Jump to content

Prickskyttegevär och ljuddämpare

Prizephitah

Recommended Posts

Jag undrar hur det funkar med ljuddämpare och prickskyttegevär eller vapen med Vnoll över 333m/s generellt. Ljuddämparen kan väll knappast dämpa ljudknallen eller? Borde inte det minska nyttan med ljuddämpare på prickskyttegevär för prickskyttar. Enda fördelen borde då vara att det inte syns någon myningsflamma, eller är det jag som har missat något?

Själva mynningsknallen dämpas ju även om kulan har överljudshastighet men bogvågsknallen går ju inte att göra något åt.

Som du skriver minskar ljuddämparen mynningsflamman.

En ljuddämpare har också ofta en positiv inverkan på precisionen. Vilket kanske är av större betydelse i fallet skarp/prickskytt

Borde inte ljuddämpare förstöra precisionen? Det är kanske bara den initiala tanken att den ska störa kulas rotation osv. Men "pipanlängden" blir ju längre vilket bör öka träffsäkerheten.

Känns dock fel att det ska passa så bra att den gör gott

En ljuddämpare har också ofta en positiv inverkan på precisionen. Vilket kanske är av större betydelse i fallet skarp/prickskytt

Har nog för mig att det är precis tvärtom. Fast jag ändrar mig gärna. Läser på diverse sidor att precisionen i 8 fall av 10 blir bättre samt att rekylen blir lägre.

Dålig precision kanske beror på hemmabyggen eller andra icke vetenskapliga tillverkningar.

Edited by cf112

På vilket sätt då?

Har letat runt lite och hittar egentligen inget bra svar på frågan, bara att det faktiskt ligger till på det viset. Om jag får spekulera kan jag tänka mig att det har att göra med att kulan får en mer kontrolerad övergång från pipan till luften. Ett annan sak som skulle kunna inverka är att skytten inte är lika "skotträdd" med ett ljuddämpat vapen, vilket helt enkelt borde leda till ett bättre skytte.

Dåså... spekuationer låter vi hädanefter bli HELT. Det här var inte ett ämne som var så öppet för diskussion, såvida man inte kunde MOTIVERA det man säger på ett väl underbyggt sätt.

/Blågul

Jag är fullkomligt övertygad om att de här frågorna redan är besvararade på forumet.

Men så här ligger det till i stort.

Ljuddämparen påverkar inte projektilen på något sätt. Den hanterar de heta gaserna, inget annat.

Ljuddämpare dämpar helt riktigt bara mynningsknallen. Eventuell bogvågsknall påverkas inte. Eftersom det är lättare att lokalisera skytten om du hör mynningsknallen har dämparen ett syfte; att dölja var skytten befinner sig.

Dämparen reducerar mynningsflamman vilket även det gör det svårare att lokalisera skytten.

Dämparen reducerar rekylen, vilket i sig gör vapnet mer lättskjutet och gör det möjligt att snabbare få iväg ett andra skott.

I o m att dämparen bidrar till ökad vikt på pipan reduceras pipsvängningarna och precisionen ökar.

Med tanke på att det finns dämpare för hagelvapen, så borde det utan tvekan gå att konstruera en för underkaliberad ammunition med drivspeglar.

Edited by Knekt

Nackdelarna med dämpare är främst att de ger ett annat träffläge, nu påstår ifs tex surefire att deras dämpare med bajonettfattning inte flyttar träffbilden något, men det tror jag först när jag ser det!

Annars ger djuddämpare förutom ett klumpigare vapen inga nackdelar, utan bara fördelar (som knekt redan räknat upp)!

Skickar med lite bilder på min trotjänare, de har varit uppe förut på forumet men håll tillgodo:

fb2baa7f.jpg

Som synes skjuter kan den skjuta även med dämpare:

f9797fce.jpg

Jag hörde från en allt annat än säker källa, internet, att ljuddämpare skulle vara förbjudna enligt genevekonventionerna. Är det någon som kan dementera eller bekräfta detta?

• BlåGul -1
Jag hörde från en allt annat än säker källa, internet, att ljuddämpare skulle vara förbjudna enligt genevekonventionerna. Är det någon som kan dementera eller bekräfta detta?

Internet ljuger.

I o m att dämparen bidrar till ökad vikt på pipan reduceras pipsvängningarna och precisionen ökar.

Vill man inte att pipan skall svänga. Jag vet inte hur psg 90 ser ut i konstruktionen men jänkarnas prickskyttegevär är ju engast lagrad i bakkant av pipan för att den skall få röra sig som den vill.

Remmen till PSG 90 är väl utformad så att man kan lägga den så att man kan skjuta med "pipstöd". M a o trä in armen genom remmen och hålla vapnet "stadigare". Att göra samma sak med Ak4 försämrar träffbilden eftersom pipan bara har en fästpunkt i lådan. /Gusten :baskerPa:

Om man jämför antalet db med och utan ljuddämpare. hur stor är skillnaden?

