Vesku Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Har äntligen fått min nya sata-disk men det sitter en plastbit mellan hårddisken och det yttre kretskortet, denna sticker ut en liten bit. Fyller den någon funktion eller ska den bort? Ska försöka fixa en bild på den. EDIT rubrik./Henke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Är det bygeln på baksidan du menar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Har äntligen fått min nya sata-disk men det sitter en plastbit mellan hårddisken och det yttre kretskortet, denna sticker ut en liten bit. Fyller den någon funktion eller ska den bort? Ska försöka fixa en bild på den. Är det bygeln som bestämmer om disken ska vara slave, master eller cable select så ska den vara kvar samt i det läge som du vill ha disken i. Om det inte ska vara systemdisk så bör du sätta den i "slave". Hur plastbiten skall sitta brukar det finnas en liten bild på om du letar noga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vesku Posted October 4, 2006 Author Report Share Posted October 4, 2006 Nej det är inte bygeln, den behövs inte på sata-diskar. det här är ett tunt plastskift som ligger inklämt mellan själva disken och det yttre kretskortet som är på undersidan av disken http://img417.imageshack.us/my.php?image=dsc000051fu1.jpg Bilden visar undersidan och det inringade är plasten ifråga. På den sidan som är utåt ät plasten blank men på den sidan som är in mot själva disken så är det något annat material, typ samma material som är i liggunderlag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Ser ut som ett transportskydd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vesku Posted October 4, 2006 Author Report Share Posted October 4, 2006 Ser ut som ett transportskydd. pratade med några studenter här i stn pvia irc och de tyckte att den såg för bra ut för att inte sitta där och att det ev är så att jag måste in i bios och ställa in så att m-kortet startar disken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olga-Belle Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Ser ut som ett transportskydd. pratade med några studenter här i stn pvia irc och de tyckte att den såg för bra ut för att inte sitta där och att det ev är så att jag måste in i bios och ställa in så att m-kortet startar disken Håller med, det ska nog sitta kvar. Alla transportskydd och liknande är nästan alltid gjorda i någon skrikig färg för att man inte ska missa att ta bort dem, dessutom har de ofta ett handtag att dra i. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vesku Posted October 5, 2006 Author Report Share Posted October 5, 2006 Så de nya teorierna lyder, måste jag in i bios och ställa in så att m-kortet startar disken eller är det så att mitt m-kort inte klarar de nya sata-diskarna, datorn är ca 3 år och kör redan nu sata-diskar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted October 5, 2006 Report Share Posted October 5, 2006 datorn är ca 3 år och kör redan nu sata-diskar. Då borde det väl bara vara att tuta och köra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vesku Posted October 5, 2006 Author Report Share Posted October 5, 2006 datorn är ca 3 år och kör redan nu sata-diskar. Då borde det väl bara vara att tuta och köra? borde vara ja, men det är inte det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vesku Posted October 12, 2006 Author Report Share Posted October 12, 2006 Problemet är löst. Klåparna som installerade datorn när den köptes har inte fixat så att det går att köra sata-diskar på moderkortets alla uttag utan endast på två av dem och raid på de andra två, trots att det var sagt att det skulle vara fixat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.