JAS 39C Posted October 7, 2006 Report Share Posted October 7, 2006 31 pluton från S1 hade baskerprov vecka 38. Från måndag eftermiddag till torsdag kväll hade vi vårat baskerprov i veckholm. det var grymt jobbigt bland det värsta jag gjort i hela mitt liv. Vi hade vårt prövning runt veckholms skjutfält ca 3 mil utanför enköping. va fivck typ 1 timmes sömn per natt och två ration påsar lunch+middag. Vecka 42 sak vi tillbaka till veckholm för HGR och P-Skott hur ska jag orka komma tillbaka till helvetet på jorden är det ngn fler som gjort motsvarande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted October 7, 2006 Report Share Posted October 7, 2006 Inte för att jag vill ta ifrån dig det du gjort på något vis. Men när man går sitt baskerprov/utbildningskontroll/whatever, du brukar det vara det jobbigaste man har gjort och antagligen man kommer göra. Var stolt över att du klarade det och komihåg att du klarade mer än vad du trodde var möjligt. Grattis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl0s Posted October 7, 2006 Report Share Posted October 7, 2006 Tror det flest som gjort baskerprov tyckt det var rätt jobbigt... Genomförde själv Övning Amfibie i år.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TPJ-Bo Posted October 7, 2006 Report Share Posted October 7, 2006 Jag trodde mina två strapatsövningar var det jobbigaste som hade geonmförts :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted October 7, 2006 Report Share Posted October 7, 2006 Baskerprov om två veckor. Ser fram emot det med bävan och spänd förväntan. Fjärilarna har redan börjat surra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiowa Posted October 7, 2006 Report Share Posted October 7, 2006 31 pluton från S1 hade baskerprov vecka 38. Från måndag eftermiddag till torsdag kväll hade vi vårat baskerprov i veckholm. det var grymt jobbigt bland det värsta jag gjort i hela mitt liv. Vi hade vårt prövning runt veckholms skjutfält ca 3 mil utanför enköping. va fivck typ 1 timmes sömn per natt och två ration påsar lunch+middag. Kändes det bra att åka in till S1 på måndagskvällen efter dagen på Victoria och åka rätt ut i fält igen? . Klarade sig alla? Anade ni att det skulle komma den veckan innan ni åkte ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
navyseal Posted October 7, 2006 Report Share Posted October 7, 2006 Förstår att det var gyrmt jobbigt. Det ska det vara, annars är det inget baskerprov. Men tänk då på amf 1:s baskerprov, övning amfibie. NI fick lite sömn per natt, amfibiesoldaterna får ingen alls under ca 100 timmar. Jag fick chansen att praktisera som amfibiesoldat i april förra året. Var bland annat med under övning amfibie. Tror aldrig jag har sett mer utslagna människor. Men o så stolt jag var över dem. Det är inte många som skulle klara det dom gjorde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted October 7, 2006 Report Share Posted October 7, 2006 Alla baskerprov upplevs som jobbiga, det är det som är grejen. Sen att amfibie jämförelsemässigt gör jobbigare saker än kanske vi på P4 gör, är ganska orelevant tycker jag. Baskerproven är ju upplagda efter vad soldaterna har fått vara med om under GSU:n och ger därför en för varje soldat väl anpassad utmaning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted October 7, 2006 Report Share Posted October 7, 2006 navyseal inte sova alls på 100timmar, låter lite väl mycket stämmer detta verkligen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl0s Posted October 7, 2006 Report Share Posted October 7, 2006 navyseal inte sova alls på 100timmar, låter lite väl mycket stämmer detta verkligen Stämmer rikigt bra.