Jag vet att antalet db skilljer sig beroende på kaliber och vapen.

Hur många db:s skillnad är det för skytten, är det en halvering eller mer, mindre?

Hur många db:s skillnad är det för en åskådare som står en bit bort?

Är det någon skillnad i db på bogvågs knallen beroende på vilken plats man står på i förhållade till vapnet, förutsatt att avståndet är detsamma?

Vill man inte att pipan skall svänga. Jag vet inte hur psg 90 ser ut i konstruktionen men jänkarnas prickskyttegevär är ju engast lagrad i bakkant av pipan för att den skall få röra sig som den vill.

Nej. Den är friliggande för att den inte ska påverkas av stocken. Till prickskyttegevär använder man tyngre pipor just för att svägningarna ska bli så små som möjligt.

@ Gusten

Det heter "remstöd". Inte "pipstöd". Helt enkelt för att remmen aldrig är fäst i pipan, utan vid stocken, handskyddet, manteln el dyl beroende på vapentyp. Förutsättningen är att det finns ett stabilt främre fäste, vilket saknas på Ak4.

Om man jämför antalet db med och utan ljuddämpare. hur stor är skillnaden?

Jag vet att antalet db skilljer sig beroende på kaliber och vapen.

Hur många db:s skillnad är det för skytten, är det en halvering eller mer, mindre?

Hur många db:s skillnad är det för en åskådare som står en bit bort?

Är det någon skillnad i db på bogvågs knallen beroende på vilken plats man står på i förhållade till vapnet, förutsatt att avståndet är detsamma?

Dämpningseffekten kan jöjje svara bättre på, men generellt så handlar det om vad du har för ammunition och hur bra dämparen är.

Bogvågsknallen har inget att göra med hur du står i förhållande till vapnet. Den flyttar sig ju med projektilen. Ju närmre projektilen passerar dig, ju bättre hör du bogvågsknallen, precis som vilket ljud/ljudkälla som helst.

Däremot skvallrar bogvågsknallen om riktningen till skytten; du hör knallen vinkelrätt mot skjutriktningen.

Internet ljuger.

Kan inte någon vänlig själ ta och stänga av den där djävla internet och hans ryktesspridning.. Blir ju bara massa djävla desinformation som stör mig i mitt surfande. Kan inte jag bara få ha en lugn fredag och sitta här och surfa helt utan internet.. please...

Det vanligaste man ser är att dämparna reducerar mynningsknallen med 30-32dB.

Vilket är ett ganska stort spann.

Vilket är fullt förståeligt när man betänker att val av baffeldesign, material, diameter, längd och vikt påverkar dämparens förmåga.

32 dB är 2/3 mer/högre upplevt ljud än 30 dB.

Den minsta skillnade i db det mänskliga örat kan skilja på är 3db.

och eftersom db skalan är logaritmisk så är 3db en fördubbling/halvering av ljudnivån.

Det går att få licens för ljuddämpare för jakt. Det ska till och med bli lättare att få licens för ljuddämpare för klass 1 och 2 gevär nu. Tydligen ska kravet på "grav hörselskada" tas bort och istället ska ljuddämparen fungera proaktivt mot hörselskador istället för att först få licens på en efter det att skadan har skett.

De nya reglerna som gäller för ljuddämpare för jakt är att man måste söka licens för den. Några andra krav finns inte. Enligt polisen så kommer i stort sätt alla som ansöker om ljuddämpare kommer att få den beviljad.

Min bror har en ljuddämpare på sin 6,5x55 och den låter nu ungefär som en 22lr. Det låter men inte så att man blir döv av ett skott.

Vilket är fullt förståeligt när man betänker att val av baffeldesign, material, diameter, längd och vikt påverkar dämparens förmåga.

Ljudstryrkan (och dämpningen) varierar också beroende på i vilken vinkel från mynningen man mäter.

Remmen till PSG 90 är väl utformad så att man kan lägga den så att man kan skjuta med "pipstöd". M a o trä in armen genom remmen och hålla vapnet "stadigare". Att göra samma sak med Ak4 försämrar träffbilden eftersom pipan bara har en fästpunkt i lådan. /Gusten :-(

Att skjuta med remstöd till Ak4 går alldeles utmärkt. Det handlar bara om vilken rem man har.

Ljudstryrkan (och dämpningen) varierar också beroende på i vilken vinkel från mynningen man mäter.

Japp, men de flesta tillverkare vill ju ha chansen att kunna sälja till militära kunder, och därför testar de sina dämpare enligt MIL-STD-1474D (PDF-sidorna 25-37, dokumentsidorna 20-32), vilken reglerar var mätinstrumenten skall stå samt högsta tillåtna dB osv för godkännande etc.

Edited by Yxa