Jump to content

Marinens insats i Libanon ML01/ML02 HMS Gävle / HMS Sundsvall

Recommended Posts

Såg på mil.se att HMS Gävle är framme i Libanon och redo för FN-uppdrag.

gavle_cypern.jpg

Men varför är hon inte vitmålad? Ska inte alla fordon och fartyg i FN-tjänst vara vitmålade med bokstäverna UN svartmålade? Borde inte besättningen ha ljusblå basker och borde det inte finnas en FN flagga på båten?

• Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Såg på mil.se att HMS Gävle är framme i Libanon och redo för FN-uppdrag.

Bild

Men varför är hon inte vitmålad? Ska inte alla fordon och fartyg i FN-tjänst vara vitmålade med bokstäverna UN svartmålade? Borde inte besättningen ha ljusblå basker och borde det inte finnas en FN flagga på båten?

Tips

• Forumsledning

Jag funderar på att låta denna tråden vara, även att likheterna med den tidigare tråden Rokare länkar till är stor.

Så länge denna tråden enbart rör HMS Gävle.. och den andra tråden om flottan generellt i utländska uppdrag.

..och med tanke på start av tråd osv..

Det kan nog underlätta vid en sökning också.

/ Kimster

BlåGul

Intressant frågeställning det där om FN flagg, men mig veterligen har det inte gjorts på örlogsfartygen i tex i adriatiska havet i samband med jugoslavien krigen eller vid afrikas horn.

Möjligtvis hissar man FN flagg på ett av signalråna, men kungens tretungade sitter kvar där den ska högst upp i masten..

Psilander antar att de inte vart vitmålade heller

Btw intressant projekt att försöka vitmåla en korvett utan torrdocka, för att inte tala om en fregatt

Skulle inte jag gå med på..och jag liger på HMS Sundsvall desut skulle hon vara svart VÄLDIGT snabt med tanke på att man bara behöver starta upp dom tre monstrerna under så har du svarta rökpelara stiker ut ifrån båten :clap: PS..värdens skönaste kännsla att stå på signalbryggan och höra hur alla motorerna varvara upp inför Spakläge 8. (platan i mattan) :lala:

Btw intressant projekt att försöka vitmåla en korvett utan torrdocka, för att inte tala om en fregatt

Skulle inte jag gå med på..och jag liger på HMS Sundsvall.......//

Vilken tur för världen att det inte är du som avgör om saker ska vitmålas eller inte under FN-flagg då! Finns ju faktiskt ett syfte att det görs, och tror inte att du ligger på HMS Sundsvall påverkar det beslutet. Men kanske inte var så du menade??

:)

Vilken tur för världen att det inte är du som avgör om saker ska vitmålas eller inte under FN-flagg då! Finns ju faktiskt ett syfte att det görs, och tror inte att du ligger på HMS Sundsvall påverkar det beslutet. Men kanske inte var så du menade??

:)

Nopp det var det inte...

Ignorance

Heheh..har du kollat längst skrovet på korvetterna på harlvdäck???.. och på vitt syns det typp 100% bättre att den är skitig.. lika bra att hissa en blå flagga bara så klarar man sig bra.. ska man se ur säkerhets synpunkt kan det bli jobbigt för dom på signalbryggan/mano att se nåt ifall solen ligger och blänker mot skrovet.

Edited by Beazt

Exempel från Kongo:

M8

J29B

Om det nu faktiskt skulle vara så att UN/ONU-märkning är ett krav borde man ju kunna lösa det som på Tunnan, dvs ett stort fyrkantigt vitt fält med texten UN.

edit:

...och jag liger på HMS Sundsvall desut skulle hon vara svart VÄLDIGT snabt med tanke på att man bara behöver starta upp dom tre monstrerna under så har du svarta rökpelara stiker ut ifrån båten...

Om problemet är att fartyget blir smutsigt borde man definitivt inte målat stridsfordon vita. Hur länge håller sig t ex en CV90 ren och vit i Liberia?

Edited by 106

Apropå saker som är stora, utvecklar en hel del svart rök, men går bra att måla i vitt:

Stor vit visp

Den där måste dock vara nymålad, för den glänser nästan.