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted October 7, 2006 Forumsledning Report Share Posted October 7, 2006 ..nej nu var det så att vi på jägarförband i armén gör ännu hårdare.. vi sover inte under hela värnplikten.. .........asså snälla skippa mätandet och jämförandet SNÄLLA! jag borde låsa denna tråden från sekund 1.. då vi har en ganska gedigen historia om baskertrådar...... de flesta gamlingar här inne vet detta, jag säger detta till er som är nya på forumet. sluta mäta, sluta skämta, sluta nervärdera.. klarar ni det kanske tråden överlever.. /BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rönström Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 (edited) Var glad och stolt över genomförd basker, strapatsövning, whatever. Alla är vidriga på sitt sätt, vissa mer intensiva, andra utdragna till förbannelse. Pansars baskerprov, brukar väl genomföras under en kortare period med absolut noll timmars sömn och några utdelade knäckebrödssmulor i bästa fall. Jag tror att simon kommer hallucinera duktigt, jag Edited October 8, 2006 by Rönström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 Jag visste inte ens att personalen på S1 fick baskrar. När infördes det? Vilken färg och märke är det på dom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 Hela Armen har baskrar... S 1:s fanvakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sperens Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 Jag visste inte ens att personalen på S1 fick baskrar. När infördes det? Vilken färg och märke är det på dom? Jag tillhörde den första kullen på S1 som fick baskrar, detta var någon gång hösten 2003 om jag inte minns helt fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 Tack. Inte så konstigt då att jag inte visste om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted October 8, 2006 Forumsledning Report Share Posted October 8, 2006 Nja det är faktiskt känt sen länge att hela Armén ska ha basker, så lite konstigt är det, och det är mycket väldiskuterat här.. (no shit sherlock) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosmo Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 Oavsett hur jobbigt det har varit, oavsett hur långt man har gått och hur länge man har varit vaken i sträck så finns de alltid de som har haft det mycket värre- oavsett tjänst och befattning. Jag tycker att det är alltid bra att ha det i åtanke när man berättar om sina egna erfarenheter... Mina 2 ören... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 Oavsett hur jobbigt det har varit, oavsett hur långt man har gått och hur länge man har varit vaken i sträck så finns de alltid de som har haft det mycket värre- oavsett tjänst och befattning. Jag tycker att det är alltid bra att ha det i åtanke när man berättar om sina egna erfarenheter... Mina 2 ören... Precis som du tycker att man ska ha andras upplevelser i åtanke när man berättar om egna erfarenheter så tycker jag att man ska vara ödmjuk inför andras upplevelser, även om en själv och andra har haft det värre än den som berättar. Bra jobbat på Veckholm! /K som betackar sig Monty Python-sketchliknande trådar. "Jag var tvungen att kliva upp en timme innan jag gick och la mig för att slicka gatan ren..." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LT Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 Jag tillhörde den första kullen på S1 som fick baskrar, detta var någon gång hösten 2003 om jag inte minns helt fel. Jag tillhörde den sista kullen på S1 som inte fick baskrar. Många löften blev det, men i slutändan blev det inget. Vi låg inne samtidigt, så nu vet jag vem som snodde min basker... ;) @stefanf:Mörkblå basker med baskertecken m/02 för signaltrupperna. UniR FM 2003 sid. 127-128. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Nja det är faktiskt känt sen länge att hela Armén ska ha basker, så lite konstigt är det, och det är mycket väldiskuterat här.. (no shit sherlock) Definiera "länge" :P Nä, allvarligt. Jag har med största sannolikhet läst det, men inte registrerat det. Däremot visste jag att HV numera har baskrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted October 12, 2006 Report Share Posted October 12, 2006 Jag tillhörde den första kullen på S1 som fick baskrar, detta var någon gång hösten 2003 om jag inte minns helt fel. Jag tillhörde den sista kullen på S1 som inte fick baskrar. Många löften blev det, men i slutändan blev det inget. Vi låg inne samtidigt, så nu vet jag vem som snodde min basker... ;) @stefanf:Mörkblå basker med baskertecken m/02 för signaltrupperna. UniR FM 2003 sid. 127-128. Det är ju isåfall inte första gången som S1 ligger lite efter resten av FM vad avser ny utrustning. Kommer ihåg hur man stod som en byfåne (ok, allt är relativt) i sitt stridsbälte 304/K bredvid resten av armén med den (då sproilans nya) stridsväst 2000 under slutövningen 2003. Närskyddsgrupperna hade fått ut exemplar för "utprovning" (trodde att det var vad FMV hade sysslat med de föregående åren ), och befälen var förstås kompetenta nog att "utprova" individuellt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LT Posted October 12, 2006 Report Share Posted October 12, 2006 Det är ju isåfall inte första gången som S1 ligger lite efter resten av FM vad avser ny utrustning. Kommer ihåg hur man stod som en byfåne (ok, allt är relativt) i sitt stridsbälte 304/K bredvid resten av armén med den (då sproilans nya) stridsväst 2000 under slutövningen 2003. Närskyddsgrupperna hade fått ut exemplar för "utprovning" (trodde att det var vad FMV hade sysslat med de föregående åren ), och befälen var förstås kompetenta nog att "utprova" individuellt. Du kan trösta dig med att det fanns gott om stridsvästar i juni 2003. ;) För att återgå till topic; Vi är nog många som minns baskerprovet/soldatprovet/utbildningskontrollen med stolthet, och själv kan jag bara instämma - starkt jobbat, JAS39C! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lord Posted October 14, 2006 Report Share Posted October 14, 2006 Jag vet hur du känner dig. Idag hade jag baskerceremoni på Amf 1. I veckan gick jag med i övning amfibie repris då jag hade en bruten tå förra gången och inte fick starta. Övningen i veckan var hyffsat krävande med noll sömn, G-båtspaddling, värngrävning och en satans massa marchande med trossen dag som natt, men känslan vid "Övningen avbryts" var obeskrivlig. Tanken på att få höra av sig till anhöriga och säga att man klarat det gjorde att man nästan fick lite tårar i ögonen Bra jobbat och grattis till baskern! (Ger mig själv en klapp på vänster axel samtidigt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AMFGRK Posted October 14, 2006 Report Share Posted October 14, 2006 Jag vet hur du känner dig. Idag hade jag baskerceremoni på Amf 1. I veckan gick jag med i övning amfibie repris då jag hade en bruten tå förra gången och inte fick starta.Övningen i veckan var hyffsat krävande med noll sömn, G-båtspaddling, värngrävning och en satans massa marchande med trossen dag som natt, men känslan vid "Övningen avbryts" var obeskrivlig. Tanken på att få höra av sig till anhöriga och säga att man klarat det gjorde att man nästan fick lite tårar i ögonen Bra jobbat och grattis till baskern! (Ger mig själv en klapp på vänster axel samtidigt) Vet exakt hur det känns! Grattis grattis "Lord"! Har du klarat av stridshinderbanan och snabbmarchen så att du får förtjäna den basker du fick igår? /AMFGRK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl0s Posted October 15, 2006 Report Share Posted October 15, 2006 Jag vet hur du känner dig. Idag hade jag baskerceremoni på Amf 1. I veckan gick jag med i övning amfibie repris då jag hade en bruten tå förra gången och inte fick starta. Övningen i veckan var hyffsat krävande med noll sömn, G-båtspaddling, värngrävning och en satans massa marchande med trossen dag som natt, men känslan vid "Övningen avbryts" var obeskrivlig. Tanken på att få höra av sig till anhöriga och säga att man klarat det gjorde att man nästan fick lite tårar i ögonen Bra jobbat och grattis till baskern! (Ger mig själv en klapp på vänster axel samtidigt) Vet exakt hur det känns! Grattis grattis "Lord"! Har du klarat av stridshinderbanan och snabbmarchen så att du får förtjäna den basker du fick igår? /AMFGRK Stridshinderbanan är slopad för iår då det inte finns någon på Berga.. Åkte iväg med några Serg till Rindö för 2 veckor sen o testade de delar som fanns kvar av den gamla.. sjukt jobbigt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lord Posted October 15, 2006 Report Share Posted October 15, 2006 (edited) AMFGRK Tack så mycket Som Carlos sa så är stridshinderbanan slopad för iår då det inte finns någon. Men jag har sökt FA anställning på amf 1 efter muck. Får jag det så hoppas jag på att få springa den nya hinderbanan som håller på att upprättas Edited October 15, 2006 by Lord Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts