Anders G. Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 Jag fick en materiallista på posten, där jag uppmanas vid laga straff att inventera vad jag har i garderoben. Jag saknar inget av det jag fått ut, men ställer mig frågande till "1 st KRSK 90A K". Vad gör man med en så´n? Hur ser den ut? Har den något imponator-värde, typ "vi har minsann fått ut KRSK. Modell 90!" Vad har den för färg? GRBRGR? Jag tycker mig ha god språklig förmåga och fantasi, men något av det mest löjeväckande med hemvärnet anser jag är f_rk_rtn_ng_rna. Det blir lätt lite Grönköpingskt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 KroppsSkydd 90A ?? OM du har den i garderoben så är du nog imponerande här inne :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders G. Posted October 8, 2006 Author Report Share Posted October 8, 2006 KroppsSkydd 90A ?? OM du har den i garderoben så är du nog imponerande här inne :P Så enkelt var det! Det kunde de ha skrivit med en gång. Tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 KroppsSkydd 90A ?? OM du har den i garderoben så är du nog imponerande här inne :P Vad menar du? Det finns ganska många som faktiskt fått ut kroppsskydd90...inte direkt någonting imponerande, mest tröttsamt att släpa med till övning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 Vad menar du? Det finns ganska många som faktiskt fått ut kroppsskydd90...inte direkt någonting imponerande, mest tröttsamt att släpa med till övning. Jag har ingen aning, har dock aldrig sett den på övning. Råkat se en dammig hög i ett förråd bara för någon dag sen. Har bar antagit att den är endel av utrustningen som är förrådställd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Du kanske inte sett den på övning för att dina kamrater har den UNDER vapenrocken :P ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Adam Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Skall bäras vid SIB och skyddar bäraren mot.... *funderar* ja, mot folk som försöker kittla dig eller nåt. Den ger dig också ett kvitto på att dina svettkörtlar fungerar, samt underlättar sömn i sittande ställning. Flera fördelar, någon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gizama Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Det syns vilka som har den på sig. Det är dom som rör sig stelare och långsammare än de övriga.(om det inte beror på ålder eller sjukdom) Skulle kunna tänka mig att det gör mer skada än nytta att ha det på sig. Det blir lätt:Eld..........Rörelse.........Skydd....... i stället för Eld-Rörelse-Skydd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Skall bäras vid SIB och skyddar bäraren mot.... *funderar* ja, mot folk som försöker kittla dig eller nåt. Den ger dig också ett kvitto på att dina svettkörtlar fungerar, samt underlättar sömn i sittande ställning.Flera fördelar, någon? Man kan kasta sig ner på marken utan att få lika ont i kroppen. Har man bäfversvansen ute så är den ett utmärkt sittunderlag. Den fördelar vikten av stridsbälte/ryggsäck bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Har man sett verkan av splitterbomb mot personal med, utan eller med oknäppt kroppskydd behöver man inte fundera över sådant. Kroppskyddet fungerar, bär det och vänj er. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huf Nsky F4 Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Hej! Vissa förband inom flygvapnet tex Flygbasjägarna og flygbassäk/strilsäk har inte vad jag vet använt kroppsskyddet. Det kanske har blivit ändringar på det nu när utbildning på SIB eller strid i urban miljö genomförs på i allafall flygbassäk/flygbasskydd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Hej! Vissa förband inom flygvapnet tex Flygbasjägarna og flygbassäk/strilsäk har inte vad jag vet använt kroppsskyddet. Det kanske har blivit ändringar på det nu när utbildning på SIB eller strid i urban miljö genomförs på i allafall flygbassäk/flygbasskydd. Det är typiskt ofunkis att gå långt i kroppsskydd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Bättre att ha och inte behöva än att inte ha och behöva. Som Swede skrev; har man sett verkan av splitter på en oskyddad kropp så bär man kroppskyddet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vemtogmittnamn Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Jag undrar lite över kvalliten på kroppskydd 90. Ex fältuniformen ska enligt skyddsbefälet på min bat halveras vid varje tvätt, för att inte vara värt nått efter 3-5 tvättar (som vätskeskydd). Jag har även hört att kroppskyddet förlorar 50% av sin skyddsförmåga om det är blött (och vem blir inte det om man bär det i stid?), och att det har en halveringstid på 5 år. Någon som kan bekräfta, utveckla eller förneka detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Skall bäras vid SIB och skyddar bäraren mot.... Senaste budet jag hörde var att kroppsskyddet INTE skall bäras vid SIB kroppskyddets primära funktion är visst att skydda mot sekundärsplitter varför man då inte skall bära det i en miljö som har mycket av den varan är inte helt solklart.. det var visst nåt om att skottskador med krsk blev "värre"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Bättre att ha och inte behöva än att inte ha och behöva. I agree! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aouto Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 (edited) Har man sett verkan av splitterbomb mot personal med, utan eller med oknäppt kroppskydd behöver man inte fundera över sådant.Kroppskyddet fungerar, bär det och vänj er. The Swede Det krops skydd 90 ,94k eller 2000 som du set värkan av? Nu vill jag inte vara negativ som jag nu brukar vara när jag skriver ett inlägg (brukar bli långa diskussioner och mot hugg) vad jag fåt veta om kropps skydd 90a är att det inte fyller den funktion som många tror(skynd mot splitter) däremot skyddar den mot sekundärt splitter. Låt mej förklara. Sekundärt splitter är rester efter ett RSV-vapen som penetrerat ett fordon, vägg liknade. Eller splitter som studsat Vad jag hört västen klara är 1-5grams splitter i mindre än 500m/s alltså stoppar det inte splitter från handgranater, granatgevär eller artilleri särskilt väll. Dessutom vill jag minas att samma källa sa att skydds västen ökade skadan av att bli träffad från ett vanligt eld hand vapen efter som kullan börjar rotera snabbare och där med ökar skadan som uppstår. Jag menar inte att västen är dålig i det den var ämnad för. (skydda up sutten personal i ett bepansrat fordon) Men folk har en vis över tro till den. Min källa på det här jobbar som instruktör på Hvss på kvarn och sa sig ha sprängt en hand granat 5 meter från en upphängd väst när han sedan tittade på västen var den perforerad på båda sidor. Detta berättades för hela våran ip plut som efter det inte har burit västen. Bevisa gärna att jag har fel. (skulle kännas bra att ta på sej lite skydd som man inte betalar för själv) Edited October 9, 2006 by Aouto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vemtogmittnamn Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Har man sett verkan av splitterbomb mot personal med, utan eller med oknäppt kroppskydd behöver man inte fundera över sådant. Kroppskyddet fungerar, bär det och vänj er. The Swede Det krops skydd 90 ,94k eller 2000 som du set värkan av? Nu vill jag inte vara negativ som jag nu brukar vara när jag skriver ett inlägg (brukar bli långa diskussioner och mot hugg) vad jag fåt veta om kropps skydd 90a är att det inte fyller den funktion som många tror(skynd mot splitter) däremot skyddar den mot sekundärt splitter. Låt mej förklara. Sekundärt splitter är rester efter ett RSV-vapen som penetrerat ett fordon, vägg liknade. Eller splitter som studsat Vad jag hört västen klara är 1-5grams splitter i mindre än 500m/s alltså stoppar det inte splitter från handgranater, granatgevär eller artilleri särskilt väll. Dessutom vill jag minas att samma källa sa att skydds västen ökade skadan av att bli träffad från ett vanligt eld hand vapen efter som kullan börjar rotera snabbare och där med ökar skadan som uppstår. Jag menar inte att västen är dålig i det den var ämnad för. (skydda up sutten personal i ett bepansrat fordon) Men folk har en vis över tro till den. Min källa på det här jobbar som instruktör på Hvss på kvarn och sa sig ha sprängt en hand granat 5 meter från en upphängd väst när han sedan tittade på västen var den perforerad på båda sidor. Detta berättades för hela våran ip plut som efter det inte har burit västen. Bevisa gärna att jag har fel. (skulle kännas bra att ta på sej lite skydd som man inte betalar för själv) Du har helt rätt, vad beträffar sekundärt splitter. Jag tror inte det är många som tror att den skyddar mot direkt eld. Men HVSS ligger mig veteligen i Salems kommun mellan Södertälje och Botkyrka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Jag har sett dels med väst av motsvarande skyddsnivå som kroppskydd 90 och dels med kroppskydd 90. Jag vet ju vad jag skulle göra om jag tilldelades ett kroppskydd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aouto Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 (edited) Har man sett verkan av splitterbomb mot personal med, utan eller med oknäppt