Lite mindre vit visp

Och en till

Ingen som har tillgång till några bestämmelser från UNDPKO gällande detta? Det kan ju vara dags att beställa lite vit färg till Cypern kanske...

8-/

Nopp det var det inte...

Ignorance

Heheh..har du kollat längst skrovet på korvetterna på harlvdäck???.. och på vitt syns det typp 100% bättre att den är skitig.. lika bra att hissa en blå flagga bara så klarar man sig bra.. ska man se ur säkerhets synpunkt kan det bli jobbigt för dom på signalbryggan/mano att se nåt ifall solen ligger och blänker mot skrovet.

Nu blander vi ihop folk lite här va? du--> :D <--- jag :D

Edited by Ignorance

Det är inte så att det här med vitmålning styrs av faktorer som behov att skilja sig från de krigförande parterna och vad som är rent praktiskt genomförbart? Skulle USA måla en hel hangarfartygsgrupp inklusive eskorterande ubåtar vita för att de är delaktiga i ett FN-uppdrag. De som tror så räcker upp en hand.

Finns det många exempel på att man målat fartyg helt vita inför FN-uppdrag innan?

/E

Örlogsfartyg vitmålas icke inför FN-uppdrag och för ej heller FN-flagg som gångflagga eller i aktern. Vet ej varför det är så, men så är det likväl. :)

Tror att det hela med vita bilar och flyg har med att alla dom andra marktrypperna och flygplan inte ska bomba sina egna.. till sjös har man oftast VÄLDIGT bra koll på vilka som är med på sin sida så då vet man också vilka som inte är det..

JUST MY THOTS

En tänkbar anledning, som jag grunnade på igår, är att få saker ombord är så omgärdade av "kult" som flaggan... Enligt urgamla traditioner och vedertagen örlogspraxis, kan det mycket väl vara det som spelar in i att man inte för FN-flagg. Man halar helt enkelt ALDRIG flaggan (förutom vid solens nedgång motsv) på ett örlogsfartyg. Se exempelvis själve Gustaf Psilander, den store tjurskallen och sjähjälten, som vägrade hälsa på en engelsk flottstyrka och efter att ha blivit sönderskjuten inte strök flagg (halade den) utan firade den i "schau" som ett tecken på att han befann sig i sjönöd... Lite OT, förvisso, men ändå inte.

En tänkbar anledning, som jag grunnade på igår, är att få saker ombord är så omgärdade av "kult" som flaggan... Enligt urgamla traditioner och vedertagen örlogspraxis, kan det mycket väl vara det som spelar in i att man inte för FN-flagg. Man halar helt enkelt ALDRIG flaggan (förutom vid solens nedgång motsv) på ett örlogsfartyg. Se exempelvis själve Gustaf Psilander, den store tjurskallen och sjähjälten, som vägrade hälsa på en engelsk flottstyrka och efter att ha blivit sönderskjuten inte strök flagg (halade den) utan firade den i "schau" som ett tecken på att han befann sig i sjönöd... Lite OT, förvisso, men ändå inte.

Det ligger mycket i det där, Flaggan är helig ombord. Till sjöss halar du aldrig Flagan.

Frågeställningen var mig helt så främmande, at föra FN flagg istället för nationalitets flagg. vore otänkbart i min sinnevärld.

De norska HAUK båtarna som genomförde NATO operationer vid Gibraltar (STROG) förde NATO-flagg på ett av signalrårna, men alltid den norska flaggan i topp.

På landbacken ska inga nationella flaggor märka ut fordon och dylikt i FN-tjänst, detta för att man inte representerar en nation, utan det stora världssamfundet.

På sjön skall nationella flaggor märka ut fartygen i FN-tjänst, detta för att så har man alltid gjort.

Jag blir aldrig riktigt klok på dessa flottörer... :D

På landbacken ska inga nationella flaggor märka ut fordon och dylikt i FN-tjänst, detta för att man inte representerar en nation, utan det stora världssamfundet.

Åfan, det måste dom glömt att berätta för oss i Bosnien.

Vi hade svensk flagga och FN-flagga bak på vagnen och en svensk flagga i form av klisterdekal på vardera framskärmen. :D

Vi hade svensk flagga och FN-flagga bak på vagnen och en svensk flagga i form av klisterdekal på vardera framskärmen. :uuh:

Det var det värsta, ett så flagrant brott mot bestämmelserna! Var är vi på väg egentligen? :P

/SFC - Som åkt många mil i vitt under både blågul och ljusblå flagg. :D

Men vad reglerna säger är en annan sak, och för fordon och förläggningar motsv är det solklart, men tydligen inte för flytetyg.

Vi hade svensk flagga och FN-flagga bak på vagnen och en svensk flagga i form av klisterdekal på vardera framskärmen. :Malaj:

Det var det värsta, ett så flagrant brott mot bestämmelserna! Var är vi på väg egentligen? :P

/SFC - Som åkt många mil i vitt under både blågul och ljusblå flagg. :)

Men vad reglerna säger är en annan sak, och för fordon och förläggningar motsv är det solklart, men tydligen inte för flytetyg.

Saken är den att ett örlogsfartyg är närmare sammankopplat med en specifik nationell identitet och suveränitet samt folkrätten kring detta än till exempel än fordon och camper. En finsk FN-observatör är inte en representant för sitt hemland på samma sätt som ett örlogsfartyg är, oavsett vilket uppdrag fartyget har.

Saken är den att ett örlogsfartyg är närmare sammankopplat med en specifik nationell identitet och suveränitet samt folkrätten kring detta än till exempel än fordon och camper. En finsk FN-observatör är inte en representant för sitt hemland på samma sätt som ett örlogsfartyg är, oavsett vilket uppdrag fartyget har.

Nu förstår jag inte! Är det bara så eller hur menar du? Varför är inte en finsk SISU likastor representant som en finsk korvett? Är alltså en roddbåt mer specifik nationell än en mekskytte bataljon? Är detta internt tänkande för flottstyrkor eller finns det en officiell lista där olika typer av fordon osv är listade i ordning? Nej jag kan inte få det logiska att gå ihop!

I många fall så doneras/lånas material. Hur gör de om Sverige ex skulle skänka/låna ut en båt till säg Nigeria för just Libanon situationen. Skulle den då föra svensk flagg av samma princip?

Får som sagt det inte att gå ihop o d verkar lite som vissa inte ser det bara som flytande plåtburkar som används för att lösa uppgifter utan lägger mera värdering i dem.

:baskerFN:

Nu förstår jag inte! Är det bara så eller hur menar du? Varför är inte en finsk SISU likastor representant som en finsk korvett? Är alltså en roddbåt mer specifik nationell än en mekskytte bataljon? Är detta internt tänkande för flottstyrkor eller finns det en officiell lista där olika typer av fordon osv är listade i ordning? Nej jag kan inte få det logiska att gå ihop!

Även om du inte kan få det logiska att gå ihop så är det ett faktum. Till stor del har det historiska orsaker, men örlogsfartyg har en helt annan folkrättslig status än t ex en Sisu. Det är inte "internt tänkande för flottstyrkor" utan en del av folkrätten...

Ett örlogsfartyg (läs statsfartyg) är skyddat på ett helt annat sätt än en SISU enligt internationell rätt och lag. Statsfartyg och Statsluftfartyg åtnjuter suverän immunitet enligt internationell rätt.

Ett örlogsfartyg har således mer gemensamt med ett lands ambassader eller diplomatiska beskickningar rent juridiskt/diplomatiskt sett utifrån perspektivet internationell rätt än en samling soldater och materiel som råkar ha en sammanfallande nationalitet.

Exakt vad i detta som är traktatsrätt och vad som är sedvanerätt låter jag vara osagt, det är en hel del text som finns skrivet när det gäller såna här saker.

En eka däremot är inte att betrakta som statsfartyg/örlogsfartyg och är att betrakta som vilken materiel som helst. Så där är SISU:n likvärdig ...