Jump to content

Den stora stukningstråden - Fältmössa

Skarec

Recommended Posts

Goddag soldfare

jag sökte runt lite på forumet och kunde inte hitta någon tråd som innehöll stukningstips, jag läste på startsidan (soldf.com), där det stod, och jag citerar "Nedan beskrivs ett sätt att stuka, det finns lika många sätt att stuka som det finns personer som bär basker."

och då kanske ni redan listat ut att jag vill ha ERA stukningstips :Malaj: Det behöver inte bara vara baskerstukning, det kan också vara m59 och m90.

Jag kan börja med ett gammalt trick till 59an, vet inte riktigt om det fungerar med 90an.

Hårsprayarn:

Sätt på dig mössan, ställ dig framför spegeln, börja stuka till mössan så som du vill ha den, ta sen fram hårsprayen, börja spraya, och gör det en bit ifrån annars blir det fula streck, ha kvar mössan i kanske 10 minuter sen tar du av dig den och låter den ligga i 30 minuter.

Edited by Skarec

• Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hårsprayarn:

Sätt på dig mössan, ställ dig framför spegeln, sätt dig in i rollen som hårmodell och börja stuka till mössan så som du vill ha den, ta sen fram hårsprayen, och börja spraya, och gör det en bit ifrån annars blir det fula streck, och ta inte heller för mycket, då tar det längre tid att torka, ha kvar mössan i kanske 10 minuter sen tar du av dig den och låter den ligga i 30-60 minuter, sen är det bara att strassa ut. Stuka for dummies! :eeh:

-Skarec :baskerKav:

Gud i himmelriket...

Hårsprayarn:

Sätt på dig mössan, ställ dig framför spegeln, sätt dig in i rollen som hårmodell och börja stuka till mössan så som du vill ha den, ta sen fram hårsprayen, och börja spraya, och gör det en bit ifrån annars blir det fula streck, och ta inte heller för mycket, då tar det längre tid att torka, ha kvar mössan i kanske 10 minuter sen tar du av dig den och låter den ligga i 30-60 minuter, sen är det bara att strassa ut. Stuka for dummies! :eeh:

Gud i himmelriket...

och vad ska det betyda?

Hårsprayarn:

Sätt på dig mössan, ställ dig framför spegeln, sätt dig in i rollen som hårmodell och börja stuka till mössan så som du vill ha den, ta sen fram hårsprayen, och börja spraya, och gör det en bit ifrån annars blir det fula streck, och ta inte heller för mycket, då tar det längre tid att torka, ha kvar mössan i kanske 10 minuter sen tar du av dig den och låter den ligga i 30-60 minuter, sen är det bara att strassa ut. Stuka for dummies! :D

Gud i himmelriket...

och vad ska det betyda?

Tror han menade någonting i stil med "Alla sätt är bra, utom de dåliga" :eeh:

Det är onekligen trist att fältmössan (framför allt 90, men i viss mån även 59) ser så jönsig ut i ostukat tillstånd. Samtidigt är det en svår balansgång, den som lägger ner för mycket tid och energi på stukning av uniformspersedlar riskerar att få en negativ stämpel på sig. Börjar man använda hårspray och dylikt ligger man definitivt i farozonen. ;)

Personligen gillar jag österrikiska arméns fältmössa, den är estetiskt tilltalande även i ostukat tillstånd.

mehrfrauen02400x5761112365100mt6sp6.jpg

Personligen gillar jag österrikiska arméns fältmössa, den är estetiskt tilltalande även i ostukat tillstånd.

Hmm, fältmössan vet jag inte men innehållet är tilltalande. :Malaj:

För ett schysst, eget stuk på fältmössan så ska man inte trixa. Ta på den så att den sitter bra, tryck till den upptill med öppen hand och framförallt; bär den ofta och helst i dåligt väder. Voila, efter ett antal månader så har du fått ett eget stuk.

/K

För ett schysst, eget stuk på fältmössan så ska man inte trixa. Ta på den så att den sitter bra, tryck till den upptill med öppen hand och framförallt; bär den ofta och helst i dåligt väder. Voila, efter ett antal månader så har du fått ett eget stuk.

/K

Ett eget stuk menat att den sitter utav bara helvette? :Malaj: nej men allvarligt talat, tycker du verkligen den sitter bra efter att ha använt den MER? själv tycker jag den bara blir sämre och sämre 0:)

Det är onekligen trist att fältmössan (framför allt 90, men i viss mån även 59) ser så jönsig ut i ostukat tillstånd. Samtidigt är det en svår balansgång, den som lägger ner för mycket tid och energi på stukning av uniformspersedlar riskerar att få en negativ stämpel på sig. Börjar man använda hårspray och dylikt ligger man definitivt i farozonen. ;)

Om du tittar på vad hon har på magen så måste jag säga att det ser ut som att hon har haft ett antal dager i garaget moddat en fältflaska :D

Inget stukar en M/59 Fältmössa så bra som regn, härligt kallt regn, gärna mälardalens duggregn i trakten kring Enköping.

Målet är att ha en liten pöl uppe på mössan, då har man en bra kant.

Då VET man att man kommer ha ett härligt stuk på mössan sen!

/Mordred, stolt bärare av samma Fältmössa m/59 (med samma stukning!) sen en regning övning i Enköping 2001.

Edited by Mordred

Inget stukar en M/59 Fältmössa så bra som regn, härligt kallt regn, gärna mälardalens duggregn i trakten kring Enköping.

/Mordred, stolt bärare av samma Fältmössa m/59 (med samma stukning!) sen en regning övning i Enköping 2001.

Lägg till svett, svett och åter svett. Lite hudfett på insidan och skit från händerna på utsidan. Att sedan tvätta eller byta utan att ha en grundligt genomtänkt anledning är att betrakta som brott likställt med fanflykt! :wacko: Skippa genvägar som hårspray :) och låt "naturen" ha sin gång. Mera flottiga fältmössor!!! :) /Gusten :)

[/img]

Själv brukar jag ofta bara vika till den lätt med handen. Den blir då, som säkert alla vet, lite kantigare, och mindre "hurtig skolpojks kepsig".

Edited by vemtogmittnamn

mehrfrauen02400x5761112365100mt6sp6.jpg

Ahh, en Wachtmeister (-in) från landet med ett av de mest absurda gradbeteckningssystemen.

Lägg till svett, svett och åter svett. Lite hudfett på insidan och skit från händerna på utsidan. Att sedan tvätta eller byta utan att ha en grundligt genomtänkt anledning är att betrakta som brott likställt med fanflykt! :D Skippa genvägar som hårspray :camo: och låt "naturen" ha sin gång. Mera flottiga fältmössor!!! :/ /Gusten :/

Efter sån behandling så finns stuket där hela tiden,det spelar ingen roll om du viker ihop den och stoppar ner den i benficken eller om du knölar ner den någonstans. När den hamnar på huvudet så hamnar den med automatik rätt och med rätt stuk.

Gäller förstås Fältmössa m/59 ock inte den kamoflagefärgade kepsen.

:wub:

Hittade en gammal fältmössa på ÖoB i våras, den är av det äldre, mindre slaget. Kort skärm och mycket låg. Går öht inte att stuka, annat än skärmen då förstås. Vilket jag tycker är perfekt.

Ahh, en Wachtmeister (-in) från landet med ett av de mest absurda gradbeteckningssystemen.

Det där lät intressant. Berätta gärna mer Lt P. På vilket sätt är det besynnerligt? Vilka grader finns etc?

Det där lät intressant. Berätta gärna mer Lt P. På vilket sätt är det besynnerligt? Vilka grader finns etc?

Tillåt mig förekomma den gode löjtnanten med en länk. utflippade vet jag inte om jag tycker de är, det går ju faktiskt att skönja en viss logik. Men de är ju onekligen väldigt ...färgglada.

Tillåt mig förekomma den gode löjtnanten med en länk. utflippade vet jag inte om jag tycker de är, det går ju faktiskt att skönja en viss logik. Men de är ju onekligen väldigt ...färgglada.

En länk till. http://www.uniforminsignia.net/index.php?p...&id=83&sid=1529

Visst finns det viss logik, men det är inte enkelt att se skillnad för den oinvigde. K.I.S.S. har uppenbarligen inte fått råda.

Å andra sidan finns det fler som är smått tillkrånglade.

Schweiz har ju också ganska så avancerat system:

http://www.uniforminsignia.net/index.php?p...id=130&sid=2301

Visst finns det viss logik, men det är inte enkelt att se skillnad för den oinvigde. K.I.S.S. har uppenbarligen inte fått råda.

I förhållande till sin föregångare (K.u.K. - Dubbelmonarkins "kejserliga och kungliga armé") är dagens system nog högst enkelt och logiskt. Jag har med skräckblandad förtjusning läst om 11 olika officiella nyanser av rött i uniformssystemet, fältblå (nej, inte fältgrå) fezar, och långa tablåer med "växelkurser" för de olika nationella enheternas gradsystem.

Men de var nog snyggast på plan i augusti 1914... :lala:

Om man har fältmössa m/90 så ska man ha den tyska (gamla) modellen. Den nya (tillverkad i kina) är nästan hopplös att få bra stuk på.

Personligt tillägg: En välstukad fältmössa är sanslöst mkt snyggare än en välstukad basker!

Mjae :/ Kan inte säga att du har fel, det är din åsikt :/ visst är det mycket snygare och proffsigare att använda en välstukad m59 i strid, men rent allmänt är baskern snyggast ;) kan också bero på att jag ALDRIG har fått till ett bra stuk på min m59a.

*edit stavfel*

Edited by Skarec