Jump to content

Någon som varit på LSS uppsala?

Recommended Posts

Japp jag ligger där just nu, vad vill du veta?

Jag skulle vilja veta hur LSS är. Är det ett bra regemente? Är LSS:s området stort? Finns det möjlighet att få åka helikopter/flygplan för värnpliktiga?

Jag undrar speciellt hur bevakningssoldaterna har det. Vad har dom för utbildningar? Strider dom någonting? Verkar deras värnplikt bra? Använder bevakningssoldaterna bil eller hundar i sin tjänst?

Jo en sak till. Gör värnpliktiga vid LSS högvakt? Alltså bevakninssoldaterna

mvh Johan

Edited by Johan_soldat

Jag skulle vilja veta hur LSS är. Är det ett bra regemente? Är LSS:s området stort? Finns det möjlighet att få åka helikopter/flygplan för värnpliktiga?

Jag undrar speciellt hur bevakningssoldaterna har det. Vad har dom för utbildningar? Strider dom någonting? Verkar deras värnplikt bra? Använder bevakningssoldaterna bil eller hundar i sin tjänst?

Jo en sak till. Gör värnpliktiga vid LSS högvakt? Alltså bevakninssoldaterna

mvh Johan

Gällande LSS handlar det väldigt mkt om vilken tjänst du söker men söker du som Bevakningssoldat finns det två huvuduppgifter... det "hemliga" ledningsberget som kanske inte e så hemligt längre ;) samt LSS flygbasområde... dvs. patrullera området till fots eller med fordon, vakten sköts av Securitas så den slipper man

LSS området är hyffsat stort, men jag kan ju säga att du saknar inget där... Det finns gym, stor gympahall, stor bassäng (3/5m torn), det finns olika långa joggingslingor, det finns stora ytor för körninga av fordon m.m.

Bevakningssoldaternas stridande delas mest upp i vart dem ligger - bergssoldaterna är typ bara där eller lediga medan de andra är med ute i fält å pangar... De har en del utbildningar på vapen å får väl testa å skjuta en del också... LSS använder inte hundar på Bev. (mer än av Chefen) och de har tillgång till ett flertal VW Caraveller samt Volvo 945

Finns det möjlighet att få åka helikopter/flygplan för värnpliktiga?
Det ska du nog inte hoppas på.
Gör värnpliktiga vid LSS högvakt? Alltså bevakninssoldaterna
De här gjorde det i alla fall: länk
LSS området är hyffsat stort, men jag kan ju säga att du saknar inget där... Det finns gym, stor gympahall, stor bassäng (3/5m torn), det finns olika långa joggingslingor, det finns stora ytor för körninga av fordon m.m.
Du glömde golfbanan och beachvolleyplanen :-(

Finns det möjlighet att få åka helikopter/flygplan för värnpliktiga?

Vet att tolkarna fick flyga SK60 och att efter mycket tjat på att min halva av transport fick åka ut på massa roliga skarpa uppdrag fixade vår kapten att andra halvan fick flyga Helikopter en halvtimme... Allt handlar om kontakter ;)

Gör värnpliktiga vid LSS högvakt? Alltså bevakninssoldaterna

Alla bevak. gör inte HV utan bara framförallt de som är på LSS...

Du glömde golfbanan och beachvolleyplanen :D

När du säger det så ;) För att inte förglömma de underbara hallarna som finns för att vårda sina lastbilar å personbilar :D:uuh:

Richie 3000: Vet du på ett ungefär hur länge går man högvakt som bevakningssoldat?

Under tiden vi låg inne hade alla värnpliktiga (utom bergs-bevak.) högvakten samtidigt... dvs inte bara bevak. själva...

O under den tiden vi låg inne utfördes högvakten två gånger, en vecka på Drottningholm och 4dar på Slottet i stan :)

Sen som jag förstått det så handlar det helt om hur mkt Livgardet vill att man ska stå, så det kan nog skilja sig från kull till kull

Angående högvakten så delade strilbefälen och bev på förra högvaktsperioden. Vi gick 4 dygn om jag inte minns helt fel.

Angående bevsold så roterar väl dom på 3 veckors schema om jag inte är helt ute och cyklar, dvs 1 vecka vakt/ 1 vecka utb/ 1 vecka ledigt.