna del av mitt liv upp. Det var inte riktigt läge, framförallt eftersom min hustru inte är så där helsåld på just detta intresse/bisyssla som tar en stor del av min fritid. Däremot gjorde vår präst något oväntat där han höll ett långt och mycket uppskattat tal där han på något sätt lyckades avsluta med "One ring to rule them all. One ring to find them. One ring to bring them all and in the darkness bind them!" Kort sagt, och jag instämmer med tidigare talare, tänk på att allt ska kretsa kring brudparet. Även om du och några av gästerna har samma intressen så bör du kanske tänka efter en extra gång. Link to comment Share on other sites More sharing options...
snake Posted December 27, 2002 Report Share Posted December 27, 2002 :P Håller med övriga här i forumet, talet ska ju kretsa runt brudparet. Har själv upptäckt att det inte är bra att känna en massa militär personal, det kan hända sååå mycket konstiga saker innan bröllopet.... ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.