kroppskydd behöver man inte fundera över sådant. Kroppskyddet fungerar, bär det och vänj er. The Swede Det krops skydd 90 ,94k eller 2000 som du set värkan av? Nu vill jag inte vara negativ som jag nu brukar vara när jag skriver ett inlägg (brukar bli långa diskussioner och mot hugg) vad jag fåt veta om kropps skydd 90a är att det inte fyller den funktion som många tror(skynd mot splitter) däremot skyddar den mot sekundärt splitter. Låt mej förklara. Sekundärt splitter är rester efter ett RSV-vapen som penetrerat ett fordon, vägg liknade. Eller splitter som studsat Vad jag hört västen klara är 1-5grams splitter i mindre än 500m/s alltså stoppar det inte splitter från handgranater, granatgevär eller artilleri särskilt väll. Dessutom vill jag minas att samma källa sa att skydds västen ökade skadan av att bli träffad från ett vanligt eld hand vapen efter som kullan börjar rotera snabbare och där med ökar skadan som uppstår. Jag menar inte att västen är dålig i det den var ämnad för. (skydda up sutten personal i ett bepansrat fordon) Men folk har en vis över tro till den. Min källa på det här jobbar som instruktör på Hvss på kvarn och sa sig ha sprängt en hand granat 5 meter från en upphängd väst när han sedan tittade på västen var den perforerad på båda sidor. Detta berättades för hela våran ip plut som efter det inte har burit västen. Bevisa gärna att jag har fel. (skulle kännas bra att ta på sej lite skydd som man inte betalar för själv) Du har helt rätt, vad beträffar sekundärt splitter. Jag tror inte det är många som tror att den skyddar mot direkt eld. Men HVSS ligger mig veteligen i Salems kommun mellan Södertälje och Botkyrka. Du har helt rätt my bad. tänkte på Mss så blir det om man springer runt på för många övningar allt blir en enda röra. Jag har sett dels med väst av motsvarande skyddsnivå som kroppskydd 90 och dels med kroppskydd 90.Jag vet ju vad jag skulle göra om jag tilldelades ett kroppskydd. Jo jag vet vad du tänker men som vi har resonerat så är sannolikheten att hv får utt splitterskyddade fordon eller möter en fiende beväpnad med grg eller artilleri i dags läget ganska litet desto störes chans att han har ett automat vapen då känns det inte så motiverat att öka skadan genom att bära kropps skyddet Skulle där i mot gärna trä på mej 94an eller liknade då det känns som det ger en mer skydd baserad till hot bilden. Edited October 9, 2006 by Aouto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 ett dåligt skydd är bättre än inget skydd. dessutom har västen andra i mitt tycke "positiva" egenskaper... tex fördelar den utrustningens vikt på ett bättre sätt än utan. den stödjer upp kroppen på ett behagligt sätt den sprider rekylen från eldhandvapen, framförallt kulsprutor (vilket jag gillar skarpt, jag skjuter helt enkelt bättre med än utan väst) osv, osv, osv. nackdelen skulle vara att det blir aningens varmt då, men det gäller nästan bara på sommaren. så jag vet också vad jag hade valt att göra om jag fick en väst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Nu vet vi vad kroppsskyddet är. Skydd i förhållande till "allmän bökighet" avhandlades i en oändlig tråd ganska nyss (med forumets tideräkning mätt). Är inkompetent på sökmotorn så leta gärna själva ;) Precis som tidigare sagt. Att t ex flygbassäk inte använder dessa har med stridsvärdet under långa patrulleringar att göra. Jag tycker personligen inte om det, men använder det ändå, eftersom jag GARANTERAT skulle bära det i skarpt läge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Jag bär västen, alltid, precis som hela mitt kompani gör. Och första gången du ramlar på ngt metallföremål (eller relativt spetsig sten, motsv.) under en övning så blir du väldigt glad över skyddet. Om det sedan skulla vara så att du befinenr dig i en situation där det vankas splitter, då blir du nog ännu gladare över den (som Swede mm redan sagt). Lyckas du bli skjuten är det en annan sak i och för sig, men titta på skadefrekvens i OIF till exempel, så ser du varför en splitterväst har sina fördelar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huf Nsky F4 Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Första gången jag såg kroppskyddet var när jag gick med i insats inom hemvärnet. Jag använder också kroppsskyddet vid strids utbidlning och vid dygnsövningar inom insatskompaniets ram Men Som Toll Säger så är det så att stridsspana i kanske 5 timmar med kroppsskyddet på sig är ganska slitsamt och sänker helt klart stridsvärdet på den enskilde soldaten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 (edited) I början hatade jag kroppskyddet. Jag hade det inte i lumpen då det inte existerade inom kustartilleriet över huvud taget. Sen gick jag med i en insatspluton och började använda det. Jag hatade det från första stund eftersom det var tungt, bökigt och det var varmt som fan. Men nu är jag van och har svårt att tänka mig någon övning eller skarp verksamhet utan det. Nackdelen är att det kan bli olidligt varmt under sommaren. Fördelarna däremot, förutom att det ger stöd åt kroppen med stridsutrustning påtagen är att det värmer skönt på vintern. Dessutom blir man mer bredaxlad Edited October 9, 2006 by Amfibieslusken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Trigger Posted January 4, 2007 Report Share Posted January 4, 2007 Det ända vettiga användning jag har hittat till kroppskydd90 är att använda som förstsärkt plitterskydd i fordon. Vid jakt är de för otympligt, varmt mm å ha på sig och vid eskort håller det inte riktigt måttet. Då är kroppskydd94 att föredra. Men detta är ju helg min personliga mening. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TForce Posted January 5, 2007 Report Share Posted January 5, 2007 Har man sett verkan av splitterbomb mot personal med, utan eller med oknäppt kroppskydd behöver man inte fundera över sådant.Kroppskyddet fungerar, bär det och vänj er. The Swede Hej Ja det betvivlar inte att du gjort men hade personalen Kroppskydd 90 eller kroppskydd 94?. Jag inbillar mig efter allt forumsläsande och muntliga rykten att kroppskydd 90 endast fyller funktionen att stoppa sekundärsplitter (sten-, grus- och trädsplitter) men dock värdelöst mot vanliga stålsplitter från tex en granat eller handgranat. Har jag fel? upplys mig gärna o Överste Pansar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 5, 2007 Report Share Posted January 5, 2007 Har man sett verkan av splitterbomb mot personal med, utan eller med oknäppt kroppskydd behöver man inte fundera över sådant.Kroppskyddet fungerar, bär det och vänj er. The Swede Hej Ja det betvivlar inte att du gjort men hade personalen Kroppskydd 90 eller kroppskydd 94?. Jag inbillar mig efter allt forumsläsande och muntliga rykten att kroppskydd 90 endast fyller funktionen att stoppa sekundärsplitter (sten-, grus- och trädsplitter) men dock värdelöst mot vanliga stålsplitter från tex en granat eller handgranat. Har jag fel? upplys mig gärna o Överste Pansar Det var ett kroppskydd likvärdigt med kroppskydd 90 i skyddsförmåga och konstruktion. Det var inte sekundärsplitter eller grus som träffade soldaterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TForce Posted January 5, 2007 Report Share Posted January 5, 2007 Har man sett verkan av splitterbomb mot personal med, utan eller med oknäppt kroppskydd behöver man inte fundera över sådant.Kroppskyddet fungerar, bär det och vänj er. The Swede Hej Ja det betvivlar inte att du gjort men hade personalen Kroppskydd 90 eller kroppskydd 94?. Jag inbillar mig efter allt forumsläsande och muntliga rykten att kroppskydd 90 endast fyller funktionen att stoppa sekundärsplitter (sten-, grus- och trädsplitter) men dock värdelöst mot vanliga stålsplitter från tex en granat eller handgranat. Har jag fel? upplys mig gärna o Överste Pansar Det var ett kroppskydd likvärdigt med kroppskydd 90 i skyddsförmåga och konstruktion. Det var inte sekundärsplitter eller grus som träffade soldaterna. Hej jag tackar för ditt svar och med andra ord bara för att röja undan diverse tvivel. Kroppskydd 90 funkar enligt din erfarenhet mot splitter från granater, handgranater och hoppande minor?. Dock hoppas jag ändå att HV i framtiden får ut en förbättrad och mindre tung kroppskydd 94 med olika modulskydd som tillbehör. Usas krig i Irak har ju medfört en utvecklings race för bättre kroppskydd. Just nu verkar väl detta vara dagens state of the art kroppskydd https://peosoldier.army.mil/factsheets/IBA.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PB-Syte Posted January 5, 2007 Report Share Posted January 5, 2007 Hej jag tackar för ditt svar och med andra ord bara för att röja undan diverse tvivel.Kroppskydd 90 funkar enligt din erfarenhet mot splitter från granater, handgranater och hoppande minor?. Dock hoppas jag ändå att HV i framtiden får ut en förbättrad och mindre tung kroppskydd 94 med olika modulskydd som tillbehör. Usas krig i Irak har ju medfört en utvecklings race för bättre kroppskydd. Just nu verkar väl detta vara dagens state of the art kroppskydd https://peosoldier.army.mil/factsheets/IBA.pdf Typ det här... Mer info i denna tråden - Ny skottsäker väst from inlägg 56 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts