Jump to content

Om det blir så att vi skaffar två C-17

3924

Recommended Posts

Detta handlar ju om NBG så funderade länge på att lägga denna tråd i NBG-tråden.

Men eftersom det är en ren fordons fråga så fick den hamna här.

Om blågul ser på saken annorlunda så blir jag inte ledsen i ögat om den flyttas..

bara så att blågul vet.

Frågan är ju som jag antydigt.

Om vi nu skaffar två C-17 plan, och vi lyckas få ett operativt till starten på NBG beredskapstid.

Bör vi då byta fordonsvalet på det ena Mek kompaniet. Som i dag skall vara utrustat med Bv309. Samt om vi skall byta, skall vi då gå upp till CV9040 även på detta kompani?

eller ska vi kanske köra på ett Patgb-kompani? Kan vi byta så här sent i uppbyggnaden av NBG?

Edit: stavfel

Edited by 3924

Bytet sker nog efter att NBG är uppsatt. (efter några NBG/år)

Dom behöver lite annan personal, utrustning mm än för det dom håller på med idag.

Det är inte bara byta fordon..

Sedan tvivlar jag starkt på att dom gör något innan dom har "hela" kapaciteten klar och operativ dvs 2fpl.

Vad som "kan" hända är nog allt och lite till.

Politiska viljan för utlandsstyrkan kan trycka till det mesta.

Om det är vettigt däremot, tjaa det finns ett flertal historier om prylar som beställts där FM inte behövt det så jag hopppas att våra nya politiker håller fingrarna ifrån FM förutom mål och ekonomiska ramar.

*edit förtydligande*

Edited by tinhead

Bytet sker nog efter att NBG är uppsatt. (efter några NBG/år)

Dom behöver lite annan personal, utrustning mm än för det dom håller på med idag.

Det är inte bara byta fordon..

Sedan tvivlar jag starkt på att dom gör något innan dom har "hela" kapaciteten klar och operativ dvs 2fpl.

Vad som "kan" hända är nog allt och lite till.

Politiska viljan för utlandsstyrkan kan trycka till det mesta.

Om det är vettigt däremot, tjaa det finns ett flertal historier om prylar som beställts där FM inte behövt det så jag hopppas att våra nya politiker håller fingrarna ifrån FM förutom mål och ekonomiska ramar.

*edit förtydligande*

Jo min tanke har varit att det är lite sent att börja peta i organisationen.